helyrajzi szám

Munkások

Lokál

A sokat látott kisplasztikát csak a nyolcvanas évek elején fedezték fel olyanok, akiknek elég hatalmuk volt, hogy köztéri szobrot rendeljenek.

„Monumentális szobrászatunkban új tehetség jelentkezett, akinek jövő munkásságához eddigi igen jelentős eredményeinél is nagyobb reményeket fűzhetünk” – lelkendezett Kiss István szobrászművészről a Munkásosztály szobrásza című cikk szerzője, Gyöngyösi Nándor az Élet és Irodalom 1959. március 20-i számában. A következő harminc év igazolta a kritikus bizakodását. Kiss a Kádár-korszak sztárszobrászává vált, legalább nyolcvan köztéri szobrát leplezték le országszerte, köztük számos Lenint, Dózsa Györgyöt, illetve tanácsköztársasági és felszabadulási emlékműveket, de még két Münnich Ferencet is. Tanácskozó munkások című szobrát Kaposváron állították fel egy évvel a cikk megjelenése előtt. Négy arc nélküli munkást ábrázol, akik kihúzott derékkal ülnek egy padon, különböző irányokba néznek, és a mű címével ellentétben, nem tűnnek túl beszédesnek. „Rodin Gondolkodója a legegyszerűbb emberben is filozófiai gondolatokat ébreszt. Ezt akartam én is – gondolkodtatni” – nyilatkozta 1963-ban Kiss a Somogyi Néplapnak, ami végeredményben sikerült. A kaposváriak a szobor láttán valóban elgondolkodtak, és kínjukban ilyen címeket adtak neki: Így dolgoznak a kaposvári munkások, Lógósok, Táppénzre várók… A megyei lap szerzője szerint Kiss István „az alkalom szülte tréfák miatt sem sértődött meg, jóllehet a városszerte emlegetett »kőembereket« ugyancsak viccalanyként kezelte az utca humora”.

Ám ha nem is sértődött meg, szinte bizonyos, hogy e gúnyolódások a mű továbbgondolására késztették a szobrászművészt. 1965-ben elkészítette a Munka című kisplasztikáját, amely szintén négy olyan munkást ábrázol, akik különböző irányokba néznek. Csakhogy e munkások már nem a padon ülnek. Karba tett kézzel állnak, és egy kivételével valami gépalkatrészen támasztják meg az egyik lábukat. Kiss a Munkát vázlatnak tekintette, és úgy képzelte, hogy többszörös életnagyságban az angyalföldi Láng Gépgyár kapujában áll majd. Megrendelés azonban nem érkezett, ezért az alkotás továbbra is csak kicsiben, különféle kiállítóhelyeken bukkant fel: 1968-ban az Ernst Múzeumban, 1976-ban, a Csepel Galériában, 1977-ben a Műcsarnokban, 1979-ben a Tungsram Klubban. A csepeli kiállításról ezt írta a Képes Újság: „A kiállított szobrokat megtekintők, a csepeli munkások, önmagukkal találkozhatnak ezekben az alkotásokban. (…) A Munka című négyalakos króm-acél kompozícióban önmagukat láthatják viszont: nagyipari munkásokat, amint a modern technika fölé magasodva, e szobor tömegritmusa és formaritmusa révén, magasztosulnak elénk.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.