Srí Lanka: polgárháború után teljes csőd

Ébredés a bódulatból

Külpol

Srí Lankán július 9-én az összeomló gazdaság ellen tüntető tömeg áttörte a rendőrök barikádját, és megrohamozta az elnök, Gotabaya Rajapaksa rezidenciáját. Hogyan vitte csődbe Srí Lankát a hatalmat 13 éven át etnikai erőszakkal, a demokratikus intézmények felszámolásával és populista gazdaságpolitikával gyakorló Rajapaksa-klán?

Miközben a többezres tömeg Rajapaksa medencéjében fürdőzött, vagy az elnöki palota egyéb luxusberendezéseit élvezte, az elnök elhagyta az országot, és Szingapúrba menekült. A Srí Lanka-i pártok vezetői ekkor válságtanácskozást hívtak össze, hogy minél hamarabb véget vessenek az utcai demonstrációnak. A tanácskozás végén a miniszterelnök, Ranil Vikramaszinha bejelentette, hogy kész lemondani pozíciójáról az ország érdekében. A bejelentést követően a tüntetők az ő rezidenciáját is megrohamozták és felgyújtották.

A veterán politikus pályafutása azonban nem ért itt véget; Vikramaszinha először 1993-ban lett Srí Lanka miniszterelnöke, majd azután még öt különböző alkalommal szerezte meg a pozíciót, azonban egyszer sem töltötte ki a mandátumát. A „ravasz rókaként” emlegetett politikus most is megtalálta a módját, hogy feltámassza politikai karrierjét; július 20-án a parlament államelnöknek választotta őt. A tüntetők szemében ez elfogadhatatlan, mivel Vikramaszinhát szoros barátság fűzi a Rajapaksa családhoz, amelynek tagjai romba döntötték az országot, és akiknek a kezéhez vér is tapad, továbbá ő volt az is, aki 2016-ban rábólintott arra, hogy Kína Új Selyem­út programjának Srí Lanka is része legyen, ami nagyban hozzájárult az ország eladósodásához.

De kik is azok a Rajapaksák, hogyan kerültek Srí Lanka élére, és hogyan vezették csődbe az országot?

A kormányellenes tüntetők többnyire békések maradtak, és a hadsereg nem kísérelte meg a hatalomátvételt a kialakult politikai vákuumban – s ez szerencsés módon ellentmond a Srí Lanka-i politikai erőszak II. világháború utáni hagyományainak. Srí Lanka ugyanis lakosságarányosan egyike a Föld belső polgárháborús erőszaktól leginkább sújtott álla­mainak.

 

Büntetlen háborús bűnök

A szélsőbalos, eredetileg maoista indíttatású Népi Felszabadítási Front (JVP) először 1971-ben, majd 1987-ben kísérelt meg fegyveres népfelkelést. A jobbára a húszas éveikben járó vagy annál fiatalabb felkelők brutalitását – elsődleges célpontjaik az állami hivatalnokok voltak – a központi kormányzat véres büntető hadjárattal torolta meg. Bár pontos adatok természetesen nincsenek erről sem, a halálbrigádok, a minden jogi formalitást nélkülöző tömeges gyilkosságok áldozatainak számát összesen több tízezerre teszik. Srí Lanka másik, még ennél az alapvetően a szingaléz többségen belül zajlott polgárháborúnál is súlyosabb konfliktusa a tamil kisebbség és a többségi állam belső háborúja, amelynek aktív szakasza 1983-tól 2009-ig tartott. A colombói kormány és a Tamil Eelam Felszabadító Tigrisei (Liberation Tigers of the Tamil Eelam, Tamil Tigrisek) nevű szeparatista terrorszervezet közötti fegyveres harcban az ENSZ becslései szerint 80–100 ezren vesztették életüket, egyes források szerint csak a háború utolsó szakaszában, 2008–2009-ben 40 ezer civil halt meg a hadműveletekben. A pontos adatok nem ismertek, mert a Srí Lanka-i kormány sorozatosan megtagadta a független nemzetközi vizsgálatot a háborús pusztítás teljes mértékének kiderítésére. Egyes jelenté­sek szerint a kormányerők megkínozták a halálesetek és eltűnések regisztrálásában részt vevő tamilokat. (A szingaléz–tamil konfliktus hátteréről lásd keretes anyagunkat – a szerk.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.