Így cserkészi be Tajvant Kína

Külpol

Peking a szigeten a január közepén tartott választások után is megpróbálja megosztani a tajvani társadalmat, saját magát pedig a megoldás kulcsként pozícionálja.

A hivatalosan országként el nem ismert Tajvanon január 13-án a demokrácia nyert. Nem azért, mert a Demokratikus Progresszív Párt (DPP) az elnökválasztást nyerte meg, fő ellenfele, a Peking-közeli Kuomintang (KTM) pedig az azzal egy időben tartott parlamentit, hanem azért, mert tiszta légkörben zajlott a kampány, a média egyenlő esélyeket biztosított a szereplők számára, magas, 71 százalékos volt részvétel, és az eredményeket minden fél zokszó nélkül tudomásul vette.

Mindez nehezített körülmények között zajlott. Kínai hadihajók vonultak fel a sziget partjainál és kémballonok repültek fölé, a választást sorozatos kibertámadások zavarták. A Kínai Kommunista Párt (KKP) jó ideje manipulációs kampányok kísérleti terepeként kezeli a szigetországot. Miután 2022-ben Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház akkori elnöke Tajvanba látogatott, számos hivatalos tajvani weboldalt ért támadás. A V-Dem svéd kutatóintézet éves demokráciajelentésében már 2019-ben, az előző, 2020-as választás előtt azt állapította meg, hogy Tajvan több külföldi dezinformáció célpontja, mint bármely más ország a világon. Peking információs hadművelete azonban – ismét – elbukott január 13-án.

A tajvaniak mostanig a két nagy párt közül választottak. Az ábra nem is volt túl bonyolult, a tét a Kínához közelítés vagy a teljes elszakadás volt. Tegyük hozzá: volt idő, amikor a szoros kapcsolat jól jött Tajvannak, Kína rapid fejlődése húzta fel Tajvant is. Ma is 400 ezer tajvani tartózkodik Kínában, egyetemistától a nagyvállalkozókig. A két ország között erős kölcsönös függőség alakult ki.

Az évtizedekig uralkodó Kuomintang szavazóbázisa 2014-ben kezdett fogyni, amikor a KMT-kormány a lakosság erőteljes rosszallása mellett túlságosan is széles körű kereskedelmi megállapodást kötött Kínával. Mindez a Napraforgó Diákmozgalom szárba szökkenéséhez és hatalmas fiatal szavazótábor megjelenéséhez vezetett – a 2016-os kormányváltást a diáktüntetések sikerének is betudhatjuk.

A 2016 óta kormányzó DPP demokráciafelfogását remekül példázza Audrey Tang pályája. Tang valóságos programozó zseni, már 19 évesen a Szilícium-völgyben fészkelte be magát. Az anarchista nézeteiről hírhedt aktivista a Napraforgó mozgalomban kiber-háttérembereként vett részt, ő oldotta meg például az élő közvetítést az elfoglalt parlamentből. Az új kormánynak ez annyira imponált, hogy tárca nélküli digitális miniszterré nevezte ki. Ő lett Tajvan első transznemű kormánytagja (saját magát egyébként postgenderként határozza meg, és nem különösebben érdekli, hogy missnek, missisnek, vagy misternek szólítják-e.) Feladata a társadalmi és a technológiai innováció összekapcsolása lett, melynek célja a nyílt kormányzás bevezetése és ezzel a fiatalok bevonása a közéletbe, a demokrácia megerősítése. Kulcsszerepet játszik a kínai dezinformációs kampányok elleni küzdelemben is. Tajvan formabontó digitális demokráciájában magától értetődő lett az információáramlás az állami intézmények és a civil társadalom között, és az együttműködő állampolgári fejlesztések integrálása az állam működésébe. Tang nyílt forráskódú közösségi kísérleteket kezdeményezett, a National Budget Visualization Projectben például a nehezen megérthető 500 oldalas költségvetési tervezetet alakították át felhasználóbarát interaktív térképpé önkéntes civil programfejlesztőkkel közösen. Hivatala a „radikális transzparencia” elve szerint működik, Tang minden tárgyalása, lakossági fóruma elérhető online, és az irodája is inkább közösségi tér. Rendszeresen tart személyes fogadóórát szerte az országban.

A Napraforgó Diákmozgalom és következményei nem hogy nem polarizálták az országot, de végül kétpárti egyetértés alakult ki arról, hogy a polgárok számára hozzáférhetőbbé kell tenni a kormányzást. A DPP a választópolgárok és az ellenzék kritikáit egyfajta folyamatos tesztnek vetette alá, a kormánypolitikát érő támadásokat kritikus réseknek, konstruktív fejlesztési kihívásnak tekinti. Nem véletlen, hogy hosszú ideje a demokráciaindexek élmezőnyében jegyzik ezt a 24 milliós „nem-országot”.

 
Lai Ching-te, a DPP elnökválasztáson győztes jelöltje és Hsiao Bi-khim alelnökjelölt
Fotó: MTI/EPA/Daniel Ceng

A DPP széles rétegek bizalmát nyerte el mindezzel – miközben Kína rendre újabb és újabb akciókkal igyekszik megingatni ezt, olyan, a digitális demokráciában kevésbé résztvevő társadalmi rétegekre célozva, mint a földművesek vagy a halászok. Lassan nincs olyan tajvani mezőgazdasági termék, amire Peking ne vetett volna ki extra vámot, és rendszeresen hamis vádakkal dob vissza „romlandó” árukat. Márpedig a tajvani mezőgazdasági export 90 százalékának célállomása a Kínai Népköztársaság. Nem véletlen, hogy a DPP legnagyobb eredménye a szorosabb együttműködés a demokráciákkal, nem csak katonai és biztonsági okokból, hanem a felvevő piac diverzifikálásának érdekében is.

Peking megosztani igyekszik a tajvani társadalmat, s magát kihagyhatatlan szereplőként, sőt a megoldás kulcsaként pozícionálni. Arról – pragmatikus okokból – már letett, hogy a jóságos anyaországnak álcázza magát, aki tárt karokkal várja vissza elkószált csemetéjét, inkább a birodalom jutalmazó-büntető módszerével él. S persze az állandó fenyegetéssel. Peking viselkedés- és véleményszabályozó rendszere érvényesül akkor, amikor a tajvani kisembereket bünteti azért, mert a szigeten túlságosan is jól funkcionál a jogállamiság. S persze egész üzletágak és befektetők is jártak már pórul.

Ennek a jele az is, hogy Peking a DPP-vel, illetve annak képviselőivel szóba sem áll, partnerének csak a Kuomintangot tekinti; most már esetleg a Néppártot is. Afelől sem lehet sok kétségünk, hogy Kína, bármilyen autonómiával és garanciákkal is kecsegtesse Tajvant, a szigetnek ugyanazt a sorsot – a teljes bekebelezést – szánja, mint Hong Kongnak. És Pekingnek ez a stratégiája, a lassú becserkészés nem is eredménytelen: az előző, 2020-as választáshoz képest a DPP 10 helyet veszített, a Kuomintang pedig 14-et nyert.

A „Tajvan Kína elválaszthatatlan része” lózung ugyanakkor nem pusztán a Kínai Kommunista Párt birodalmi törekvéseit jelzi, ahogy az erre épített han kínai nacionalizmus sem. A jelszó annak a kőbe vésett dogmának is a megerősítése kíván lenni, miszerint a diktatórikus berendezkedés szükségszerűségét a kínai társadalom több évezredes történelme igazolja. Lu Shaye, Kína franciaországi nagykövete 2022 augusztusában a francia tévének arról beszélt, hogy ha szükséges lesz, a KKP hazafiasító bentlakásos oktatási intézményekkel segíti majd ki Tajvan lakosságát. Elvégre han kínai ember nem akar demokráciában élni. Ám ezt a tételt alapjaiban cáfolja Tajvan virágzó demokráciája, épp úgy, ahogy cáfolta a demokratikus kapitalizmus virágzása is Hong Kongban – mindkét társadalom zömét han kínaiak alkotják.

Ko Wen-je, a választásból a mérleg nyelveként kikerülő Néppárt elnöke az hangoztatja, hogy pártja a kétpólusú berendezkedés alternatívája, ő pedig az egyetlen politikus, aki Kína és az Egyesült Államok számára ugyanúgy „elfogadható”. Az pedig, hogy valóban mit jelent az új felállás a kormányzásban, márciusban dől el, amikor elfoglalják helyüket az új képviselők, és döntenek az új kormány összetételéről.

Az elnökválasztást a DPP jelöltje, a mostani alelnök Lai Ching-te 7 százalékos fölénnyel nyerte, és történelmi, harmadik ciklusát kezdheti meg. A KMT elnökjelöltje, Hou Yu-ih a tajvani munkásosztályt igyekezett megszólítani („nem küldjük a fiainkat háborúba!”). Hou rendőrként szolgált a korábbi kemény Kuomintang-rezsimben, 1989-ben részt vett Chen Nan-jung aktivista és szabadságharcos letartóztatásában is: ma azt mondja erről, hogy „parancsot teljesitett” és hogy most is így tenne.

A vegyes rendszerben megtartott törvényhozási választáson a Kuomintang 52, a DPP 51, a harmadik, magát középutasnak nevező, baloldali és mindössze öt évvel ezelőtt alakult Tajvani Néppárt 8 mandátumot szerzett. Tajvanon erős felhatalmazásokkal rendelkezik az államelnök, a rendszer félelnöki.

(Címlapképünkön: Lai Ching-te, a kormányzó, függetlenségpárti DPP elnöke hívei egy kampánygyűlésen 2024. január 12-én. Fotó: MTI/EPA/Ritchie B. Tongo)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.