A Priscilla Presley-film még a sztrájk alól is "felmentést" kap

Mikrofilm

Sophia Coppola életrajzi mozija főszereplőivel együtt jelenhet meg a Velencei Filmfesztiválon. Van még pár film, aminek nem kell tekintettel lennie az amerikai forgatókönyvírók és színészek munkabeszüntetésére.

Közel négy hónapja tart már a forgatókönyvírók sztájkja (melyről ebben és ebben a cikkünkben számoltunk be), akikhez a hollywoodi színészek is csatlakoztak. Mindez nemcsak azt jelenti, hogy leálltak a forgatások és abbamaradtak a film- és sorozatfejlesztések: a Forgatókönyvírók (WGA) és a Színészek Céhének (SAG-AFTRA) tagjai nem is promotálhatják azokat a projektjeiket, melyek a sztrájk szabályai szerint a hollywoodi producerekhez (AMPTP) köthetőek, vagy épp Amerikában forgatták őket.

A munkabeszüntetés épp az Oppenheimer premierjekor történt meg, így annak főszereplői azonnal le is vonultak a vörös szőnyegről. Az azóta bemutatott nagy blockbusterek – a legújabb Tini nindzsa teknőcök, a Kék bogár, vagy épp a Kísértetkastély – tehát a sztárok promóciója nélkül volt kénytelen debütálni. A The Hollywood Reporter ki is számolta, hogy ha nincsenek a vörös szőnyegről integető, majd később interjúk sorát adó világsztárok, az akár 15 százalékos kiesést is jelenthet a bevételeknél: nincs ugyanis az az óriásplakát vagy hirdetéssel felturbózott előzetes, amely akkora elérést biztosít, mint egy sztár nyilatkozata vagy közösségimédia-posztja.

A színészeket tömörítő SAG-AFTRA a munkabeszüntetés kezdete óta szoros együttműködésben van a WGA-val, és a szolidaritás jegyében megtiltja tagjainak, hogy olyan projektet promotáljanak, amely a forgatókönyvírók céhének közreműködésével készült. Mivel utóbbinak valamennyi tengerentúli író tagja, így ebbe szinte minden nagyobb film és sorozat beletartozik. Van azonban, aki mentesülhet a sztrájk szigorú szabályai alól: a legutóbb az Oscart is elhódító csodastúdió, az A24 ugyanis zöld utat kapott a SAG-AFTRA-tól Sophia Coppola Priscilla című mozijához. Az életrajzi filmet az idei Velencei Filmfesztiválon mutatják majd be, a premieren pedig a megállapodás szerint jelen lehet a két főszereplő, Cailee Spaeny és Jacob Elordi is, hogy promotálják a mozit. A Priscillát ugyanis nem az Egyesült Államokban, hanem Kanadában forgatták, a film producere pedig a szintén egy kanadai cég, a TCB Production Canada.

Sophia Coppola, az Elveszett jelentés Oscar-díjas rendezője Priscilla Presley 1985-ös, Elvis és Én című önéletrajzát adaptálta vászonra, Spaeny alakítja majd benne a címszereplőt, míg az Eufóriából és netflixes romantikus filmekből ismert Elordi a Királyt.

Persze nem a Priscilla az egyetlen, ami felmentést kapott a sztrájkszabályok alól: száznál is több projekt kötött átmeneti megállapodást a céhhel; e szerint tovább folyhatnak a munkálatai, vagy épp szabad utat kapnak a sztárok a promotáláshoz. Ideiglenes megállapodást a független producerek és az olyan kisebb stúdiók köthetnek, mint a Lionsgate, az A24 vagy épp a Neon, ők ugyanis nem részei annak az AMPTP-nek, ami ellen a színészek és írók fellázadtak. Nekik el kell fogadniuk a céh azon követeléseit, amelyeket a producerek a sztájk előtti utolsó tárgyaláson elutasítottak: ezek közé tartoznak az AI-vel kapcsolatos irányelvek, a színészek bérének 11, a kaszkadőrök fizetésének pedig 23 százalékos emelése, valamint nagyobb hozzájárulás az egészségügyi és nyugdíjalapjukhoz.

A sztrájk alól felmentést kapott projekteket a Deadline gyűjtötte össze folyamatosan frissített listában. Ezen olyan címek is találhatóak, mint

  • Michael Mann Ferrarija, amely szintén szabadon promotálható majd a Velencei Filmfesztiválon;
  • a Kevin Costner produceri felügyelete alatt készülő, az amerikai függetlenségi háború női hőseit bemutató sorozat, a The Gray House;
  • M. Night Shyamalan lányának játékfilmes bemutatkozása, a The Watchers,
  • vagy épp a Jenna Ortega-Paul Rudd páros nevével fémjelzett horror-komédia, a Death of a Unicorn.

Van azonban, aki a megállapodás ellenére nem él a lehetőséggel: hiába kapott például felmentést a G20 című terroristás film azért, mert a mögötte álló produceri cég, az MRC nem tagja az AMPTP-nek, a mozi pedig Dél-Afrikában forog, az Oscar-díjas Viola Davis otthagyta a forgatást. Ebben az etikai okok miatt az is közrejátszhatott, hogy ugyan a gyártó cég nem tagja a producerek szövetségének, de a filmet forgalmazó Amazon az egyik mintapéldánya azoknak a gigavállalatoknak, akik ellen a sztrájk jelenleg is zajlik. És persze akadnak további kérdéses produkciók is: a Tehran című kém-thriller szintén felmentést kapott, hiszen Izraelben forgatják – a mögötte álló AppleTV+ azonban épp a sztrájk fő ellenségei közé tartozik. Pedig amint az egyik WGA-tag forgatókönyvíró bevallotta, épp abban reménykedett, hogy a sztrájk elhúzódásával a függetlenfilmek előnybe kerülhetnek. Eddig azonban nem így állnak a dolgok.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.