Visszatért minden idők legbrutálisabb bohóca, és mindenkit lekaszabolt

Mikrofilm

A Terrifier 3 annyira kegyetlen, hogy meg sem próbálták korhatárkarikába szorítani – ennek ellenére egy másik bohócot, Jokert is könnyedén lenyomta.

Kevés gyomorforgatóbb film készült manapság, mint a 2016-os Terrifier, azaz Bohócrém, melynek folytatása az év egyik meglepetéssikere volt – írtuk korábbi cikkünkben, melyben azt elemeztük, mi a titka a Terrifiernek és hogyan vált horrorikonná főszereplője, Art the Clown.

Az első, 2016-os rész még igazi alacsony költségvetésű horror volt, 35 ezer dolláros büdzséjét azonban busásan visszahozta, hiszen világszinten több mint 400 ezer dolláros bevétellel zárt; mindezt úgy, hogy alig vetítették moziba, és csak a második rész sikere után kezdték ismét műsorra tűzni. A 2022-ben érkező folytatás már negyedmillióból készülhetett, és több mint 15 millió dollárral zárta mozis pályafutását. Ekkora siker után senkit nem lepett meg, hogy Damien Leone trilógiává bővítette a szadista bohóc történetét.

A Terrifier 3 mindenféle előrejelzést felülmúlva 18,9 millió dolláros bevétellel mutatkozott be október második hétvégéjén – azaz három nap alatt máris közel megtízszerezte kétmilliós büdzséjét. Ez nem csak azt jelenti, hogy a film a toplista első helyén nyitott, de azt is, hogy Art the Clown lenyomott egy másik hírhedt bohócot, Jokert is. Todd Phillips sötét képregényfilmjének folytatása mozis karrierjének második hetén is csak szenvedett, azt, hogy mi állhat a mozi bukása mögött, ebben a cikkünkben fejtegettük (a filmről kritikát e heti lapszámunkban közöltünk).

A Terrifier eredménye már csak azért is hatalmas teljesítmény, mert a film nem kapott korhatárbesorolást. Ahogy a The Hollywood Reporter elemzése írja, a pandémia előtt alig néhány mozi vállalkozott arra, hogy olyan filmet játsszon, amelynek nincs korhatárkarikája, hiszen így többek között a filmek promótálása is sokkal nehezebb – az ilyenek jellemzően szinte semmilyen tévés hirdetést nem kaphatnak.

Leone horrorjának nem is volt szüksége hasonlóra – így is sikerült több mint 2500 helyen műsorra tűzni. Ez a moziipar válságának is köszönhető: a filmszínházak alig lábaltak ki a koronavírusból és a karantén miatti lezárásokból – amikor az addiginál is jobban megerősödtek a streamingplatformok –, tavaly pedig  a történelmi sztrájkok vittek be számukra újabb mélyütést. A kisebb pofonok azóta is folyamatosak, ilyen most a Joker bukása is, amitől az első rész eredményéhez hasonlót, azaz közel egymilliárd dolláros bevételt vártak – mindenesetre ma már egyetlen mozi sem teheti meg, hogy nem mutat be egy nagy érdeklődésre számot tartó filmet, még akkor is, ha nincs korhatárbesorolása.

A Terrifier 3 pedig direkt nem soroltatta be magát egyetlen kategóriában sem, hiszen így nem is kell megfelelnie azoknak a szabályoknak, amelyeket a Mozgókép Egyesület (Motion Picture Association – MPA) és a Színháztulajdonosok Országos Szövetsége (National Association of Theatre Owners) nevében a korhatárbesorolást végző szervezet, a CARA (Classification and Rating Administration, azaz Osztályozási és minősítési adminisztráció) előír. (Akit érdekel ez az egész korhatárosdi, annak ajánljuk Kirby Dick 2006-os Besorolás alatt című dokumentumfilmjét, mely egyszerre nyújt vicces és sokkoló képet az egész procedúráról.) Mindezt a film egyébként azért is tehette meg, mert a Cineverse nevű, főleg digitális marketingra, streaminplatformokra és podcastokra szakosodott cég forgalmazza – ha valamelyik nagy stúdió berkein belül készült volna, kötelező lett volna korhatárbesorolásra küldeni, hiszen a Disneytől a Netflixig valamennyi stúdió tagja az MPA-nak.

Az persze senki számára nem kérdés, hogy milyen besorolás alá esne a film, amelyet elődeihez hasonlóan máris minden idők legbrutálisabbjai között emlegetnek: a legszigorúbb, NC-17-est kellett volna kapnia, azaz 17 éven aluliak még kísérővel sem nézhetnék meg (ez körülbelül a mi 18-as karikánknak felel meg). A hírek máris arról szólnak, hogy több néző egyszerűen nem bírta végignézni a filmet, többen elájultak vagy elhányták magukat. Mindez már a második résznél is így volt, nem véletlen, hogy a rendező annak idején egy posztban volt kénytelen magyarázkodni, hogy mindezek nem olcsó marketingtrükkök. 

A harmadik résznél viszont már kifejezetten rájátsszanak arra, hogy mennyire gyomorforgató a mozi: a szűkös marketingbüdzsé jelentős részét szemmel láthatóan arra költik, hogy hangsúlyozzák a horror brutalitását, bizonyos vetítések előtt például a film logójával ellátott hányászacskókat osztogattak.

Annak ellenére, hogy nincs besorolása, a legnagyobb amerikai moziláncok úgy kezelik a filmet, mintha R-es karikát kapott volna – ez az NC-17-től egy fokkal megengedőbb, hiszen eszerint a 17 év alattiak is bemehetnek rá egy felnőtt kísérővel. A mozik tehát saját döntésük szerint nem engedik be rá a kiskorúakat – ám a számok azt mutatják, hogy sokan igyekszenek ezt is kijátszani. A vad robot című film bevételei ugyanis hirtelen megugrottak, ami arra mutathat, hogy sok 17 év alatti arra vált jegyet, majd átslisszan a szadista bohócra.

Közel 19 milliós eredményével a Terrifier 3 minden idők második legjobb eredményét érte el a korhatárbesorolással nem rendelkező filmek közül – az első a tavalyi Renaissance: A Film by Beyoncé című koncertfilm volt 21,8 milliós bemutatkozással, amely végül 33,8 millióval zárta pályafutását. Art the Clownnak azonban minden esélye megvan, hogy Beyoncét is lenyomja. A film ugyanis karácsonykor játszódik, így a forgalmazó igyekszik év végéig a moziban tartani. A története persze egészen hasonló az előzőekhez: Art the Clown szenteste egészen brutális és borzalmas ámokfutásba kezd, amely során a lehető legváltozatosabb formában kínozza meg és végzi ki áldozatait. Bár hivatalosan még nem erősítették meg, de máris hallani pletykákat egy készülő negyedik részről.

A Terrifier-sorozat eddigi részeihez hasonlóan várhatóan ez sem kerül magyar mozikba, de az első két epizód magyar felirattal elcsíphető online.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.