Tovább hasít az Oppenheimer: a producerek és a színészek díját is behúzta

  • narancs.hu
  • 2024. február 26.

Mikrofilm

Nincs megállás az Oscarig.

A mozik után Christopher Nolan epikus drámája a díjszezont is letarolta. Az már viszonylag korán eldőlt, hogy az idei év Oscar-nyertese az Oppenheimer-Barbie-Megfojtott virágok hármasból kerül majd ki, az atombomba feltalálójáról szóló film azonban azóta szinte valamennyi jelentősebb díjat elhozott, így egyértelműen a legfőbb esélyessé vált.

Múlt héten győzött a Brit Filmakadémiánál (BAFTA), amit az egyik legfőbb előrejelzőnek tartanak: ennek az amerikai filmakadémiához hasonlóan több ezer tagja van, sokan közülük mindkét intézménynek tagjai, így jócskán van átfedés a két szervezet között. Most hétvégén a tavaly történelmi sztrájkot tartó Színészek Céhe (SAG-AFTRA) is kiosztotta elismeréseit – ezt szintén azért tartják fontosnak, mert a színészek az Oscarról döntő Akadémia legnépesebb csoportjának számítanak.

A mostani, 30. díjátadójukat rendhagyó módon a Netflix közvetítette, ettől pedig mindenki azt várta, hogy végre megoldódnak azok a problémák, amelyek évek óta jellemzik a hasonló közvetítéseket: nem szakítják félbe félóránként reklámok a műsort, a köszönőbeszédeket nem keverik le pár másodperc után, és végre lesz idő némi szórakoztató tartalomra is. Ehhez képest bár bőven akadtak emlékezetes pillanatok – mint a díjat részegen átvevő Pedro Pascal –, az egyöntentű vélemények szerint a gála túl hosszú és túl unalmas volt. Ráadásul még meglepetéseket sem igen tartogatott, hiszen az Oppenheimer itt is tarolt: természetesen elvitte a legjobb szereplőgárdáért járó fődíjat, de emellett Robert Downey Jr. is győzött a férfi mellékszereplők között (végleg elütve az elismeréstől Ryan Gosling Kenjét), Cillian Murphy pedig a férfi főszereplők kategóriában (lenyomva azt a Paul Giamattit, akivel eddig fej-fej mellett haladtak). A legjobb női főszereplő Lily Gladstone lett a Megfojtott virágokban nyújtott alakításáért (aki Emma Stone-nal szemben került így előnybe), míg a női mellékszereplő a Téli szünetből Da’Vine Joy Randolph, aki gyakorlatilag végig dominált a díjszezon alatt. Sorozatfronton az Utódlás, A mackó és a Balhé dominált.

Szintén díjat osztott a Producerek Céhe (PGA), amely lemásolta a színészeket: a fődíjat az Oppenheimer vitte el, a drámasorozatok közül az Utódlás, a komédiáknál A mackó, a minisorozatoknál Balhé örülhetett. Az animációknál a Pókember: A pókverzumon át győzött, amit sokáig az Oscaron is a legnagyobb esélyesként emlegettek, ám az utóbbi időben már úgy tűnt, Mijazaki A fiú és a szürke gémjének áll a zászló; a dokumentumfilmeknél pedig azt az Amerikai szimfóniát díjazták, amely meglepetésre az Oscaron a legjobb ötbe se került be.

Ugyancsak díjat osztottak a függetlenfilmek között: az Independent Spirit Awards az alacsony költségvetésű filmek egyik legfontosabb elismerésének számít, amelynek nyertese gyakran az Oscarral is egybevág. Olyan filmek győztek már itt korábban, mint a Minden, mindenhol, mindenkor, A nomádok földje, a Holdfény, vagy épp A szakasz. A díjra azok a filmek jelölhetők, amelyek költségvetése nem haladja meg a 30 millió dollárt. Az idén az Előző életek győzött, lenyomva a Mind idegenek vagyunk című alkotást, az American Fictiont, a May Decembert, a Passages-t és a We Grown Now-t. A gendersemleges színészi díjat Jeffrey Wright hozta el az American Fictionért – ő az Oscaron is a jelöltek között van, igaz, Cillian Murphy és Paul Giamatti mellett nem sok rivaldafény jutott neki. A legjobb rendező az Előző életekért felelős Celine Song lett, de díjazták a Téli szünettel bemutatkozó Dominic Sessát is a frissen berobbanó színészek között.

A nagyobb filmes céhek közül egyedül az írók (WGA) nem osztottak még díjat, ők azonban a tavalyi sztrájk miatt rendhagyó módon csak az Oscar után, április 14-én tartják eseményüket. Az idei, szám szerint 96. Oscar-gálát március 11-én rendezik meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.