A Marvel szedett-vedett csapata hivatalosan is berúgta a nyári moziszezont

Mikrofilm

Kérdés, szól-e akkorát, mint a koronavírus előttiek.

A koronavírus-pandémia után mintha a moziipar kezdene magához térni– hogy a nemrég elkezdődött írósztrájk egy újabb pofont vigyen be neki. A munkabeszüntetés hatásai elsősorban a tévében érezhetőek, az, hogy mennyire akasztja meg a filmgyártást, csak később derül ki. Egyelőre minden adott tehát egy erős nyári blockbusterszezonhoz. A hagyományok szerint ugyanis a stúdiók rendszerint a május-augusztus között jönnek elő legnagyobb dobásaikkal, azokkal a méregdrága filmekkel, amelyektől a legtöbb bevételeket várják.

Persze akadt stúdió, amelyik nem várt a nyári szünetig, és a jelek szerint be is jött a számítása: a Super Mario Bros.: A film bevételei világszinten már 1,15 milliárd dollárnál járnak. A mozit most a Marvel legújabb kalandja, A galaxis őrzői: 3. rész taszította le a bevételi lista tetejéről: bemutatójának hétvégéjén 114 millió dollárt kasszírozott a tengerentúlon, 168,1 milliót pedig a világ egyéb részein, azaz három nap alatt máris 282,1 milliónál jár a számláló. „Tovább folytatódik a régi tradíció, miszerint a nyári moziszezont a Marvel egy mozija rúgja be egy több mint 100 milliós debütálással” – fogalmazott a Comscore nevű amerikai adatelemző cég fejese. A képet némileg árnyalja, hogy A galaxis őrzői harmadik része még így is a várakozások alatt teljesített: 120-150 milliós nyitóhétvégét reméltek tőle, hiszen a második epizód 2017-ben 146,5 millióval kezdett. A BoxOffice elemzője szerint a visszaesésnek több oka is van: egyrészt hiába tartunk a trilógia harmadik részénél, a karaktereknek ez már a hatodik közös mozija együtt; másrészt a Marvel eddigi történéseit lezáró Végjáték után több fronton is visszaestek a szuperhősök. A filmek immár nem tartoznak olyan szorosan össze és nem mutatnak egy irányba, mint korábban. Ráadásul a kritikusok és a közönség sincs már úgy elragadtatva minden egyes új epizódtól; arról nem is beszélve, hogy ma már nem csak a moziban, de a tévében is gombamód szaporodnak a szuperhőstörténetek.

Egy 100 milliós nyitóhétvége szinte minden film esetében örömünnepnek számít De a fentiekből is látszik, hogy a Marvel a saját ligájában játszik. A legutóbbi mozijuk, A Hangya és a Darázs: Kvantumánia 106 millió dollárral nyitott, amit az előző sikerek után mi is bukdácsolásként jellemeztünk. Nagyjából hasonló a helyzet A galaxis őrzőivel is: eredménye kiemelkedően jó, de csak a többi filmhez képest – a Marvel berkein belül inkább csak visszafogott sikernek számít. 2013 óta a Marvel rendszerint május első (esetleg április utolsó) hétvégéjén küldi ringbe első nyári blockbusterét. 114 milliós bevételével A galaxis őrzői 3. az inflációt nem számítva is a legutolsó helyen áll a házi ranglistán. A tavalyi Doctor Strange az őrület multiverzumában például 73 millióval teljesített jobban; míg a sorozat második része a mai jegyárakkal számolva 170 millióval debütált 2017-ben.

Az elemzők ennek ellenére azt várják, hogy A galaxis őrzői 3. jobban fog teljesíteni, mint A Hangya és a Darázs már emlegetett harmadik része: a karakterei ismertebbek, és a visszajelzések szerint a film is sokkal jobban sikerült.

Utóbbi végül Amerikában 214, a világ egyéb részein 475 millió dollárt hozott – ezeket a számokat szinte biztos, hogy meghaladja majd A galaxis őrzői. Ennek ellenére nem lehet elhessegetni a gondolatot, miszerint a nézők valóban kezdik unni az egy kaptafára készülő szuperhőskalandokat, és valami újra, valami frissre vágynak. A Super Mario Bros. sikere is ezt jelezheti az elemző szerint, még ha a világ talán legismertebb videójátékáról is van szó. A mai mozis környezetben ugyanis már ennek adaptációja is az újdonság erejével hat, ami valószínűleg további videójáték-adaptációkat szül majd.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.