„Trumphoz képest egy Teréz anya” - Paul Thomas Anderson filmrendező

Mikrofilm

Új filmje, a Fantomszál az idei Oscar-verseny egyik esélyese. A Boogie Nights, a Magnólia és a Vérző olaj amerikai rendezőjével Londonban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Daniel-Day Lewis híres arról, hogy ha egyszer magára vesz egy szerepet, a forgatás végéig ki sem lép belőle. Elég szélsőséges hozzáállás: a Vérző olaj vagy a Fantomszál főszereplőjeként ment-e a legmesszebbre?

Paul Thomas Anderson: Elég extrém eset volt mindkettő, nem hiszem, hogy lehetett volna tovább fokozni. De látja, a számba adta, hogy szélsőséges, hadd javítsam ki magam: mostanra már nincs is ebben semmi extrém, megszoktam, amit csinál, elfogadtam, hogy ha Daniellel dolgozik az ember, az ilyen. A kívülálló számára ez bizarrnak hathat, pedig, ha belegondol, színészileg ez egy nagyon is praktikus hozzáállás. Arról azért nincs szó, hogy annyira belefeledkezne a szerepébe, hogy ne tudná, épp egy forgatás kellős közepén van. Nem csodálkozik rá, hogy mit keres ennyi ember a házában és arra sem, hogy hogyan került oda egy kamera.

MN: Egy nagyon angol házban egy nagyon angol filmet forgatott.

PTA: Rejtély, hogyan férhettek el a lakók ebben a csodás, György-korabeli épületben, hacsak nem voltak kisebbek, mint a maiak. Nem a megtermett világosítóinkra méretezték a belső tereket, egymás hegyén-hátán voltunk kénytelenek dolgozni, jó kis klausztrofóbiás hangulatban.

false

 

Fotó: Laurie Sparham/Focus Features

MN: Egy James Ivory-filmet könnyebb elképzelni ilyen környezetben, mint egy PTA-produkciót.

PTA: Szeretem James Ivory filmjeit, jelentős kedvencem a Napok romjai – az maga a tökéletes film. Ahogy románc szövődik Emma Thompson és Anthony Hopkins között. De mondok egy klasszikust is a műfajban: David Lean Késői találkozása.

MN: A Fantomszál középpontjában is egy sajátos kapcsolat áll, de a szexualitást óvatosan kerüli a film. Oda lett volna a rejtély, ha megmutatja, mit csinál ez a két ember az ágyban?

PTA: Ha megmutatom, volt rejtély, nincs rejtély. Ebben a filmben az ódivatúság, az elegancia, a tisztaság az úr. Most mutassam őket ruha nélkül, ahogy az ágyban fekszenek? Nem gondolnám jó ötletnek. Mi marad még? Kezdjenek el dugni? Na, azzal vált volna csak igazán komolytalanná az egész, a néző csak legyintene, hogy ez csak egy film, ezek nem is igaziból csinálják. Vagy mégis igaziból csinálják? Ez a kérdés viszont olyan irányba vinné el a nézőt, ahol ezúttal semmi keresnivalója. A szex csak megtörte volna a varázst. Úgy tudom, A szürke ötven árnyalatában elég szex van. Az én filmem mást kínál.

MN: Azért öntől sem idegen a téma: a Boogie Nights a pornó aranykorának és a korszak sztárjának, John Holmesnak állít emléket. A legendás pornószínész bírta volna a filmjét?

PTA: A Fantomszálat?

MN: Én inkább a Boogie Nightsra gondoltam.

PTA: Le merném fogadni, hogy tetszett volna neki.

false

MN: A Boogie Nights után megcsinálta a Magnóliát; emlékszik, milyen arcot vágtak a producerei, amikor kiderült, hogy a prózai szereplők – a haldoklót játszó Jason Robardstól Tom Cruise-ig – egyszer csak dalra fakadnak?

PTA: Az egyetlen ember, akit nem hagyott nyugodni a dolog, Aimee Mann volt, hiszen az az ő dala. Nem volt meggyőződve, hogy olyan jó ötlet lesz ez a nagy dalolás. De végül tűrhető ötletnek bizonyult.

MN: És ez még semmi, a filmben békák is potyogtak az égből.

PTA: Mindenki napirendre tért a békák fö­lött is.

MN: A Fantomszálat Trump beiktatásának másnapján kezdték forgatni. Ez meglátszott a stábon?

PTA: Mindannyian szomorúak voltunk, de a stábban dolgozó amerikaiak voltak a legszomorúbbak. Mindennap a telefonjainkat vizslattuk, hogy mi zajlik odahaza, áll-e még az országunk. Elég szörnyű hónapok voltak, az első időkben viccelni sem tudtunk a helyzettel, mindenkinek elment a humora. Szép lassan aztán elkezdtek szivárogni a poénok.

MN: A Master című filmjében is van egy hatalmat akaró, nagy manipulátor…

PTA: De Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman alakítja – a szerk.) Trumphoz képest egy Teréz anya. Egy édes kis kutyus. Ez az alak igyekszik segíteni az embereken, még ha ezt minden bizonnyal helytelen módon is teszi. A pénzedre utazik, tele van a feje őrült ötletekkel, de gyógyító szándékkal teszi, amit tesz, nem utolsósorban a saját mentális problémáit igyekszik kikúrálni. Ez egyáltalán nem állítható arról a másik fickóról.

false

MN: A nagy filmművészek olykor lelepleződnek, Bergmanról például kiderült, hogy Die Hard-rajongó volt. Hogy áll Bruce Willis klasszikusával?

PTA: A Die Hard nagyszerű film. A folytatásai már neccesebbek.

MN: Nézőként mik a bűnös élvezetei?

PTA: Sejtem, hova akar kilyukadni, de miért lenne bűnös, ami élvezet.

MN: Szóval, milyen akciófilmeket kedvel?

PTA: Az elveszett frigyláda fosztogatói elmegy akciófilmnek?

MN: Szódával.

PTA: Akkor azt. Ha Spielberg akciózik, azt mindig bírom. James Cameron verhetetlen a műfajban, és ne feledjük Michael Bay-t sem.

MN: Rendezne Indiana Jones-filmet?

PTA: Már miért csinálnék ilyet? Ez Spielberg gyermeke. Addig jó, amíg ő csinálja.

 

A Fantomszálról írt kritikánk itt, a film női főszereplőjével, Vicky Krieps-szel készült interjúnk pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.