Mire gondolhattak az L. Simonnak sorfalat álló múzeumi dolgozók tapsolás közben?

  • narancs.hu
  • 2023. november 15.

Narancsblog

És vajon a kirúgott múzeumigazgató fejében megfordult, hogy kinek járhat kizárólag vastaps Magyarországon?

„A munkában megismerte a rendelkezésére álló erőket és mindenkit a hozzá való helyre állított, ahol azok öntudatra ébredtek és legjobb akaratuk szerint dolgoztak. Az ifjabb generációból viszont oly tekintélyes tudóscsoportot nevelt, mely írói és tudományos működésével nagyban hozzájárult az intézet tekintélyének gyarapításához.” E sorok azután jelentek meg a Nemzeti Múzeum igazgatójáról, hogy az távozott posztjáról. Pulszky Ferenc 1869–1894 között, 25 éven át állt az intézmény élén, s a korabeli lapok nem győzték kihangsúlyozni, hogy őelőtte az intézmény vezetői és tisztviselői „jórészt dilettánsok” voltak.

Nem tudjuk, hogy L. Simon előtt mennyire volt példamutató Pulszky Ferenc direktori munkássága, már csak amiatt, mert az egykori Fidesz kultúrkomisszár ugyanúgy dilettánsnak volt tekinthető, mint Pulszky elődei. „Nem tagadom, világéletemben leginkább a művészet érdekelt, s mindent, így az országgyűlési képviselőséget, az államtitkárságot és a gazdasági tevékenységemet is alkotásként fogtam fel” – magyarázta L. Simon főigazgatói beiktatásakor, 2021. augusztus 30-án, amiből sejteni lehetett, hogy a hivatásos műkedvelő hasonlóképp lát neki múzeumi, (ha úgy tetszik, ejtőernyős) munkájának, mint ahogy a korábbiaknak: nagyokat mondva, olykor túlzásokba esve, ugyanakkor súlytalanul, mindent elsősorban a pártérdekeknek alárendelve. Amiből logikusan az is következett volna, hogy képtelen lett volna olyan, a múzeum tényleges működését érintő mulasztást elkövetni, ami a „nyugdíjaztatásához” vezet. De ahogy azt múlt heti szerkesztőségi cikkünkben is megírtuk, „L. Simont hamis biztonságérzete ezúttal is félrevezette”. Noha politikusként többször is megbukott, azt vélhetően az álmában sem gondolta, hogy a Nemzeti Múzeumból is repülhet. Valójában ott galoppozta el magát, hogy a Word Press Photo kiállítással kapcsolatban megpróbált úgy tenni, mint az okos lány a Mátyás király mesében („hozzon is, meg nem is”), miközben teljesen megfeledkezett arról, hogy efféle trükközést a családon belül, kizárólag Orbán Viktor engedheti meg magának.

Pár nappal ezelőttig egyértelműnek látszott, hogy a zaj csitultával L. Simont ismét felemelik az út széléről, ő pedig továbbra is a „jó fideszes” szerepében tetszeleghet, ami még annál is rosszabb, mintha valaki habzó szájjal hazaárulózik a tisztes zsold reményében.

Csakhogy ma már ez sem olyan tiszta képlet, amilyennek elsőre tűnik. Legalábbis erre utal az az egészen szürreális performance is, ami hétfőn zajlott a Nemzeti Múzeumban L. Simon utolsó munkanapján, amikor is a múzeum lépcsőházában több mint négyszáz (egykori) beosztottja várta őt vastapssal. „Megtisztelő volt velük dolgozni. Köszönöm” – írta büszkén Facebook-oldalán az ex-államtitkár/képviselő/múzeumigazgató, aki vélhetően abban a tudatban tért haza, hogy helyet kap a későbbi a történelemkönyvekben, s nevét Pulszky Ferencével említik egy napon.

Ám ha utána az is megfordult fejében, hogy ma Magyarországon kinek van kizárólagos joga a vastapshoz, már nem lehetett akkora az öröm. És ugyanekkor vajon mi járhatott az ütemesen tapsoló négyszáz múzeumi munkatársnak a fejében? Nos, egészen biztosan nem L. Simon László múzeumvezetői tálentuma. Inkább a teljes kétségbeesés.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.