Néhány héttel ezelőtt este egy kerthelyiségben ültem a belvárosban. Elsuhant mellettem egy rolleres. Mögötte irdatlan csattanás. Elsőre azt hittem, felborított valamit, aztán kiderült, hogy a mögötte haladó barátnője rollerét megdobta a fekvőrendőr, a lány pedig arccal, állal, orral landolt a viacoloron. Tört minden, ami törhetett, fogak, állkapocs, mentőt kellett hívni. Fogyasztott-e alkoholt? Nem tudom. De ez nem is mindig számít.
A Bethesda kórház július közepén tett ki a közösségimédia-oldalára egy friss esetet, s mellé egy ad hoc, de megdöbbentő statisztikát: a 17 éves tinédzser a vállát, a térdét és a könyökét ütötte be, a roller kormánya belenyomódott a hasába, aminek következtében sérült a veséje és a lépe. Több hetet töltött a kórházban, elmondása szerint az idő alatt napi öt-hat gyerek érkezett az osztályra hasonló ok, vagyis rollerbaleset miatt.
Számszerűen sok
Hogy ez mennyire valós statisztika, nem egyértelmű, a KSH adatai szerint mindenesetre folyamatosan emelkedik a rollerbalesetek száma. 2024-ig ezeket nem is tartották nyilván, a múlt évre és az ideire azonban már nevesítve vannak az elektromos rollerrel elszenvedett balesetek. Az idén az első négy hónapban 115 esetet jegyzett fel a hivatal, tavaly április végéig 84-et, egész évre pedig 367-et. Mivel a főszezon csak tavasszal indult, nem lenne meglepő, ha az idén meghaladná az ötszázat a bejelentett rollerbalesetek száma.
Közülük sokan gyerekek, de emelik a balesetek számát a bulinegyedben cirkáló turisták, a fülhallgatóval száguldozók és a párban rollerező romantikázók. Mivel sehova se tartoznak igazán ezek a járművek, mindenkit idegesítenek, akár a piaci legyek. A gyalogost, mert a járdán kiszámíthatatlanul szaggatnak el mellette, akár fel is boríthatják az embert. A kerékpárost, mert adott esetben a kerékpárnál is sokkal gyorsabban haladnak, cikáznak, amire nem számít a bringás. Az autóst, mert sok esetben a KRESZ szabályait figyelmen kívül hagyva vágnak ki és át, szlalomoznak a kocsisor mellett vagy előtt.
A hagyományos roller a kétezres években kezdett a hipszterkultúrában elterjedni mint alternatív közlekedési eszköz. Kisebb, mint a kerékpár, állítólag menő is, főleg, ha pörge bajusz és valamilyen Apple-termék is kapcsolódik hozzá.
Ez a kicsiny csapat nem sok vizet zavart, lassabbak voltak a bringásoknál, így a járdán és a kerékpárúton is kikerülhető forgalmi akadályokként funkcionáltak. Később azonban megjelentek az elektromos hajtású rollerek – és azok leágazásai, mint a Segway, az elektromos monocikli és a hasonlók –, amelyek igazi hibrid jószágokként komoly népszerűségre tettek szert. És ezekkel adódtak a problémák. (Érdekes, hogy az e-bringa nem hozott ekkora változást, a kerékpár ma is az, ami száz éve volt.)
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!