Mire gondolhattak az L. Simonnak sorfalat álló múzeumi dolgozók tapsolás közben?

  • narancs.hu
  • 2023. november 15.

Narancsblog

És vajon a kirúgott múzeumigazgató fejében megfordult, hogy kinek járhat kizárólag vastaps Magyarországon?

„A munkában megismerte a rendelkezésére álló erőket és mindenkit a hozzá való helyre állított, ahol azok öntudatra ébredtek és legjobb akaratuk szerint dolgoztak. Az ifjabb generációból viszont oly tekintélyes tudóscsoportot nevelt, mely írói és tudományos működésével nagyban hozzájárult az intézet tekintélyének gyarapításához.” E sorok azután jelentek meg a Nemzeti Múzeum igazgatójáról, hogy az távozott posztjáról. Pulszky Ferenc 1869–1894 között, 25 éven át állt az intézmény élén, s a korabeli lapok nem győzték kihangsúlyozni, hogy őelőtte az intézmény vezetői és tisztviselői „jórészt dilettánsok” voltak.

Nem tudjuk, hogy L. Simon előtt mennyire volt példamutató Pulszky Ferenc direktori munkássága, már csak amiatt, mert az egykori Fidesz kultúrkomisszár ugyanúgy dilettánsnak volt tekinthető, mint Pulszky elődei. „Nem tagadom, világéletemben leginkább a művészet érdekelt, s mindent, így az országgyűlési képviselőséget, az államtitkárságot és a gazdasági tevékenységemet is alkotásként fogtam fel” – magyarázta L. Simon főigazgatói beiktatásakor, 2021. augusztus 30-án, amiből sejteni lehetett, hogy a hivatásos műkedvelő hasonlóképp lát neki múzeumi, (ha úgy tetszik, ejtőernyős) munkájának, mint ahogy a korábbiaknak: nagyokat mondva, olykor túlzásokba esve, ugyanakkor súlytalanul, mindent elsősorban a pártérdekeknek alárendelve. Amiből logikusan az is következett volna, hogy képtelen lett volna olyan, a múzeum tényleges működését érintő mulasztást elkövetni, ami a „nyugdíjaztatásához” vezet. De ahogy azt múlt heti szerkesztőségi cikkünkben is megírtuk, „L. Simont hamis biztonságérzete ezúttal is félrevezette”. Noha politikusként többször is megbukott, azt vélhetően az álmában sem gondolta, hogy a Nemzeti Múzeumból is repülhet. Valójában ott galoppozta el magát, hogy a Word Press Photo kiállítással kapcsolatban megpróbált úgy tenni, mint az okos lány a Mátyás király mesében („hozzon is, meg nem is”), miközben teljesen megfeledkezett arról, hogy efféle trükközést a családon belül, kizárólag Orbán Viktor engedheti meg magának.

Pár nappal ezelőttig egyértelműnek látszott, hogy a zaj csitultával L. Simont ismét felemelik az út széléről, ő pedig továbbra is a „jó fideszes” szerepében tetszeleghet, ami még annál is rosszabb, mintha valaki habzó szájjal hazaárulózik a tisztes zsold reményében.

Csakhogy ma már ez sem olyan tiszta képlet, amilyennek elsőre tűnik. Legalábbis erre utal az az egészen szürreális performance is, ami hétfőn zajlott a Nemzeti Múzeumban L. Simon utolsó munkanapján, amikor is a múzeum lépcsőházában több mint négyszáz (egykori) beosztottja várta őt vastapssal. „Megtisztelő volt velük dolgozni. Köszönöm” – írta büszkén Facebook-oldalán az ex-államtitkár/képviselő/múzeumigazgató, aki vélhetően abban a tudatban tért haza, hogy helyet kap a későbbi a történelemkönyvekben, s nevét Pulszky Ferencével említik egy napon.

Ám ha utána az is megfordult fejében, hogy ma Magyarországon kinek van kizárólagos joga a vastapshoz, már nem lehetett akkora az öröm. És ugyanekkor vajon mi járhatott az ütemesen tapsoló négyszáz múzeumi munkatársnak a fejében? Nos, egészen biztosan nem L. Simon László múzeumvezetői tálentuma. Inkább a teljes kétségbeesés.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.