Tovább hasít az Oppenheimer: a producerek és a színészek díját is behúzta

  • narancs.hu
  • 2024. február 26.

Mikrofilm

Nincs megállás az Oscarig.

A mozik után Christopher Nolan epikus drámája a díjszezont is letarolta. Az már viszonylag korán eldőlt, hogy az idei év Oscar-nyertese az Oppenheimer-Barbie-Megfojtott virágok hármasból kerül majd ki, az atombomba feltalálójáról szóló film azonban azóta szinte valamennyi jelentősebb díjat elhozott, így egyértelműen a legfőbb esélyessé vált.

Múlt héten győzött a Brit Filmakadémiánál (BAFTA), amit az egyik legfőbb előrejelzőnek tartanak: ennek az amerikai filmakadémiához hasonlóan több ezer tagja van, sokan közülük mindkét intézménynek tagjai, így jócskán van átfedés a két szervezet között. Most hétvégén a tavaly történelmi sztrájkot tartó Színészek Céhe (SAG-AFTRA) is kiosztotta elismeréseit – ezt szintén azért tartják fontosnak, mert a színészek az Oscarról döntő Akadémia legnépesebb csoportjának számítanak.

A mostani, 30. díjátadójukat rendhagyó módon a Netflix közvetítette, ettől pedig mindenki azt várta, hogy végre megoldódnak azok a problémák, amelyek évek óta jellemzik a hasonló közvetítéseket: nem szakítják félbe félóránként reklámok a műsort, a köszönőbeszédeket nem keverik le pár másodperc után, és végre lesz idő némi szórakoztató tartalomra is. Ehhez képest bár bőven akadtak emlékezetes pillanatok – mint a díjat részegen átvevő Pedro Pascal –, az egyöntentű vélemények szerint a gála túl hosszú és túl unalmas volt. Ráadásul még meglepetéseket sem igen tartogatott, hiszen az Oppenheimer itt is tarolt: természetesen elvitte a legjobb szereplőgárdáért járó fődíjat, de emellett Robert Downey Jr. is győzött a férfi mellékszereplők között (végleg elütve az elismeréstől Ryan Gosling Kenjét), Cillian Murphy pedig a férfi főszereplők kategóriában (lenyomva azt a Paul Giamattit, akivel eddig fej-fej mellett haladtak). A legjobb női főszereplő Lily Gladstone lett a Megfojtott virágokban nyújtott alakításáért (aki Emma Stone-nal szemben került így előnybe), míg a női mellékszereplő a Téli szünetből Da’Vine Joy Randolph, aki gyakorlatilag végig dominált a díjszezon alatt. Sorozatfronton az Utódlás, A mackó és a Balhé dominált.

Szintén díjat osztott a Producerek Céhe (PGA), amely lemásolta a színészeket: a fődíjat az Oppenheimer vitte el, a drámasorozatok közül az Utódlás, a komédiáknál A mackó, a minisorozatoknál Balhé örülhetett. Az animációknál a Pókember: A pókverzumon át győzött, amit sokáig az Oscaron is a legnagyobb esélyesként emlegettek, ám az utóbbi időben már úgy tűnt, Mijazaki A fiú és a szürke gémjének áll a zászló; a dokumentumfilmeknél pedig azt az Amerikai szimfóniát díjazták, amely meglepetésre az Oscaron a legjobb ötbe se került be.

Ugyancsak díjat osztottak a függetlenfilmek között: az Independent Spirit Awards az alacsony költségvetésű filmek egyik legfontosabb elismerésének számít, amelynek nyertese gyakran az Oscarral is egybevág. Olyan filmek győztek már itt korábban, mint a Minden, mindenhol, mindenkor, A nomádok földje, a Holdfény, vagy épp A szakasz. A díjra azok a filmek jelölhetők, amelyek költségvetése nem haladja meg a 30 millió dollárt. Az idén az Előző életek győzött, lenyomva a Mind idegenek vagyunk című alkotást, az American Fictiont, a May Decembert, a Passages-t és a We Grown Now-t. A gendersemleges színészi díjat Jeffrey Wright hozta el az American Fictionért – ő az Oscaron is a jelöltek között van, igaz, Cillian Murphy és Paul Giamatti mellett nem sok rivaldafény jutott neki. A legjobb rendező az Előző életekért felelős Celine Song lett, de díjazták a Téli szünettel bemutatkozó Dominic Sessát is a frissen berobbanó színészek között.

A nagyobb filmes céhek közül egyedül az írók (WGA) nem osztottak még díjat, ők azonban a tavalyi sztrájk miatt rendhagyó módon csak az Oscar után, április 14-én tartják eseményüket. Az idei, szám szerint 96. Oscar-gálát március 11-én rendezik meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.