Egy petíció Vidnyánszky mellett, amiről nem tudni, kik írták alá

  • narancs.hu
  • 2023. november 22.

Narancsblog

A rendező szeretné magát autonóm, saját mozgástérrel rendelkező figurának beállítani, bár vélhetően ő is tudja, hogy ilyen egyszerűen nem létezik.

A Nemzeti Színházban történt súlyos baleset után hamar kiderült, hogy a társulat tagjai korábban már jelezték, hogy a Rómeó és Júlia díszlete balesetveszélyes. Vidnyánszky Attila e tényközlést követően jelentette be, hogy lemond, így okkal érezhettük úgy, hogy a kettő között összefüggés van. Csák János azonban nem fogadta el a lemondást; a lehetséges okokról lapunk múlt heti számában megírtuk, amit érdemes tudni: Vidnyánszky távozásával „egy bő évtized szorgalmasan végrehajtott kulturális térfoglalása forog kockán, ha a Nemzeti Színház igazgatója holmi üzemi baleset miatt magában keresi a hibát”. De még ezzel együtt is, minden arra utalt, hogy csak a nálunk szokásos ügymenet zajlott, majd a felelős muszájból megtette az ilyenkor elégséges gesztust, a főnöke pedig nem hagyta annyiban.

Ha valóban csak ennyi történik, akkor okkal mondhatnánk: ezen is kénytelenek leszünk túltenni magunkat. Akkor a mostani hírek kizárólag Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó állapotáról, sérüléseik súlyosságáról, lábadozásukról, felépülésükről szólnának, vagy például arról, hogy néhányan sokkos állapotba kerültek az előadás nézői közül. Egy héttel az el nem fogadott lemondás után talán nem is emlékeznénk sem a színigazgató, sem az illetékes miniszter nagyívű gesztusára, maximum az émelyítő közös fotóra, ami a kórházi látogatásuk során készült.

Csakhogy Vidnyánszky nem érte be ennyivel. Egészen a HírTv-ig szaladt, hogy elmondja, hogy ő bizony nem bír nem lemondani. Mondotta mindezt azok után, hogy addigra már Ókovács Szilvesztertől, Kiss-B. Attilán és Demeter Szilárdon át Fekete Péterig, NER-kultúrkáderek légiója kiáltotta Csák Jánossal a legnagyobb egyetértésben, vélhetően központi utasításra: „Attila, maradj velünk!”

„Én úgy éreztem, hogy ez egy jel, úgy érzem, hogy itt egy picikét meg kell torpanni, egy kicsit meg kell állni, bizonyos dolgokat újra kell gondolni, a működésünket újra kell gondolni” – nyilatkozza erre Vidnyászky, amivel ismét sikerült elterelnie a figyelmet a baleset áldozatairól, a lesokkolt nézőkről, de legfőképp saját felelősségéről. Mert itt már régen nem arról van szó, hogy a Nemzeti Színház igazgatója – úgy is, mint a színház első embere, de úgy is, mint a Rómeó és Júlia előadás rendezője – hibás-e történtekért. Itt kizárólag a pártpropagandáról és frusztrációról beszélhetünk. Vidnyánszky Attila afféle hivatásos üldözöttként adta elő, hogy az ő sajátos igazságérzetével, ha úgy tetszik, művészi szabadságával nem lehet csak úgy összeegyeztetni Csák János gesztusát, hiszen az végeredményben egy hatalmi gesztus, neki ahhoz semmi köze. (Ahhoz annál több, hogy az ellenzék ismét „megpróbálja ellehetetleníteni” őt.)

De ebből is látszik, hogy nincs többről szó, mint nevetséges színjátékról, amelynek az a vezérmotívuma, hogy Nemzeti Színház igazgatója a NER kultúrpolitikájának végrehajtójaként is szeretné magát autonóm, saját mozgástérrel rendelkező figurának beállítani, bár vélhetően ő is tudja, hogy ilyen egyszerűen nem létezik. Persze ettől még e színjáték hozhat további váratlan, még az eddigieknél is abszurdabb fordulatokat. Hoz is. A legújabban azt, hogy a Nemzeti Színház dolgozói között aláírást kezdtek gyűjteni, hogy kiállnak-e Vidnyánszky mellett, de az aláírók nevét nem hozzák nyilvánosságra. Vagyis olyan petíció biztatja az igazgatót a maradásra, amelyről nem tudni, hogy kik írták alá… De végeredményben az sem számít, ha senki nem írta alá, ahogyan az sem, hogy mindenki kétszer is. Abban ugyanis az „anonim aláíróktól”, mindenféle cirkuszigazgatóktól és miniszterektől függetlenül is biztosak lehetünk, hogy Vidnyánszky Attila addig nem nyugszik, míg a legmagasabb helyről nem érkezik marasztaló üzenet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.