Kevés gyomorforgatóbb film készült manapság, mint a 2016-os Terrifier, azaz Bohócrém, melynek folytatása az év egyik meglepetéssikere volt – írtuk korábbi cikkünkben, melyben azt elemeztük, mi a titka a Terrifiernek és hogyan vált horrorikonná főszereplője, Art the Clown.
Az első, 2016-os rész még igazi alacsony költségvetésű horror volt, 35 ezer dolláros büdzséjét azonban busásan visszahozta, hiszen világszinten több mint 400 ezer dolláros bevétellel zárt; mindezt úgy, hogy alig vetítették moziba, és csak a második rész sikere után kezdték ismét műsorra tűzni. A 2022-ben érkező folytatás már negyedmillióból készülhetett, és több mint 15 millió dollárral zárta mozis pályafutását. Ekkora siker után senkit nem lepett meg, hogy Damien Leone trilógiává bővítette a szadista bohóc történetét.
A Terrifier 3 mindenféle előrejelzést felülmúlva 18,9 millió dolláros bevétellel mutatkozott be október második hétvégéjén – azaz három nap alatt máris közel megtízszerezte kétmilliós büdzséjét. Ez nem csak azt jelenti, hogy a film a toplista első helyén nyitott, de azt is, hogy Art the Clown lenyomott egy másik hírhedt bohócot, Jokert is. Todd Phillips sötét képregényfilmjének folytatása mozis karrierjének második hetén is csak szenvedett, azt, hogy mi állhat a mozi bukása mögött, ebben a cikkünkben fejtegettük (a filmről kritikát e heti lapszámunkban közöltünk).
A Terrifier eredménye már csak azért is hatalmas teljesítmény, mert a film nem kapott korhatárbesorolást. Ahogy a The Hollywood Reporter elemzése írja, a pandémia előtt alig néhány mozi vállalkozott arra, hogy olyan filmet játsszon, amelynek nincs korhatárkarikája, hiszen így többek között a filmek promótálása is sokkal nehezebb – az ilyenek jellemzően szinte semmilyen tévés hirdetést nem kaphatnak.
Leone horrorjának nem is volt szüksége hasonlóra – így is sikerült több mint 2500 helyen műsorra tűzni. Ez a moziipar válságának is köszönhető: a filmszínházak alig lábaltak ki a koronavírusból és a karantén miatti lezárásokból – amikor az addiginál is jobban megerősödtek a streamingplatformok –, tavaly pedig a történelmi sztrájkok vittek be számukra újabb mélyütést. A kisebb pofonok azóta is folyamatosak, ilyen most a Joker bukása is, amitől az első rész eredményéhez hasonlót, azaz közel egymilliárd dolláros bevételt vártak – mindenesetre ma már egyetlen mozi sem teheti meg, hogy nem mutat be egy nagy érdeklődésre számot tartó filmet, még akkor is, ha nincs korhatárbesorolása.
A Terrifier 3 pedig direkt nem soroltatta be magát egyetlen kategóriában sem, hiszen így nem is kell megfelelnie azoknak a szabályoknak, amelyeket a Mozgókép Egyesület (Motion Picture Association – MPA) és a Színháztulajdonosok Országos Szövetsége (National Association of Theatre Owners) nevében a korhatárbesorolást végző szervezet, a CARA (Classification and Rating Administration, azaz Osztályozási és minősítési adminisztráció) előír. (Akit érdekel ez az egész korhatárosdi, annak ajánljuk Kirby Dick 2006-os Besorolás alatt című dokumentumfilmjét, mely egyszerre nyújt vicces és sokkoló képet az egész procedúráról.) Mindezt a film egyébként azért is tehette meg, mert a Cineverse nevű, főleg digitális marketingra, streaminplatformokra és podcastokra szakosodott cég forgalmazza – ha valamelyik nagy stúdió berkein belül készült volna, kötelező lett volna korhatárbesorolásra küldeni, hiszen a Disneytől a Netflixig valamennyi stúdió tagja az MPA-nak.
Az persze senki számára nem kérdés, hogy milyen besorolás alá esne a film, amelyet elődeihez hasonlóan máris minden idők legbrutálisabbjai között emlegetnek: a legszigorúbb, NC-17-est kellett volna kapnia, azaz 17 éven aluliak még kísérővel sem nézhetnék meg (ez körülbelül a mi 18-as karikánknak felel meg). A hírek máris arról szólnak, hogy több néző egyszerűen nem bírta végignézni a filmet, többen elájultak vagy elhányták magukat. Mindez már a második résznél is így volt, nem véletlen, hogy a rendező annak idején egy posztban volt kénytelen magyarázkodni, hogy mindezek nem olcsó marketingtrükkök.
A harmadik résznél viszont már kifejezetten rájátsszanak arra, hogy mennyire gyomorforgató a mozi: a szűkös marketingbüdzsé jelentős részét szemmel láthatóan arra költik, hogy hangsúlyozzák a horror brutalitását, bizonyos vetítések előtt például a film logójával ellátott hányászacskókat osztogattak.
Annak ellenére, hogy nincs besorolása, a legnagyobb amerikai moziláncok úgy kezelik a filmet, mintha R-es karikát kapott volna – ez az NC-17-től egy fokkal megengedőbb, hiszen eszerint a 17 év alattiak is bemehetnek rá egy felnőtt kísérővel. A mozik tehát saját döntésük szerint nem engedik be rá a kiskorúakat – ám a számok azt mutatják, hogy sokan igyekszenek ezt is kijátszani. A vad robot című film bevételei ugyanis hirtelen megugrottak, ami arra mutathat, hogy sok 17 év alatti arra vált jegyet, majd átslisszan a szadista bohócra.
Közel 19 milliós eredményével a Terrifier 3 minden idők második legjobb eredményét érte el a korhatárbesorolással nem rendelkező filmek közül – az első a tavalyi Renaissance: A Film by Beyoncé című koncertfilm volt 21,8 milliós bemutatkozással, amely végül 33,8 millióval zárta pályafutását. Art the Clownnak azonban minden esélye megvan, hogy Beyoncét is lenyomja. A film ugyanis karácsonykor játszódik, így a forgalmazó igyekszik év végéig a moziban tartani. A története persze egészen hasonló az előzőekhez: Art the Clown szenteste egészen brutális és borzalmas ámokfutásba kezd, amely során a lehető legváltozatosabb formában kínozza meg és végzi ki áldozatait. Bár hivatalosan még nem erősítették meg, de máris hallani pletykákat egy készülő negyedik részről.
A Terrifier-sorozat eddigi részeihez hasonlóan várhatóan ez sem kerül magyar mozikba, de az első két epizód magyar felirattal elcsíphető online.