helyrajzi szám

Esplanade

Lokál

Az 1910-es évek elején új szálloda nyílt Budán, a Lukács fürdővel szemben.

Tulajdonos-igazgatója, Pallai Miksa régi vendéglátósnak számított, ő alapította a Deák Ferencz és az István Király szállókat is, ám a Zsigmond utca (ma Frankel Leó út) 38–40. alatt épült, 250 szobás „grand hotel”, az Esplanade maga volt a megtestesült modernizáció. Minden szobájában hideg-meleg víz, villanyvilágítás és egyedi bútorzat volt, a vendégek óhaját válogatott személyzet leste. „Hatalmas halljából, fényesen berendezett étterem, tágas, magasan épült kávéház nyílik. Van nagy társalgóterem, kényelmes olvasó, írószoba és fürdő. Az emeletre modern személyszállító liftek vezetnek. A szálló vezetősége kitűnő ételekről, italokról és ezenfelül még pensio rendszerről is gondoskodott, valamint az összes pályaudvarokon autójáratot tart fönn” – írták a korabeli PR-cikkekben, máshol a különféle gyógyászati kezeléseket – masszázs, hőlégkezelés, villanyozás stb. – hirdették, de az olyan írások is gyakoriak voltak, amelyek az illusztris vendégsereget mutatták be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.