HEGYMENET - Interjú

„Csodálatos rendezetlenség”

Ormay István pszichoterapeuta

Lélek

A természetjárásnál sokkal kényelmesebb a közeli parkban elnyújtózni, a sporttelepen lazítani vagy felkeresni egy tiszta levegőjű üdülőhelyet. Vagyis kizárólag praktikus okokkal, az egészséges életmód kényszerével nem magyarázható a városi ember vonzódása a természethez. De akkor mi lehet az oka?

Magyar Narancs: Miért vágyódunk a természetbe?

Ormay István: Mert nem felejtettük el, hogy onnan jöttünk. Csak néhány ezer éve élünk épített civilizációban, az emberiség történetéhez képest nagyon rövid ideje. Valami eredendően összeköt bennünket az állatvilággal, a természetes létezéssel, ezért működhet egy ősi ösztön, hogy valójában oda tartozunk annak ellenére, hogy mesterséges világot építünk magunk köré. Mindehhez hozzájárulnak a tudattalan vágyódások is, és hozzájárul az illúzió, hogy a természet az csak szép lehet és jó.

MN: Miért a városi emberekre jellemzőbb ez?

OI: Most nyeltem le egy korty teát, ezért most éppen nem hiányzik, hiszen kielégítettem a vágyamat. Ám minél messzebb kerülök időben a teázástól, ismét előjön ez az érzés, mert az ember arra szokott vágyni, ami éppen hiányzik. Minél építettebb, mesterkéltebb világban élünk, annál inkább feltűnő a természet hiánya. A vidéki embernek nem hiányzik annyira, mert sokszor karnyújtásnyira van tőle.

MN: Nem önbecsapás ez? Végeredményben mesterséges közeg az erdő is, ahová kirándulni megyünk, a kilátó is, ahová felmászunk.

OI: Minden bizonnyal az, de valószínűleg nem is tudnánk másképp viszonyulni ehhez. Itt eleve nem a dzsungelbe vágyódásról van szó, a többség még attól is tart, hogy letérjen a kijelölt turistaútvonalról. Nem akarja elveszíteni a biztonságérzetét még egy olyan kicsi erdőben sem, ahol igazából nem lehet eltévedni. De az is igaz, hogy még az ilyen biztonságos területen is kialakulhat a félelemérzet, ugyanis egy csomó olyan képzet társul a természethez, ami félelmet kelt.

MN: Ez így elég ellentmondásosnak tűnik.

OI: Mert ilyen ellentmondásos az ember alaptermészete: szeretünk biztonságban lenni, de közben kíváncsiak vagyunk az újra, él bennünk a kalandvágy.

MN: Mivel magyarázható, hogy általában nagyon kellemes dolgok jutnak eszünkbe a természetről: madárcsicsergés, zöldellő erdő, fantasztikus illatok…

OI: Elsőre a japánok cseresznyevirág-ünnepe jut az eszembe, ilyenkor milliók tódulnak a városokból az arborétumokba, hogy gyönyörködjenek a virágokban, élvezzék az illatot. Emögött az állhat, hogy a természet, legyen szó a cseresznyevirágról vagy akár egy fenyőerdőről, teljesen más harmóniát közvetít, mint amit mi alkotni képesek vagyunk. Az ember már a zsigereiben rajong ezért a harmóniáért, az idegrendszerünk érzékelőképessége – ami egyébként nem fejlettebb az állatokénál – olyan, hogy azokra a mintázatokra, azokra a vonalvezetésekre és színösszeállításokra van eredetileg kialakítva, amik a természetben előfordulnak. Teljesen más ritmikája van például egy virág látványának, mint egy épített struktúrának, és ezeknek a ritmusoknak minden bizonnyal sokkal nagyobb szerepe van az éle­tünkben, mint azt feltételeznénk. Emlékszem, gyerekkoromban a Dunakanyarnál nagyon furcsa élményem volt, hogy Dömösnél volt egy nem különösebben komfortos kemping, ahová egy csomó nyugati turista járt. Én csak azt láttam, hogy ülnek az autójuk mellett a kis székükben vagy fekszenek a nyugágyukban, és semmit nem csinálnak. Annyira foglalkoztatott, hogy mi ebben a jó, hogy a következő nyáron vettem a bátorságot és megkérdeztem az egyik idős házaspárt: miért szeretnek idejárni? Erre a bácsi lemutatott maga elé a gizgazos fűre, a pitypangokra, és azt mondta: ezért. Majd elmagyarázta, hogy náluk, Hollandiában nem látni ilyen csodálatos rendezetlenséget.

MN: Ez ugyanakkor lehetett, amikor divatba jöttek nálunk a pálmafás, naplementés vagy éppen erdőt ábrázoló poszterek, amik leg­in­kább a panellakásokat díszítették. Az efféle trükközésnek van értelme?

OI: Illúziót kelt. De csak vizuális illúziót, miközben a természet éppen a komplex élmény, az illatok, a tapintások, a hangok miatt annyira vonzó. Viszont a színeknek valóban nagy szerepük van, ezért próbálnak különösen odafigyelni arra, hogyan fessenek ki egy kórházat vagy egy iskolát. A sárga és a zöld színekre a legérzékenyebb az emberi szem, ezt tartjuk természetesnek – a növényzetnek és az állatvilág színeinek is leginkább ez a spektrum felel meg. Noha nem ismerek erre vonatkozó kutatást, nem lennék meglepve, ha kiderülne, a mostani általános, rossz közérzet azzal is összefüggésben van, hogy tulajdonképpen olyan világban élünk, ahol a monitorok fényétől kezdve a világítótestekig mindenütt a kék színárnyalat dominál, és ez az idegrendszerünk számára kifejezetten megterhelő.

MN: Kihasználják a pszichoterápiában a természet áldásos hatásait?

OI: A klasszikus pszichoterápiában nem annyira, de burkoltan valami hasonló jön elő a mozgásterápiák során. Születésünk után a mozdulataink még természetesek, de aztán a testi megnyilvánulások is egyre inkább szokások, előírások, csoportnormák szerint alakulnak, illetve a lelkiállapotunk szerint változnak. Az utóbbi időben jobban elterjedtek azok a test­orientált módszerek, amelyek erre próbálják ráirányítani a figyelmet. Míg a klasszikus pszichoterápiában azt keressük, hogy mi az, amire a páciens nem emlékszik, mi az, ami nyomasztja, és ezeket dolgozzuk fel, addig az ilyen test­orientált terápiának – amilyen egyébként lehet tai-chi vagy jóga is – az a lényege, hogy megpróbáljuk felidézni azokat a természetes mozgásokat, amiket kisgyerekként elfelejtettünk. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy itt is a bennünk lévő természetességhez nyúlunk vissza, és ez akár gyógyító erejű is lehet. Ami a konkrét terápiát illeti, világszerte vizsgálják az ezzel kapcsolatos lehetőségeket, és vannak eredmények is e téren, a szorongás, depresszió kezelésében. A csapatépítő tréningek és más segítő módszerek is maximálisan élnek a természet adta lehetőségekkel. Komoly közösségalkotó ereje lehet annak, ha az embe­reket természetes környezetben természetes feladatok elé állítják, ráadásul ezekből rengeteg önismereti és egyéb dolgot is le lehet szűrni.

MN: Nem billenhet át ez valamiféle teljesítménykényszeres magamutogatásba?

OI: Az ember természeténél fogva hierarchiában él, mindig bennünk volt, és most is bennünk van, hogy valami nagy tettet kell véghezvinni. Például a férfivá avatási szertartásnak az volt a lényege, hogy a fiúk a közösség előtt bizonyítsák rátermettségüket, de legalább ennyire fontos volt az is, hogy e leendő férfinak ez adjon belső hitelességet, tekintélyt. Csakhogy a civilizáció nyomán a természetes képességeink háttérbe kerültek, sorvadni kezdtek, így ezeket mesterséges dolgokkal próbáljuk megtámogatni. Ma már az erdőben eltévedve nem a tájékozódási képesség számít, hanem az, hogy milyen GPS-em van. Valószínűleg ezt próbáljuk meg túlkompenzálni a teljesítménycentrikussággal, azzal, hogy egy nap alatt hány csúcsot tudok megmászni, és hány szelfit teszek ki erről a Facebookra. Nem volna semmi baj ezzel, de ilyenkor ahelyett, hogy élvezném a pillanatot, a kalandot, az új helyzetet, inkább szedem elő a gépet, matatok a telefonnal, vagyis egyből eltávolodom a természetes élménytől. Ennél is rosszabb, hogy fogalmunk sincs arról, hogy az ilyesminek milyen következményei lehetnek. Akinek még baltával kellett kivágnia a fát, az sokkal jobban tudta, hogy mivel jár ez. Ma már képtelenek vagyunk ezt felmérni, és miközben egyre merészebbé válunk, gyűjtjük a kilométereket, hódítjuk a csúcsokat, fel sem merül bennünk, hogy ezzel a természetben, de magunkban is kárt okozhatunk. Nem akarok a korszerű eszközök, a kényelmes túrafelszerelések, egyáltalán a technikai fejlődés ellenségének tűnni, hiszen itt többnyire valóban klassz dolgokról van szó, de abban egészen biztos vagyok, hogy csak akkor érezhetjük magunkat jól a természetben, ha alázattal közelítünk felé, és nem akarjuk ráerőltetni a saját mesterséges környezetünket, szokásainkat.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.