helyrajzi szám

Kerámiafal az Attila úton

Lokál

Budapest ostroma alatt az Attila út házai közül sok elpusztult.

Helyükre modern épületeket emeltek az 1940-es évek végétől kezdve, egyesével, hosszú kihagyásokkal, úgy harminc éven át. Az új házakkal szemben nem voltak különösebb elvárások, de a végeredményt látva egyértelmű, hogy a tervezőknek kerülniük kellett a feltűnősködést. Így történt ez a Döbrentei tér és a Dózsa-szobor közötti szakaszon, a 23–25. számú ház esetében is, amely Kiss Tibor tervei szerint épült 1961-ben. Valójában két, egymással szemben álló hatemeletes házról van szó, amelyeknek bejárati homlokzata egy kis parkra néz. Ám az egyszerű megoldások ellenére ezek az ún. OTP-házak akkoriban a legnagyobb luxust testesítették meg. A központi fűtéses lakások mindegyikéhez erkély tartozott – a nagyobbakhoz erkéllyel növelt loggia –, a földszint hátsó részén garázsokat, az emeleten pedig mosókonyhákat is kialakítottak. A két házban összesen 74 lakás épült, a legnagyobbak három szoba hallosak, a legkisebbek egyszerű garzonok. „Az alaprajzok elnyújtott tömbjei függőfolyosós elrendezést, az öröklakás kényelme és a központi fűtési rendszer zárt lépcsőházas elrendezést kíván. Innen származik az üvegtéglafalas fűtött folyosóról nyíló, emeletenkénti 6 lakás rendszere” – írta a házakról 1962-ben a Magyar Építőművészet, de azt is méltányolták, hogy „a homlokzati kiképzés szerény, és az ilyennek nem nevezhető környező épületek között megnyugtató szándékú”. A cikk szerzője a viszonylag kis méretű ablakoknak is megtalálta a pozitív vonatkozásait. „A nyílásszerkezetek méretei a világítás szabályainak szem előtt tartása mellett, a közeli szomszédságra tekintettel minimálisak” – írta, de rögtön hozzátette azt is, hogy „ezzel hőtakarékosság és bútorozhatóság szempontjából igen gazdaságos lakótereket nyertünk”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.