Nők a médiában – Utak, kísérletek és a valóság

Lokál

Női perspektívák címmel tartott nemzetközi konferenciát a Goethe Intézet csütörtökön. Az előadások és a kerekasztal-beszélgetés arra próbált választ adni, hogyan ábrázolja a média a nőket, illetve milyen a médiában dolgozó nők helyzete. Inkább kevesebb, mint több sikerrel.

A Goethe Intézet, a Független Médiaközpont és a Főszerkesztők Fóruma 2012-ben indította el a főként médiaetikai problémákat taglaló sorozatát, melyet az idei évvel átkereszteltek Az újságírás újraindítására. A mostani konferencia ennek volt az első állomása, ahol a fókuszban a nő mint újságíró, mint vezető pozícióban lévő médiamunkás, és mint a média tartalmainak tárgya állt. „A női egyenlőség problémája nemcsak arról szól, hogy egy szerkesztőségben hány nő dolgozik, hanem arról is, hogy egy riport kapcsán hány női megszólaló vagy szakértő van. Nem csak mennyiségi megjelenésről beszélünk – mondta el köszöntőjében Weyer Balázs, a Főszerkesztők Fórumának elnöke, majd hozzátette: – Mostanra ez egy lesajnált kérdés lett, új lendületet kell hát neki adnunk, a társadalom bizalmát pedig vissza kell szereznünk a szakmával kapcsolatban.”

Az első előadást – és utólag bátran kijelenthetjük, a leginkább témába vágót és legösszeszedettebbet – Molnár Gabriellától, a Nők Lapja volt főszerkesztőjétől hallhattuk, aki azt vázolta, hogy egy hatvanöt éve folyamatosan megjelenő női magazin hogyan mutatta be a nőt egykor és most, hogyan formálta ezzel a nők önmagukról kialakított képét, és mennyit foglalkozott a nemek közti egyenlőséggel. Az első fekete-fehér címlaptól kezdve – ahol egy ájtatos elvtársnő épp könyvet olvas Lenin portréja előtt – a 2000-es évek elején pózoló többgyerekes, hihetetlen karriert befutott sztáranyákig hosszú út vezetett: külföldi tudósításokkal, szocio(kép)riportokkal és olyan fontos társadalmi kérdésekkel kövezve ki azt, mint például a szüljünk-e még egy gyereket, vagy vegyünk inkább egy Trabantot? „A lap missziója az volt, hogy társadalmilag releváns kérdéseket vessünk fel egy számunkra kitüntetett csoportnak, a nőknek” – mondta Molnár, aki 2000 és 2011 között töltötte be a lap főszerkesztői pozícióját. Az első időszak szerkesztői szabadságáról derűs nosztalgiával beszélt, ami persze, mint minden csoda, csak három napig, jelen esetben néhány évig tartott, míg a hirdetői befolyás meg nem szüntette azt. „Sokszor csak ennyit mondtak nekünk: ha nem ezt és ezt írjátok, nem lesz pénz” – idézte fel az egykori főszerkesztő.

false

 

Fotó: Narancs

Eva Stabell, a Norvég Újságíró Szövetség tagja mesélt a harminc évvel ezelőtti norvég helyzetről, ahol a dolgozó nők nagy része egyedülálló volt, ráadásul komoly fizetésbeli különbségek is voltak a nemek között. „Az 1990-es sztrájk előtt simán elképzelhető volt az, hogy ha egy nő a szerkesztőségben időt kért arra, hogy megszoptassa a gyermekét, akkor egy férfi kollégája odavágta neki, hogy legközelebb majd ő is óhajt egy kutyasétáltatásnyi szünetet” – mesélte Stabell, majd hozzátette, ma ez már merőben másképp működik, törvény írja elő a nemek egyenlőségét mind a fizetés, mind a munkaórák vagy a tréningek szempontjából, ráadásul a gyerek születése után az apáknak ugyanúgy otthon kell maradni tizennégy hetet, mint az anyáknak. „Hogy mindezt hogyan értük el? Kérdéseket tettünk fel arra vonatkozóan, hogy ki mit, hogyan és miért akar, illetve rengeteg statisztikát készítettünk, és a vezetők orra alá dugtuk. Csak ezen az úton lehet haladni” – foglalta össze a norvég siker titkát Stabell.

Amit jobban tennénk, ha megfogadnánk – ez volt legalábbis az érzésünk, míg dr. Szegő Krisztina, a MÚOSZ „Nők a médiában” szakosztályának elnöke arról beszélt, hogy a régmúltban a női újságírók ugyanúgy saját nevüket és nem a „férjem tulajdona vagyok” asszonynevüket használták, mint a színésznők vagy politikusok. Azt, hogy a MÚOSZ említett szakosztályát mégis miért hívták életre, és mi a feladatuk, éppúgy nem tudtuk meg, mint hogy mi a helyzet ma: statisztika és számadat egy szál se. Persze vannak női újságírók szép számmal, csak az a baj, hogy a galád szerkesztők száműzik őket a háztartással kapcsolatos témák világába, de ha mégis rendes munkát végezhetnek, az olyan műfajokban, mint a publicisztika, biztosan nem jutnak szóhoz. Mondani sem kell, számadat ismételten egy szál se.

Ezek után igazi felüdülés volt a hír, hogy a Nemzetközi Újságíró Szövetség és a Keresztény Kommunikációs Világszövetség által kiadott, a Genderetikus újságírás és médiavállalati irányelvek című kötetet magyarra is lefordították, hamarosan megjelenik nyomtatásban, és online is elérhető lesz. A kétkötetes kézikönyv első része elméleti szempontból mutatja be a genderszemléletű újságírást, a második pedig olyan gyakori témák genderetikus ábrázolásához nyújt gyakorlati útmutatást, mint a katasztrófák, az emberkereskedelem, a szexuális és reproduktív egészség, a gazdasági vagy politikai hírek, a béke és biztonság.

Brigitta M. Schulte újságíró és tréner felvázolta a Journalistinnenbund jól működő, fiatal újságíróknak szóló mentorprogramját – melyhez hasonlót egyébként hamarosan nálunk is indítani kívánnak, tudtuk meg Móricz Ilonától, a Független Médiaközpont igazgatójától. És hogy az oktatás se maradjon ki a sorból, az Oslo és Akershus Egyetem Média Tanszékének tanára, Kristin Skare Orgeret a norvég genderérzékeny egyetemi kurzusokról és az olyan kísérletekről beszélt, melyeknél női és férfi politikusoknak ugyanazokat a kérdéseket szegezik a riporterek. „Ha egy női politikustól meg lehet kérdezni, hogy sok férfival randizott-e, vagy egy vezető pozícióban lévő nőnek mennyire nehéz pasit találni, akkor egy férfi politikustól is meg kell kérdeznünk, vajon hány nővel randizott eddig, és nehéz-e barátnőt találnia?” – érvelt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.