Sisi, egy rókakölyök és a közeledő tűzvész a német filmhéten

  • narancs.hu
  • 2023. október 2.

Mikrofilm

Az októberrel együtt elérkezett az idei Szemrevaló Filmfesztivál is, mely ismét a közelmúlt legizgalmasabb és legérdekesebb német nyelvű filmjeit hozza el. Lesz kosztümös mozi, világháborús, ifjúsági és intim hangulatú szerzői film.

Idén tizenkettedik alkalommal rendezik meg a Sehenswertt, azaz a Szemrevaló Filmfesztivált, a német nyelvű filmek szemléjét a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet közreműködésével.

A nyitófilm máris az európai művészfilm egyik legismertebb alakjának, Christian Petzoldnak (Barbara, Phoenix bár, Tranzit) a legújabb, Berlinben díjat nyerő filmje, a Tűzvörös égbolt. A 2020-as Hableánnyal a rendező új filmciklusba kezdett, amely az ősi elemekre fókuszál – a víz után ezúttal a tűz került sorra. A film főszereplője egy gátlásos író, aki barátjával együtt azért érkezik a Balti-tenger partjára, hogy befejezze második regényét. A nyaralóház másik szobáját azonban egy vidám, és meglehetősen hangosan szexelő pár foglalja el. A feszültség a felek között egyre fokozódik, fura, gyűlölettel, irigységgel és vággyal átitatott szerelmi négyszög alakul ki közöttük, miközben a környékbeli erdőtűz egyre fenyegetőbben közeledik.

Petzold filmje ugyanúgy a Vonzások és választások szekcióba került, mint A felső szomszédok és az Aranyéveink – Végül újrakezdjük? – a kategória darabjai a humor eszközével mutatják be a különböző korú és felfogású emberek között szövődő kapcsolatokat. Előbbi például egy olyan párról szól, akiknek a házasságá rutinná merevedett, ám a felső szomszédok érkezése felkavarja az állóvizet. Utóbbi a magyar származású Barbara Kulcsár vígjátéka, mely egy boldogságot kereső idősebb házaspárról szól, akik egy hajóúton kénytelenek szembenézni azzal, hogy nemcsak saját életük, de talán szerelmük sem tart örökké.

A Közösségi konfliktusok szekció darabjai iskolai, egyetemi vagy lakóhelyi zárt közösségekről szólnak. A tanári szobában egy fiatal tanár, az elhivatott Carla osztályának békéje borul fel, amikor az egyik gyereket lopással gyanúsítják. A Nap és beton a berlini Gropiusstadt negyed fiatalokból álló bandáját mutatja be a 2000-es évek elején. A Mindenki időjárásról beszélget főhőse immár egyetemi oktatóként látogat haza szülőfalujába, és rá kell jönnie, egyáltalán nem biztos, hogy oda tartozik, ahonnan származik.

A Kívülállók és különcök szekcióba valós személyeket bemutató életrajzi jellegű filmek kerültek. Az Alma és Oskar Alma Mahlerről, a múzsák múzsájáról szól, aki Gustav Mahler, majd Oskar Kokoschka szerelme volt, később pedig Walter Gropius építészhez és Franz Werfel íróhoz is gyöngéd szálak fűzték – miközben neki magának is művészi ambíciói voltak. A Sisi és én a „magyarok királynéjának” és udvarhölgyének, Sztáray Irmának a kapcsolatát mutatja be. Az egykori Sisi-kép, úgy néz ki, a múlté – a tavalyi Szemrevalón a Fűző (a film rendezőjével, Marie Kreutzerrel többek között a Sisi-kultuszról is beszélgettünk), most pedig Frauke Finsterwalder filmje igyekszik közelebb hozni a nézőkhöz a Erzsébet császárné valódi arcát – őt ezúttal Susanne Wolf, míg Irmát a Sandra Hüller, az idei Cannes-i díjfesztivál legnagyobb győztese játssza (vele még 2016-ban, a Toni Erdmann kapcsán interjúztunk). A róka Adrian Goiginger rendező dédapjának igaz történetén alapul: főhősét, Franzot egy tanyasi család sokadik gyerekeként örökbe adják; a magányos gyerek felnőttkorban katonának áll, a második világháború alatt pedig motoros hírvivőként szolgál. Így talál rá egy elárvult rókakölyökre, amely hűséges barátja lesz.

Most sem maradunk dokumentumfilmek nélkül, melyek ezúttal az Alternatív életformák nevű válogatásba kerültek. Az Anima – Apám ruhái egy örökségbe kapott, titokzatos ládán keresztül beszél a családi titkokról és a nemi identitásról, az animáció segítségével. A Vienna Calling a mainstreamen kívüli bécsi kultúrárát mutatja be, az itt élő zenészeket és művészeket, a bécsi alternatív zene utóbbi években tapasztalható felvirágzását.

A vetítések Budapesten október 5-15. között a Művész moziban, Pécsen 26-29. között az Apolló moziban, Szegeden 12-18. között a Belvárosi moziban, Debrecenben 18-22. között az Apolló moziban, Veszprémben 12-15. között a Foton Audiovizuális Centrumban lesznek.

További információk itt érhetők el a filmfesztiválról.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.