Délkelet-Ázsia: Omlásveszély

  • - kovácsy -
  • 1998. január 22.

Külpol

Abban sok meglepődni való nincs, hogy hónapok óta Délkelet-Ázsiát járja az egész pénzügyi világ, Valutaalap, bankvezérek, Soros György. Érdekesebb, hogy tizenkét napra a térségbe utazott William Cohen amerikai nemzetvédelmi miniszter is. A válság közvetlenül és elsősorban pénzügyi természetű ugyan, de áttételes hatásai kiszámíthatatlanok, mindenféle biztonságpolitikai vonzatokkal.
Abban sok meglepődni való nincs, hogy hónapok óta Délkelet-Ázsiát járja az egész pénzügyi világ, Valutaalap, bankvezérek, Soros György. Érdekesebb, hogy tizenkét napra a térségbe utazott William Cohen amerikai nemzetvédelmi miniszter is. A válság közvetlenül és elsősorban pénzügyi természetű ugyan, de áttételes hatásai kiszámíthatatlanok, mindenféle biztonságpolitikai vonzatokkal.

Indonézia például - a dőlő dominók közül eddig az utolsó - több évtizedes diktatúrában él, amit egykoron a tényleges kommunista veszély véres elhárítása szült a Vietnamban háborúzó USA védőszárnyai alatt. Szukarno elnök márciusban újra hivatalba választathatja magát - Fidel Castro után ő a világ legrégebbi diktátora -, hacsak le nem beszélik erről valahogy. (Tanácsadói között van például a harvardi csodaközgazdász, Jeffrey Sachs, aki a lengyel reformok hivatalos atyja, aztán Jelcin tanácsadója is volt.) A Valutaalap fegyelmező eszközei viszont - amelyeket Sachs történetesen alkalmatlannak tart - különösen Indonéziában járhatnak veszedelmes következményekkel. A soketnikumú, muszlim többségű országban már tavaly is felkelések, lázadások, kínaiellenes pogromok jelezték, mennyire álságos a foggal-körömmel védelmezett stabilitás.

A gazdasági kényszerintézkedések pedig az "ázsiai modellnek" nevezett sunyi kis diktatúrák - így Indonézia - egyetlen aduját hatástalanítják: a gazdagodás, a szélesedő jólét reményét/esélyét. Van, aki küszöbön álló további belvillongásokról, van, aki már egyenesen a tizennégyezer szigetű ország esetleges széthullásáról beszél.

Sunyi diktatúrák fegyverkezése

A kilencvenes években az Egyesült Államok prioritási listáján a térség hátrébb sorolódott, bár jelentős fegyvervásárlásaival továbbra is fontos kuncsaftja maradt az amerikai hadiiparnak. Valószínű, hogy a Cohen-delegáció útja ennek a jó szokásnak az ébren tartását is célozza a mostani nehéz körülmények között. A küldöttség igyekszik olyan fizetéshalasztási formulákat kidolgozni, hogy a délkelet-ázsiai országoknak ne kelljen elállniuk megrendeléseiktől (a térség az elmúlt három évben több mint hárommilliárd dollárt költött amerikai fegyverekre).

A fegyverkorlátozás elkötelezettjei szerint viszont a térség hadibeszerzései - főleg most, hogy amúgy is baj van, feszültség - többet ártanak, mint használnak. Igaz, hogy egyes feltörekvők vásárlásai inkább az üres pöffeszkedésről szólnak, de például Indonézia vagy Malajzia fegyverkezése egyértelműen túllép az önvédelem szintjén. A Dél-kínai-tenger forgalmas vízi útjai mentén már eddig is voltak többoldalú fennhatósági viták egyes szigetcsoportok körül, ki tudja hát, hogy meddig fajulhatnak a dolgok. Például abban az esetben, ha Indonéziában - amely a világ vezető kőolaj-kitermelői közé tartozik - valóban kitör a balhé, felborul az olajpiac rendje, Japán külső függése pedig emiatt katasztrofális mértékben megnövekszik, és végképp nem lesz mindegy, ki ellenőrzi a tengeri szállítási útvonalakat.

Begyűrűzés és tükörkép

A délkelet-ázsiai fejlődők az elmúlt években százezerszámra állítottak munkába vendégmunkásokat, elsősorban Bangladesből, Indiából; ők a megfékezett gazdaságokban elsőként válnak majd feleslegessé. Ha netán elkezdik tömegesen hazaküldeni őket, a feszültségeket is továbbgyűrűztetik - és ebben az összefüggésben nem árt figyelembe venni, hogy Indiában csak távolról nézve honol béke, a valóság az, hogy például Assamban és Biharban - hogy az ábécében ne is haladjunk tovább - polgárháborús állapotok uralkodnak.

Az Egyesült Államok számára és vonatkozásában tovább bonyolítja a dolgokat, hogy a Valutaalap, amely szoros kapcsolatban áll a világ nagybankjaival (értelemszerűen elsősorban az amerikaiakkal), csak olyan megoldásokban gondolkodhat, amelyek nem sértik ezeknek a bankoknak az érdekeit. Nem használhatja például a nemzetközi kölcsöntörlesztések befagyasztásának a módszerét. Ez viszont a Valutaalaptól függő helyzetbe került országokban, ahol most a gazdasági modellváltás, a piac liberalizálása-amerikanizálása az előírt recept, szintén érthető módon Amerika-ellenes érzelmeket gerjeszt.

Ennek az elidegenítő effektusnak működik a tükörképe is. Az USA törvényhozásán belül is szélesedik az a párthatárokat átmetsző tábor, amely nem érti, miért kell most majd újra megszavazni egy 19 milliárd dolláros kölcsönt a Valutaalapnak. Ez a demokrata-republikánus vegyes csoport az amerikai érdekek előtérbe helyezésével érvelve azoknak a szavazóknak a hangját erősíti fel, akik nem látják be, mi indokolja annak a Délkelet-Ázsiának a támogatását, amely elárasztja az országot olcsó termékeivel, és így közvetve munkahelyeket szüntet meg. Az elszigetelődéspárti protekcionisták várhatóan egyre erőteljesebben követelik majd a vámkorlátok erősítését, amit viszont a délkelet-ázsiaiak ismét csak barátságtalan dolognak kell hogy érzékeljenek, hiszen a Valutaalap előírásai is a liberalizálást sugallják.

Ez tehát az a nehezen áttekinthető globális ingovány, amelyen az Egyesült Államoknak Délkelet-Ázsia vonatkozásában egyszerre kell kecskepásztorkodnia és káposztacsőszködnie. Senkinek sem könnyű.

- kovácsy -

Thaiföld: eredményesen, hazafiasan

A délkelet-ázsiai országokon végigsöprő pénzügyi válság első áldozata a thaiföldi kormányfő lett: Csavalit Jongcsaijud a nemzeti valuta zuhanórepülése és a bangkoki tőzsde összeomlása láttán dobta be a törülközőt, miközben az ország több városában tüntetők ezrei követelték a lemondását. Thaiföld ismerőit meglepetésként érte, hogy a Csavalit által a kabinet ülésén fölvetett gondolatot (rendkívüli állapot és cenzúra bevezetése) éppen a bunkósbot szerepét korábban oly szívesen vállaló hadsereg képviselői utasították el a leghatározottabban. "Egyetlen épelméjű vezető sem támogatta ezt a lehetőséget", nyilatkozta a kormány ülése után Csetta Thanadzsaro tábornok, a szárazföldi hadsereg parancsnoka.

Csavalit bukása után utódjára hárult az embert próbáló feladat. Csuan Likpai, a Demokrata Párt vezetője paradox módon éppen az egy évtizedes polgári kormányzás alatt felgyülemlett problémákkal kénytelen szembenézni. A katonai diktatúra megszűnése (1988) után páratlan nemzetközi fellendülés hátszelét élvezhette a thai gazdaság, ám az egymást követő öt miniszterelnök és kormányaik képtelenek voltak megvetni a tartós növekedés alapjait. Egyre csak halogatták az infrastruktúra kiépítését, elmulasztották létrehozni a pénzügyi rendszert ellenőrző mechanizmust (szakértők szerint az ország 15 kereskedelmi bankjának kölcsönállományán belül 25 százalék a behajthatatlan követelések aránya), és - bár megtervezték - soha nem hajtották végre az oktatási és a jogrendszer reformját.

Ilyen háttér előtt kell értékelni az új kormányfő munkáját, ami rövid távon máris hozott eredményeket. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) augusztusban jóváhagyott 17,2 milliárd dolláros áthidaló hitelének feltételeit Bangkok több szempontból is túlteljesítette. Az elmúlt hat hónapban dinamikusan bővülő export nyomán kedvezően alakult a folyó fizetési mérleg: tavaly decemberben 800 millió dollár többletet mutatott, szemben az egy évvel korábbi 750 milliós hiánnyal. Az 1997. évre számított fizetési mérleg hiánya pedig a GDP-hez képest mindössze 2,1 százalék lett, szemben az IMF által plafonként megszabott 3,9 százalékkal.

A miniszterelnök és a pénzügyi körök legnagyobb bánatára azonban még ezek a jó hírek sem voltak képesek feltartóztatni a nemzeti valuta további leértékelődését: egy dollár ma 120 százalékkal többet ér Bangkokban, mint tavaly nyár közepén. A trend megfordítása érdekében a kormány kétségbeesett lépésre szánta el magát. Koreától eltérően nem arany-, hanem valutakészleteinek beváltására, valamint "hazafias adományozásra" szólította fel a lakosságot. A külföldön élő thaiföldiek számára pedig baht-kötvényeket bocsát ki a nemzeti bank, ám ezeket csak kemény valutáért lehet megvásárolni. Az IMF-hitel törlesztése mellett a hadjáratnak "nemesebb célja" is van. Mint a már idézett Csetta tábornok kijelentette: "Itt az ideje, hogy népünk megmutassa erejét és azt, hogy képes segíteni hazánknak túlélni a nehéz időket. Eljött az ideje, hogy erősítsük a nemzeti tudatot."

A tábornok bizonyára még nem sejti, hogy arrafelé is a buksza határozza meg a (nemzeti) tudatot. Mert miközben az Egyesült Államokban (jól) élő thai orvosok közül máris több százan jelezték, hogy hajlandók fejenként 10 000 dollárért baht-kötvényeket vásárolni, addig Thaiföld egyes vidéki körzeteiben rossz vért szül némely iskolaigazgató igyekezete. A Csetta szólamain felbuzdult direktorok "önkéntes" alapon kötelezővé tették a diákoknak, hogy 1-1 bahttal (azaz 2 dollárcenttel) járuljanak hozzá az adományozás sikeréhez. Az iskolások többsége azonban olyan szegény családban él, hogy még ennek előteremtése is nehézséget okoz nekik.

D. L.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.