Olvasói levél

Vödör a fejre

Magyar Narancs, 2011. október 20.

  • 2011. december 30.

Olvasói levelek

Berlinger Edina a felsőoktatásról szóló cikkében megszólít. Amikor a magyar felsőoktatásban a jelentkező diákok számához kötött ún. output-finanszírozás védelmére kel, ezt írja: "Furcsa számomra, hogy Váradi Balázs nyáron megjelent cikkében (...) e kérdésben arra a konklúzióra jut, hogy tulajdonképpen mindhárom megoldásnak [input-, output- vagy diszkrecionális finanszírozásnak] van valami gyengéje, végső soron egyformán jó vagy rossz lehet mindhárom, és a társadalom számára leginkább megfelelő kombinációt kell hosszas érdekegyeztetéssel megtalálni."

Hadd pipáljam ki gyorsan, hogy írásának másik három tévképzet-oszlató állításával (nem igaz, hogy túl sok a diplomás; a tömeges felsőoktatás nem kell, hogy feltétlenül a minőség hanyatlásával járjon; az állam nem tudja évtizedekre előre, mi kell a munkaerőpiacnak) maradéktalanul egyetértek.

Azt is szögezzük le, hogy Berlinger Edina részben félreinterpretál: cikkemben a közszolgáltatások összességéről írok, és az, hogy különböző ágazatokban lehetnek hátulütői mindegyik mechanizmusnak, biztosan nem jelenti azt, hogy egyes ágazatokban ne lehetne egyik vagy másik jobb vagy rosszabb: tudom, hogy ő sem javasolná az outputfinanszírozást a honvédelemben.

De a lényeg az, hogy Berlinger Edina a kettőnk közötti valódi véleménykülönbségre tapintott rá. A diákok számához, noch dazu, a magas felvételi pontszámú diákok számához kötni a felsőoktatási intézményeknek juttatott állami pénz nagyját, tiszta sor, jó ösztönzési hatásokkal bír: az intézmények így arra kényszerülnek, hogy igyekezzenek kiszolgálni az érettségizők igényeit, és nem arra, hogy halmozzák a nagydoktorokat a tanszékeken, vagy a jó kapcsolatokat a minisztériumban. Egyetértek? Egyetértek. Ez a vége az elemzésnek? Sajnos, nem. Tovább is van, és félek, az elemző rossz tanácsot adhat, ha itt megáll.

Magyar viszonyok között a potenciálisan felvehetők számának megtorpanásával ez a finanszírozási rendszer, TÁMOP-források ide, TÁMOP-források oda, hosszabb távon a gyengébb, gyakran vidéki intézmények halálos ítéletét jelentette. Baj-e ez önmagában? Csöppet sem, mondhatja az elemző. A diákok kalkulálhatnak bölcsen, és az országnak is lehet jobb, ha a fogyó számú érettségiző közül azok, akiket a költségvetés meg is finanszíroz, Szegedre és nem Kalocsára, Budapestre és nem Gyöngyösre jelentkeznek.

De ha itt a vége a történetnek, ha más jövőképet, mint a leépülést Gyöngyösnek és Kalocsának és a többi hasonló intézménynek nem kínálunk, meglephet-e bennünket az, hogy a halálra ítélt főiskolák vezetői, alumnusai, polgármesterük és képviselőik minden elkövetnek, hogy aláássák és megváltoztassák az őket halálra ítélő finanszírozási rendszert? Ennek az ostromnak már az előző kormány se tudott ellenállni; erről tanúskodik az, hogy a deklarált rendszerrel szöges ellentétben már 2009-ben is különböző volt az állami finanszírozással felvett diákok ponthatára ugyanazon képzésben, különböző intézményekben.

Meglepő, hogy most, kormányváltás után ezeknek a korábbi rendszerben pusztulásra ítélt főiskoláknak, egyetemeknek a rektorai akkor sem fognak az új, őket esetleg megmentő, a finanszírozást sokkal inkább inputalapon és diszkrecionálisan eldöntő finanszírozást ígérő új felsőoktatási törvény ellen túl hangosan tiltakozni, ha más elemeivel és oktrojált voltával nem értenek egyet? Nem az. Lehetett volna előre sejteni, hogy így fognak viselkedni? Igen.

Háborodjunk fel, tiltakozzunk, magyarázzuk el, miért rosszabb a javasolt finanszírozási rendszer a réginél? Tegyük.

De nem voltak-e ott ennek a mostani változásnak a csírái egy olyan, ismétlem, szerintem is jó ösztönzőket tartalmazó, körzővel-vonalzóval megtervezett finanszírozási rendszerben, amihez - akár az ösztönzők némi tompítása, kompromisszumok árán - nem sikerült valamiféle elfogadhatóbb jövőképet kínálni a magyar felsőoktatási intézményrendszer egy jelentős részének, mint a kivérzést és a csődöt? Szerintem: de, ott voltak. Szerintem a politikai fenntarthatóság is jogos kívánalom egy finanszírozási rendszerrel szemben, és ezen a teszten a 2006-os rendszer elbukott. Amikor a jövőről gondolkodunk, ezt a tanulságot szerintem érdemes megszívlelni.

(Illik nem elhallgatni, bár érvelésemet aligha erősíti: tíz éve Mázsa Péterrel közös javaslatunkban egy még az output-finanszírozásnál is radikálisan diákalapúbb rendszer mellett tettük le a garast, 2007-2008-ban pedig, amikor miniszterelnöki főtanácsadó voltam, volt egy kis dolgom az addigra már felállt rendszerrel, és mindent megtettem, hogy azt a már akkor is ostromló főiskoláktól megvédjem. Ennyiben Berlinger Edina mellett tíz és három évvel ezelőtti önmagammal is vitatkozom.)

Váradi Balázs

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.