Tovább hasít az Oppenheimer: a producerek és a színészek díját is behúzta

  • narancs.hu
  • 2024. február 26.

Mikrofilm

Nincs megállás az Oscarig.

A mozik után Christopher Nolan epikus drámája a díjszezont is letarolta. Az már viszonylag korán eldőlt, hogy az idei év Oscar-nyertese az Oppenheimer-Barbie-Megfojtott virágok hármasból kerül majd ki, az atombomba feltalálójáról szóló film azonban azóta szinte valamennyi jelentősebb díjat elhozott, így egyértelműen a legfőbb esélyessé vált.

Múlt héten győzött a Brit Filmakadémiánál (BAFTA), amit az egyik legfőbb előrejelzőnek tartanak: ennek az amerikai filmakadémiához hasonlóan több ezer tagja van, sokan közülük mindkét intézménynek tagjai, így jócskán van átfedés a két szervezet között. Most hétvégén a tavaly történelmi sztrájkot tartó Színészek Céhe (SAG-AFTRA) is kiosztotta elismeréseit – ezt szintén azért tartják fontosnak, mert a színészek az Oscarról döntő Akadémia legnépesebb csoportjának számítanak.

A mostani, 30. díjátadójukat rendhagyó módon a Netflix közvetítette, ettől pedig mindenki azt várta, hogy végre megoldódnak azok a problémák, amelyek évek óta jellemzik a hasonló közvetítéseket: nem szakítják félbe félóránként reklámok a műsort, a köszönőbeszédeket nem keverik le pár másodperc után, és végre lesz idő némi szórakoztató tartalomra is. Ehhez képest bár bőven akadtak emlékezetes pillanatok – mint a díjat részegen átvevő Pedro Pascal –, az egyöntentű vélemények szerint a gála túl hosszú és túl unalmas volt. Ráadásul még meglepetéseket sem igen tartogatott, hiszen az Oppenheimer itt is tarolt: természetesen elvitte a legjobb szereplőgárdáért járó fődíjat, de emellett Robert Downey Jr. is győzött a férfi mellékszereplők között (végleg elütve az elismeréstől Ryan Gosling Kenjét), Cillian Murphy pedig a férfi főszereplők kategóriában (lenyomva azt a Paul Giamattit, akivel eddig fej-fej mellett haladtak). A legjobb női főszereplő Lily Gladstone lett a Megfojtott virágokban nyújtott alakításáért (aki Emma Stone-nal szemben került így előnybe), míg a női mellékszereplő a Téli szünetből Da’Vine Joy Randolph, aki gyakorlatilag végig dominált a díjszezon alatt. Sorozatfronton az Utódlás, A mackó és a Balhé dominált.

Szintén díjat osztott a Producerek Céhe (PGA), amely lemásolta a színészeket: a fődíjat az Oppenheimer vitte el, a drámasorozatok közül az Utódlás, a komédiáknál A mackó, a minisorozatoknál Balhé örülhetett. Az animációknál a Pókember: A pókverzumon át győzött, amit sokáig az Oscaron is a legnagyobb esélyesként emlegettek, ám az utóbbi időben már úgy tűnt, Mijazaki A fiú és a szürke gémjének áll a zászló; a dokumentumfilmeknél pedig azt az Amerikai szimfóniát díjazták, amely meglepetésre az Oscaron a legjobb ötbe se került be.

Ugyancsak díjat osztottak a függetlenfilmek között: az Independent Spirit Awards az alacsony költségvetésű filmek egyik legfontosabb elismerésének számít, amelynek nyertese gyakran az Oscarral is egybevág. Olyan filmek győztek már itt korábban, mint a Minden, mindenhol, mindenkor, A nomádok földje, a Holdfény, vagy épp A szakasz. A díjra azok a filmek jelölhetők, amelyek költségvetése nem haladja meg a 30 millió dollárt. Az idén az Előző életek győzött, lenyomva a Mind idegenek vagyunk című alkotást, az American Fictiont, a May Decembert, a Passages-t és a We Grown Now-t. A gendersemleges színészi díjat Jeffrey Wright hozta el az American Fictionért – ő az Oscaron is a jelöltek között van, igaz, Cillian Murphy és Paul Giamatti mellett nem sok rivaldafény jutott neki. A legjobb rendező az Előző életekért felelős Celine Song lett, de díjazták a Téli szünettel bemutatkozó Dominic Sessát is a frissen berobbanó színészek között.

A nagyobb filmes céhek közül egyedül az írók (WGA) nem osztottak még díjat, ők azonban a tavalyi sztrájk miatt rendhagyó módon csak az Oscar után, április 14-én tartják eseményüket. Az idei, szám szerint 96. Oscar-gálát március 11-én rendezik meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.