A Marvel szedett-vedett csapata hivatalosan is berúgta a nyári moziszezont

Mikrofilm

Kérdés, szól-e akkorát, mint a koronavírus előttiek.

A koronavírus-pandémia után mintha a moziipar kezdene magához térni– hogy a nemrég elkezdődött írósztrájk egy újabb pofont vigyen be neki. A munkabeszüntetés hatásai elsősorban a tévében érezhetőek, az, hogy mennyire akasztja meg a filmgyártást, csak később derül ki. Egyelőre minden adott tehát egy erős nyári blockbusterszezonhoz. A hagyományok szerint ugyanis a stúdiók rendszerint a május-augusztus között jönnek elő legnagyobb dobásaikkal, azokkal a méregdrága filmekkel, amelyektől a legtöbb bevételeket várják.

Persze akadt stúdió, amelyik nem várt a nyári szünetig, és a jelek szerint be is jött a számítása: a Super Mario Bros.: A film bevételei világszinten már 1,15 milliárd dollárnál járnak. A mozit most a Marvel legújabb kalandja, A galaxis őrzői: 3. rész taszította le a bevételi lista tetejéről: bemutatójának hétvégéjén 114 millió dollárt kasszírozott a tengerentúlon, 168,1 milliót pedig a világ egyéb részein, azaz három nap alatt máris 282,1 milliónál jár a számláló. „Tovább folytatódik a régi tradíció, miszerint a nyári moziszezont a Marvel egy mozija rúgja be egy több mint 100 milliós debütálással” – fogalmazott a Comscore nevű amerikai adatelemző cég fejese. A képet némileg árnyalja, hogy A galaxis őrzői harmadik része még így is a várakozások alatt teljesített: 120-150 milliós nyitóhétvégét reméltek tőle, hiszen a második epizód 2017-ben 146,5 millióval kezdett. A BoxOffice elemzője szerint a visszaesésnek több oka is van: egyrészt hiába tartunk a trilógia harmadik részénél, a karaktereknek ez már a hatodik közös mozija együtt; másrészt a Marvel eddigi történéseit lezáró Végjáték után több fronton is visszaestek a szuperhősök. A filmek immár nem tartoznak olyan szorosan össze és nem mutatnak egy irányba, mint korábban. Ráadásul a kritikusok és a közönség sincs már úgy elragadtatva minden egyes új epizódtól; arról nem is beszélve, hogy ma már nem csak a moziban, de a tévében is gombamód szaporodnak a szuperhőstörténetek.

Egy 100 milliós nyitóhétvége szinte minden film esetében örömünnepnek számít De a fentiekből is látszik, hogy a Marvel a saját ligájában játszik. A legutóbbi mozijuk, A Hangya és a Darázs: Kvantumánia 106 millió dollárral nyitott, amit az előző sikerek után mi is bukdácsolásként jellemeztünk. Nagyjából hasonló a helyzet A galaxis őrzőivel is: eredménye kiemelkedően jó, de csak a többi filmhez képest – a Marvel berkein belül inkább csak visszafogott sikernek számít. 2013 óta a Marvel rendszerint május első (esetleg április utolsó) hétvégéjén küldi ringbe első nyári blockbusterét. 114 milliós bevételével A galaxis őrzői 3. az inflációt nem számítva is a legutolsó helyen áll a házi ranglistán. A tavalyi Doctor Strange az őrület multiverzumában például 73 millióval teljesített jobban; míg a sorozat második része a mai jegyárakkal számolva 170 millióval debütált 2017-ben.

Az elemzők ennek ellenére azt várják, hogy A galaxis őrzői 3. jobban fog teljesíteni, mint A Hangya és a Darázs már emlegetett harmadik része: a karakterei ismertebbek, és a visszajelzések szerint a film is sokkal jobban sikerült.

Utóbbi végül Amerikában 214, a világ egyéb részein 475 millió dollárt hozott – ezeket a számokat szinte biztos, hogy meghaladja majd A galaxis őrzői. Ennek ellenére nem lehet elhessegetni a gondolatot, miszerint a nézők valóban kezdik unni az egy kaptafára készülő szuperhőskalandokat, és valami újra, valami frissre vágynak. A Super Mario Bros. sikere is ezt jelezheti az elemző szerint, még ha a világ talán legismertebb videójátékáról is van szó. A mai mozis környezetben ugyanis már ennek adaptációja is az újdonság erejével hat, ami valószínűleg további videójáték-adaptációkat szül majd.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.