Így építették le az építtetők a Budai Várat

Lokál

Szomorú és dühítő kiállítás nyílt a FUGA-Budapesti Építészeti Központban, amelyet mindenkinek muszáj lenne megtekintenie. 

„Mi huszonketten lelkiismereti kötelességünknek érezzük a nyilvánosságban láthatóvá tenni az eddig elhallgatott véleményeket, ugyanis szakmánkban titkosítva zajlanak tervezési folyamatok, a korábbi gyakorlatokat felrúgva, lényegében nevek nélkül, a semmiből kerülnek elő városunk képét döntően megváltoztató épületek tervei. Küzdenünk kell azért, hogy a Vár a közt szolgálja, ne pedig a hatalom kényszerének behódolva a múlt szorongató díszletévé épüljön át!” – volt olvasható abban a kiáltványban, amit az építészszakma jeles képviselői írtak alá 2021. október 26-án.

Az aláírók száma nyomán Huszonketteseknek nevezett építészcsoport egyúttal felszólította a magyar kormányt, hogy a rendeleti úton megkezdett várbeli beruházásokat állítsa le, és alakítson ki új távlati tervet a Budai Várnegyed eredeti léptékének és kulturális funkciójának megtartásával. Egyúttal felszólították a Magyar Építészkamarát, hogy támogassa követeléseiket.

Ekkor még úgy tűnt, hogy a kétségbeesett tiltakozás nyomán sikerül felrázni elsősorban az építészszakmát, a civil szervezeteket is, hogy közös erővel próbálja elejét venni a Budai Vár szisztematikus és anakronisztikus átalakításának, ám az azóta eltelt másfél év egyértelműen bizonyította, hogy ez naiv elképzelés volt. A budavári beruházásokat nemhogy az építészek és a civilek tiltakozása nem tudta megállítani, de még a válság sem, és ami 2021 végén reménykeltő kezdeményezés volt, az mára okafogyottá vált.

Jelenleg is megállíthatatlanul és mindenféle egyeztetést nélkülözve zajlik a Várban a zöldterületek megsemmisítése, a fák kivágása, illetve az olyan – jelentős értéket képviselő – épületek lebontása, amelyek nem illenek a kormányzati elképzelésekbe.

„A jó ideje rendeleti úton működő kormányzat sikeresen építi le az önkormányzatiságot, a főépítészi intézményt, a tervtanácsokat, az érték- és örökségvédelmet, a helyi és a településképi szabályozást, a városfejlesztési logikát, természetesen az ott élők távol tartásával, a projektek titkosításával” – írta a Huszonkettesek Építész Csoport 2021 októberében, az idő pedig nemhogy rácáfolt volna erre, sokkal inkább megerősítette ezt. Jó példa erre Jánossy György és Laczkovics László Diplomataházának, a sorsa, amit a tiltakozás ellenére a kerületi önkormányzat közterület-használati engedélye nélkül, rendkívül agresszív módon kezdett bontani az ingatlan beruházója, a Matolcsy György-féle Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány. Ráadásul úgy, hogy a kivitelező településképi véleményt sem kért az önkormányzattól.

Szóltunk! A Várról

 
Fotó: Narancs

Úgy tűnik, hogy a kiábrándító és menthetetlenül visszafordíthatatlan helyzetben nem maradt más, mint annak dokumentálása, hogy milyen állomásai voltak az élhető Várnegyed felszámolásának. A Huszonkettesek Szóltunk! A Várról című kiállításán, amely a FUGA–Budapesti Építészeti Központban látható, lépésről-lépésre végigkísérhetjük azt is, hogy hogyan próbálták a világháborúban legnagyobb sebeket elszenvedő környéket az 1960-as évektől úgy rehabilitálni, hogy az léptékében, építészeti megoldásaiban és stílusában egységes maradjon, de a fő hangsúly azokon az epizódokon és eljárásokon van, amelyek már a közelmúlt fejleményei, és amelyek okkal válthatnak ki felháborodást.

A kiállítás berendezése nem tartogat meglepetést. Ismertető tablók fogalmakról, funkciókról, illetékesek, ilyen volt, ilyen lett fényképek, videofelvételek a különféle tiltakozásokról, hogy aztán a kiállítás utolsó tablóján felsorolják mindazt, amit a Várban folyó munkálatok miatt épp most vesztettünk el: például a Vár egységes, hiteles történeti léptékét, a Vár harmónikus sziluettjét, a rendszerváltozás előtti kor két hiteles építészeti emlékét, a lehetőségét annak, hogy a Vár a közönségé legyen.

Talán nem túlzás a Szóltunk! A Várról című kiállítást az év legreménytelenebbjének tartani. Olyan bemutatónak, amely csak dühöt és szomorúságot válthat ki. Mégis mindenkinek muszáj lenne megtekintenie.

Szóltunk! A Várról

 
Fotó: Narancs
 

A kiállítás június 25-ig tekinthető meg.

Ez az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.