Nemcsak a filmterjesztés módja, de a filmkritikák, sőt, a filmrajongók is megváltoztak az elmúlt évek digitális forradalmával: a fiatalok többsége immár nem nyomtatott újságokban bogarássza a kritikákat, hanem Tik-tokon hallgatja meg, mit gondolnak a néznivalóról mások; napló, vagy IMDb helyett pedig legtöbben a Letterboxd nevű közösségi filmes értékelőoldalon vezetik, mit láttak és azt hány csillagra értékelték. Minderről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.
Új filmje, a Megfojtott virágok reklámkampányának legtrendibb részeként most Martin Scorsese is csatlakozott a Letterboxdhez. Azt, hogy az egész élete a filmekről szól, már eddig is tudtuk: több mint 50 éve van a pályán, hosszú esszében állt ki Fellinit éltetve, a mai tartaloméhséget kárhoztatva, Spielberggel és Andersonnal együtt mentett meg egy klasszikus filmeket játszó csatornát, de még olyan filmfanokat is ő látott el ajánlásokkal, mint Tarantinó és Edgar Wright. A Letterboxdon most valami egészen hasonlót csinál: listákat oszt meg a nagyérdeművel.
A top 10 szélesvásznú fimje közé a 2001: Űrodüsszeia mellé befért az Édentől keletre, a Zulu és Max Ophüls 1959-es Lola Montés című darabja is.
De listát kapott a The Film Foundation is: a filmes örökség megóvását célzó nonprofit szervezetet maga Scorsese alakította 1990-ben, azóta közel ezer filmet restauráltak – az ezeket felsoroló lista tele van rejtett kincsekkel és gyöngyszemekkel.
A legérdekesebb azonban a Kísérőfilmek (Companion Films) elnevezésű listája. „Tetszik az ötlet, hogy különböző filmeket rakjunk össze egy program keretében. Úgy nőttem fel, hogy rengeteg ilyen dupla filmvetítést láttam erre specializálódott repertoárházakban, vagy épp avantgárd filmeket kirakatszínházakban. Mindig tanul valamit az ember, vagy épp új megvilágításban lát dolgokat, mivel minden mozi párbeszédet kezd a másik mozival. Minél nagyobb a különbség a filmek között, annál jobb” – fogalmazott a rendező a kísérőszövegében. Mint írta, az évek során számtalanszor kérték tőle fesztiválok, hogy állítson fel filmpárokat mozijai mellé. „Néha az insirációjuk közös, néha a karaktereik közötti viszony, vagy épp a film szelleme. És előfordul, hogy még ennél is misztikusabb a kapcsolatuk.”
A Megfojtott virágok (kritikánk) mellé például Az örökösnő című 1949-es William Wyler-filmet azért ajánlja, mert abban Olivia de Havilland és Montgomery Clift viszonya hasonló ahhoz, mint amit Lily Gladstone és Leonardo DiCaprio között láthatunk. Ugyancsak legújabb filmhe mellé javasolja a The last of the line és a The lady of the dugout című néma rövidfilmeket, a Véres Hold című Robert Wise-westernt, a Vörös folyót és a Vad folyót.
Az ír ugyan egyfajta párdarabja a Nagymenőknek és a Casinonak, de teljesen más mozi: épp ezért A Sakál napját, Az utolsó akciót és a Rififi a férfiak köztöt javasolja mellé, ezekben ugyanis a bűntett nagyon gondosan van megtervezve, és még a leszámolások és árulások is csendben, elegánsan történnek.
A Wall Street farkasa mellé A siker édes illatát; a Nagymenők mellé az eredeti Ocean’s Elevent és a Jules és Jimet; a Krisztus utolsó megkísértése mellé pedig Pasolini A csóróját ajánlja. A Dühöngő bika négy kísérőfilmet is kapott: A rakparton és A gonosz ereje a szereplők közötti kapcsolat ábrázolása miatt, a Gertrúd a flashbackek különlegessége végett került a listájára, a Rocco és fivérei mellé pedig nem fűzött külön kagyarázatot.
A listázás mellett Scorsese 79 filmet be is jelölt, mint olyanokat, amit látott – ezek a filmtörténet legjobb, legmaradandóbb darabjai, és persze szintén tele vannak rejtett kincsekkel; a Halálos iramban sokadik része, vagy épp képregényfilmek azonban nem szereplnek közöttük.