Honnan jönnek a szkinhedek?

Bakancsok és tar fejek

Kultúra

A közelmúlt magyar politikai botrányai, a szubkultúra renegátjainak kalandjai hívták fel a figyelmet a továbbra is aktív hazai és nemzetközi szkinhedmozgalomra, melynek története bonyolultabb, mint gondolnánk.

A szkinhedmozgalom legalább négy és fél évtizede létezik - még akkor is, ha közben néhány évet búvópatakként vészelt át. E minden elemében brit jelenség, az ottani, zömmel munkásosztálybeli, de legfeljebb alsó középosztálybeli fiatalok egyik, sajátos csoportjegyek alapján elkülönülő szubkultúrája időközben világszerte elterjedt, és története nem választható el a rockzenei irányzatok, a csoportsajátos viselkedés és a ruhaviselet terén mutatkozó divatok váltakozásától. Amint e szubkultúra felbukkant egy országban, rendre hazai ízekkel gyarapodott.

Késő modern

A szkinhed (eredetileg és néhány éve még magyarul is skinhead, szó szerint bőrfejű) jelenségről először 1968 táján kezdtek beszélni. E London környéki csoport nem előzmények nélkül bukkant fel. Kialakulásában fontos szerepet játszott a nyugat-indiai, mindenekelőtt jamaicai bevándorlók kissé piperkőc és rátarti rude boy szubkultúrája, bár közvetlen elődeik a klasszikus mod irányzat (ami a modernistből származik, és kifejezi a trendek és divatok iránti érzékenységüket) hanyatlása és szétszakadása nyomán kialakult úgynevezett hard modok voltak. 'k is a modok sajátos, egyebek mellett a márkás cuccok iránti rajongásban megnyilvánuló divatját követték, ám képviselőik gyakorta munkásosztálybeli miliőből származtak. Talán ez lehetett az oka, hogy a moddivathoz maguk is hozzátettek néhány - praktikus szempontok alapján választott - viseleti elemet, a bakancsot, a nadrágtartót, no meg a rövidebb (de ekkor még korántsem kopasz) hajviseletet, ami mind a fizikai munka, mind a verekedés közben praktikusnak bizonyult. A szkinhedek - akárcsak más, utcai gengkultúrák képviselői - nem vetették meg a fizikai erőszakot, ha riválisaikkal vagy bármely más, ellenségesnek tartott társadalmi, szubkulturális csoport képviselőivel kerültek szembe. Ebben egyáltalán nem különböztek derék elődeiktől, kortársaiktól és utódaiktól - elég csak az 1964 májusában, azaz éppen ötven éve a dél-angliai tengerparton, Brighton környékén kulmináló modok versus rockerek (akik a motorok és a rock & roll bűvöletében élő szubkultúra képviselői voltak) "háborúra" gondolni. (E médiahisztériához vezető konfliktus elemzése vezette utóbb Stanley Cohen szociológust a morális pánik fogalmának bevezetéséhez.) Annyi biztos, hogy a 60-as évek végének szkinhedjei a maguk számára fontos jószágokat, ami lehetett divatjegy, zene vagy éppen közösségi viselkedési forma, javarészt a középosztálybelinek tartott, ezért elutasított hippiszubkultúra ellenében jelölték ki. E csoportot is ezek a külsődleges jegyek és a közös érdeklődés tartotta össze, s nem holmi politikai vonzalom vagy faji diszkrimináció. Sokat emlegetett tény, de a korai szkinhedek között sokan maguk is nyugat-indiai, fekete vagy színes bőrű emigránsok voltak. Az ekkor még "többszínű" szkinhed gengek azon akciói, amelyek az indiai szubkontinensről származó bevándorlók ellen irányultak, a hírhedt és kétségtelenül alávaló pakiverések (a paki a pakisztániak, indiaiak gúnyneve - a szerk.) nem fajgyűlöletből fakadtak, hanem inkább abból a megvetésből, amely a középosztályosodás útjára lépett egykori társadalmon kívülieknek szólt. A szkinhedek zenei érdeklődése eleinte a tengerentúli eredetű, nem fehér muzsikák felé irányult: a klasszikus soul és a jamaicai ska, illetve blue beat volt az, amire klubjaikban ropták a bakancsos lábak (bár ez túlzás: hétvégén öltöny és rendes félcipő dukált). Zenetörténeti tény: a korai reggae-előadók (Desmond Dekker és társai) törzsközönsége jelentős részben fehér és karibi eredetű szkinhedekből állt, éppen ezért számos, nekik dedikált, skinhead reggae-nek is nevezett szám készült.

Az első szkinhed-generáció szinte nyom nélkül olvadt bele más, a 70-es évek elején népszerű csoportokba. A hajuk is megnőtt: ekkor egy részüknek már suedehead a neve, jelezve, hogy ehhez a frizurához akár fésűvel is hozzá lehet nyúlni, s zenei érdeklődésük is módosult például a glam rock irányába - követve a pályáját divatszkinhedként kezdő, majd hamarosan stílust váltó és így befutó Slade-et. A szkinhedhagyományokat ekkor az úgynevezett bootboyok vitték tovább: ők (a korábbinál némileg hosszabb hajjal) több divatelemet és persze az erőszakos gengviselkedést is átörökítettek - utóbbit a futballhuliganizmus keretei között.

A mozgalom újraéledéséhez aztán a punk gyors felívelése és hanyatlása, no meg az ezt követő mod-revival szolgált munícióval. Az újból felbukkanó bőrfejű csoportok hamarosan ismét saját zenekaraik köré rendeződtek. Ezeket a punkból merítő, agresszív és dinamikus muzsikákat gyűjtötte össze Gary Bushell, a politikai vonzalmait tekintve trockista zenész-újságíró az első, hírhedtté vált zenei válogatásra, a Strength Thru Oi!-ra. A cím többek szerint utalás a náci Kraft durch Freude mozgalomra - ezt Bushell határozottan tagadta-, címlapján pedig, állítólag szintén véletlenül, az a Nicky Crane szerepelt, akit a British Movement szélsőjobboldali csoport tagjaként ítéltek négy évre, faji indíttatású erőszak vádjával. Crane szabadulását követően a szélsőjobboldali, nemzetiszocialista szkinhedek körében máig idolnak és mártírnak számító Ian Stuart Donaldson Skrew-driver-énekes társaságában alapította meg a Blood and Honour (Vér és Becsület) nevű, utóbb nemzetközivé váló mozgalmat. Crane később nyilvánosan is elismerte, hogy meleg, megtagadta náci múltját, s végül AIDS-fertőzés következtében fellépő betegségben halt meg 1993-ban.

Azonban nem csak az oi! zenék és a streetpunk volt népszerű a hajukat minden korábbinál rövidebbre (vagy kopaszra) vágató, szűk, feltűrt farmereket és a még magasabb szárú (tipikusan Dr. Martens) bakancsokat viselő szkinhedek körében. A 2 Tone kiadóról elnevezett, a punktól is megihletett ska-zenék (Madness, Beat, Selecter, Specials, Bad Manners) is vonzották őket: többségüket még ekkor sem zavarta, hogy ez a zene karibi gyökerekkel bír, nem beszélve a zenészek egy részéről. A 70-es, 80-as évek fordulóján jelentős részben szkinhedek részvételével megtartott hatalmas táncpartik tanúi arról számoltak be, hogy a biztonsági őrök először mindenkitől elvették a bakancsba való fűzőt - így ugyanis csak egyszer lehetett vele rúgni, azután elrepült. A hagyományosan maszkulin szkinhedcsoportokon belül rendre jelen voltak a lányok is, akik nem nyírták teljesen kopaszra a fejüket, jellemzőbb volt a homlokra boruló frufru, és a két oldalsó tincs.

Szkinhed és szélsőjobb

Akárcsak Crane esetében, a szkinhedcsoportok és brit szélsőjobboldal közti gyümölcsöző kapcsolat is a 70-es évek végén kezdődött, és a 80-as évek elején teljesedett ki, ami persze a mozgalmon belül feszültségekhez, afféle szkizmához vezetett. (Ennek remek dokumentuma a 2006-os, de 1983-ban játszódó This is England című film.) Az amúgy is a futballhuliganizmussal társított, afféle folk devilnek számító szkinhedek egy részének politikai radikalizálódása egyenesen a British Movement, a National Front vagy más szélsőjobb szervezetekhez hajtotta őket. Ettől kezdve a bőrfejűek nemcsak a stadionokon belüli és körüli, vagy a szubkultúrák közötti erőszak, hanem a faji indíttatású akciók terén is kitűntek. Hangsúlyozzuk: ez korántsem az egész közösség attitűdjét tükrözte, hogy mást ne mondjunk, a szkinhedrevival egyik központi alakja, Hoxton Tom McCourt, a The 4-Skins beszédes nevet viselő oi! zenekar vezetője rendre élesen fellépett a szélsőséges (főleg jobbos, ritkán balos) politikai véleményeket valló bőrfejűekkel szemben, akik meg némi joggal vethették a szemére, mennyire eltávolodott eredeti gyökereitől. S bár a mozgalom fajgyűlölettel és politikai extremitással való azonosítását elutasító és a szélsőséges bőrfejűekkel szemben fellépő (például a S.H.A.R.P. - Skinheads Against Racial Prejudice - szkinhedek a faji előítéletek ellen), sőt kifejezetten baloldali és anarchista csoportok is alakultak, a bőrfejűek újabb generációinál már a szélsőjobboldali, néha nosztalgianáci nézeteket valló kopaszok domináltak.

Kopaszok itthon

A mozgalom ebben a megosztott állapotában terjedt át más országokba, kontinensekre, s így jutott el Magyarországra is a 80-as évek első felében. Az első magyar szkinhedek még aligha találkoztak a felnőtt-társadalom elítélésével: rövid, "sportos" hajukat példaként lehetett a többnyire hosszú, rendezetlen (ne adj' isten, tarajos punk) frizurával tüntető kortársaik elé állítani. A visszaemlékezések szerint a márkás lábbelik híján felhúzott munkásőrbakancs is a rendszer melletti kiállásnak tűnhetett. A kezdetben a punkokkal szimbiózisban működő szkinhedek hamar létrehozták saját zenekaraikat, például a már akkoriban fajgyűlölő repertoárral tüntető Mos-Oi!-t, és szívesen csapódtak a 80-as évek derekának ska-zenekarai (Fals, Skanzelizé) mellé is. (A kopaszok által látogatott táncpartik egyik slágere a Fals ellenállhatatlan, sánta karibi ütemekre íródott Cairója volt, melyben Budapest elarabosodásáról és a "drapp" ellenségről daloltak.)

Hamarosan idehaza is teljessé vált a punk/skinhead szakadás, amit csak jobban aláhúzott, hogy a hazai bőrfejűek jó része sok tekintetben a szkinhedmozgalom kifejezetten szélsőjobboldali, white power ágát importálta. Ezt erősítették a 80-as évek végének arabok és kubaiak ellen irányuló akciói, és az első, kifejezetten cigányellenes erőszakcselekmények. A rendőrségi nyomozással, hatósági eljárással kísért balhék először prezentálták a hazai "bőrfejűeket" a folk devil szerepében, ám képviselői reményteli alanynak tűnhettek az ekkor bontakozó szélsőjobboldali politikai csoportok számára. Két együttesen ható erő találkozott ekkor, a rendszerváltás idején: míg a szélsőjobboldali szkinhedek importálták a maguk reformnáci eszméit, későbbi patrónusaik a masszív magyar szélsőjobboldali hagyomány feltámasztásán munkálkodtak.

Két dolgot azonban meg kell jegyeznünk: a szkinheddivat számos elemét, a frizurától a bakancson át a hózentrágerig, no meg az igen praktikus bomberdzsekiig olyanok is magukévá tették, akiknek semmi közük nem volt semmiféle szkinhedhagyományhoz - itt a biztonsági őrökre, a különféle paramilitáris polgárőrcsoportokra, gárdákra, no meg az "egyszerű" futballhuligánokra kell gondolnunk. Az elmúlt évtized erőszakos szélsőjobboldali tüntetéseinek főszereplői viszont zömükben egyáltalán nem jeleskedtek a szkinhedviselet és -viselkedés hagyományos megőrzésében: legtöbbjük ugyanolyan trendin öltözött, mint bármelyik kortársuk. Hogy még nagyobb legyen a zavar, nem árt tudni, hogy Magyarországon is léteznek az eredeti szkinhedek zenei, viseleti, életmódbeli hagyományainak őrzői - a témával ismerkedők számára csak ajánlani tudjuk a skinhead.hu tárgyilagos cikkeit. Ráadásul kis számban kifejezetten baloldali, harcosan antináci szkinhedek is vannak közöttünk; néhány éve pont ők kerültek konfliktusba szélsőjobboldali bőrfejűekkel Budapest több pontján. Ám a mérleg másik serpenyőjében a nálunk is inkább a szélsőjobboldali (ún. NS) szkinhedszubkultúra virul, saját fórumokkal, zenekarokkal, klubokkal. Azon pedig igazán nincs mit csodálkozni, hogy abban az országban, ahol ilyen erős és sokszínű a szélsőjobboldali hagyomány, ott a bőrfejűek jó része is ennek kedvesen ismerős közegében találja meg önmagát.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.