A koronavírus az Oscar szabályait is átírja

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 6.

Mikrofilm

A vírus lecsengésével azonban igyekeznek visszatérni a régi hagyományokhoz.

A pandémia miatt a mozik a világ jelentős részében hetek óta zárva tartanak - néhány helyen épp a következő napokban-hetekben próbálkoznak óvatosan a nyitással. A kényszerű pihenő azonban az egész idei filmnaptárat átrajzolta, számtalan film bemutatóját csúsztatták; egy animáció a mozikat kihagyva egyenesen a netre költözött, amire persze a hagyományas filmszínházak alaposan berágtak.

Az Oscart odaítélő Akadémia is kénytelen volt reagálni a rendhagyó helyzetre, ezért bevezettek néhány szabálymódosítást. A legfontosabb ezek közül, hogy idén először a filmeknek nem kötelező moziban futniuk ahhoz, hogy jelölhetőek legyenek. A különböző streamingplatformok filmjei számtalan Oscart nyertek már (igaz, a Legjobb film díját még nem, pedig a Roma közel állt hozzá) - de csak azért, mert az Amazon vagy a Netflix a díjesélyes alkotásokkal kivételt tett, és még a netes debüt előtt moziba küldte őket. A Netflix erre a célra egyenesen megvette New York egyik legendás filmszínházát, a Paris Theater-t.

Kivételes engedmény

"Az Akadémia továbbra is hisz abban, hogy nincs jobb módja a film csodáinak megtapasztalására, mint moziban látni azokat" - nyilatkozta az Akadémia elnöke, aki elmondta: kénytelenek a koronavírus miatt lazítani szabályaikon. Ez azt is jelenti, hogy a módosítás minden bizonnyal csak a következő, 2021. február 28-ra tervezett 93. Oscar díjkiosztót érinti, utána minden visszatér a régi kerékvágásba.

A legjobb film díját elnyerő Élősködők című dél-koreai alkotás rendezője, Bong Dzsun Ho Kang Ho Szong színésszel

A legjobb film díját idén elnyerő Élősködők című dél-koreai alkotás rendezője, Bong Dzsun Ho Kang Ho Szong színésszel

Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

 

Sőt: már most is csak azokra a filmekre érvényes a változtatás, amelyeket egyébként is moziban mutattak volna be, tehát kitűzött premierdátummal rendelkeztek. Ez egyrészt biztosítja, hogy tévéfilmek ne indulhassanak az Oscarért, másrészt viszont nehéz helyzetbe hozza azokat a függetlenfilmeseket, akik a fesztiválokon terveztek nevet és forgalmazót szerezni maguknak  - számos filmes seregszemlét töröltek vagy csúsztattak, a Cannes-i Filmfesztivál például biztosan nem kezdődik el május 12-én.

Díjösszeolvadás

Szintén határozat született arról, hogy a Legjobb hangkeverés és a Legjobb hangvágás kategóriák egybeolvadnak, innentől egyetlen, Legjobb hang-díjat adnak majd át. Ennek a filmes szakemberek és a stúdiók nem feltétlen örülnek - a két díjat legtöbbször ugyanaz a film kapta, a plakátokon két Oscar pedig mindig jobban mutat, mint egy. Legtöbb esetben azonban maguk a szavazók sem tudták eldönteni, mi a különbség a két díj között. Ráadásul örülhet a gálát közvetítő csatorna is (jövőre ez az ABC lesz), mert ha csak pár perccel is, de rövidebb lesz a még mindig túl hosszúnak tartott műsor.

További változás, hogy a Legjobb filmzene kategória jelöltjei számára előírás, hogy a teljes filmzene minimum 60%-ban eredeti muzsika kell legyen - folytatások és franchise-ok számára ez a szám 80%-ra emelkedett. A Legjobb nemzetközi film nevű kategória nevezési procedúrája is megújul: eddig első körben speciális bizottság válogatott a 100 körüli beérkezett nevezésből. Mostantól a rövidlista úgy alakul ki, hogy minden akadémiai tag már első körben szavaz.

Végül pedig az Oscar is úgy döntött, hogy belép velünk az új évszázadba: az idei lesz az utolsó, amikor CD-k és DVD-k formájában postázzák a jelöl alkotásokat, ezután áttérnek a digitális felületre.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.