Váradi Balázs

A kriptocicák visszakarmolnak

Merre tart az NFT-k piaca?

Publicisztika

A decentralizáltan, megállíthatatlanul működő blokklánc-technológia első körben arra volt jó, hogy a működtetőinek ösztönzésül osztott saját kriptovalutájának (a bitcoinnak) mindenkori hollétét nyilvántartsa. A második körben beindított láncok az okos­szerződések leprogramozhatóságával aztán mindenféle egyéb kriptozsetonok, újfajta kvázi pénzek (tokens) nyilvántartását is lehetővé tettek.

De ezek az eszközök abban mind hasonlók maradtak a hagyományos készpénzhez vagy bankszámlapénzhez, hogy csak a mennyiségük, nem az egyes darabok egyedisége számít a tranz­akciókban. Ennek nem a kriptotechnológiához, hanem a fizetőeszközök általános tulajdonságaihoz van köze: ha valakinek kölcsönadok 10 ezer forintot, nem várhatom, hogy ugyanazt a bankjegyet adja vissza; el kell fogadnom bármelyik másik tízezrest, vagy mondjuk két ötezrest. Szaknyelven ezt hívják a pénz fungibilitásának.

A gyűjtés szenvedélye

Ám a második generációs blokkláncokon (sőt, némi ügyeskedéssel mára már a bitcoinén is) sok minden mást is nyilván lehet tartani. Egyebek közt azt is, ugyanúgy megmásíthatatlanul, hogy egyes egyedi, azaz különböző digitális tulajdonságokkal bíró digitális fájlok éppen kinek a tulajdonában állnak. Az erre vonatkozó szabványoknak megfelelő termékeket hívják – hogy a kriptopénztől meg lehessen különböztetni – nem fungibilis zsetonnak; angolul ez a non-fungible token, azaz NFT. (Az NFT-kről lásd korábbi cikkünket: Digitális zsákbamacska, Magyar Narancs, 2022. május 5.)

Hogy ez a jószág megteremti az egymásra kínáló, lelkes, sőt megszállott gyűjtők globális közösségét, az először a kriptocicák (Cryptokitties) 2017. őszi kibocsátásakor vált nyilvánvalóvá. A rajzosan is megjelenített, mindösszesen 256 bites, különböző tulajdonságokkal („cattributes”) bíró, korlátos számban kibocsátott cica-NFT-ket nemcsak birtokolni, hanem „tenyészteni” is lehet (kettőt beszerezni, majd a tulajdonságaikat véletlenszerűen kombinálni, mintha a DNS-ük lenne). Mást viszont nem lehetett csinálni a cicákkal – a játéknak, ha annak nevezhető a dolog, más célja nem is volt. Ennek ellenére, vagy éppen emiatt a kriptovilág apraja-nagyja digitális macskatenyésztésbe fogott. A gyorsan felértékelődő cicák adásvétele és tenyésztése olyan tranzakciódömpinget generált, hogy egy ideig lefoglalta az egész Ethereum-blokklánc kapacitásának negyedét, jócskán megdrágítva az összes többi műveletet.

Innentől aztán elkezdődött az újabb és újabb NFT-k áradása. A viccesen variált rajzocskák műfajában a kriptopunkok (Cryptopunks) és az unott majmok vitorlásklubja (Bored Ape Yacht Club) sorozat lett a sztár, de a műfajba az osztrák posta (kriptobélyegek) és az NBA (kosaras digikártyák) után Donald Trump is beszállt: a CollectTrumpCard NFT-k, ki mást, mint őt magát ábrázolják különböző maskarákban. A műfajban meglátták a lehetőséget a marketingesek is, akik a gondjaikra bízott termékek iránti vágyat a dundi plüsspingvinektől (Pudgy Penguins) a Ferrarikig NFT-k kibocsátásával igyekeztek felkorbácsolni és bevételre váltani. Ugyancsak rákaptak az egyedi NFT-k árusítására a digitális képzőművészek: a legnagyobb kriptobuborékot mostanában a Beeple művésznevű digitális festő aukciója fújta, akinek ötezer alkotásából összerakott digitális festményóriása NFT-formában 2021-ben 69 millió dollárért kelt el. És persze beálltak a sorba az online játékokban értéket képviselő eszközöket, fegyvereket és virtuális ingatlanokat áruba bocsátó fejlesztők is. Aztán ez a magas árakban megjelenő lelkesedés a legutóbbi kriptoárbuborék kipukkanásával érezhetően alábbhagyott. De nem is tűnt el teljesen: egy tetszetős nulladik generációs kriptocicáért vagy egy sárga, pláne piros egyszarvús első kiadású kriptobélyegért most is több száz dollárt lehet kapni, a plüsspingvin NFT-k­nek is nő az áruk, az első Trump-kártyák vevői is megtöbbszörözték a beugró 99 dollárjukat, nem is beszélve a legolcsóbb unott vitorlásmajomról, aminek ára 50 ezer dollárnál is több.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.