Sisi, egy rókakölyök és a közeledő tűzvész a német filmhéten

  • narancs.hu
  • 2023. október 2.

Mikrofilm

Az októberrel együtt elérkezett az idei Szemrevaló Filmfesztivál is, mely ismét a közelmúlt legizgalmasabb és legérdekesebb német nyelvű filmjeit hozza el. Lesz kosztümös mozi, világháborús, ifjúsági és intim hangulatú szerzői film.

Idén tizenkettedik alkalommal rendezik meg a Sehenswertt, azaz a Szemrevaló Filmfesztivált, a német nyelvű filmek szemléjét a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet közreműködésével.

A nyitófilm máris az európai művészfilm egyik legismertebb alakjának, Christian Petzoldnak (Barbara, Phoenix bár, Tranzit) a legújabb, Berlinben díjat nyerő filmje, a Tűzvörös égbolt. A 2020-as Hableánnyal a rendező új filmciklusba kezdett, amely az ősi elemekre fókuszál – a víz után ezúttal a tűz került sorra. A film főszereplője egy gátlásos író, aki barátjával együtt azért érkezik a Balti-tenger partjára, hogy befejezze második regényét. A nyaralóház másik szobáját azonban egy vidám, és meglehetősen hangosan szexelő pár foglalja el. A feszültség a felek között egyre fokozódik, fura, gyűlölettel, irigységgel és vággyal átitatott szerelmi négyszög alakul ki közöttük, miközben a környékbeli erdőtűz egyre fenyegetőbben közeledik.

Petzold filmje ugyanúgy a Vonzások és választások szekcióba került, mint A felső szomszédok és az Aranyéveink – Végül újrakezdjük? – a kategória darabjai a humor eszközével mutatják be a különböző korú és felfogású emberek között szövődő kapcsolatokat. Előbbi például egy olyan párról szól, akiknek a házasságá rutinná merevedett, ám a felső szomszédok érkezése felkavarja az állóvizet. Utóbbi a magyar származású Barbara Kulcsár vígjátéka, mely egy boldogságot kereső idősebb házaspárról szól, akik egy hajóúton kénytelenek szembenézni azzal, hogy nemcsak saját életük, de talán szerelmük sem tart örökké.

A Közösségi konfliktusok szekció darabjai iskolai, egyetemi vagy lakóhelyi zárt közösségekről szólnak. A tanári szobában egy fiatal tanár, az elhivatott Carla osztályának békéje borul fel, amikor az egyik gyereket lopással gyanúsítják. A Nap és beton a berlini Gropiusstadt negyed fiatalokból álló bandáját mutatja be a 2000-es évek elején. A Mindenki időjárásról beszélget főhőse immár egyetemi oktatóként látogat haza szülőfalujába, és rá kell jönnie, egyáltalán nem biztos, hogy oda tartozik, ahonnan származik.

A Kívülállók és különcök szekcióba valós személyeket bemutató életrajzi jellegű filmek kerültek. Az Alma és Oskar Alma Mahlerről, a múzsák múzsájáról szól, aki Gustav Mahler, majd Oskar Kokoschka szerelme volt, később pedig Walter Gropius építészhez és Franz Werfel íróhoz is gyöngéd szálak fűzték – miközben neki magának is művészi ambíciói voltak. A Sisi és én a „magyarok királynéjának” és udvarhölgyének, Sztáray Irmának a kapcsolatát mutatja be. Az egykori Sisi-kép, úgy néz ki, a múlté – a tavalyi Szemrevalón a Fűző (a film rendezőjével, Marie Kreutzerrel többek között a Sisi-kultuszról is beszélgettünk), most pedig Frauke Finsterwalder filmje igyekszik közelebb hozni a nézőkhöz a Erzsébet császárné valódi arcát – őt ezúttal Susanne Wolf, míg Irmát a Sandra Hüller, az idei Cannes-i díjfesztivál legnagyobb győztese játssza (vele még 2016-ban, a Toni Erdmann kapcsán interjúztunk). A róka Adrian Goiginger rendező dédapjának igaz történetén alapul: főhősét, Franzot egy tanyasi család sokadik gyerekeként örökbe adják; a magányos gyerek felnőttkorban katonának áll, a második világháború alatt pedig motoros hírvivőként szolgál. Így talál rá egy elárvult rókakölyökre, amely hűséges barátja lesz.

Most sem maradunk dokumentumfilmek nélkül, melyek ezúttal az Alternatív életformák nevű válogatásba kerültek. Az Anima – Apám ruhái egy örökségbe kapott, titokzatos ládán keresztül beszél a családi titkokról és a nemi identitásról, az animáció segítségével. A Vienna Calling a mainstreamen kívüli bécsi kultúrárát mutatja be, az itt élő zenészeket és művészeket, a bécsi alternatív zene utóbbi években tapasztalható felvirágzását.

A vetítések Budapesten október 5-15. között a Művész moziban, Pécsen 26-29. között az Apolló moziban, Szegeden 12-18. között a Belvárosi moziban, Debrecenben 18-22. között az Apolló moziban, Veszprémben 12-15. között a Foton Audiovizuális Centrumban lesznek.

További információk itt érhetők el a filmfesztiválról.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.