„Trumphoz képest egy Teréz anya” - Paul Thomas Anderson filmrendező

Mikrofilm

Új filmje, a Fantomszál az idei Oscar-verseny egyik esélyese. A Boogie Nights, a Magnólia és a Vérző olaj amerikai rendezőjével Londonban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Daniel-Day Lewis híres arról, hogy ha egyszer magára vesz egy szerepet, a forgatás végéig ki sem lép belőle. Elég szélsőséges hozzáállás: a Vérző olaj vagy a Fantomszál főszereplőjeként ment-e a legmesszebbre?

Paul Thomas Anderson: Elég extrém eset volt mindkettő, nem hiszem, hogy lehetett volna tovább fokozni. De látja, a számba adta, hogy szélsőséges, hadd javítsam ki magam: mostanra már nincs is ebben semmi extrém, megszoktam, amit csinál, elfogadtam, hogy ha Daniellel dolgozik az ember, az ilyen. A kívülálló számára ez bizarrnak hathat, pedig, ha belegondol, színészileg ez egy nagyon is praktikus hozzáállás. Arról azért nincs szó, hogy annyira belefeledkezne a szerepébe, hogy ne tudná, épp egy forgatás kellős közepén van. Nem csodálkozik rá, hogy mit keres ennyi ember a házában és arra sem, hogy hogyan került oda egy kamera.

MN: Egy nagyon angol házban egy nagyon angol filmet forgatott.

PTA: Rejtély, hogyan férhettek el a lakók ebben a csodás, György-korabeli épületben, hacsak nem voltak kisebbek, mint a maiak. Nem a megtermett világosítóinkra méretezték a belső tereket, egymás hegyén-hátán voltunk kénytelenek dolgozni, jó kis klausztrofóbiás hangulatban.

false

 

Fotó: Laurie Sparham/Focus Features

MN: Egy James Ivory-filmet könnyebb elképzelni ilyen környezetben, mint egy PTA-produkciót.

PTA: Szeretem James Ivory filmjeit, jelentős kedvencem a Napok romjai – az maga a tökéletes film. Ahogy románc szövődik Emma Thompson és Anthony Hopkins között. De mondok egy klasszikust is a műfajban: David Lean Késői találkozása.

MN: A Fantomszál középpontjában is egy sajátos kapcsolat áll, de a szexualitást óvatosan kerüli a film. Oda lett volna a rejtély, ha megmutatja, mit csinál ez a két ember az ágyban?

PTA: Ha megmutatom, volt rejtély, nincs rejtély. Ebben a filmben az ódivatúság, az elegancia, a tisztaság az úr. Most mutassam őket ruha nélkül, ahogy az ágyban fekszenek? Nem gondolnám jó ötletnek. Mi marad még? Kezdjenek el dugni? Na, azzal vált volna csak igazán komolytalanná az egész, a néző csak legyintene, hogy ez csak egy film, ezek nem is igaziból csinálják. Vagy mégis igaziból csinálják? Ez a kérdés viszont olyan irányba vinné el a nézőt, ahol ezúttal semmi keresnivalója. A szex csak megtörte volna a varázst. Úgy tudom, A szürke ötven árnyalatában elég szex van. Az én filmem mást kínál.

MN: Azért öntől sem idegen a téma: a Boogie Nights a pornó aranykorának és a korszak sztárjának, John Holmesnak állít emléket. A legendás pornószínész bírta volna a filmjét?

PTA: A Fantomszálat?

MN: Én inkább a Boogie Nightsra gondoltam.

PTA: Le merném fogadni, hogy tetszett volna neki.

false

MN: A Boogie Nights után megcsinálta a Magnóliát; emlékszik, milyen arcot vágtak a producerei, amikor kiderült, hogy a prózai szereplők – a haldoklót játszó Jason Robardstól Tom Cruise-ig – egyszer csak dalra fakadnak?

PTA: Az egyetlen ember, akit nem hagyott nyugodni a dolog, Aimee Mann volt, hiszen az az ő dala. Nem volt meggyőződve, hogy olyan jó ötlet lesz ez a nagy dalolás. De végül tűrhető ötletnek bizonyult.

MN: És ez még semmi, a filmben békák is potyogtak az égből.

PTA: Mindenki napirendre tért a békák fö­lött is.

MN: A Fantomszálat Trump beiktatásának másnapján kezdték forgatni. Ez meglátszott a stábon?

PTA: Mindannyian szomorúak voltunk, de a stábban dolgozó amerikaiak voltak a legszomorúbbak. Mindennap a telefonjainkat vizslattuk, hogy mi zajlik odahaza, áll-e még az országunk. Elég szörnyű hónapok voltak, az első időkben viccelni sem tudtunk a helyzettel, mindenkinek elment a humora. Szép lassan aztán elkezdtek szivárogni a poénok.

MN: A Master című filmjében is van egy hatalmat akaró, nagy manipulátor…

PTA: De Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman alakítja – a szerk.) Trumphoz képest egy Teréz anya. Egy édes kis kutyus. Ez az alak igyekszik segíteni az embereken, még ha ezt minden bizonnyal helytelen módon is teszi. A pénzedre utazik, tele van a feje őrült ötletekkel, de gyógyító szándékkal teszi, amit tesz, nem utolsósorban a saját mentális problémáit igyekszik kikúrálni. Ez egyáltalán nem állítható arról a másik fickóról.

false

MN: A nagy filmművészek olykor lelepleződnek, Bergmanról például kiderült, hogy Die Hard-rajongó volt. Hogy áll Bruce Willis klasszikusával?

PTA: A Die Hard nagyszerű film. A folytatásai már neccesebbek.

MN: Nézőként mik a bűnös élvezetei?

PTA: Sejtem, hova akar kilyukadni, de miért lenne bűnös, ami élvezet.

MN: Szóval, milyen akciófilmeket kedvel?

PTA: Az elveszett frigyláda fosztogatói elmegy akciófilmnek?

MN: Szódával.

PTA: Akkor azt. Ha Spielberg akciózik, azt mindig bírom. James Cameron verhetetlen a műfajban, és ne feledjük Michael Bay-t sem.

MN: Rendezne Indiana Jones-filmet?

PTA: Már miért csinálnék ilyet? Ez Spielberg gyermeke. Addig jó, amíg ő csinálja.

 

A Fantomszálról írt kritikánk itt, a film női főszereplőjével, Vicky Krieps-szel készült interjúnk pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”