A koronavírus az Oscar szabályait is átírja

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 6.

Mikrofilm

A vírus lecsengésével azonban igyekeznek visszatérni a régi hagyományokhoz.

A pandémia miatt a mozik a világ jelentős részében hetek óta zárva tartanak - néhány helyen épp a következő napokban-hetekben próbálkoznak óvatosan a nyitással. A kényszerű pihenő azonban az egész idei filmnaptárat átrajzolta, számtalan film bemutatóját csúsztatták; egy animáció a mozikat kihagyva egyenesen a netre költözött, amire persze a hagyományas filmszínházak alaposan berágtak.

Az Oscart odaítélő Akadémia is kénytelen volt reagálni a rendhagyó helyzetre, ezért bevezettek néhány szabálymódosítást. A legfontosabb ezek közül, hogy idén először a filmeknek nem kötelező moziban futniuk ahhoz, hogy jelölhetőek legyenek. A különböző streamingplatformok filmjei számtalan Oscart nyertek már (igaz, a Legjobb film díját még nem, pedig a Roma közel állt hozzá) - de csak azért, mert az Amazon vagy a Netflix a díjesélyes alkotásokkal kivételt tett, és még a netes debüt előtt moziba küldte őket. A Netflix erre a célra egyenesen megvette New York egyik legendás filmszínházát, a Paris Theater-t.

Kivételes engedmény

"Az Akadémia továbbra is hisz abban, hogy nincs jobb módja a film csodáinak megtapasztalására, mint moziban látni azokat" - nyilatkozta az Akadémia elnöke, aki elmondta: kénytelenek a koronavírus miatt lazítani szabályaikon. Ez azt is jelenti, hogy a módosítás minden bizonnyal csak a következő, 2021. február 28-ra tervezett 93. Oscar díjkiosztót érinti, utána minden visszatér a régi kerékvágásba.

A legjobb film díját elnyerő Élősködők című dél-koreai alkotás rendezője, Bong Dzsun Ho Kang Ho Szong színésszel

A legjobb film díját idén elnyerő Élősködők című dél-koreai alkotás rendezője, Bong Dzsun Ho Kang Ho Szong színésszel

Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

 

Sőt: már most is csak azokra a filmekre érvényes a változtatás, amelyeket egyébként is moziban mutattak volna be, tehát kitűzött premierdátummal rendelkeztek. Ez egyrészt biztosítja, hogy tévéfilmek ne indulhassanak az Oscarért, másrészt viszont nehéz helyzetbe hozza azokat a függetlenfilmeseket, akik a fesztiválokon terveztek nevet és forgalmazót szerezni maguknak  - számos filmes seregszemlét töröltek vagy csúsztattak, a Cannes-i Filmfesztivál például biztosan nem kezdődik el május 12-én.

Díjösszeolvadás

Szintén határozat született arról, hogy a Legjobb hangkeverés és a Legjobb hangvágás kategóriák egybeolvadnak, innentől egyetlen, Legjobb hang-díjat adnak majd át. Ennek a filmes szakemberek és a stúdiók nem feltétlen örülnek - a két díjat legtöbbször ugyanaz a film kapta, a plakátokon két Oscar pedig mindig jobban mutat, mint egy. Legtöbb esetben azonban maguk a szavazók sem tudták eldönteni, mi a különbség a két díj között. Ráadásul örülhet a gálát közvetítő csatorna is (jövőre ez az ABC lesz), mert ha csak pár perccel is, de rövidebb lesz a még mindig túl hosszúnak tartott műsor.

További változás, hogy a Legjobb filmzene kategória jelöltjei számára előírás, hogy a teljes filmzene minimum 60%-ban eredeti muzsika kell legyen - folytatások és franchise-ok számára ez a szám 80%-ra emelkedett. A Legjobb nemzetközi film nevű kategória nevezési procedúrája is megújul: eddig első körben speciális bizottság válogatott a 100 körüli beérkezett nevezésből. Mostantól a rövidlista úgy alakul ki, hogy minden akadémiai tag már első körben szavaz.

Végül pedig az Oscar is úgy döntött, hogy belép velünk az új évszázadba: az idei lesz az utolsó, amikor CD-k és DVD-k formájában postázzák a jelöl alkotásokat, ezután áttérnek a digitális felületre.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.