A Hezbollah a robbantások után

Veszendő bizalom

Külpol

A robbantások nehezen helyrehozható károkat okoztak a síita szervezet terroristaként számon tartott katonai szárnyának. De eszünkbe se jusson leírni a Hezbollahot, valódi erejét az évtizedek óta építgetett libanoni pozíciói adják.

 

A múlt kedden délután fél négykor a Hezbollah több ezer tagja kapott jelzést a személyi hívóján. A nemrég beszerzett készülékeket a legtöbben a szemük elé emelték, így a hívást követő tizedik másodpercben bekövetkező robbanásokban sokan súlyos sérüléseket szereztek vagy életüket vesztették. A készülékekben valakik, valamikor 8–10 gramm robbanóanyagot helyeztek el. A Hezbollah ellen­őrzése alatt álló negyedekben, elsősorban a dél-bejrúti Haret Hreikben, Bir Haszanban és Bir al-Abedben, valamint Dél-Libanonban és a Bekaa-völgyben pánik tört ki, sokan a mobiltelefonjuktól is igyekeztek megszabadulni.

A halálos áldozatok másnapi temetésén újabb robbanássorozat történt. Ezúttal a walkie-talkie-k robbantak. Csaknem 40 halott és 4 ezer sebesült a mérleg, azaz a Hezbollah 40–50 ezer fősre becsült katonai szárnyának közel tizede vált harcképtelenné, többségükben alsó és középvezetők. A sérültek között van Irán bejrúti nagykövete, de tucatnyian meghaltak a szomszédos Szíria fővárosának déli, síiták lakta Szajjida Zajnab negyedében is: köztük az iráni Forradalmi Gárda (IRGC) 13 tagja.

A Hezbollah médiája azonnal Izraelt vádolta a támadás elkövetésével, s bár múlt vasárnap Jichák Hercog izraeli államelnök tagadta a vádakat, a térségben kevesen kérdőjelezik meg, hogy a Moszad keze van a dologban. Az elmúlt napokban a csipogók tajvani márka­tulajdonosa mellett magyar és bolgár közvetítő cégek is feltűntek a képben, azok vezetőinek villámgyors eltűnése pedig tovább erősíti a titkosszolgálati háttér gyanúját.

Ötezer személyi hívó megfelelő ellenőrzés nélküli átvétele tátongó résről árulkodik a Hezbollah biztonsági rendszerén. S nem először történik ilyen. Két évtizeddel ezelőtt a Hezbollah biztonsági szolgálatának „nagy fogása” volt, amikor – az embargók miatt szintén nemzetközi közvetítők révén – több száz amerikai gyártású terepjárót vásárolt. Ám később a járművek majd’ mindegyikében lehallgatórendszereket és ultramodern külső kamerákat fedeztek fel. Az akkori vizsgálatok szintén a déli szomszéd irányába mutattak, és Izrael akkor is tagadott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.