Animációban folytatódott A Gyűrűk Ura – de miért?

Mikrofilm

A jelek szerint mindez nem sok embert érdekel, a stúdiónak mégis megérte az anime spinoff legyártása. 

Peter Jackson A Gyűrűk Ura trilógiája minden idők egyik legsikeresebb filmsorozata – minden szempontból. A trilógia világszinten közel 3 milliárd dollár bevételt hozott, a rajongók a mai napig csak hozsannázva beszélnek róla, és mindegyik ott van az IMDB top 15 filmje között. A három film összesen 17 Oscar-díjat nyert, ebből 11-et A király visszatér kapott, mely ezzel bekerült a legtöbb Oscart nyerő filmek közé a Ben-Hur és a Titanic mellé. Ezek után nem csoda, hogy a gyártó New Line Cinema nem akarta elengedni a sorozatot.

Volt is miből dolgozniuk: J. R. R. Tolkien mondavilága hihetetlenül gazdag és részletes, tele mesés történetekkel és legendákkal. Míg azonban A Gyűrűk Ura filmek egy-egy könyvön alapultak, A Hobbit esetén egyetlen vékonyka regényből kreáltak trilógiát (amelynek címe magyarul eredetileg A babó). Ez utóbbiak fogadtatása ugyan nem volt olyan elsöprő, mint az elődé (egyetlen, speciális díjat kaptak csak az Oscart odaítélő Akadémiától), ám a bevételeket tekintve hozták A Gyűrűk Ura számait – csak épp semmiféle kulturális vagy egyéb hatásuk nem volt, és mintha a közönség is gyorsan elfelejtette volna őket.

Időközben Tolkien karakterei a tévébe is betörtek: minden idők egyik legdrágább sorozata, A Hatalom Gyűrűi 2022-ben jött ki az Amazon Prime-on, azonban a filmtrilógiákat alkotó Peter Jackson aktív közreműködése nélkül. Idén már a show második évada is lepörgött, ám máris itt a következő Gyűrűk Ura-néznivaló: december 5-én a magyar mozikba is elérkezett A Gyűrűk Ura – A rohírok háborúja című animáció, mely 183 évvel az eredeti trilógia előtt játszódik és hőse Lovasvég királya, Pörölykezű Helm, vagyis a legendás Helm-szurdok névadója.

Ha az ember nem figyeli a megjelenéseket, esetleg nem tartozik a Tolkien-rajongók közé, könnyen lehet, hogy elmegy mellette a hír, az előző Gyűrűk Ura-filmektől eltérően ez ugyanis semmiféle erős marketingkampányt nem kapott. De mégis, miért animációs formában folytatták Középfölde történetét – és egyáltalán mi értelme A rohírok háborújának?

Hollywoodról van szó, a válasz tehát természetesen a pénz, illetve a jogok körüli kavarás. Az animációt 2021-ben, Jackson eredeti trilógiájának 20. évfordulós jubileumi ünnepségén jelentették be. A gyártó New Line Cinema (melynek tulajdonosa a most egyébként is franchise-okat favorizáló Warner Bros. Discovery stúdióóriás) gyorsított eljárásban hagyta jóvá a filmtervet és látott neki a megvalósításnak, mert nem akarták elveszíteni jogaikat, hogy filmet készítsenek Tolkien írásaiból.

A Tolkien-jogok körül ugyanis hosszú évek óta perekkel tarkított hatalmas jogi katyvasz van. Leegyszerűsítve nagyjából így fest a kép: Tolkien örököseihez tartoznak a könyves jogok, az Amazon A Gyűrűk Ura és a A babó jogain kívül minden más írásnak a tévés jogait szerezte meg (ezért A Hatalom Gyűrűi sorozathoz is legfeljebb csak a függelékekből és más, az univerzumhoz tartozó írásokból dolgozhattak), míg A Gyűrűk Ura és A babó könyvek filmes, színházi és merch-jogai (azaz ajándéktárgyak és egyebek) a Middle-Earth Enterprisesnál vannak (mely az Embracer Group része).

A New Line Cinema megkapta a lehetőséget, hogy filmeket vagy animációkat készítsen az eredeti könyvekből, míg anyacégéhez, a Warner stúdióhoz tartoznak az adaptációk kereskedelmi jogai. Az ügylet azonban ennél is bonyolultabb: Saul Zaentz producer és cége, a Zaentz Co. már a 70-es években megszerezte az eredeti trilógia és a írásainak megfilmesítési jogait – ezeket licenszeli a Warner és a New Line Cinema a 90-es évek óta. Aki még inkább el akar merülni a jogok rejtelmeibe, annak ajánljuk ennek az ábrának a tanulmányozását.

Habár a Warner és a New Line licensz-jogainak részletei titkosak, az ilyen megegyezések rendszerint tartalmaznak egy olyan részt, hogy amennyiben bizonyos ideig a stúdió nem készít adaptációt Tolkien műveiből, elvesztik a jogokat. A New Line tehát lépéskényszerben volt: elő kellett állnia valamilyen adaptációval, ha nem akarták, hogy elveszítsék az aranytojást tojó tyúkot.

Egy élőszereplős mozifilm azonban nem olcsó mulatság: a három Gyűrűk Ura-filmet egyszerre forgatták, akkori áron 281 millió dollárból (ez ma több mint 500 milliónak felelne meg), míg A hobbit-trilógia több mint 750 millió dollárt kóstált. Épp ezért a New Line-nál úgy döntöttek, az egyszerűbb utat választják: az animációt, mely gyorsabban elkészülhet, a folyamatok pedig jobban kézben tarthatóak.

A rohírok háborúja az elemzések szerint így mindössze 30 millió dollárba került – ennyit pedig valószínűleg még úgy is hozni fog, hogy látványos érdektelenség övezi. Első hétvégéjén Amerikában 4,6, világszerte pedig mindössze 10 millió dollárt hozott. Mindez egy Gyűrűk Ura-filmhez képest gyászosan kevés, nem szabad azonban elfelejteni, hogy nem is egyszerűen animációról, de egy hagyományos technikával készült animéről van szó – ez pedig jóval kevesebb embert érdekel, mint egy sztárokkal teletűzdelt akciódús fantasy.

A kritikusok és a rajongók véleménye is megoszlik Kamijama Kendzsi filmjéről: a RottenTomatoeson mindössze 51 százalékon áll, míg a nézői értékelést mutató Popcornmeter 83 százalékot mutat. Akárhogy is alakul a film végső bevétele, a New Line a fő célját elérte: minimális pénz- és erőbefektetéssel továbbra is náluk maradt Tolkien könyveinek megfilmesítési joga, így nyertek egy kis időt következő nagy dobásuk előtt.

Ez pedig a következő élőszereplős film lehet, melynek alcíme: The Hunt for Gollum, vagyis Vadászat Gollamra. Ennek rendezője az az Andy Serkis lehet, aki hírnevét épp Gollam alakításával szerezte a filmtrilógiában, de azóta rendezőként is letette névjegyét: 2017-es Lélegzetvétel című melodrámája után készített egy Dzsungel könyve-adaptációt Maugli: A dzsungel legendája címmel (két évvel Jon Favreau látványos adaptációja után azonban mindennek nem sok figyelem jutott), majd ő dirigálta a Venom 2. – Vérontót 2021-ben.

Serkis jelenleg épp egy Állatfarm-adaptáción dolgozik, ezután láthat neki a Gollam-mozinak, melyre a Warner új vezére, David Zaslav korábban a kissé optimista 2026-os premierdátumot jelölte meg. Peter Jackson producerként állna a projekt mögé, a forgatókönyvet pedig az a Fran Walsh és Phillippa Boyens írja, akik az eddigi Peter Jackson-féle Tolkien-trilógiákon is dolgoztak. De ez még nem minden: a hírek szerint az eredeti filmtrilógiában Gandalfot alakító Ian McKellen is visszatérhet Középföldére. Ő az, aki máris belengette: lehet, hogy a Gollam-projekt nem is egy, de mindjárt két filmből áll majd. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.