A Priscilla Presley-film még a sztrájk alól is "felmentést" kap

Mikrofilm

Sophia Coppola életrajzi mozija főszereplőivel együtt jelenhet meg a Velencei Filmfesztiválon. Van még pár film, aminek nem kell tekintettel lennie az amerikai forgatókönyvírók és színészek munkabeszüntetésére.

Közel négy hónapja tart már a forgatókönyvírók sztájkja (melyről ebben és ebben a cikkünkben számoltunk be), akikhez a hollywoodi színészek is csatlakoztak. Mindez nemcsak azt jelenti, hogy leálltak a forgatások és abbamaradtak a film- és sorozatfejlesztések: a Forgatókönyvírók (WGA) és a Színészek Céhének (SAG-AFTRA) tagjai nem is promotálhatják azokat a projektjeiket, melyek a sztrájk szabályai szerint a hollywoodi producerekhez (AMPTP) köthetőek, vagy épp Amerikában forgatták őket.

A munkabeszüntetés épp az Oppenheimer premierjekor történt meg, így annak főszereplői azonnal le is vonultak a vörös szőnyegről. Az azóta bemutatott nagy blockbusterek – a legújabb Tini nindzsa teknőcök, a Kék bogár, vagy épp a Kísértetkastély – tehát a sztárok promóciója nélkül volt kénytelen debütálni. A The Hollywood Reporter ki is számolta, hogy ha nincsenek a vörös szőnyegről integető, majd később interjúk sorát adó világsztárok, az akár 15 százalékos kiesést is jelenthet a bevételeknél: nincs ugyanis az az óriásplakát vagy hirdetéssel felturbózott előzetes, amely akkora elérést biztosít, mint egy sztár nyilatkozata vagy közösségimédia-posztja.

A színészeket tömörítő SAG-AFTRA a munkabeszüntetés kezdete óta szoros együttműködésben van a WGA-val, és a szolidaritás jegyében megtiltja tagjainak, hogy olyan projektet promotáljanak, amely a forgatókönyvírók céhének közreműködésével készült. Mivel utóbbinak valamennyi tengerentúli író tagja, így ebbe szinte minden nagyobb film és sorozat beletartozik. Van azonban, aki mentesülhet a sztrájk szigorú szabályai alól: a legutóbb az Oscart is elhódító csodastúdió, az A24 ugyanis zöld utat kapott a SAG-AFTRA-tól Sophia Coppola Priscilla című mozijához. Az életrajzi filmet az idei Velencei Filmfesztiválon mutatják majd be, a premieren pedig a megállapodás szerint jelen lehet a két főszereplő, Cailee Spaeny és Jacob Elordi is, hogy promotálják a mozit. A Priscillát ugyanis nem az Egyesült Államokban, hanem Kanadában forgatták, a film producere pedig a szintén egy kanadai cég, a TCB Production Canada.

Sophia Coppola, az Elveszett jelentés Oscar-díjas rendezője Priscilla Presley 1985-ös, Elvis és Én című önéletrajzát adaptálta vászonra, Spaeny alakítja majd benne a címszereplőt, míg az Eufóriából és netflixes romantikus filmekből ismert Elordi a Királyt.

Persze nem a Priscilla az egyetlen, ami felmentést kapott a sztrájkszabályok alól: száznál is több projekt kötött átmeneti megállapodást a céhhel; e szerint tovább folyhatnak a munkálatai, vagy épp szabad utat kapnak a sztárok a promotáláshoz. Ideiglenes megállapodást a független producerek és az olyan kisebb stúdiók köthetnek, mint a Lionsgate, az A24 vagy épp a Neon, ők ugyanis nem részei annak az AMPTP-nek, ami ellen a színészek és írók fellázadtak. Nekik el kell fogadniuk a céh azon követeléseit, amelyeket a producerek a sztájk előtti utolsó tárgyaláson elutasítottak: ezek közé tartoznak az AI-vel kapcsolatos irányelvek, a színészek bérének 11, a kaszkadőrök fizetésének pedig 23 százalékos emelése, valamint nagyobb hozzájárulás az egészségügyi és nyugdíjalapjukhoz.

A sztrájk alól felmentést kapott projekteket a Deadline gyűjtötte össze folyamatosan frissített listában. Ezen olyan címek is találhatóak, mint

  • Michael Mann Ferrarija, amely szintén szabadon promotálható majd a Velencei Filmfesztiválon;
  • a Kevin Costner produceri felügyelete alatt készülő, az amerikai függetlenségi háború női hőseit bemutató sorozat, a The Gray House;
  • M. Night Shyamalan lányának játékfilmes bemutatkozása, a The Watchers,
  • vagy épp a Jenna Ortega-Paul Rudd páros nevével fémjelzett horror-komédia, a Death of a Unicorn.

Van azonban, aki a megállapodás ellenére nem él a lehetőséggel: hiába kapott például felmentést a G20 című terroristás film azért, mert a mögötte álló produceri cég, az MRC nem tagja az AMPTP-nek, a mozi pedig Dél-Afrikában forog, az Oscar-díjas Viola Davis otthagyta a forgatást. Ebben az etikai okok miatt az is közrejátszhatott, hogy ugyan a gyártó cég nem tagja a producerek szövetségének, de a filmet forgalmazó Amazon az egyik mintapéldánya azoknak a gigavállalatoknak, akik ellen a sztrájk jelenleg is zajlik. És persze akadnak további kérdéses produkciók is: a Tehran című kém-thriller szintén felmentést kapott, hiszen Izraelben forgatják – a mögötte álló AppleTV+ azonban épp a sztrájk fő ellenségei közé tartozik. Pedig amint az egyik WGA-tag forgatókönyvíró bevallotta, épp abban reménykedett, hogy a sztrájk elhúzódásával a függetlenfilmek előnybe kerülhetnek. Eddig azonban nem így állnak a dolgok.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.