A norma nyomában

Publicisztika

Szigetvári Viktor Nincsen vészkijárat című írásában (Magyar Narancs, 2011. május 5.) hibás demokráciafelfogásban marasztalja el Eörsi Mátyást (lásd: 2014, Magyar Narancs, 2011. április 28.) és mindazokat, akik szerint egy esetleges 2014-es választási győzelmet követően a mostani ellenzéknek, az akkori győzteseknek népszavazással, azaz törvénytelenül kell hatályon kívül helyezniük vagy megváltoztatniuk az Alkotmányt és a többi jogi és intézményi időzített bombát, amelyeket a Fidesz rakott le, illetve a jövőben lerakhat. Szigetvárinak igaza van - ám a helyzet ennél rosszabb. Nem eltérő demokráciafelfogásról, hanem jogkövetésről vagy annak a hiányáról beszélünk. Mindez sokkal szélesebb és kínosabb kérdéseket vet fel a politikai elit és az egész társadalom szempontjából.

Szigetvári Viktor Nincsen vészkijárat című írásában (Magyar Narancs, 2011. május 5.) hibás demokráciafelfogásban marasztalja el Eörsi Mátyást (lásd: 2014, Magyar Narancs, 2011. április 28.) és mindazokat, akik szerint egy esetleges 2014-es választási győzelmet követően a mostani ellenzéknek, az akkori győzteseknek népszavazással, azaz törvénytelenül kell hatályon kívül helyezniük vagy megváltoztatniuk az Alkotmányt és a többi jogi és intézményi időzített bombát, amelyeket a Fidesz rakott le, illetve a jövőben lerakhat.

Szigetvárinak igaza van - ám a helyzet ennél rosszabb. Nem eltérő demokráciafelfogásról, hanem jogkövetésről vagy annak a hiányáról beszélünk. Mindez sokkal szélesebb és kínosabb kérdéseket vet fel a politikai elit és az egész társadalom szempontjából.

*

Abból indulok ki, hogy a most elfogadott Alkotmány - minden lehetséges jogi, politikai és erkölcsi fenntartás ellenére - megfelel a jogállamiság követelményeinek. Nem lévén alkotmányjogász, ezt arra alapozom, hogy a kérdésben autentikus intézmények (Brüsszel, Alkotmánybíróság) és személyek (Sólyom László) ezt az álláspontot látszanak vallani.

Ha viszont ez igaz, akkor a vita tárgya inkább ez: elfogadható-e, ha egy politikus azt mondja (gondolja) magáról, hogy ő köznapi értelemben erkölcsös (befizeti az adóját, nem előz a buszsávban, nem csen csokoládét az üzletben), ám - sajnos - politikusként néha arra kényszerül, hogy a demokráciát "rugalmasan" értelmezze - és ha kell, akár törvényt is szegjen.

A kérdés csak elsőre erkölcsi természetű; másodjára nagyon is gyakorlati. Erkölcsi abban az értelemben, hogy valójában ezt a kérdést tesszük fel magunknak: helyes-e (erkölcsös-e) törvényt sérteni valamely nemesnek, hasznosnak gondolt cél érdekében? Eörsié a klasszikus haszonelvű álláspont; szerinte a válasz igen, ha ez célszerű, hasznos, mert a többség érdeke indokolja a törvénysértést. Michael Sandel morálfilozófus szerint viszont a haszonelvű álláspont helytelensége nyilvánvalóvá válik, ha analógiát keresve kiterjesztjük. ' - amerikai lévén - a következő analógiával él (Justice: What's the Right thing to Do? c. legújabb könyvében): helyes-e (erkölcsös-e) a terroristagyanús személyek fogva tartása Guantánamón bizonyítás, bírósági tárgyalás stb. nélkül az amerikai (és a többi) nép biztonsága érdekében? Esetleg a megkínzásuk is helyes? Netán a családtagjaiké is, ha makacskodnak?

Eörsi Mátyás iránti tiszteletem jeleként nem szeretném álláspontját kiterjeszteni. Ám a válasz így is egyértelmű. Az ilyen haszonelvű álláspont tarthatatlan, mert megengedhetetlenül relativizálja az erkölcsi igazságot: ki dönti el, hogy mi a többség érdeke? Egyáltalán - erkölcsös-e, helyes-e egy álláspont azért, mert egy adott pillanatban a legtöbb ember osztja? A válasz nyilvánvalóan nem. (NB. A mostani kormány legnagyobb vétke, hogy egyfajta többségi diktatúrát épít; törvényhozási és azon kívüli többségére hivatkozva ráerőlteti értékrendjét az egész társadalomra.)

A Fidesz-kormány leváltására készülő demokratikus ellenzék ezért nem engedheti meg magának, hogy kormányra kerülése és aztán a hatalom megtartása érdekében szemléletében, értékrendjében és gyakorlati politizálásában relativizálja a jogot és az erkölcsöt. Még akkor sem teheti meg, ha ezzel nagyon megnehezíti, ha épp lehetetlenné nem teszi célja elérését.

Elfogadom, nem lesz könnyű dolga. De akkor is érdemes belegondolni a kérdés szélesebb, társadalmi összefüggéseibe.

Kezdjük azzal, hogy a Fidesz nem csapta be a magyar lakosságot. Ma már látható: ha rajta múlt volna, leszállítja, amit ígért. Nagyobb eladósodást vállalva adócsökkentést hajtott volna végre, és tartózkodott volna attól, amit megszorításnak nevezünk, azaz a költségvetési kiadások leszorításától elsősorban a jóléti fejezetekben. Más kérdés, hogy ezzel összeomlásba vezette volna az országot, és ezért mindannyiunk szerencséje, hogy időben visszakozott. Ám a hátraarc és annak okai most érdektelenek: a fontos az, hogy a jelenlegi kormánypárt ellenzékként és választási kampányában konzisztensen azt mondta (és a jelek szerint el is hitte): van felvirágzás, van felzárkózás fájdalom és érdeksérelem nélkül. A magyar társadalom többsége pedig, amelynek értékrendjét - és ezt a szociológiai kutatások meggyőzően bizonyítják - komoly zavarok jellemzik, pontosan ezt akarta hallani. Az értékzavarokon pedig a következőket értem: a magyar társadalom normakövetési hajlandósága más posztkommunista országokéhoz képest alacsony. Viszonya a korrupcióhoz ambivalens. Elvárásai az állami szolgáltatásokkal, juttatásokkal szemben magasak, miközben nem feltétlenül tartja szükségesnek, hogy az állammal szemben fennálló kötelezettségeinek eleget tegyen.

*

Márpedig az értékrendek nem gyorsan változnak; az egyik ciklusról a másikra biztosan nem. Kiváltképp nem változnak, ha nincs semmilyen (vagy csak nagyon kevés) impulzus, amely erre ösztönözne, és főleg hiteles politikus, aki ezzel szembesítene. A választók 2014-ben nem azért váltják majd le a kormányt (ha egyáltalán), mert e zavarok addigra megszűnnek, és a társadalom értékrendje gyökeresen átalakul, hanem mert a Fidesz nem lesz képes elfogadható eredményt elérni a gazdaság, de főleg az életszínvonal terén. Nyilván lehetnek majd, ha lesznek, más okok is - közbiztonság, demokráciadeficit -, de a legfontosabbak mégis a gazdasággal és a lakosság anyagi helyzetével lesznek kapcsolatosak.

Ekkor - de valójában már most is - az ellenzék (a Jobbikot nem ideértve) komoly dilemmával szembesül. Vajon egyfajta baloldali Fideszként politizáljon rövid távon sikeresen, ám középtávon folytatva az elmúlt évtizedek vegetálását, vagy próbáljon korszerű, a társadalmi modernizációt, a felzárkózást elősegítő értékrendet kialakítani és képviselni? Még azon az áron is, ha ez rövid vagy középtávon komoly bajt hoz a fejére. Például - Eörsi forgatókönyvét elfogadva - akár el is veszítheti a választásokat. Vagy nyer ugyan, de arra kényszerül, hogy visszaadja a mandátumát.

Az elmúlt húsz év során a kormányzó bal- és a liberális oldal nem jeleskedett az értékalapú politizálásban, a törvények, a hatalommegosztás teremtette korlátok tiszteletében. Csak a saját - gazdasági-pénzügyi - kaptafámnál maradva: elég a jegybankelnök kiszekálására gondolnunk, a monetáris tanács átszabására vagy a PSZÁF átszervezésére, hogy a vezetőjétől meg tudjanak szabadulni. Hogy az erkölcsi értelemben két "legneccesebbet", a D-209-es ügyet és az őszödi beszédet ne is említsem. Ám fontos, hogy a baloldal e téren is radikálisan változtasson. És az új értékrendnek része kell, hogy legyen az érvényes törvények tisztelete is. A törvényekkel való bújócskázás ugyanis nem megengedhető. Először azért nem, mert önmagában erkölcstelen, másodszor azért, mert a politikus, ahogy a társadalmi elit többi tagja is, modell a társadalom tagjai számára. Ha a politikus megengedheti magának, én is megengedhetem - gondolja okkal az állampolgár. Azt a hosszú és nem könnyű folyamatot pedig, amely a társadalom értékrendjének megváltoztatását eredményezi, hiteles politikusoknak kell kezdeményezniük és vezetniük. Csak így törhet ki a magyar társadalom a jelenlegi zsákutcás helyzetéből, és kezdheti meg felzárkózását gazdasági és társadalmi értelemben egyaránt.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”