Mire gondolhattak az L. Simonnak sorfalat álló múzeumi dolgozók tapsolás közben?

  • narancs.hu
  • 2023. november 15.

Narancsblog

És vajon a kirúgott múzeumigazgató fejében megfordult, hogy kinek járhat kizárólag vastaps Magyarországon?

„A munkában megismerte a rendelkezésére álló erőket és mindenkit a hozzá való helyre állított, ahol azok öntudatra ébredtek és legjobb akaratuk szerint dolgoztak. Az ifjabb generációból viszont oly tekintélyes tudóscsoportot nevelt, mely írói és tudományos működésével nagyban hozzájárult az intézet tekintélyének gyarapításához.” E sorok azután jelentek meg a Nemzeti Múzeum igazgatójáról, hogy az távozott posztjáról. Pulszky Ferenc 1869–1894 között, 25 éven át állt az intézmény élén, s a korabeli lapok nem győzték kihangsúlyozni, hogy őelőtte az intézmény vezetői és tisztviselői „jórészt dilettánsok” voltak.

Nem tudjuk, hogy L. Simon előtt mennyire volt példamutató Pulszky Ferenc direktori munkássága, már csak amiatt, mert az egykori Fidesz kultúrkomisszár ugyanúgy dilettánsnak volt tekinthető, mint Pulszky elődei. „Nem tagadom, világéletemben leginkább a művészet érdekelt, s mindent, így az országgyűlési képviselőséget, az államtitkárságot és a gazdasági tevékenységemet is alkotásként fogtam fel” – magyarázta L. Simon főigazgatói beiktatásakor, 2021. augusztus 30-án, amiből sejteni lehetett, hogy a hivatásos műkedvelő hasonlóképp lát neki múzeumi, (ha úgy tetszik, ejtőernyős) munkájának, mint ahogy a korábbiaknak: nagyokat mondva, olykor túlzásokba esve, ugyanakkor súlytalanul, mindent elsősorban a pártérdekeknek alárendelve. Amiből logikusan az is következett volna, hogy képtelen lett volna olyan, a múzeum tényleges működését érintő mulasztást elkövetni, ami a „nyugdíjaztatásához” vezet. De ahogy azt múlt heti szerkesztőségi cikkünkben is megírtuk, „L. Simont hamis biztonságérzete ezúttal is félrevezette”. Noha politikusként többször is megbukott, azt vélhetően az álmában sem gondolta, hogy a Nemzeti Múzeumból is repülhet. Valójában ott galoppozta el magát, hogy a Word Press Photo kiállítással kapcsolatban megpróbált úgy tenni, mint az okos lány a Mátyás király mesében („hozzon is, meg nem is”), miközben teljesen megfeledkezett arról, hogy efféle trükközést a családon belül, kizárólag Orbán Viktor engedheti meg magának.

Pár nappal ezelőttig egyértelműnek látszott, hogy a zaj csitultával L. Simont ismét felemelik az út széléről, ő pedig továbbra is a „jó fideszes” szerepében tetszeleghet, ami még annál is rosszabb, mintha valaki habzó szájjal hazaárulózik a tisztes zsold reményében.

Csakhogy ma már ez sem olyan tiszta képlet, amilyennek elsőre tűnik. Legalábbis erre utal az az egészen szürreális performance is, ami hétfőn zajlott a Nemzeti Múzeumban L. Simon utolsó munkanapján, amikor is a múzeum lépcsőházában több mint négyszáz (egykori) beosztottja várta őt vastapssal. „Megtisztelő volt velük dolgozni. Köszönöm” – írta büszkén Facebook-oldalán az ex-államtitkár/képviselő/múzeumigazgató, aki vélhetően abban a tudatban tért haza, hogy helyet kap a későbbi a történelemkönyvekben, s nevét Pulszky Ferencével említik egy napon.

Ám ha utána az is megfordult fejében, hogy ma Magyarországon kinek van kizárólagos joga a vastapshoz, már nem lehetett akkora az öröm. És ugyanekkor vajon mi járhatott az ütemesen tapsoló négyszáz múzeumi munkatársnak a fejében? Nos, egészen biztosan nem L. Simon László múzeumvezetői tálentuma. Inkább a teljes kétségbeesés.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.