Idén huszadik alkalommal jön a legnagyobb és legelismertebb nemzetközi filmekkel a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál.
„A CineFest az évek során hatalmas utat tett meg ahhoz, hogy ma Magyarország legnagyobb, nemzetközi kortárs nagyjátékfilmeket bemutató filmfesztiválja legyen. Ugyanakkor a jubileum nem csak az előre-, hanem visszatekintésre is alkalmat ad. A versenyprogramban ezért helyet kaptak olyan alkotók munkái, akik korábbi filmjeikkel az elmúlt két évtizedben már szerepeltek a CineFesten. Ők mostanra kiforrott, nemzetközileg elismert alkotók lettek” – mondta Bíró Tibor fesztiváligazgató.
Erre jó példa az egyik legjelentősebb amerikai független filmessé vált Sean Baker. Tangerine (2015) és a Vörös rakéta (2021) című filmjeivel szerepelt a CineFest programjában. Legújabb munkája,
az Anora aVörös rakétához hasonlóan Cannes versenyprogramjában debütált, és ezúttal elnyerte a legfontosabb díjat, az Arany Pálmát.
A CineFesten is versenyben lévő Anora címszereplője egy fiatal brooklyni szexmunkás, aki mesébe illő módon megismerkedik és villámgyorsan feleségül megy egy oligarcha fiához. A szülők kevésbé nézik jó szemmel a váratlan frigyet, és az Egyesült Államokba utaznak, hogy minél inkább a románc végét sürgessék.
Hajdu Szabolcs rendező korábban a Fehér tenyérrel 2007-ben Miskolc Város különdíját, az Ernelláék Farkaséknál című filmjével 2016-ban pedig közönségdíjat nyert a CineFesten. Utóbbi filmmel kezdődő, majd a Kálmán-nappal (2023) folytatódó párkapcsolati trilógiájának utolsó darabja az őszi mozipremiert megelőzően versenyprogramban szereplő Egy százalék indián.
Egy haláleset újra összehoz három régi barátot. Útjaik az évek alatt társadalmilag szétváltak: egyiküket tanári állás várja Mexikóban, másikuk az alsó középosztálybeliek életét éli, a harmadik pedig anyagilag teljesen lecsúszott.
A fesztiválon szabadtéri vetítés keretében, versenyen kívül látható lesz a trilógia első két filmje is.
Yorgos Lanthimos, ahogy tavaly, idén is szerepel a CineFesten, új alkotásával, A kegyelem fajtáival is Miskolcon találkozhat először a magyar közönség.
A három részre tagolható bizarr mese főszereplői a Szegény párák kiváló párosa, Emma Stone és Willem Dafoe mellett ezúttal Jesse Plemons, Margaret Qualley és Hunter Schafer. A filmben nyújtott alakításáért három különböző szerepet alakító Plemons a legjobb színész díját nyerte Cannes-ban.
A CineFest az északi tájak szerelmeseinek a versenyben két norvég alkotással is kedveskedik. Az idei nyitófilm egy grandiózus háborús mozi, a Sarkvidéki konvoj lesz. Henrik Martin Dahlsbakken hazájában hatalmas sikert arató munkája 1942-ben játszódik és megidézi, amikor a hagyományos szállítóhajók konvoja igyekezett eljutni háborús nyersanyagokkal Murmanszkba anélkül, hogy a Harmadik Birodalom levadássza őket.
A Magyarországon mozivásznon egyedül a fesztivál keretében látható film a háború őrületét és értelmetlenségét mutatja be a civil tengerészek szempontjából.
A Szerethető néhány héttel ezelőtt a Karlovy Vary Filmfesztiválon rekordmennyiségűnek számító, összesen öt díjat nyert – többek között a legjobb színésznőnek járót. Lilja Ingolfsdottir rendezőnő párkapcsolati drámája egy házasság széthullását meséli el rendkívül érzékenyen, bármiféle állásfoglalás nélkül bemutatva az érem mindkét oldalát.
Szilágyi Zsófia új műve, a Január 2. a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik be, néhány nappal később pedig már a CineFest közönsége is láthatja. Az új film az előző, ugyancsak Miskolcon versenyző Egy naphoz hasonlóan realista történet, ezúttal a feleség legjobb barátnőjének szemszögéből egy különválásról.
Cannes-ban nagy vihart kavart A szer című zavarba ejtően bizarr testhorror, amelynek emléke egészen biztos örökre a – kellően erős idegzetű – nézővel marad.
Az öregedő sztár, Elizabeth Sparkle (Demi Moore) végső kétségbeesésében egyedülálló módszerhez nyúl, amellyel végre visszanyerheti fiatalkori énjét (Margaret Qualley). A francia Coralie Fargeat filmjében a gyógyszeres kezelésnek életre szóló mellékhatásai lesznek.
A második felvonás a 77. Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmjeként debütált. A zenei karrierje során Mr. Oizoként nálunk is jól ismert, francia Quentin Dupieux rendezőként végletesen őrült filmeket készít és ezúttal sem hazudtolta meg magát. Főhőse, Florence szeretné bemutatni élete nagy szerelmét, Davidet az édesapjának. David vonzalma azonban nem kölcsönös, és azt tervezi, hogy inkább átpasszolja Florence-t az egyik barátjának.
A nyár utolsó hónapjában, közvetlenül a gimnázium kezdete előtt, egy 13 éves tajvani-amerikai fiú megtanulja, amit a családja nem tud megtanítani neki: hogyan kell korcsolyázni, flörtölni és hogyan kell szeretni az anyját. A csupa szív felnövekedés történet, a Dìdi (r.: Sean Wang) az idei Sundance egyik szenzációja volt, és végül elnyerte a fesztivál közönségdíját.
A már hagyománnyá vált Kitekintő szekció válogatása ezúttal az Európán kívüli filmeket sorakoztatja fel, és külön szekciót kapnak a kínai (China Focus) és a török (Turkish Days) alkotások.
Dong Luo rendező Sanghajiban a legjobb elsőfilmes díját kapta a May-ért. Munkája a hetvenéves címszereplő szemén keresztül teszi fel a kérdést, van-e lehetőség új kapcsolatok építésére, esetleg a szerelem megtalálására ebben a korban.
A nagyjátékfilmek mellett rendkívül izgalmas dokumentumfilmes programot is kínál a CineFest. A CineDocs szekció idei válogatásában többek között megismerhetjük a miskolci születésű Pressburger Imre és egy másik, a filmkészítési technológiák forradalmasításában élen járó mozilegenda, az egykor a náci propagandát kiszolgáló Leni Riefenstahl életét, Bartók Béla eddig sokak számára ismeretlen törökországi kitérőjét, vagy az író Nemere István rendületlen munkakedvének titkát. Az életutak mellett a világot a filmek segítségével bejárva ellátogathatunk a svéd erdőkbe, a grúz hegyvidékekre és Kuba nyüzsgő utcáira is.
Az Oscar-díjas rendező, Martin Scorsese gyermekként találkozott először az angol Michael Powell és a miskolci születésű Emeric Pressburger filmjeivel, azóta rajong értük. Őt szólaltatja meg a Made in England: Powell és Pressburger filmjei című, Berlinaleról érkező munkájában a négyszeres BAFTA-díjas veterán dokumentumfilmes, David Hinton.
Nemere István 50 éve van a pályán, ez idő alatt közel nyolcszáz kiadott könyvet szerzett, ezzel világrekordernek számít. Szalma Sándor Nemere István: Addig írok, amíg élek című életrajzi dokumentumfilmje nemcsak a szerző munkásságára fókuszál, hanem feltárja az e mögött rejlő magánéleti eseményeket, az író természethez és állatokhoz fűződő viszonyát, életfilozófiáját és romantikus oldalát is.
A nagy sikerű Vadlovak – Hortobágyi mese és a Vad Magyarország rendezője, Török Zoltán évek óta Svédországban él párjával, két lányával és kutyájával. Rendszeres túráik során felfedezik az átalakulóban lévő vadon színes állatvilágát, és legizgalmasabb kirándulásaikhoz most a nézőket is útitársul hívják. A Változó vadon – Az én Északom amellett, hogy bemutatja a skandináv ország élővilágát a fókáktól a jávorszarvasokig, felhívja a gyerekek és a szülők figyelmét a természet szeretetére és védelmére.
20. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál szeptember 6-14. tartó programja itt elérhető, jegyek már elővételben kaphatók.
(Címlapképünkön: JelenetYorgos Lanthimos, A kegyelem fajtái című filmjéből. Forrás: CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál)
A "Borsodi Warhol" a CineFesten is bemutatkozik
Budapest után a miskolci CineFesten is látható lesz az a különleges plakátgyűjtemény, amelynek alkotóját, színhasználata miatt, a "Borsodi Warhol"-ként ismerte meg a közönség.
Borsodban, egy bogácsi víkendház palatetője alól kerültek elő azok a hetvenes években készült színes moziplakátok, amelyeket most a CineFestre látogatók is megcsodálhatnak. Az egyedi, kézzel festett, nagyméretű plakátok, úgynevezett pannók nemcsak a megtalálásuk körülményei miatt különlegesek: egyelőre homály fedi az alkotójuk kilétét is. (Talán most, hogy a plakátokat megtalálásukhoz közel mutatják be, kiderülhet, ki festette őket.)
A 1970 és '75 között készült képeken az akkoriban futó keleti és nyugati filmekből láthatunk részleteket, többnyire a film egyik nagyjelenetét vagy főszereplőjét. Olyan sikerfilmekhez gyártott plakátokat az eleddig ismeretlen alkotó mint például a West Side Story, A 22-es csapdája, az Öt könnyű darab, a Chato földje, a Kis nagy ember, A kaktusz virága, A munkásosztály a paradicsomba megy vagy A szerelem anatómiája.
Pannókból mindig csak egy-egy darab készült, ezek pedig mozik homlokzatán, villamosok és buszok oldalán, nagyobb kerítéseken és házfalakon jelentek meg.
A "borsodi Warhol" munkássága három évvel ezelőtt, egy bogácsi víkendház felújítás során került napvilágra: a tetőszerkezet bontásakor a palatető és az álmennyezet között találták meg a vastag papírra festett plakátokat, amelyek ebben az újrahasznosított minőségükben több évtizeden át hang- és hőszigetelőként szolgáltak – valójában ennek köszönhetik az enyészettől való megmenekülésüket is.
A "borsodi Warhol" eredeti moziplakátjait bemutató kiállítás szeptember 7-én, szombaton 18 órakor nyílik a Sub Rosa Cafe emeleti kiállítótermében (Miskolc, Széchenyi utca 21.).
A megnyitó után kerekasztal beszélgetés lesz, amelyen Bakos István festő-tervezőgrafikus és Árendás József grafikustervező, valamint a plakátgyűjtemény két tulajdonosa, Badits Marcell alias Plakátfiú és Sombor András is részt vesz.