Váradi Balázs

A kriptocicák visszakarmolnak

Merre tart az NFT-k piaca?

Publicisztika

A decentralizáltan, megállíthatatlanul működő blokklánc-technológia első körben arra volt jó, hogy a működtetőinek ösztönzésül osztott saját kriptovalutájának (a bitcoinnak) mindenkori hollétét nyilvántartsa. A második körben beindított láncok az okos­szerződések leprogramozhatóságával aztán mindenféle egyéb kriptozsetonok, újfajta kvázi pénzek (tokens) nyilvántartását is lehetővé tettek.

De ezek az eszközök abban mind hasonlók maradtak a hagyományos készpénzhez vagy bankszámlapénzhez, hogy csak a mennyiségük, nem az egyes darabok egyedisége számít a tranz­akciókban. Ennek nem a kriptotechnológiához, hanem a fizetőeszközök általános tulajdonságaihoz van köze: ha valakinek kölcsönadok 10 ezer forintot, nem várhatom, hogy ugyanazt a bankjegyet adja vissza; el kell fogadnom bármelyik másik tízezrest, vagy mondjuk két ötezrest. Szaknyelven ezt hívják a pénz fungibilitásának.

A gyűjtés szenvedélye

Ám a második generációs blokkláncokon (sőt, némi ügyeskedéssel mára már a bitcoinén is) sok minden mást is nyilván lehet tartani. Egyebek közt azt is, ugyanúgy megmásíthatatlanul, hogy egyes egyedi, azaz különböző digitális tulajdonságokkal bíró digitális fájlok éppen kinek a tulajdonában állnak. Az erre vonatkozó szabványoknak megfelelő termékeket hívják – hogy a kriptopénztől meg lehessen különböztetni – nem fungibilis zsetonnak; angolul ez a non-fungible token, azaz NFT. (Az NFT-kről lásd korábbi cikkünket: Digitális zsákbamacska, Magyar Narancs, 2022. május 5.)

Hogy ez a jószág megteremti az egymásra kínáló, lelkes, sőt megszállott gyűjtők globális közösségét, az először a kriptocicák (Cryptokitties) 2017. őszi kibocsátásakor vált nyilvánvalóvá. A rajzosan is megjelenített, mindösszesen 256 bites, különböző tulajdonságokkal („cattributes”) bíró, korlátos számban kibocsátott cica-NFT-ket nemcsak birtokolni, hanem „tenyészteni” is lehet (kettőt beszerezni, majd a tulajdonságaikat véletlenszerűen kombinálni, mintha a DNS-ük lenne). Mást viszont nem lehetett csinálni a cicákkal – a játéknak, ha annak nevezhető a dolog, más célja nem is volt. Ennek ellenére, vagy éppen emiatt a kriptovilág apraja-nagyja digitális macskatenyésztésbe fogott. A gyorsan felértékelődő cicák adásvétele és tenyésztése olyan tranzakciódömpinget generált, hogy egy ideig lefoglalta az egész Ethereum-blokklánc kapacitásának negyedét, jócskán megdrágítva az összes többi műveletet.

Innentől aztán elkezdődött az újabb és újabb NFT-k áradása. A viccesen variált rajzocskák műfajában a kriptopunkok (Cryptopunks) és az unott majmok vitorlásklubja (Bored Ape Yacht Club) sorozat lett a sztár, de a műfajba az osztrák posta (kriptobélyegek) és az NBA (kosaras digikártyák) után Donald Trump is beszállt: a CollectTrumpCard NFT-k, ki mást, mint őt magát ábrázolják különböző maskarákban. A műfajban meglátták a lehetőséget a marketingesek is, akik a gondjaikra bízott termékek iránti vágyat a dundi plüsspingvinektől (Pudgy Penguins) a Ferrarikig NFT-k kibocsátásával igyekeztek felkorbácsolni és bevételre váltani. Ugyancsak rákaptak az egyedi NFT-k árusítására a digitális képzőművészek: a legnagyobb kriptobuborékot mostanában a Beeple művésznevű digitális festő aukciója fújta, akinek ötezer alkotásából összerakott digitális festményóriása NFT-formában 2021-ben 69 millió dollárért kelt el. És persze beálltak a sorba az online játékokban értéket képviselő eszközöket, fegyvereket és virtuális ingatlanokat áruba bocsátó fejlesztők is. Aztán ez a magas árakban megjelenő lelkesedés a legutóbbi kriptoárbuborék kipukkanásával érezhetően alábbhagyott. De nem is tűnt el teljesen: egy tetszetős nulladik generációs kriptocicáért vagy egy sárga, pláne piros egyszarvús első kiadású kriptobélyegért most is több száz dollárt lehet kapni, a plüsspingvin NFT-k­nek is nő az áruk, az első Trump-kártyák vevői is megtöbbszörözték a beugró 99 dollárjukat, nem is beszélve a legolcsóbb unott vitorlásmajomról, aminek ára 50 ezer dollárnál is több.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."