Egy petíció Vidnyánszky mellett, amiről nem tudni, kik írták alá

  • narancs.hu
  • 2023. november 22.

Narancsblog

A rendező szeretné magát autonóm, saját mozgástérrel rendelkező figurának beállítani, bár vélhetően ő is tudja, hogy ilyen egyszerűen nem létezik.

A Nemzeti Színházban történt súlyos baleset után hamar kiderült, hogy a társulat tagjai korábban már jelezték, hogy a Rómeó és Júlia díszlete balesetveszélyes. Vidnyánszky Attila e tényközlést követően jelentette be, hogy lemond, így okkal érezhettük úgy, hogy a kettő között összefüggés van. Csák János azonban nem fogadta el a lemondást; a lehetséges okokról lapunk múlt heti számában megírtuk, amit érdemes tudni: Vidnyánszky távozásával „egy bő évtized szorgalmasan végrehajtott kulturális térfoglalása forog kockán, ha a Nemzeti Színház igazgatója holmi üzemi baleset miatt magában keresi a hibát”. De még ezzel együtt is, minden arra utalt, hogy csak a nálunk szokásos ügymenet zajlott, majd a felelős muszájból megtette az ilyenkor elégséges gesztust, a főnöke pedig nem hagyta annyiban.

Ha valóban csak ennyi történik, akkor okkal mondhatnánk: ezen is kénytelenek leszünk túltenni magunkat. Akkor a mostani hírek kizárólag Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó állapotáról, sérüléseik súlyosságáról, lábadozásukról, felépülésükről szólnának, vagy például arról, hogy néhányan sokkos állapotba kerültek az előadás nézői közül. Egy héttel az el nem fogadott lemondás után talán nem is emlékeznénk sem a színigazgató, sem az illetékes miniszter nagyívű gesztusára, maximum az émelyítő közös fotóra, ami a kórházi látogatásuk során készült.

Csakhogy Vidnyánszky nem érte be ennyivel. Egészen a HírTv-ig szaladt, hogy elmondja, hogy ő bizony nem bír nem lemondani. Mondotta mindezt azok után, hogy addigra már Ókovács Szilvesztertől, Kiss-B. Attilán és Demeter Szilárdon át Fekete Péterig, NER-kultúrkáderek légiója kiáltotta Csák Jánossal a legnagyobb egyetértésben, vélhetően központi utasításra: „Attila, maradj velünk!”

„Én úgy éreztem, hogy ez egy jel, úgy érzem, hogy itt egy picikét meg kell torpanni, egy kicsit meg kell állni, bizonyos dolgokat újra kell gondolni, a működésünket újra kell gondolni” – nyilatkozza erre Vidnyászky, amivel ismét sikerült elterelnie a figyelmet a baleset áldozatairól, a lesokkolt nézőkről, de legfőképp saját felelősségéről. Mert itt már régen nem arról van szó, hogy a Nemzeti Színház igazgatója – úgy is, mint a színház első embere, de úgy is, mint a Rómeó és Júlia előadás rendezője – hibás-e történtekért. Itt kizárólag a pártpropagandáról és frusztrációról beszélhetünk. Vidnyánszky Attila afféle hivatásos üldözöttként adta elő, hogy az ő sajátos igazságérzetével, ha úgy tetszik, művészi szabadságával nem lehet csak úgy összeegyeztetni Csák János gesztusát, hiszen az végeredményben egy hatalmi gesztus, neki ahhoz semmi köze. (Ahhoz annál több, hogy az ellenzék ismét „megpróbálja ellehetetleníteni” őt.)

De ebből is látszik, hogy nincs többről szó, mint nevetséges színjátékról, amelynek az a vezérmotívuma, hogy Nemzeti Színház igazgatója a NER kultúrpolitikájának végrehajtójaként is szeretné magát autonóm, saját mozgástérrel rendelkező figurának beállítani, bár vélhetően ő is tudja, hogy ilyen egyszerűen nem létezik. Persze ettől még e színjáték hozhat további váratlan, még az eddigieknél is abszurdabb fordulatokat. Hoz is. A legújabban azt, hogy a Nemzeti Színház dolgozói között aláírást kezdtek gyűjteni, hogy kiállnak-e Vidnyánszky mellett, de az aláírók nevét nem hozzák nyilvánosságra. Vagyis olyan petíció biztatja az igazgatót a maradásra, amelyről nem tudni, hogy kik írták alá… De végeredményben az sem számít, ha senki nem írta alá, ahogyan az sem, hogy mindenki kétszer is. Abban ugyanis az „anonim aláíróktól”, mindenféle cirkuszigazgatóktól és miniszterektől függetlenül is biztosak lehetünk, hogy Vidnyánszky Attila addig nem nyugszik, míg a legmagasabb helyről nem érkezik marasztaló üzenet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.