A mesterséges intelligencia egyre nagyobb fenyegetést jelent Hollywoodra

Mikrofilm

Az Open AI Sora nevű platformja immár olyan valósághű, hogy az egyik legnagyobb hatalmú producer-rendező azt látva egyből le is állította stúdiója bővítését.

A Mesterséges Intelligencia (angolul Artificial Intelligence, azaz AI) már Hollywood kapuján dörömböl. A Bosszúállók-filmekkel a világgot megrengető Joe Russo tavaly egyenesen azt nyilatkozta: szerinte két évre vagyunk a számítógép generálta filmektől. Persze a hatalmas csinadrattával berobbanó ChatGPT gyerekbetegségeit látva a kezdeti lelkesedés után sokan csak legyintenek, ám hogy a veszély valós, az is jelzi, a tavaly sztrájkba lépett hollywoodi írók és színészek legfőbb követelései között is ott szerepelt az AI megregulázása, hogy belátható időn belül ne vehesse el megélhetésüket. A sci-fi azonban máris valósággá vált: a WandaVízió néhány háttérszínészét például a Disney már digitálisan be is szkennelte, hogy később már elég legyen a mesterséges másukat használni. Tavaly januárban, 300 hollywoodi vezető részvételével készítettek felmérést az AI-ról: a válaszadók háromnegyede szerint az AI-t használó megoldások már így is hozzájárultak kollégák kirúgásához és munkahelyek megszűnéséhez cégüknél. Azt jósolták, hogy a következő három év során további több mint 200 ezer pozíciót érinthet majd a technológia, elsősorban hangmérnököket, szinkronszínészeket és grafikusokat.

Ugyan a sztrájkokat lezáró tárgyalások során a színészek és írók is garanciákat kaptak, ám a technikai fejlődést nem lehet megállítani. Az Open AI néhány napja mutatta be legújabb digitális videókészítő platformját, amely mesterséges intelligenciát használva képes pusztán a szöveg alapján valósághű videókat készíteni. És nem pusztán egyszerű videókat: komplex jeleneteket több karakterrel, különböző beállításokkal és kameraszögekkel úgy, hogy még a háttér is valósághűnek is kidolgozottnak tűnik. Az X-en megosztott demóvideó például elég tisztességes előzetesnek tűnik, amelyet a San Franciscó-i startup platformja magától generált, mindössze ennyi parancsot kapva: „Filmelőzetes, amelyben egy 30 éves, vörös gyapjúból készült, kötött bukósisakot viselő férfi asztronauta látható, valamint kék ég, sósivatag, mindezt filmes stílusban, 35 mm-es filmre véve, élénk színekkel”.

Hasonlóan élethűen generál egy videót, amelyen egy vonatablak visszatükröződése látható, amint végigsiklik Tokió külvárosán; vagy épp egy Minecraft játékvideót is. De a cég jelezte, a platform gyengeségeiről is megnézhető egy videó, például arról, hogyan rontja el, ahogy egy folyadékkal teli pohár összetörik az asztalon. Mindezek és még több példa ide kattintva nézhető.

Nem az OpenAI az első cég, amely az AI videókészítő tulajdonságaival próbálkozik, eddig azonban egyetlen újítás sem volt képes olyan hosszú és egységes videókat generálni, mint a cég Sora nevű legújabb platformja. Ők is bevallják azonban, hogy bőven van még mit fejleszteniük rajta: „A jelenlegi modellnek vannak gyengeségei. Küszködhet például a komplex jelenetek fizikájának szimulálásával és nem biztos, hogy minden ok-okozati összefüggést megért. Összetévesztheti a térbeli részleteket, például a jobb- és baloldalt, és lehet, hogy nem megy neki az idő múlásával lezajló események pontos leírása, például egy adott kameranézet követése” – fogalmaztak. Egyelőre még tesztelik a megoldást és igyekeznek úgy fejleszteni, hogy kellően biztonságos is legyen: nem lehet például olyan, a szabályzatukba ütköző tartalmat generálni vele, mint például extrém erőszak vagy szexuális tartalom. Szintén igyekeznek megelőzni, hogy valaki védett szellemi tulajdont, vagy például egy-egy hírességre hasonlító alakot próbáljon generálni a segítségével. Így is akadt azonban, aki beperelte a céget, amiért annak programja az általa írott, jogvédett könyvből kreált videót. Nem ez az első eset, hogy az AI figyelmen kívül hagyja az ide vonatkozó jogszabályokat: a Midjourney nevű platform a megfelelő utasítás hatására gond nélkül lop a Marvel-filmekből, de ha megkérjük rá, simán lemásolja bármelyik mesefilm animációs technikáját is. Az OpenAI egyelőre nem árulja el, a Sora milyen adatokat és infromációkat használ a mesterséges intelligenciájához, nem akarják ugyanis elkótyavetyélni piaci előnyüket.

Karla Ortiz grafikus, aki több Marvel-filmen is dolgozott már, így nyilatkozott a Sorához hasonló AI-platformokról: „Tönkre fogja tenni a szakmánkat. Ma már mindenki AI-t használva pitcheli a filmötleteit. Már így is cseszhetjük.” Hogy nem csak az ő munkáját sodorhatja veszélybe a félelmetesen gyorsan fejlődő technológia, azt bizonyítja Tyler Perry esete is.

Perry színpadi színészént kezdte pályáját, majd egyre több darabot írt és állított színpadra, miközben a főszerepet is ő alakította. A filmiparba a 2005-ös Egy dühös asszony naplójával tört be, ez mutatta be a közönségnek Mabel „Madea” Simmonst is, a mocskoszájú, marihuánakedvelő, fegyvertartó középkorú afroamerikai nénit, akit nőnek öltözve szintén Perry játszik. Azóta egy tucat további Madea-film készült már, Perry pedig szó szerint egy egész filmes birodalmat épített az elsősorban az afroamerikai közönségnek készülő filmjeire: 2015-ben 330 holdnyi földet vásárolt Atlantában, ahol felépítette a saját magáról elnevezett stúdiókomplexumát. A Tyler Perry Studios mára az ország egyik legnagyobb stúdiójává vált, többek között a Fekete Párduc több jelenete is itt forgott.

Perry azt tervezte, hogy 800 millió dollárnyi befektetéssel tovább bővíti filmbirodalmát, a hírek szerint azonban a Sora bemutatóját látva azonnal leállíttatta a fejlesztéseket. „Elmondani, hogy mi mindenre jó, az egy dolog – de a saját szememmel látni a képességeit, az egész egyszerűen elképesztő” – nyilatkozta az AI-platformról a The Hollywood Reporternek. Perryt lenyűgözte a lehetőség, hogy a Sora segítségével a jövőben nem kell forgatási helyszínekre utaznia vagy díszleteke felhúznia – hiszen a technológia minderre képes lesz majd. „Ha coloradói havas tájat akarok, elég ezt leírnom. Ha akarok egy jelenetet a Holdon, elég ennyit írnom, az AI pedig generálja egészet. Ha azt szeretném, hogy két ember a hegyekben lévő ház nappalijában álljon, nem kell felépítenem mindezt valójában a hegyekben, de még csak a stúdiómban sem. Ülhetek az irodámban és mindezt megcsinálhatom a számítógépemmel” – magyarázta.

Perry a lehetőségek mellett tisztában van a technológia jelentette fenyegetésekkel is, azaz hogy emberek tízezrei veszíthetik el miatta munkájukat. Látja, hogy eszeveszett sebességgel fejlődik a technológia, épp ezért szerinte a jövőben több kell annál, ami most jellemző, azaz hogy minden egyes céh önállóan tárgyalja újra a szerződéseket néhány évente. Egész iparágon átnyúló összefogást sürget. Ugyanakkor producerként és stúdióvezetőként ő maga sem ugrik el a technológia költségcsökkentő hatásai elől: máris használta azt két készülő filmjében, hogy így spórolja meg a sminkelés jelentette időt és pénzt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.