„Trumphoz képest egy Teréz anya” - Paul Thomas Anderson filmrendező

Mikrofilm

Új filmje, a Fantomszál az idei Oscar-verseny egyik esélyese. A Boogie Nights, a Magnólia és a Vérző olaj amerikai rendezőjével Londonban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Daniel-Day Lewis híres arról, hogy ha egyszer magára vesz egy szerepet, a forgatás végéig ki sem lép belőle. Elég szélsőséges hozzáállás: a Vérző olaj vagy a Fantomszál főszereplőjeként ment-e a legmesszebbre?

Paul Thomas Anderson: Elég extrém eset volt mindkettő, nem hiszem, hogy lehetett volna tovább fokozni. De látja, a számba adta, hogy szélsőséges, hadd javítsam ki magam: mostanra már nincs is ebben semmi extrém, megszoktam, amit csinál, elfogadtam, hogy ha Daniellel dolgozik az ember, az ilyen. A kívülálló számára ez bizarrnak hathat, pedig, ha belegondol, színészileg ez egy nagyon is praktikus hozzáállás. Arról azért nincs szó, hogy annyira belefeledkezne a szerepébe, hogy ne tudná, épp egy forgatás kellős közepén van. Nem csodálkozik rá, hogy mit keres ennyi ember a házában és arra sem, hogy hogyan került oda egy kamera.

MN: Egy nagyon angol házban egy nagyon angol filmet forgatott.

PTA: Rejtély, hogyan férhettek el a lakók ebben a csodás, György-korabeli épületben, hacsak nem voltak kisebbek, mint a maiak. Nem a megtermett világosítóinkra méretezték a belső tereket, egymás hegyén-hátán voltunk kénytelenek dolgozni, jó kis klausztrofóbiás hangulatban.

false

 

Fotó: Laurie Sparham/Focus Features

MN: Egy James Ivory-filmet könnyebb elképzelni ilyen környezetben, mint egy PTA-produkciót.

PTA: Szeretem James Ivory filmjeit, jelentős kedvencem a Napok romjai – az maga a tökéletes film. Ahogy románc szövődik Emma Thompson és Anthony Hopkins között. De mondok egy klasszikust is a műfajban: David Lean Késői találkozása.

MN: A Fantomszál középpontjában is egy sajátos kapcsolat áll, de a szexualitást óvatosan kerüli a film. Oda lett volna a rejtély, ha megmutatja, mit csinál ez a két ember az ágyban?

PTA: Ha megmutatom, volt rejtély, nincs rejtély. Ebben a filmben az ódivatúság, az elegancia, a tisztaság az úr. Most mutassam őket ruha nélkül, ahogy az ágyban fekszenek? Nem gondolnám jó ötletnek. Mi marad még? Kezdjenek el dugni? Na, azzal vált volna csak igazán komolytalanná az egész, a néző csak legyintene, hogy ez csak egy film, ezek nem is igaziból csinálják. Vagy mégis igaziból csinálják? Ez a kérdés viszont olyan irányba vinné el a nézőt, ahol ezúttal semmi keresnivalója. A szex csak megtörte volna a varázst. Úgy tudom, A szürke ötven árnyalatában elég szex van. Az én filmem mást kínál.

MN: Azért öntől sem idegen a téma: a Boogie Nights a pornó aranykorának és a korszak sztárjának, John Holmesnak állít emléket. A legendás pornószínész bírta volna a filmjét?

PTA: A Fantomszálat?

MN: Én inkább a Boogie Nightsra gondoltam.

PTA: Le merném fogadni, hogy tetszett volna neki.

false

MN: A Boogie Nights után megcsinálta a Magnóliát; emlékszik, milyen arcot vágtak a producerei, amikor kiderült, hogy a prózai szereplők – a haldoklót játszó Jason Robardstól Tom Cruise-ig – egyszer csak dalra fakadnak?

PTA: Az egyetlen ember, akit nem hagyott nyugodni a dolog, Aimee Mann volt, hiszen az az ő dala. Nem volt meggyőződve, hogy olyan jó ötlet lesz ez a nagy dalolás. De végül tűrhető ötletnek bizonyult.

MN: És ez még semmi, a filmben békák is potyogtak az égből.

PTA: Mindenki napirendre tért a békák fö­lött is.

MN: A Fantomszálat Trump beiktatásának másnapján kezdték forgatni. Ez meglátszott a stábon?

PTA: Mindannyian szomorúak voltunk, de a stábban dolgozó amerikaiak voltak a legszomorúbbak. Mindennap a telefonjainkat vizslattuk, hogy mi zajlik odahaza, áll-e még az országunk. Elég szörnyű hónapok voltak, az első időkben viccelni sem tudtunk a helyzettel, mindenkinek elment a humora. Szép lassan aztán elkezdtek szivárogni a poénok.

MN: A Master című filmjében is van egy hatalmat akaró, nagy manipulátor…

PTA: De Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman alakítja – a szerk.) Trumphoz képest egy Teréz anya. Egy édes kis kutyus. Ez az alak igyekszik segíteni az embereken, még ha ezt minden bizonnyal helytelen módon is teszi. A pénzedre utazik, tele van a feje őrült ötletekkel, de gyógyító szándékkal teszi, amit tesz, nem utolsósorban a saját mentális problémáit igyekszik kikúrálni. Ez egyáltalán nem állítható arról a másik fickóról.

false

MN: A nagy filmművészek olykor lelepleződnek, Bergmanról például kiderült, hogy Die Hard-rajongó volt. Hogy áll Bruce Willis klasszikusával?

PTA: A Die Hard nagyszerű film. A folytatásai már neccesebbek.

MN: Nézőként mik a bűnös élvezetei?

PTA: Sejtem, hova akar kilyukadni, de miért lenne bűnös, ami élvezet.

MN: Szóval, milyen akciófilmeket kedvel?

PTA: Az elveszett frigyláda fosztogatói elmegy akciófilmnek?

MN: Szódával.

PTA: Akkor azt. Ha Spielberg akciózik, azt mindig bírom. James Cameron verhetetlen a műfajban, és ne feledjük Michael Bay-t sem.

MN: Rendezne Indiana Jones-filmet?

PTA: Már miért csinálnék ilyet? Ez Spielberg gyermeke. Addig jó, amíg ő csinálja.

 

A Fantomszálról írt kritikánk itt, a film női főszereplőjével, Vicky Krieps-szel készült interjúnk pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.