helyrajzi szám

Zsombolyai utca 6.

Lokál

Az keveseket izgatott, hogy a beruházás a zsinagóga teljes átalakítását jelentette.

Amikor 1936. szeptember 13-án, a Lenke úton (ma Bocskai út) felavatták a lágymányosi hitközség új zsinagógáját, mindenki egyet­értett abban, hogy jelentős, reprezentatív új épülettel gazdagodott a főváros. A Novák Ede és Hámor (Hamburger) István tervezte épület attól volt érdekes, hogy egyszerűségével, letisztult szögletes alakzatával a Bauhaust idézte, a színes ablakok íves formája viszont a közel-keleti építészetet. A kívülről nem különösebben nagy, 675 négyzetméter alapterületű, 14 méter magas ház belülről hatalmasnak tűnt; az épületet ugyanis nem tagolták szintekre. „Nincs az egész templomtérben egy pillér, oszlop vagy alátámasztó elem, az égszínkék szentély, a hófehér falak, a keleti szőnyegként ható ragyogó üvegezés, a tér megvilágítása, a nagyvonalú kazettás mennyezet, az alátámasztás nélkül lebegő hatalmas női karzat, impozáns és festői monumentalitást eredményeznek” – írta a zsinagógáról a Tér és Forma című építészeti folyóirat. Az épület egymagában állt a Lenke úton, a Zsombolyai utca sarkán, bejárata a keleti tájolás miatt a mellékutcára nyílt. A tervek szerint iskolát, szolgálati lakást, hivatalt is akartak mellé építeni, a lágymányosi hitközség nagyszabású terveit azonban végképp megakasztotta, hogy alig másfél évvel az avatóünnepség után, 1938. május 29-én, életbe lépett az első zsidótörvény. Novemberben – feltehetően a németországi Kristály­éjszaka hatására – ismeretlenek kővel zúzták be a nagy méretű díszes ablakokat. 1944-ben a németek a templomot raktárrá alakították át, Budapest ostroma idején pedig istállónak használták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.