Így építették le az építtetők a Budai Várat

Lokál

Szomorú és dühítő kiállítás nyílt a FUGA-Budapesti Építészeti Központban, amelyet mindenkinek muszáj lenne megtekintenie. 

„Mi huszonketten lelkiismereti kötelességünknek érezzük a nyilvánosságban láthatóvá tenni az eddig elhallgatott véleményeket, ugyanis szakmánkban titkosítva zajlanak tervezési folyamatok, a korábbi gyakorlatokat felrúgva, lényegében nevek nélkül, a semmiből kerülnek elő városunk képét döntően megváltoztató épületek tervei. Küzdenünk kell azért, hogy a Vár a közt szolgálja, ne pedig a hatalom kényszerének behódolva a múlt szorongató díszletévé épüljön át!” – volt olvasható abban a kiáltványban, amit az építészszakma jeles képviselői írtak alá 2021. október 26-án.

Az aláírók száma nyomán Huszonketteseknek nevezett építészcsoport egyúttal felszólította a magyar kormányt, hogy a rendeleti úton megkezdett várbeli beruházásokat állítsa le, és alakítson ki új távlati tervet a Budai Várnegyed eredeti léptékének és kulturális funkciójának megtartásával. Egyúttal felszólították a Magyar Építészkamarát, hogy támogassa követeléseiket.

Ekkor még úgy tűnt, hogy a kétségbeesett tiltakozás nyomán sikerül felrázni elsősorban az építészszakmát, a civil szervezeteket is, hogy közös erővel próbálja elejét venni a Budai Vár szisztematikus és anakronisztikus átalakításának, ám az azóta eltelt másfél év egyértelműen bizonyította, hogy ez naiv elképzelés volt. A budavári beruházásokat nemhogy az építészek és a civilek tiltakozása nem tudta megállítani, de még a válság sem, és ami 2021 végén reménykeltő kezdeményezés volt, az mára okafogyottá vált.

Jelenleg is megállíthatatlanul és mindenféle egyeztetést nélkülözve zajlik a Várban a zöldterületek megsemmisítése, a fák kivágása, illetve az olyan – jelentős értéket képviselő – épületek lebontása, amelyek nem illenek a kormányzati elképzelésekbe.

„A jó ideje rendeleti úton működő kormányzat sikeresen építi le az önkormányzatiságot, a főépítészi intézményt, a tervtanácsokat, az érték- és örökségvédelmet, a helyi és a településképi szabályozást, a városfejlesztési logikát, természetesen az ott élők távol tartásával, a projektek titkosításával” – írta a Huszonkettesek Építész Csoport 2021 októberében, az idő pedig nemhogy rácáfolt volna erre, sokkal inkább megerősítette ezt. Jó példa erre Jánossy György és Laczkovics László Diplomataházának, a sorsa, amit a tiltakozás ellenére a kerületi önkormányzat közterület-használati engedélye nélkül, rendkívül agresszív módon kezdett bontani az ingatlan beruházója, a Matolcsy György-féle Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány. Ráadásul úgy, hogy a kivitelező településképi véleményt sem kért az önkormányzattól.

Szóltunk! A Várról

 
Fotó: Narancs

Úgy tűnik, hogy a kiábrándító és menthetetlenül visszafordíthatatlan helyzetben nem maradt más, mint annak dokumentálása, hogy milyen állomásai voltak az élhető Várnegyed felszámolásának. A Huszonkettesek Szóltunk! A Várról című kiállításán, amely a FUGA–Budapesti Építészeti Központban látható, lépésről-lépésre végigkísérhetjük azt is, hogy hogyan próbálták a világháborúban legnagyobb sebeket elszenvedő környéket az 1960-as évektől úgy rehabilitálni, hogy az léptékében, építészeti megoldásaiban és stílusában egységes maradjon, de a fő hangsúly azokon az epizódokon és eljárásokon van, amelyek már a közelmúlt fejleményei, és amelyek okkal válthatnak ki felháborodást.

A kiállítás berendezése nem tartogat meglepetést. Ismertető tablók fogalmakról, funkciókról, illetékesek, ilyen volt, ilyen lett fényképek, videofelvételek a különféle tiltakozásokról, hogy aztán a kiállítás utolsó tablóján felsorolják mindazt, amit a Várban folyó munkálatok miatt épp most vesztettünk el: például a Vár egységes, hiteles történeti léptékét, a Vár harmónikus sziluettjét, a rendszerváltozás előtti kor két hiteles építészeti emlékét, a lehetőségét annak, hogy a Vár a közönségé legyen.

Talán nem túlzás a Szóltunk! A Várról című kiállítást az év legreménytelenebbjének tartani. Olyan bemutatónak, amely csak dühöt és szomorúságot válthat ki. Mégis mindenkinek muszáj lenne megtekintenie.

Szóltunk! A Várról

 
Fotó: Narancs
 

A kiállítás június 25-ig tekinthető meg.

Ez az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.