Durva támadás a TNPU szuperintendánsa ellen: Cenzúrázott Hyde Park

  • 2000. január 20.

Publicisztika

Rrose Selavy telefonja - mely nem csöng, ha hallgatják - csöngése törte meg a Sztrájkközi Hajnalok csöndjét. Eleni Taxidu, a Mediterrán Intermediális Sztrájkbizottság elnöke St. Auby Tamásról lecsatolta az elektródákat, melyeken át a Telekommunikáció Nemzetközi Paralel Uniója (TNPU) szuperintendánsa a csak nyugalmi állapotban csöpögő Létminimum St. Automata Yohimbe Desztillálót vezérelte derűsen a nyugágyról. Kráter-mély női hang búgta a kagylóba: "A Holnapután Kör szeretné meghívni önt az Ezredvégi Hyde Park című tv-felvételre, ahol a meghívottak üzenhetnek a jövőnek 1999. december 30-án 10 és 18 óra között a Mucsarnok (sic) apszis-termében. Vállalja?"
Rrose Selavy telefonja - mely nem csöng, ha hallgatják - csöngése törte meg a Sztrájkközi Hajnalok csöndjét. Eleni Taxidu, a Mediterrán Intermediális Sztrájkbizottság elnöke St. Auby Tamásról lecsatolta az elektródákat, melyeken át a Telekommunikáció Nemzetközi Paralel Uniója (TNPU) szuperintendánsa a csak nyugalmi állapotban csöpögő Létminimum St. Automata Yohimbe Desztillálót vezérelte derűsen a nyugágyról. Kráter-mély női hang búgta a kagylóba: "A Holnapután Kör szeretné meghívni önt az Ezredvégi Hyde Park című tv-felvételre, ahol a meghívottak üzenhetnek a jövőnek 1999. december 30-án 10 és 18 óra között a Mucsarnok (sic) apszis-termében. Vállalja?"

A tapasztalt szuperintendáns szabódva kerülgette a phonikus arimáni csapdát, és azt javasolta, hogy faxon küldjék el a felkérést. A negédes operettlibrettó hamarosan meg is érkezett. Mivel a Holnapután Kör azt ígérte, hogy a felvételekből majdan elkészülő CDR-t és könyvet ingyen fogja osztogatni, a szuperintendáns, lemondva a honoráriumról, a megállapodás szerint 16 órakor megjelent a felvétel színhelyén. Ott felmérte a körülményeket, és közölte a margaréta-szőke felvételvezető hölggyel, hogy energiatúlfogyasztásnak tartja a reflektorfény használatát és a saját lábon állást a pódiumon, de megnyugtatták: intim megvilágításban ülve is elmondhatja üzenetét a jövőnek. Míg megszemlélte a szomszédos teremben kiállított, Paul Virilio dromológus által készített templom-bunker makettet, elméjében felvázolta A Nagy Heterarchikus Tendencia a Globális Kénkráter Felett 1984 W című jóslatát, és 18 óra előtt 20 perccel elégedett mosollyal újfent jelentkezett a szőke felvételvezetőnél.

A hölgy azonban közölte: "A felvételnek már vége van." "De hát még nincs hat óra" - felelte a szuperintendáns. "Meg hát, tudja, az is van, hogy ön nem is üzenhetne, mert oly sok konfliktusa van a Mucsarnokkal" - tette hozzá lágy hangon, megértésre buzdítva. A szuperintendáns ezt végképp nem értette. "Önök a Holnapután Kör programjára hívtak meg. Miért tartozik ide a TNPU és a Mucsarnok közötti konfliktus, mely abból áll, hogy a Neo Szocialistarealista TNPU sztrájkol és bojkottálja a pápista cenzor által vezetett Mucsarnokot?" - kérdezte hökkent tárgyszerűséggel. "Hogy ne üzenhesse ezt a jövőnek. És semmi egyebet se. Ezt az üzenetet kaptuk" - felelte a hölgy. "Ki üzente?" "Azt nem tudom." "De tudja." "Valamilyen Ági." "El-ipszilonnal?" "Igen." "A Mucsarnok részéről?" "Igen." "És kinek üzente?" "Azt nem tudom." "De tudja." "Olyan zöld bársonyruhában van."

A szuperintendáns pillanatokon belül megtalálta az apszisban a szőke felvételvezetőnő főnökére húzott zöld bársonyruhát. Hozzálépve így szólt: "Meg vagyok lepve, hogy még mielőtt megszólaltam volna, máris megcenzúráztak." Egy kráter-mély női hang válaszolt leplezetlen nyerseséggel a zöld ruha mélyéből: "Nem cenzúráztuk meg. Vége a felvételnek." "De megcenzúráztak." "Nem cenzúráztuk!" - emelkedett a női hang. "Asszonyom, ne tessék hazudni!" - felelt talpraesetten a szuperintendáns. "Kikérem magamnak! Vége a forgatásnak! Különben sem volt itt!" "De itt voltam, ahogy megbeszéltük, 16 órakor!"

Ekkor egy kereszteslovag-imitátor arca csikorgott be a látómezőbe: "Hogy beszél a hölggyel?!" - rikkantotta. "Nézze. A hölgy hazudott. Megcenzúráztak." "´ az én kollégám, tehát ő nem hazudik!" "A felvételvezető hölgy mondta, hogy én itt nem beszélhetek. Tehát valaki hazudik." "Egy nő nem hazudik!" - mondta a lovag, és megnyalta a száját. "Akkor ezek közül valamelyik nem nő!" "Ne szemtelenkedjen! És különben sem tudom, hogy miről van szó!" - zihálta a vitéz. "Akkor ne a hazugságot védje, mert kirúgják a tv-től!" - figyelmeztette a szuperintendáns. Eközben a zöld bársonyruha már surrogva húzta el a csíkot. A szuperintendáns azonban a végére akart járni a dolognak, és utolérte a feldúlt ruhát. "Ön hívott meg engem." "Nem hívtam meg!" "Még faxot is küldött!" "Nem küldtem!" "De küldött." "Nem erre küldtem!" "De igen, az Ezredvégi Hyde Park-felvételre küldte." "Nem erre küldtem! Különben sem volt itt! És vége a forgatásnak!" - rikácsolta kikericssárga fejjel a zöld ruha.

Ebben a pillanatban természetes fénynyaláb esett az értelmetlenségtől alábbhagyó vitában távolodó vértesszőlőzöld bársonyra: a Dorothea Tanning-lotyó-sminkes Tyereskova Nagy K. Ezredes rock ´n´ roll és intimnaplópiktor juro-sztár toppant közénk! "h, mi boldogság, ahh, kifordított rózsabibe, ich, derű és kacagás! A stáb rárohant. "Megjöttél végre, szívecském, úgy izgultunk, hogy nem kaptad meg a faxot!" - ujjongtak, és cicijét csipkedve feltuszkolták a barkácspódiumra. "Csillagom, neked nincs konfliktusod senkivel! Üzenj hát, édesem, te jó, te szép, te igaz, üzenj, lelkem, üzenj a jövőnek!" Mindannyian elnémultunk. A fény betöltötte az apszist, a templom-bunker labirintusának bugyraiban is az ragyogott. És Tyereskova Nagy K. Ezredes rángó áspis-ajkai közül vérmelegen kibuggyant az átható, antidodon message a reszketeg jövőnek: "NYUGALOM!"

Tapsorkán. Sokan alig bírták megőrizni nyugalmukat. A stáb maga fejvesztve kereste a kiutat. "Ha St. Auby nem üzenhetett, mert azt hazudtuk neki, hogy már vége a forgatásnak, akkor Nagy K. mért üzenhetett?!" - kérdezgették egymástól megrettenve. "Nyugi! Hívd a mikrofonhoz azt a konfliktuskeresőt, aztán majd kivágjuk, amit üzen! Amit nem lehet hallani, azt nem lehet hallgatni!" S lőn. A vérteslovagnak öltözött tv-szpíker ármányosan így szólt a mikrofonba: "Most, utolsóként, a Holnapután Kör felkéri St. Auby Tamást, hogy mondja el üzenetét az Ezredvégi Hyde Park pódiumán." Ám a szuperintendáns nem mozdult a kamerák mögül. "Az imént, mielőtt megszólaltam volna, máris megcenzúráztak - most nem fognak kegyet gyakorolni. Hyde Park?! Cenzúrázott Hyde Park!" - mondta, majd taimavirág-mintás sálját nyakába kerítve, karján az Ezredessel, nyugodtan távozott. A margaréta-szőke felvételvezető a küszöbről még hervadtan utánaszólt: "Meg kell értenie. Minden össze van fonódva. A Mucsarnok főigazgatója olyan kedves volt velünk. Igazán nagyon olcsón adott otthont nekünk! Nem tehetünk keresztbe neki!"

"Selavy-selavy" - sziszegte a Hősök tere árnyaiban Tyereskova Nagy K. Ezredes, s a szuperintendáns mögött ide s tova a rózsakeresztillatú, ezredvégi szél, mely csak akkor fú, ha nem figyelünk oda.

Párta Vera, a TNPU archivistája

(Seattle-Davos-Szolnok-Varanasi, 2000. 01. 01.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.