Életének 93. évében elhunyt dr. Schweitzer József nyugalmazott országos főrabbi, a Rabbiképző Intézet volt igazgatója, egyetemi tanár – tudatta a Mazsihisz.
„Nagyon fog hiányozni pótolhatatlan személyisége, bölcsessége, csendes nyugalma és végtelen szeretete, amely példaként szolgál mindannyiunk számára” – olvasható a szervezet közleményében.
|
2008-as interjúnkban megkérdeztük, van-e teológiai magyarázat a holokausztra. Ezt válaszolta:
„Nagyon nehéz teológiai magyarázatot adni. Esetleg a deus absconditusra, a rejtőző istenre hivatkozhatunk. A holokauszt egy rettenetes próbatétel volt, de mint hangsúlyoztam, minden egyháznak azt a kérdést kell feltennie, hogy hol voltak akkor az embereik. Mert a végrehajtók egy része is vallásosnak, hívőnek vallotta magát. Márpedig nem lehet egyszerre vallásosnak lenni, ugyanakkor ártatlanokat kínozni és gyilkolni. Persze ma már nekünk a keresztény felekezetekkel együtt elsősorban azt kell keresnünk, ami összeköt, és nem azt, ami elválaszt. Minden egyházban voltak olyan személyek, akik embereket mentettek. Sokan voltak, akik gondolkodás nélkül segítettek, még a mártíromságot is vállalták. Irántuk számtalan alkalommal kifejeztük a hálánkat, elismerésünket. Sajnos a hivatalos egyházak megkésve szólaltak meg. Serédi Jusztinián hercegprímás kiadott ugyan egy megfontolt pásztorlevelet, de a megfogalmazásakor a vidéki zsidóság nagy részét már deportálták.”
Arra a kérdésre pedig, hogy mi a közös a keresztény és a zsidó etikában, ezt felelte:
„Mózes harmadik könyvének tizenkilencedik fejezetében találjuk az erkölcsi jó summázatát. Ez persze a legmagasabb, ember által el nem érhető fokon, Istennél van: igazságszeretet, törvény, békesség és így tovább. Ám mint ideál az ember által is megközelíthető. Ebbe a körbe tartozik a »szeresd felebarátodat, mint magadat«. Ez egy ideig félreértésre adott okot, mert a héber felebarátot proximusnak, azaz közelállónak fordították latinra. Aztán rájöttek, hogy közelebb áll a héber fogalomhoz az amicus, tehát a szeretet minden felebarátra, azaz minden emberre kiterjed. Mint látható, az egyik legfontosabb, legáltalánosabb morális alapelv közös. Talán ebben ragadhatók meg Európa zsidó-keresztény gyökerei is: ezek az erkölcsi elvek a tartópillérei.”