Nők a médiában – Utak, kísérletek és a valóság

Lokál

Női perspektívák címmel tartott nemzetközi konferenciát a Goethe Intézet csütörtökön. Az előadások és a kerekasztal-beszélgetés arra próbált választ adni, hogyan ábrázolja a média a nőket, illetve milyen a médiában dolgozó nők helyzete. Inkább kevesebb, mint több sikerrel.

A Goethe Intézet, a Független Médiaközpont és a Főszerkesztők Fóruma 2012-ben indította el a főként médiaetikai problémákat taglaló sorozatát, melyet az idei évvel átkereszteltek Az újságírás újraindítására. A mostani konferencia ennek volt az első állomása, ahol a fókuszban a nő mint újságíró, mint vezető pozícióban lévő médiamunkás, és mint a média tartalmainak tárgya állt. „A női egyenlőség problémája nemcsak arról szól, hogy egy szerkesztőségben hány nő dolgozik, hanem arról is, hogy egy riport kapcsán hány női megszólaló vagy szakértő van. Nem csak mennyiségi megjelenésről beszélünk – mondta el köszöntőjében Weyer Balázs, a Főszerkesztők Fórumának elnöke, majd hozzátette: – Mostanra ez egy lesajnált kérdés lett, új lendületet kell hát neki adnunk, a társadalom bizalmát pedig vissza kell szereznünk a szakmával kapcsolatban.”

Az első előadást – és utólag bátran kijelenthetjük, a leginkább témába vágót és legösszeszedettebbet – Molnár Gabriellától, a Nők Lapja volt főszerkesztőjétől hallhattuk, aki azt vázolta, hogy egy hatvanöt éve folyamatosan megjelenő női magazin hogyan mutatta be a nőt egykor és most, hogyan formálta ezzel a nők önmagukról kialakított képét, és mennyit foglalkozott a nemek közti egyenlőséggel. Az első fekete-fehér címlaptól kezdve – ahol egy ájtatos elvtársnő épp könyvet olvas Lenin portréja előtt – a 2000-es évek elején pózoló többgyerekes, hihetetlen karriert befutott sztáranyákig hosszú út vezetett: külföldi tudósításokkal, szocio(kép)riportokkal és olyan fontos társadalmi kérdésekkel kövezve ki azt, mint például a szüljünk-e még egy gyereket, vagy vegyünk inkább egy Trabantot? „A lap missziója az volt, hogy társadalmilag releváns kérdéseket vessünk fel egy számunkra kitüntetett csoportnak, a nőknek” – mondta Molnár, aki 2000 és 2011 között töltötte be a lap főszerkesztői pozícióját. Az első időszak szerkesztői szabadságáról derűs nosztalgiával beszélt, ami persze, mint minden csoda, csak három napig, jelen esetben néhány évig tartott, míg a hirdetői befolyás meg nem szüntette azt. „Sokszor csak ennyit mondtak nekünk: ha nem ezt és ezt írjátok, nem lesz pénz” – idézte fel az egykori főszerkesztő.

false

 

Fotó: Narancs

Eva Stabell, a Norvég Újságíró Szövetség tagja mesélt a harminc évvel ezelőtti norvég helyzetről, ahol a dolgozó nők nagy része egyedülálló volt, ráadásul komoly fizetésbeli különbségek is voltak a nemek között. „Az 1990-es sztrájk előtt simán elképzelhető volt az, hogy ha egy nő a szerkesztőségben időt kért arra, hogy megszoptassa a gyermekét, akkor egy férfi kollégája odavágta neki, hogy legközelebb majd ő is óhajt egy kutyasétáltatásnyi szünetet” – mesélte Stabell, majd hozzátette, ma ez már merőben másképp működik, törvény írja elő a nemek egyenlőségét mind a fizetés, mind a munkaórák vagy a tréningek szempontjából, ráadásul a gyerek születése után az apáknak ugyanúgy otthon kell maradni tizennégy hetet, mint az anyáknak. „Hogy mindezt hogyan értük el? Kérdéseket tettünk fel arra vonatkozóan, hogy ki mit, hogyan és miért akar, illetve rengeteg statisztikát készítettünk, és a vezetők orra alá dugtuk. Csak ezen az úton lehet haladni” – foglalta össze a norvég siker titkát Stabell.

Amit jobban tennénk, ha megfogadnánk – ez volt legalábbis az érzésünk, míg dr. Szegő Krisztina, a MÚOSZ „Nők a médiában” szakosztályának elnöke arról beszélt, hogy a régmúltban a női újságírók ugyanúgy saját nevüket és nem a „férjem tulajdona vagyok” asszonynevüket használták, mint a színésznők vagy politikusok. Azt, hogy a MÚOSZ említett szakosztályát mégis miért hívták életre, és mi a feladatuk, éppúgy nem tudtuk meg, mint hogy mi a helyzet ma: statisztika és számadat egy szál se. Persze vannak női újságírók szép számmal, csak az a baj, hogy a galád szerkesztők száműzik őket a háztartással kapcsolatos témák világába, de ha mégis rendes munkát végezhetnek, az olyan műfajokban, mint a publicisztika, biztosan nem jutnak szóhoz. Mondani sem kell, számadat ismételten egy szál se.

Ezek után igazi felüdülés volt a hír, hogy a Nemzetközi Újságíró Szövetség és a Keresztény Kommunikációs Világszövetség által kiadott, a Genderetikus újságírás és médiavállalati irányelvek című kötetet magyarra is lefordították, hamarosan megjelenik nyomtatásban, és online is elérhető lesz. A kétkötetes kézikönyv első része elméleti szempontból mutatja be a genderszemléletű újságírást, a második pedig olyan gyakori témák genderetikus ábrázolásához nyújt gyakorlati útmutatást, mint a katasztrófák, az emberkereskedelem, a szexuális és reproduktív egészség, a gazdasági vagy politikai hírek, a béke és biztonság.

Brigitta M. Schulte újságíró és tréner felvázolta a Journalistinnenbund jól működő, fiatal újságíróknak szóló mentorprogramját – melyhez hasonlót egyébként hamarosan nálunk is indítani kívánnak, tudtuk meg Móricz Ilonától, a Független Médiaközpont igazgatójától. És hogy az oktatás se maradjon ki a sorból, az Oslo és Akershus Egyetem Média Tanszékének tanára, Kristin Skare Orgeret a norvég genderérzékeny egyetemi kurzusokról és az olyan kísérletekről beszélt, melyeknél női és férfi politikusoknak ugyanazokat a kérdéseket szegezik a riporterek. „Ha egy női politikustól meg lehet kérdezni, hogy sok férfival randizott-e, vagy egy vezető pozícióban lévő nőnek mennyire nehéz pasit találni, akkor egy férfi politikustól is meg kell kérdeznünk, vajon hány nővel randizott eddig, és nehéz-e barátnőt találnia?” – érvelt.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.