A Priscilla Presley-film még a sztrájk alól is "felmentést" kap

Mikrofilm

Sophia Coppola életrajzi mozija főszereplőivel együtt jelenhet meg a Velencei Filmfesztiválon. Van még pár film, aminek nem kell tekintettel lennie az amerikai forgatókönyvírók és színészek munkabeszüntetésére.

Közel négy hónapja tart már a forgatókönyvírók sztájkja (melyről ebben és ebben a cikkünkben számoltunk be), akikhez a hollywoodi színészek is csatlakoztak. Mindez nemcsak azt jelenti, hogy leálltak a forgatások és abbamaradtak a film- és sorozatfejlesztések: a Forgatókönyvírók (WGA) és a Színészek Céhének (SAG-AFTRA) tagjai nem is promotálhatják azokat a projektjeiket, melyek a sztrájk szabályai szerint a hollywoodi producerekhez (AMPTP) köthetőek, vagy épp Amerikában forgatták őket.

A munkabeszüntetés épp az Oppenheimer premierjekor történt meg, így annak főszereplői azonnal le is vonultak a vörös szőnyegről. Az azóta bemutatott nagy blockbusterek – a legújabb Tini nindzsa teknőcök, a Kék bogár, vagy épp a Kísértetkastély – tehát a sztárok promóciója nélkül volt kénytelen debütálni. A The Hollywood Reporter ki is számolta, hogy ha nincsenek a vörös szőnyegről integető, majd később interjúk sorát adó világsztárok, az akár 15 százalékos kiesést is jelenthet a bevételeknél: nincs ugyanis az az óriásplakát vagy hirdetéssel felturbózott előzetes, amely akkora elérést biztosít, mint egy sztár nyilatkozata vagy közösségimédia-posztja.

A színészeket tömörítő SAG-AFTRA a munkabeszüntetés kezdete óta szoros együttműködésben van a WGA-val, és a szolidaritás jegyében megtiltja tagjainak, hogy olyan projektet promotáljanak, amely a forgatókönyvírók céhének közreműködésével készült. Mivel utóbbinak valamennyi tengerentúli író tagja, így ebbe szinte minden nagyobb film és sorozat beletartozik. Van azonban, aki mentesülhet a sztrájk szigorú szabályai alól: a legutóbb az Oscart is elhódító csodastúdió, az A24 ugyanis zöld utat kapott a SAG-AFTRA-tól Sophia Coppola Priscilla című mozijához. Az életrajzi filmet az idei Velencei Filmfesztiválon mutatják majd be, a premieren pedig a megállapodás szerint jelen lehet a két főszereplő, Cailee Spaeny és Jacob Elordi is, hogy promotálják a mozit. A Priscillát ugyanis nem az Egyesült Államokban, hanem Kanadában forgatták, a film producere pedig a szintén egy kanadai cég, a TCB Production Canada.

Sophia Coppola, az Elveszett jelentés Oscar-díjas rendezője Priscilla Presley 1985-ös, Elvis és Én című önéletrajzát adaptálta vászonra, Spaeny alakítja majd benne a címszereplőt, míg az Eufóriából és netflixes romantikus filmekből ismert Elordi a Királyt.

Persze nem a Priscilla az egyetlen, ami felmentést kapott a sztrájkszabályok alól: száznál is több projekt kötött átmeneti megállapodást a céhhel; e szerint tovább folyhatnak a munkálatai, vagy épp szabad utat kapnak a sztárok a promotáláshoz. Ideiglenes megállapodást a független producerek és az olyan kisebb stúdiók köthetnek, mint a Lionsgate, az A24 vagy épp a Neon, ők ugyanis nem részei annak az AMPTP-nek, ami ellen a színészek és írók fellázadtak. Nekik el kell fogadniuk a céh azon követeléseit, amelyeket a producerek a sztájk előtti utolsó tárgyaláson elutasítottak: ezek közé tartoznak az AI-vel kapcsolatos irányelvek, a színészek bérének 11, a kaszkadőrök fizetésének pedig 23 százalékos emelése, valamint nagyobb hozzájárulás az egészségügyi és nyugdíjalapjukhoz.

A sztrájk alól felmentést kapott projekteket a Deadline gyűjtötte össze folyamatosan frissített listában. Ezen olyan címek is találhatóak, mint

  • Michael Mann Ferrarija, amely szintén szabadon promotálható majd a Velencei Filmfesztiválon;
  • a Kevin Costner produceri felügyelete alatt készülő, az amerikai függetlenségi háború női hőseit bemutató sorozat, a The Gray House;
  • M. Night Shyamalan lányának játékfilmes bemutatkozása, a The Watchers,
  • vagy épp a Jenna Ortega-Paul Rudd páros nevével fémjelzett horror-komédia, a Death of a Unicorn.

Van azonban, aki a megállapodás ellenére nem él a lehetőséggel: hiába kapott például felmentést a G20 című terroristás film azért, mert a mögötte álló produceri cég, az MRC nem tagja az AMPTP-nek, a mozi pedig Dél-Afrikában forog, az Oscar-díjas Viola Davis otthagyta a forgatást. Ebben az etikai okok miatt az is közrejátszhatott, hogy ugyan a gyártó cég nem tagja a producerek szövetségének, de a filmet forgalmazó Amazon az egyik mintapéldánya azoknak a gigavállalatoknak, akik ellen a sztrájk jelenleg is zajlik. És persze akadnak további kérdéses produkciók is: a Tehran című kém-thriller szintén felmentést kapott, hiszen Izraelben forgatják – a mögötte álló AppleTV+ azonban épp a sztrájk fő ellenségei közé tartozik. Pedig amint az egyik WGA-tag forgatókönyvíró bevallotta, épp abban reménykedett, hogy a sztrájk elhúzódásával a függetlenfilmek előnybe kerülhetnek. Eddig azonban nem így állnak a dolgok.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk