Orbán ünnepi üzenete: mindent elhiszel nekem, ostoba magyar nép!

  • narancsblog
  • 2015. március 15.

Narancsblog

A miniszterelnök megint magát ünnepelte hősként, megint hülyeségeket beszélt a történelemről, de az ünnepség körülményei a beszédénél is beszédesebbek voltak.

Miután az iskolák nagy része nem kért abból, hogy diákjaikat elbuszoztassák Orbán Viktor önfényező kampánybeszédére, a végén már automata telefonhívásokkal próbáltak közönséget toborozni a miniszterelnöknek, miközben a kormánypárti polgármester látványos fenyegetéssel válaszolt annak a váci iskolának, amelynek tantestülete nyilvánosan is ki merte mondani, hogy „nem támogatják és nem is szervezik meg a diákok politikai színezetű rendezvényeken való részvételét, elfogadhatatlannak tartják, hogy ezt a diákok számára bárki is kötelezővé tegye”.

Nem kellett tehát megvárni március 15-ét, hogy megtudjuk, mit gondol a kormány függetlenségről és szabadságról.

Ahogy azt is megtapasztalhattuk, mit jelent az ilyenkor százszor megcsócsált szó, a sajtószabadság a gyakorlatban. Mert hiába mutatta a köztévé a tánckar bárgyú ugrabugrálását a megzenésített Nemzeti dalra, hiába hadonásztak esernyőkkel a színpadon, hiába láttuk kizárólag a lelkesen zászlót lobogtató, homogén tömeget, az internetes hírportálok egyidejűleg szállították a képeket, amelyeken fideszesek és nem fideszesek verekednek össze a tömegben, fasisztáznak és kommunistáznak. Hiába címkézte fel őket rögtön az MTI mint „ünneplőket” és „tüntetőket”, a valóságot, hogy ti. itt egy politikai erő hívei és ellenzői csapnak össze, mert egyaránt dühösek és kétségbeesettek – ezt nem tudja elhazudni a közmédia. De azért megpróbálja.

false

 

Fotó: MTI

A színpad közelébe csak a válogatott közönséget engedték, a vágóképeken az ő lelkesült arcuk látszik. Tarlós, a felmondóember papírízű történelmi leckéje alatt még ők is unatkoznak azért, de amikor megjelenik a vezér, hatalmas ujjongás, vastaps és integetés fogadja. Kicsit hátrébb egy ellentüntető „Orbán geci” táblát hordoz, mire a hívek elküldik a kurva anyjába – de ez nem része a fideszes álvalóságnak.

A fideszes álvalóság toposzait Orbán Viktor mondja el újra, fújja ugyanazt a nótát. Az üres, gondolattalan retorikai fordulatok – örök zsinórmérték, ezerszáz éves Kárpát-medence, nagyjaink csillagmezeje, a Jóisten segedelme stb. – mellett kifejezetten bántó ostobaságokat is megengedett magának. 1956-ot például egy focimeccshez – mi máshoz? – hasonlította, mert akkor „mindenki drukkolt a partvonalról, de senki sem futott a pályán”. A Habsburgokat a multikkal hasonlította össze a nemzet első történésze, ami korántsem meglepő, ha azon a szellemi színvonalon mozgunk, ahonnan kijelenthető, hogy már a mohácsi vereség is a népnyúzó bankok hibája volt. De a II. világháború se bonyolult képlet: „a muszkák a labancoknak támadtak, és a labancok a muszkáknak”. Ilyen egyszerű az élet Orbán Viktor világában, csak jó messzire kell félretolni a józan észt és a becsületet.

false

 

Fotó: MTI

Azt olvassuk több helyen, hogy a kormányoldalon nagy várakozás előzte meg Orbán ünnepi beszédét. Így szokott ez lenni: a tábor tőle várja a megoldást a bajban. De Orbán megint nem mondott semmit. Miért, az valami, hogy most is szabadságharcot kell vívnunk, mindig, minden pillanatban, a világ végezetéig? Vagy az gondolat, hogy „minden magyar felelős minden magyarért”?

Nem, ez éppen a gondolat hiánya. Üres monológ a színpadon, amely csak a törzsközönséghez szól. De most már egyre többen látnak be a színfalak mögé, és egyre többen tudják, hogy amikor a beszéd végén felharsan a „Viktor, Viktor” – logikusan, hiszen Orbán is önmagát ünnepelte elsősorban, mint a jelen legnagyobb szabadságharcosát, az Európának is példát mutató hőst –, akkor nem „a nép szavát” halljuk, hanem a válogatott statiszták kiabálását a gondosan kivágott képsorokon.

Orbán végigsétál a tribünön, engedi, hogy megérintsék, arcán üdvözült mosoly. Talán tényleg elhiszi, hogy amit maga körül lát, az a valóság.

false

 

Fotó: MTI

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.