Iszlám Állam

A kalifa harcosai

Külpol

Mára a Közel-Kelet legnagyobb problémája egyértelműen az Iszlám Állam (IS) nevű, Szíriában és Irakban egyre nagyobb teret nyerő, brutálisan erőszakos terrorszervezet lett. Kik ezek, és mit akarnak?

A két amerikai újságíró lefejezésének videóira végre felfigyelt a nemzetközi sajtó is. A nemzetközi politika látóterébe a nyár elején kerültek, amikor óriási területeket foglaltak el Irak középső és keleti részén, s megszállták az ország második legnagyobb városát, Moszult – olajipari létesítményeivel együtt. A támadás mindenkit váratlanul ért, noha távolról sem volt előzmények nélküli.

Az Iszlám Állam története az ezredforduló környékére, Irakba nyúlik vissza. Az ekkortájt létrejövő helyi al-Káida-fiókszervezetet 2006-ra – amerikai segítséggel – csaknem teljesen felszámolták, de maradványai tovább működtek az ország középső, szunniták lakta térségében. Az Iraki Iszlám Állam (ISI) néven működő csoport a szíriai polgárháború kitörésére aktivizálódott, csapott át a szomszédos országba, s lett nemzetközivé: egyre több közel-keleti, észak-afrikai és nyugati dzsihádista harcost befogadva. Az Iraki és Szíriai/Levantei Iszlám Állam (ISIL) elnevezés is a regionális ambíciókat takarta.

 

Mit hoznak a katonák?

A csoportot 2010 óta vezető Abu Bakr al-Bagdádi tavaly szakított véglegesen az al-Káidával, és a globális dzsihádista network építése helyett regionális iszlám állam létrehozását hirdette meg elsődleges célként. Ekkorra szervezete már nemcsak Bassár al-Aszad szíriai rendszere ellen harcolt, az összes többi ellenzéki irányzat ellen is – a fő ellenfelévé a Nuszra Front vált.

A villámgyors iraki offenzíva és Moszul elfoglalása után, június végén kikiáltották a kalifátust, élén a magát Ibrahim kalifának nevező Bagdádival. Meghirdették az Iszlám Állam megszületését, s ez már nemcsak a szervezet újabb névváltoztatása volt, hanem egy valós állami struktúra kiépítésének szándékát jelezte. Ez a lépés mindenképpen újdonság.

A dzsihádista mozgalmak idáig nemzetközi hálózatban, globális akciókban gondolkodtak, miközben központjaik és vezetőik általában izolált rendszerek – miként az afganisztáni tálibok – társutasaiként egzisztáltak, vagy bukott államok zavarosaiban halásztak, Szomáliában, Jemenben vagy a szaharai régióban.

Az Iszlám Állam viszont saját állami struktúrát igyekszik kiépíteni, kezdve az adórendszer – egyelőre kezdetleges – létrehozásától a gazdaság és a bankrendszer megszervezésén át a kizárólagosan a sarián alapuló jogrendszer érvényesítéséig. De mondhatnánk az autók rendszámcseréjét, amikor a regisztrációs szám mellé a „Kalifátus” országmegjelölést és az adott vilajet nevét írták ki.

S míg a korábbi dzsihádista mozgalmak szervezeti színtere az iszlám világ többnyire periferikus elhelyezkedésű területei voltak, ezúttal a belső, az államiság gazdag hagyományaival rendelkező régiójában jelentkeznek, közvetlenül fenyegetve a térség vezető szerepet játszó országait, Törökországot, Iránt, és persze Izraelt.

Mindezek mellett az Iszlám Állam rendkívüli sajátossága a minden eddigit felülmúló brutalitás: a géppisztolyos kivégzések, az akasztások, keresztre feszítések és lefejezések száma valóban elképesztő. Az Iszlám Állam lépései a keresztény, jezidi, szabeus közösségek fizikai kiirtására eddig sosem tapasztalt – és valamennyi mértékadó muszlim vallástudós által az iszlámtól idegennek tartott és elítélt – extremizmust jelentenek.

Ugyanakkor a közösségi média felhasználását is újdonságnak tartják az iszlamista/dzsihádista praxisban. Az internetet részben akcióik minél szélesebb körű megismertetésére, a fenyegetések célba juttatására, részben pedig az új tagok és szimpatizánsok toborzására használják. Az így célba juttatott propaganda pedig sikeres.

Az Iszlám Állam jelenleg 80-100 ezer fős fegyveres ereje erősen internacionalista; a többség a helyi – erősen rurális, beduin gyökerű – szunnita közösség soraiból kerül ki; egy részük önként csatlakozott, de egyre több hír szól arról, hogy immár sűrűn fordulnak elő kényszersorozások. A második legnagyobb csoportot az arabok alkotják, legtöbbjük Tunéziából, Jordániából és Szaúd-Arábiából érkezett.

Az európai és amerikai sajtóban természetesen a Nyugatról jött harcosok kapják a legnagyobb figyelmet. Ilyen nagy számban még egyetlen iszlamista szervezetnek sem sikerült beszippantania nyugati fiatalokat. A csatlakozók nyolcvan százaléka asszimilálódni képtelen harmadik generációs, már nyugati állampolgársággal rendelkező, ott szocializálódott bevándorló családból származó fiatal. A Bejrúti Amerikai Egyetem tanulmánya szerint az asszimiláció kudarca folytán ezek a fiatalok erősen kapitalizmus- és globalizációellenessé válnak, s az antiglobalizációs küzdelem egyik – tán a legnagyobb kihívást és kalandot jelentő – frontját találják meg a közösségi oldalakon jelentkező dzsihádista mozgalmakban – jelenleg leginkább az Iszlám Államban. Ezeknek a ­fiataloknak a többsége eredetileg nem vallási, inkább gazdasági-társadalmi okokból csatlakozott a szélsőségesekhez. Ugyanakkor a nyugati dzsihádisták közt az iszlámba újonnan betértek is akadnak, persze kisebbségben. Köztük ráadásul elég sok a nő, akik általában házasság útján kerülnek az Iszlám Államba, és azután kiképzett harcosok lesznek.

A mondott tanulmány arra is rámutat, hogy az európaiak közt különleges helyet foglalnak el a balkáni származású dzsihádista fiatalok. Ők általában vallásos okokból csatlakoznak a szervezethez. Nem véletlen, hogy az Irakból, az Öböl-államokból, Egyiptomból vagy Jordániából származó vezetők mellett az albánok és a bosnyákok töltenek be vezető posztokat az Iszlám Állam hadseregében.

 

A fegyverek ára

Bár a szervezet finanszírozása félig-meddig homályos, a dzsihádista website-okon és a közel-keleti kutatóintézetek elemzéseiben szó esik a szervezet finanszírozásának szaúd-arábiai és katari forrásairól. Mahmúd Allús, az iszlamista mozgalmak tripoli szakértője szerint a szaúd-arábiai vallási alapítványi struktúra átláthatatlansága segíti a dzsihádista szervezetek támogatására szánt összegek titkos mozgatását. Ám a rendszer kuszasága ellenére sem valószínű, hogy a szaúdi hatóságok ne látnák e pénzmozgások valódi útvonalait.

A tavasz végi, nyár eleji hirtelen Iszlám Állam-offenzíva ideje sem lehet független az öböl menti monarchiák politikai érdekeitől. A tél végén a szíriai kormányerők a Hezbollah fegyvereseinek nyílt támogatásával megnyerték az úgynevezett „qalamúni csatát”, s kiszorították az ellenzéki erőket a Damaszkusztól északra fekvő hegyvidékről. A stratégiai jelentőségű győzelemmel az Aszad-kormányzat megfordította a háború menetét, s a jordániai határvidék, valamint Aleppó irányába készült döntő offenzívát indítani – a végleges győzelemért. Ezt megakadályozandó – jelentős öböl menti ösztönzéssel – indult az akkor még ISIL néven működő szervezet erőteljes előrenyomulása Szíria belső és északi részein, s ezzel egy időben Irak középső, szunnita zónájában.

Az Iszlám Állam ellenőrizte terület óriási, több mint 300 ezer négyzetkilométer. A szervezet a vallási kisebbségek elűzésével a lakosság homogenizálására és a szunnita lakosság militarizálására törekszik. Irak és Szíria területi integritását gyakorlatilag felszámolta, s Törökországban is több öngyilkos merényletet hajtott végre (Mardinban például albán dzsihádisták részvételével).

S a harcosok hazatérnek: az Iszlám Állam soraiban harcoló különösen magas létszámú jordániai és tunéziai kontingens fluk­tuációja már most fenyegetést jelent, hiszen mindkét országban radikalizálják a szélsőséges iszlamista közösségeket. De Nyugaton sem történik máshogyan. Mind Európában, mind az Egyesült Államokban nagy és jogos a félelem a poszttraumás, fanatizált dzsihádisták hazatérésétől. Az Iszlám Állam fennmaradása ugyanis erősen kétséges.

 

Mit lehet tenni?

A minapi tallinni NATO-csúcson a katonai csapások fokozásáról döntöttek, ami persze – az Iszlám Állam közvetlen ellenfeleinek, a kurdoknak és az iraki kormányerőknek nyújtott katonai segítségnyújtással együtt – csak ­felületi kezelés lehet, s adott esetben csak az épülőfélben lévő dzsihádista állami struktúrát verné szét, és a fegyveresek a sivatagos, elhagyatott térségben gerillaharcot folytatva tovább destabilizálnák mindkét országot.

Amennyiben a légi csapások és a szövetségesek katonai támogatása teljesen felszámolná a kalifátust, és megtisztítaná a területet a szélsőségesektől (aminek teljes sikere elég kétséges, tekintve mondjuk Irak elmúlt évtizedbeli történetét), ugyancsak időszakos lenne a siker. A dzsihádisták ugyanis várhatóan azt tennék, amit eddig mindig: visszahúzódnának a perifériákra, újabb alkalomra várva. Ahol megjelenne egy új hatalmi vákuum, azonnal benyomulnának. Nem is kellene sokat várniuk: Líbia elég gyenge lábakon áll.

A hosszú távú megoldáshoz – a szükséges katonai fellépésen túl – legalább két problémát meg kell oldani. Az öböl menti országokra nyomást gyakorolva fel kell számolni a pénzügyi forrásokat; tekintve, hogy a Nyugat fontos gazdasági partnereiről van szó, ez bizonyosan nem egyszerű dolog. De még nehezebb a másik feladat: a térség megroppant országaiban helyre kell állítani az állami struktúrákat. Ez – valamiféle demokratizálódási folyamattal együtt – az igazi kihívás.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.