Az anyai szeretet hiánya és mítosza

Örök csatatér

Lélek

Az általánosan elfogadott vélekedés szerint minden nőbe bele van kódolva az anyaszerep, ám egyre több anya ismeri be, hogy megbánta a gyerekvállalást. A politikának nyilvánvaló érdeke a pronatalista álláspont sulykolása, és bár az interneten egyre divatosabb az anyaság nehézségeiről beszélni, a társadalom szemében még mindig főbűnnek számít, ha egy nő nem boldog anyaként.

„Ha visszamehetnél az időben a mai tudásoddal és tapasztalataiddal, akarnál-e újra anya lenni?” – tette fel a kérdést kutatásában Orna Donath. Az izraeli szociológus 23 olyan nővel interjúzott, akik mind nemmel válaszoltak. Az alanyok többsége belesodródott vagy valamilyen nyomás hatására belekényszerült az anyaságba, nem is igazán számolva a gyerektelenség lehetőségével, és csak később (a terhesség alatt, a szülés utáni első hetekben vagy évek múlva) jöttek rá, hogy nem akarnak anyák lenni.

Donath tanulmányának fókuszában az anyai megbánás szo­cio­politikai elemzése áll. Szerinte a nők és gyermekeik közötti kapcsolat intézményesült, hatalmi rendszerek írják elő az anyai érzések minőségét: a gyermek iránt érzett szeretet a nő „morális tesztje”, ennek hiánya pedig nemcsak nőietlennek, de immorálisnak is tűnhet a társadalom szemében. Miközben a megbánás tiltott érzelem, az önhibáztatás társadalmilag elfogadott és természetes velejárója az anyaságnak, sőt minél inkább marcangolja magát egy nő, annál jobb anyának tartjuk. Ezzel szemben Donath tanulmánya amellett érvel, hogy a megbánás éppoly legitim élmény az anyasággal kapcsolatban, mint az örömteli kiteljesedés.

Egy 2013-as amerikai felmérésben azt kérdezték a szülőktől, hány gyereket vállalnának, ha újrakezdhetnék a családalapítást – a válaszadók 7 százaléka azt nyilatkozta, hogy egyet sem. Egy 2016-os német kérdőívben a szülők 8 százaléka vallotta, hogy nem vállalna gyereket, ha újból dönthetne, és egy idei brit kutatásban is épp ilyen arányban mondták az apák és anyák, hogy már megbánták, hogy gyerekük született. Ha ezeket a statisztikákat a teljes lakosságra vetítjük, úgy fest, több millió olyan szülő él a világon, aki úgy érzi, hibát követett el, amikor gyereket vállalt. Ez a tendencia nemcsak a kutatásokból rajzolódik ki, a közösségi médiában is tetten érhető: az egyik legnagyobb, a témával foglalkozó Facebook-oldalon többnyire névtelen posztokban fakadnak ki a nők: egy másfél éves kislány anyukája azt írja, bár lánya okos és jó gyerek, ő mégis gyűlöli az anyaságot, és „állandóan arról fantáziál, miket csinálhatna, ha nem lenne gyereke”. Sokan panaszkodnak „hálátlan” gyerekükre, akivel nem sikerül jó kapcsolatot kialakítaniuk, mások abuzív párkapcsolatban vagy túl fiatalon csúsztak bele a gyerekvállalásba. A leggyakrabban felmerülő ok mégis a vágyakozás a „régi élet” után, a folyamatos felelősséggel terhelt napok okozta fásultság, a hiányzó pihenés és „énidő”.

Vannak, akik úgy érzik, az anyaság nem nekik való, de ezen túl nem tudnak konkrét problémákat megfogalmazni. És vannak, akik nagyon is megfogható dolgoktól szenvednek: rossz párkapcsolat, anyagi nehézségek, feldolgozatlan pszichés traumák, kapcsolati problémák köztük és a gyerekeik között. Az e csoportba tartozó anyák nagy része valószínűleg nem is a gyerekvállalást bánta meg – egyszerűen olyan helyzetbe kerültek, ahol nem kaptak megfelelő támogatást a gyerekneveléshez, legyen szó praktikus vagy érzelmi segítségnyújtásról. Depressziós tüneteik adekvát reakciónak minősülnek az életkörülményeikre, a problémák megoldódásával alkalmasint a megbánásuk is elmúlna. Kérdés, mi van azokkal, akik saját bevallásuk szerint jó körülmények között, támogató családban nevelik egészséges, szerető gyerekeiket. Vajon minden esetben fiziológiai eltérések – legyen szó hormonális zavarokról vagy az agy strukturális különbségeiről –, esetleg lappangó pszichés traumák állnak az anyai érzések hiánya mögött?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.