Így építették le az építtetők a Budai Várat

Lokál

Szomorú és dühítő kiállítás nyílt a FUGA-Budapesti Építészeti Központban, amelyet mindenkinek muszáj lenne megtekintenie. 

„Mi huszonketten lelkiismereti kötelességünknek érezzük a nyilvánosságban láthatóvá tenni az eddig elhallgatott véleményeket, ugyanis szakmánkban titkosítva zajlanak tervezési folyamatok, a korábbi gyakorlatokat felrúgva, lényegében nevek nélkül, a semmiből kerülnek elő városunk képét döntően megváltoztató épületek tervei. Küzdenünk kell azért, hogy a Vár a közt szolgálja, ne pedig a hatalom kényszerének behódolva a múlt szorongató díszletévé épüljön át!” – volt olvasható abban a kiáltványban, amit az építészszakma jeles képviselői írtak alá 2021. október 26-án.

Az aláírók száma nyomán Huszonketteseknek nevezett építészcsoport egyúttal felszólította a magyar kormányt, hogy a rendeleti úton megkezdett várbeli beruházásokat állítsa le, és alakítson ki új távlati tervet a Budai Várnegyed eredeti léptékének és kulturális funkciójának megtartásával. Egyúttal felszólították a Magyar Építészkamarát, hogy támogassa követeléseiket.

Ekkor még úgy tűnt, hogy a kétségbeesett tiltakozás nyomán sikerül felrázni elsősorban az építészszakmát, a civil szervezeteket is, hogy közös erővel próbálja elejét venni a Budai Vár szisztematikus és anakronisztikus átalakításának, ám az azóta eltelt másfél év egyértelműen bizonyította, hogy ez naiv elképzelés volt. A budavári beruházásokat nemhogy az építészek és a civilek tiltakozása nem tudta megállítani, de még a válság sem, és ami 2021 végén reménykeltő kezdeményezés volt, az mára okafogyottá vált.

Jelenleg is megállíthatatlanul és mindenféle egyeztetést nélkülözve zajlik a Várban a zöldterületek megsemmisítése, a fák kivágása, illetve az olyan – jelentős értéket képviselő – épületek lebontása, amelyek nem illenek a kormányzati elképzelésekbe.

„A jó ideje rendeleti úton működő kormányzat sikeresen építi le az önkormányzatiságot, a főépítészi intézményt, a tervtanácsokat, az érték- és örökségvédelmet, a helyi és a településképi szabályozást, a városfejlesztési logikát, természetesen az ott élők távol tartásával, a projektek titkosításával” – írta a Huszonkettesek Építész Csoport 2021 októberében, az idő pedig nemhogy rácáfolt volna erre, sokkal inkább megerősítette ezt. Jó példa erre Jánossy György és Laczkovics László Diplomataházának, a sorsa, amit a tiltakozás ellenére a kerületi önkormányzat közterület-használati engedélye nélkül, rendkívül agresszív módon kezdett bontani az ingatlan beruházója, a Matolcsy György-féle Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány. Ráadásul úgy, hogy a kivitelező településképi véleményt sem kért az önkormányzattól.

Szóltunk! A Várról

 
Fotó: Narancs

Úgy tűnik, hogy a kiábrándító és menthetetlenül visszafordíthatatlan helyzetben nem maradt más, mint annak dokumentálása, hogy milyen állomásai voltak az élhető Várnegyed felszámolásának. A Huszonkettesek Szóltunk! A Várról című kiállításán, amely a FUGA–Budapesti Építészeti Központban látható, lépésről-lépésre végigkísérhetjük azt is, hogy hogyan próbálták a világháborúban legnagyobb sebeket elszenvedő környéket az 1960-as évektől úgy rehabilitálni, hogy az léptékében, építészeti megoldásaiban és stílusában egységes maradjon, de a fő hangsúly azokon az epizódokon és eljárásokon van, amelyek már a közelmúlt fejleményei, és amelyek okkal válthatnak ki felháborodást.

A kiállítás berendezése nem tartogat meglepetést. Ismertető tablók fogalmakról, funkciókról, illetékesek, ilyen volt, ilyen lett fényképek, videofelvételek a különféle tiltakozásokról, hogy aztán a kiállítás utolsó tablóján felsorolják mindazt, amit a Várban folyó munkálatok miatt épp most vesztettünk el: például a Vár egységes, hiteles történeti léptékét, a Vár harmónikus sziluettjét, a rendszerváltozás előtti kor két hiteles építészeti emlékét, a lehetőségét annak, hogy a Vár a közönségé legyen.

Talán nem túlzás a Szóltunk! A Várról című kiállítást az év legreménytelenebbjének tartani. Olyan bemutatónak, amely csak dühöt és szomorúságot válthat ki. Mégis mindenkinek muszáj lenne megtekintenie.

Szóltunk! A Várról

 
Fotó: Narancs
 

A kiállítás június 25-ig tekinthető meg.

Ez az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?