Sisi, egy rókakölyök és a közeledő tűzvész a német filmhéten

  • narancs.hu
  • 2023. október 2.

Mikrofilm

Az októberrel együtt elérkezett az idei Szemrevaló Filmfesztivál is, mely ismét a közelmúlt legizgalmasabb és legérdekesebb német nyelvű filmjeit hozza el. Lesz kosztümös mozi, világháborús, ifjúsági és intim hangulatú szerzői film.

Idén tizenkettedik alkalommal rendezik meg a Sehenswertt, azaz a Szemrevaló Filmfesztivált, a német nyelvű filmek szemléjét a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet közreműködésével.

A nyitófilm máris az európai művészfilm egyik legismertebb alakjának, Christian Petzoldnak (Barbara, Phoenix bár, Tranzit) a legújabb, Berlinben díjat nyerő filmje, a Tűzvörös égbolt. A 2020-as Hableánnyal a rendező új filmciklusba kezdett, amely az ősi elemekre fókuszál – a víz után ezúttal a tűz került sorra. A film főszereplője egy gátlásos író, aki barátjával együtt azért érkezik a Balti-tenger partjára, hogy befejezze második regényét. A nyaralóház másik szobáját azonban egy vidám, és meglehetősen hangosan szexelő pár foglalja el. A feszültség a felek között egyre fokozódik, fura, gyűlölettel, irigységgel és vággyal átitatott szerelmi négyszög alakul ki közöttük, miközben a környékbeli erdőtűz egyre fenyegetőbben közeledik.

Petzold filmje ugyanúgy a Vonzások és választások szekcióba került, mint A felső szomszédok és az Aranyéveink – Végül újrakezdjük? – a kategória darabjai a humor eszközével mutatják be a különböző korú és felfogású emberek között szövődő kapcsolatokat. Előbbi például egy olyan párról szól, akiknek a házasságá rutinná merevedett, ám a felső szomszédok érkezése felkavarja az állóvizet. Utóbbi a magyar származású Barbara Kulcsár vígjátéka, mely egy boldogságot kereső idősebb házaspárról szól, akik egy hajóúton kénytelenek szembenézni azzal, hogy nemcsak saját életük, de talán szerelmük sem tart örökké.

A Közösségi konfliktusok szekció darabjai iskolai, egyetemi vagy lakóhelyi zárt közösségekről szólnak. A tanári szobában egy fiatal tanár, az elhivatott Carla osztályának békéje borul fel, amikor az egyik gyereket lopással gyanúsítják. A Nap és beton a berlini Gropiusstadt negyed fiatalokból álló bandáját mutatja be a 2000-es évek elején. A Mindenki időjárásról beszélget főhőse immár egyetemi oktatóként látogat haza szülőfalujába, és rá kell jönnie, egyáltalán nem biztos, hogy oda tartozik, ahonnan származik.

A Kívülállók és különcök szekcióba valós személyeket bemutató életrajzi jellegű filmek kerültek. Az Alma és Oskar Alma Mahlerről, a múzsák múzsájáról szól, aki Gustav Mahler, majd Oskar Kokoschka szerelme volt, később pedig Walter Gropius építészhez és Franz Werfel íróhoz is gyöngéd szálak fűzték – miközben neki magának is művészi ambíciói voltak. A Sisi és én a „magyarok királynéjának” és udvarhölgyének, Sztáray Irmának a kapcsolatát mutatja be. Az egykori Sisi-kép, úgy néz ki, a múlté – a tavalyi Szemrevalón a Fűző (a film rendezőjével, Marie Kreutzerrel többek között a Sisi-kultuszról is beszélgettünk), most pedig Frauke Finsterwalder filmje igyekszik közelebb hozni a nézőkhöz a Erzsébet császárné valódi arcát – őt ezúttal Susanne Wolf, míg Irmát a Sandra Hüller, az idei Cannes-i díjfesztivál legnagyobb győztese játssza (vele még 2016-ban, a Toni Erdmann kapcsán interjúztunk). A róka Adrian Goiginger rendező dédapjának igaz történetén alapul: főhősét, Franzot egy tanyasi család sokadik gyerekeként örökbe adják; a magányos gyerek felnőttkorban katonának áll, a második világháború alatt pedig motoros hírvivőként szolgál. Így talál rá egy elárvult rókakölyökre, amely hűséges barátja lesz.

Most sem maradunk dokumentumfilmek nélkül, melyek ezúttal az Alternatív életformák nevű válogatásba kerültek. Az Anima – Apám ruhái egy örökségbe kapott, titokzatos ládán keresztül beszél a családi titkokról és a nemi identitásról, az animáció segítségével. A Vienna Calling a mainstreamen kívüli bécsi kultúrárát mutatja be, az itt élő zenészeket és művészeket, a bécsi alternatív zene utóbbi években tapasztalható felvirágzását.

A vetítések Budapesten október 5-15. között a Művész moziban, Pécsen 26-29. között az Apolló moziban, Szegeden 12-18. között a Belvárosi moziban, Debrecenben 18-22. között az Apolló moziban, Veszprémben 12-15. között a Foton Audiovizuális Centrumban lesznek.

További információk itt érhetők el a filmfesztiválról.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.