helyrajzi szám

Zsombolyai utca 6.

Lokál

Az keveseket izgatott, hogy a beruházás a zsinagóga teljes átalakítását jelentette.

Amikor 1936. szeptember 13-án, a Lenke úton (ma Bocskai út) felavatták a lágymányosi hitközség új zsinagógáját, mindenki egyet­értett abban, hogy jelentős, reprezentatív új épülettel gazdagodott a főváros. A Novák Ede és Hámor (Hamburger) István tervezte épület attól volt érdekes, hogy egyszerűségével, letisztult szögletes alakzatával a Bauhaust idézte, a színes ablakok íves formája viszont a közel-keleti építészetet. A kívülről nem különösebben nagy, 675 négyzetméter alapterületű, 14 méter magas ház belülről hatalmasnak tűnt; az épületet ugyanis nem tagolták szintekre. „Nincs az egész templomtérben egy pillér, oszlop vagy alátámasztó elem, az égszínkék szentély, a hófehér falak, a keleti szőnyegként ható ragyogó üvegezés, a tér megvilágítása, a nagyvonalú kazettás mennyezet, az alátámasztás nélkül lebegő hatalmas női karzat, impozáns és festői monumentalitást eredményeznek” – írta a zsinagógáról a Tér és Forma című építészeti folyóirat. Az épület egymagában állt a Lenke úton, a Zsombolyai utca sarkán, bejárata a keleti tájolás miatt a mellékutcára nyílt. A tervek szerint iskolát, szolgálati lakást, hivatalt is akartak mellé építeni, a lágymányosi hitközség nagyszabású terveit azonban végképp megakasztotta, hogy alig másfél évvel az avatóünnepség után, 1938. május 29-én, életbe lépett az első zsidótörvény. Novemberben – feltehetően a németországi Kristály­éjszaka hatására – ismeretlenek kővel zúzták be a nagy méretű díszes ablakokat. 1944-ben a németek a templomot raktárrá alakították át, Budapest ostroma idején pedig istállónak használták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.