helyrajzi szám

Kerámiafal az Attila úton

Lokál

Budapest ostroma alatt az Attila út házai közül sok elpusztult.

Helyükre modern épületeket emeltek az 1940-es évek végétől kezdve, egyesével, hosszú kihagyásokkal, úgy harminc éven át. Az új házakkal szemben nem voltak különösebb elvárások, de a végeredményt látva egyértelmű, hogy a tervezőknek kerülniük kellett a feltűnősködést. Így történt ez a Döbrentei tér és a Dózsa-szobor közötti szakaszon, a 23–25. számú ház esetében is, amely Kiss Tibor tervei szerint épült 1961-ben. Valójában két, egymással szemben álló hatemeletes házról van szó, amelyeknek bejárati homlokzata egy kis parkra néz. Ám az egyszerű megoldások ellenére ezek az ún. OTP-házak akkoriban a legnagyobb luxust testesítették meg. A központi fűtéses lakások mindegyikéhez erkély tartozott – a nagyobbakhoz erkéllyel növelt loggia –, a földszint hátsó részén garázsokat, az emeleten pedig mosókonyhákat is kialakítottak. A két házban összesen 74 lakás épült, a legnagyobbak három szoba hallosak, a legkisebbek egyszerű garzonok. „Az alaprajzok elnyújtott tömbjei függőfolyosós elrendezést, az öröklakás kényelme és a központi fűtési rendszer zárt lépcsőházas elrendezést kíván. Innen származik az üvegtéglafalas fűtött folyosóról nyíló, emeletenkénti 6 lakás rendszere” – írta a házakról 1962-ben a Magyar Építőművészet, de azt is méltányolták, hogy „a homlokzati kiképzés szerény, és az ilyennek nem nevezhető környező épületek között megnyugtató szándékú”. A cikk szerzője a viszonylag kis méretű ablakoknak is megtalálta a pozitív vonatkozásait. „A nyílásszerkezetek méretei a világítás szabályainak szem előtt tartása mellett, a közeli szomszédságra tekintettel minimálisak” – írta, de rögtön hozzátette azt is, hogy „ezzel hőtakarékosság és bútorozhatóság szempontjából igen gazdaságos lakótereket nyertünk”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.