Scorsese is csatlakozott a legtrendibb filmes értékelő oldalhoz

  • narancs.hu
  • 2023. november 3.

Mikrofilm

Azonnal meg is osztott egy listát, milyen filmeket ajánl párba megnézni a saját, ikonikus mozijai mellé.

Nemcsak a filmterjesztés módja, de a filmkritikák, sőt, a filmrajongók is megváltoztak az elmúlt évek digitális forradalmával: a fiatalok többsége immár nem nyomtatott újságokban bogarássza a kritikákat, hanem Tik-tokon hallgatja meg, mit gondolnak a néznivalóról mások; napló, vagy IMDb helyett pedig legtöbben a Letterboxd nevű közösségi filmes értékelőoldalon vezetik, mit láttak és azt hány csillagra értékelték. Minderről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

Új filmje, a Megfojtott virágok reklámkampányának legtrendibb részeként most Martin Scorsese is csatlakozott a Letterboxdhez. Azt, hogy az egész élete a filmekről szól, már eddig is tudtuk: több mint 50 éve van a pályán, hosszú esszében állt ki Fellinit éltetve, a mai tartaloméhséget kárhoztatva, Spielberggel és Andersonnal együtt mentett meg egy klasszikus filmeket játszó csatornát, de még olyan filmfanokat is ő látott el ajánlásokkal, mint Tarantinó és Edgar Wright. A Letterboxdon most valami egészen hasonlót csinál: listákat oszt meg a nagyérdeművel.

A top 10 szélesvásznú fimje közé a 2001: Űrodüsszeia mellé befért az Édentől keletre, a Zulu és Max Ophüls 1959-es Lola Montés című darabja is.

De listát kapott a The Film Foundation is: a filmes örökség megóvását célzó nonprofit szervezetet maga Scorsese alakította 1990-ben, azóta közel ezer filmet restauráltak – az ezeket felsoroló lista tele van rejtett kincsekkel és gyöngyszemekkel.

A legérdekesebb azonban a Kísérőfilmek (Companion Films) elnevezésű listája. „Tetszik az ötlet, hogy különböző filmeket rakjunk össze egy program keretében. Úgy nőttem fel, hogy rengeteg ilyen dupla filmvetítést láttam erre specializálódott repertoárházakban, vagy épp avantgárd filmeket kirakatszínházakban. Mindig tanul valamit az ember, vagy épp új megvilágításban lát dolgokat, mivel minden mozi párbeszédet kezd a másik mozival. Minél nagyobb a különbség a filmek között, annál jobb” – fogalmazott a rendező a kísérőszövegében. Mint írta, az évek során számtalanszor kérték tőle fesztiválok, hogy állítson fel filmpárokat mozijai mellé. „Néha az insirációjuk közös, néha a karaktereik közötti viszony, vagy épp a film szelleme. És előfordul, hogy még ennél is misztikusabb a kapcsolatuk.”

A Megfojtott virágok (kritikánk) mellé például Az örökösnő című 1949-es William Wyler-filmet azért ajánlja, mert abban Olivia de Havilland és Montgomery Clift viszonya hasonló ahhoz, mint amit Lily Gladstone és Leonardo DiCaprio között láthatunk. Ugyancsak legújabb filmhe mellé javasolja a The last of the line és a The lady of the dugout című néma rövidfilmeket, a Véres Hold című Robert Wise-westernt, a Vörös folyót és a Vad folyót.

Az ír ugyan egyfajta párdarabja a Nagymenőknek és a Casinonak, de teljesen más mozi: épp ezért A Sakál napját, Az utolsó akciót és a Rififi a férfiak köztöt javasolja mellé, ezekben ugyanis a bűntett nagyon gondosan van megtervezve, és még a leszámolások és árulások is csendben, elegánsan történnek.

A Wall Street farkasa mellé A siker édes illatát; a Nagymenők mellé az eredeti Ocean’s Elevent és a Jules és Jimet; a Krisztus utolsó megkísértése mellé pedig Pasolini A csóróját ajánlja. A Dühöngő bika négy kísérőfilmet is kapott: A rakparton és A gonosz ereje a szereplők közötti kapcsolat ábrázolása miatt, a Gertrúd a flashbackek különlegessége végett került a listájára, a Rocco és fivérei mellé pedig nem fűzött külön kagyarázatot.

A listázás mellett Scorsese 79 filmet be is jelölt, mint olyanokat, amit látott – ezek a filmtörténet legjobb, legmaradandóbb darabjai, és persze szintén tele vannak rejtett kincsekkel; a Halálos iramban sokadik része, vagy épp képregényfilmek azonban nem szereplnek közöttük.

Scorsese Letterboxd-fiókja ezen a linken érhető el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.