Bernard Guetta: Nem a diktatúráknak áll a zászló

Publicisztika

Divatos dolog manapság magasztalni az autokráciákat, sorolni az erényeiket a demokráciák gyengeségeivel szemben, pedig a valóság nem éppen a sikereiktől hangos. Mire jutott Irán, Kína és Oroszország a diktatúrájukkal?

Most azonnal véget vetni ennek a tébolynak, ami köszönőviszonyban sincs a valósággal! Dehogy gyengül a demokrácia, miközben a tekintélyelvű rezsimek állítólag virágzanak! Az önkénynek sem sikerül bizonyítania, hogy előbbre való a jogállamnál. Éppen fordítva van! Nyissuk ki a szemünket, és vegyük észre a tényeket.

Először is Irán. Egy ország, ahol minden hatalom egy legfelsőbb vezető, egy pap kezében van, akit a fegyveres erő és a nemzeti vagyon nagy részét birtokló Forradalmi Gárda támogat. Az irániak csak olyan elnök- és képviselőjelöltekre szavazhatnak, akiket a teokrácia jóváhagy. A vallás által törvényesített iráni diktatúra még a kínai diktatúránál is totálisabb, de milyen eredményeket tud felmutatni?

Már nincs olyan térség, nincs olyan nemzedék, nincs olyan szakmai közeg, amely ne lázadt volna fel ez ellen a rendszer ellen. Irán egy hónapja tüntet, és hiába vetnek be éles lőszert, hiába vernek agyon valakit a rendőrőrsön, hiába a tömeges letartóztatások, két rendőrautó közötti nemi erőszak – úgy tűnik, semmi sem képes véget vetni a nép lázongásának. Kezd forradalommá nőni az általános felháborodás, amit egy fiatal lány meggyilkolása szított, egy lányé, akinek a fejkendőjét az erkölcsrendészek nem tartották elég illendőnek. Úgy látszik, az irániak már nem tűrik, hogy egy letűnt korban meggyökeresedett inkompetens gyülekezet kormányozza az országot, miközben ők a világhálón élnek, a Nyugat és a csúcstechnológia korában, és párkapcsolataikban is az európai életmódot követik.

A diktatúra leple alatt Irán belépett a huszonegyedik századba. A diktatúra leple alatt ez az ország, aminek a mozija is a modernségéről tanúskodik, szabadságra törekszik, és még ha az erőszakos elnyomásnak sikerülne is ideiglenesen megtörnie, a mullahok mérlege gazdasági, erkölcsi és politikai csőd.

Ennyit a diktatúra felsőbbrendűségéről, de mi a helyzet Kínával?

Ott rend uralkodik, derűsen kifogástalan, mint a pártkongresszus kétezer küldöttjének az öltözéke, de e homlokzat mögött a valóság egészen más. Ahogy az orosz bolsevikok az 1920-as évekbeli új gazdaságpolitikájuk után, Hszi Csin-ping és csatlósai is megrémültek a magánszektor fejlődésétől és a vele járó sokszínűségtől. Hátraarcot vezényeltek, központosították a gazdaságpolitikát, visszaállamosították a gazdaságot, és a korrupció elleni küzdelem nevében minden riválisukat kiiktatták. Kína akkora hátraszaltót csinált, hogy a növekedési üteme már messze nem is a legmagasabb az ázsiai országok között. A Covid elleni zéró tolerancia tömeges karanténjai sem segítettek, miközben a hatalmas ingatlanszektor összeomlással fenyeget, a népesség csökken, az iparból és a nyugdíjpénztárak mögül pedig kezdenek elfogyni a dolgos kezek.

A pártküldöttek előtt a modellje felsőbbrendűségét hirdeti, de Hszi Csin-ping hamarosan nagyon megütheti a bokáját, mert ha eljön a számvetés ideje, definíció szerint mindenért az autokratát vonják felelősségre.

Ő volt az, aki hozzákötötte a rendszerét a diktatúrák legingatagabbikához, Oroszországhoz.

Az oroszok az ukrajnai háborúval destabilizálták a világgazdaságot, ezzel korlátozták a nemzetközi kereskedelmet, amelytől Kína nagymértékben függ. Hszi Csin-ping volt az, aki meghirdette a kínai és az orosz diktatúra közötti „korlátlan barátságot”. Ő volt az, aki nagy tétben fogadott ennek a háborúnak a sikerére, mert úgy vélte, hogy az majd rávilágít a Nyugat hanyatlására, de nyolc hónappal később éppen a diktatúrák strukturális gyengesége nyer bizonyítást, mert hogyan lehet másképp megmagyarázni az orosz agresszió kudarcát?

Hogyan történhet, hogy a világ legnagyobb területű országa alulmarad az ukrán ellenállással szemben, ha nem úgy, hogy Vlagyimir Putyin egyedül döntött, mert senki nem mert ellenkezni vele, mert ráerőltette a saját valóságát az egész apparátusára, és még a katonák sem tudták elmondani neki, hogy milyen veszélyeket rejt a háborúja?

Még nincs itt az ideje, hogy megelőlegezzük az iráni és az orosz rezsim egyidejű összeomlását, és azt a gyengülést, amit két szövetségesének elvesztése okozna Pekingnek. Még nem tartunk itt, de ami a diktatúrák erejét és a demokráciák gyengeségét illeti... Vegyük észre a valóságot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.