Sághy Miklós

Fejétől vérzik

A kormány felsőoktatás-politikájának ellentmondásairól

  • Sághy Miklós
  • 2013. február 16.

Publicisztika

"a mikor alamizsnát osztogatsz, ne tudja a te bal kezed, mit cselekszik a te jobb kezed"

(Máté 6: 3)

A felsőoktatás-politika elképesztő fordulatai és hajmeresztő ötletelései jól példázzák, hogy a szűk kormányzati elit (mely feltehetőleg a miniszterelnököt és néhány gazdasági vezetőjét jelenti csupán) miképpen hasonlik meg szinte napról napra önmagával (nem a szakmával, mert attól már rég elváltak útjaik), és teszi kiszámíthatatlanná és egymásnak ellentmondó intézkedések terepévé ezúttal a felsőoktatás egészét. A jogos társadalmi ellenállás, a diák- és tanártüntetések lényegében nem tettek mást, mint hogy katalizálták és a végletekig fokozták azt a skizofréniát, mely eleve jellemezte a felsőoktatás eddigi irányítását. Lássuk, milyen alapvető, súlyos ellentmondásokat tartalmaznak a "kiszivárgó" kormányzati szándékok és az eddig ténylegesen bevezetett intézkedések, rendeletek.

A világhírű főiskola alapításának ötlete

Miközben a felsőoktatásból folyamatosan zajlik a "csendes", ámde jelentős forráskivonás, mely a teljesítőképességük határára érkezett intézményeket szénszünetre, elbocsátásokra és egyéb kétségbeesett lépésekre kényszeríti, akkor a miniszterelnök személyesen jelenti be (ahogy a stadionépítéseket is szokta) a felsőoktatást érintő újabb ötletét: alapítani kell egy elit üzleti főiskolát Budapesten, egy "világszínvonalú", a nyugat-európai és az amerikai egyetemekkel is versenyképes úgynevezett "business schoolt". Ez részben állami forrásokból, részben magánpénzből valósulna meg - teszi hozzá Orbán. Mivel a Hankook gumigyárral történő stratégiaimegállapodás-kötés kellően ünnepi keretei közt hangzott el a bátor javaslat, feltételezhető, hogy a keleti nyitás stratégiáját, valamint üzleti fortélyait oktatnák ezen a világhírű főiskolán. Azért gondolok speciális képzésre, mert amúgy számos üzleti, gazdasági felsőoktatási intézmény létezik Budapesten és vidéken; talán elég a Corvinus Egyetem vagy a Budapesti Gazdasági Főiskola angol nyelvű képzéseire utalni, hogy a magánegyetemeket (CEU, IBS) már ne is említsem. Ha elégedetlen a miniszterelnök a magyar (üzleti) felsőoktatással, akkor miért nem a meglévő intézményeket támogatja, s próbálja meg világszínvonalúvá tenni? Például az említett fővárosiakat vagy, teszem azt, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának angol nyelvű képzéseit? Azoktól ugyanis éppen hogy elvesz és elvenni szándékozik a kormányzat, miközben adófizetői pénzből egy új intézmény alapítását tervezi és javasolja. Most akkor túl sok a felsőoktatási intézmény, vagy még mindig nem elég?

Határtalan adakozókedv

Ellentmondásos logika figyelhető meg az erdélyi Sapientia Tudományegyetemnek megítélt (s a kormányfő személyes jelenlétével, illetve kézjegyével támogatott) 4 milliárd forintos állami dotáció kapcsán is. Miközben a határon belüli egyetemektől szűkmarkúan elvon, addig a nevezett erdélyi intézményt extra támogatással jutalmazza a kormány. Persze erre joggal lehet azt válaszolni, hogy amíg a magyarországi felsőoktatás úgyis túlméretezetten és pazarlón működik, ennélfogva kétségtelenül racionalizálásra szorul, addig a Sapientia ügye a magyarság megmaradásának a létkérdése. Evvel az érvvel, vagyis a határon túli magyarság támogatásának szükségességével nincs is mit vitatkozni. Látni kell ugyanakkor, hogy az erdélyi magyar nyelvű felsőoktatásnak csupán egy kis szeletét jelenti a Sapientia egyetem. Hiszen míg oda hozzávetőlegesen 2000 diák jár, addig a kolozsvári Babesü-Bolyai Tudományegyetem magyar tagozatán megközelítőleg 7000 diák tanul anyanyelvén. Amikor tehát a magyar kormány az előbbi csoportot kiemelten dotálja, az utóbbit pedig nagyrészt a román állam támogatáspolitikájára bízza, akkor különbséget tesz az erdélyi magyarok különböző csoportjai közt. A magyar kormány tehát csak bizonyos körök tanulmányait és oktatói tevékenységét támogatja célirányosan és nagyvonalúan Erdélyben, másokét nem. Megint azt tapasztaljuk, ezúttal a határon túli támogatások esetében: az egyik kéz bőkezűen osztogat, a másik szűkmarkúan bezárul.

Technokratizmus és a nemzeti kormány

A magát nemzetinek mondó kormány, mely tüntetőleg elítéli Európa technokrata, a (közös) gazdasági érdekeket a nemzetállamok fölé helyező szemléletmódját, a nemzeti kultúra terjesztésének, megtartásának és továbbhagyományozásának fontos intézményeit, a bölcsészettudományi karokat leépíteni és ellehetetleníteni igyekszik. Az elmúlt években folyamatosan csökkentek a nevezett karok államilag támogatott helyei.

Vajon nem technokrata-e az a szemléletmód maga is, mely a gazdasági hasznosság elve szerint ítél meg és ítél el olyan képzéseket és (kultúramegőrző, kultúraépítő) társadalmi cselekvéseket, amelyek legfőbb törekvése a nemzeti irodalom, történelem vagy éppenséggel a magyar folklór rituáléinak, zenei, képzőművészeti hagyományainak az ápolása és szóbeszédben tartása? Amikor a nemzeti kormány a nemzettudat és a nemzetlélek "ápolásának" szempontjából döntő jelentőségű felsőoktatási intézményeket és tudományos fellegvárakat gazdasági érvekre, statisztikai adatokra hivatkozva ellehetetlenít, vajon nem a saját ideológiáját, nemzeti hitvallását kérdőjelezi-e meg valójában? Furcsán hat, hogy a magyar állampolgárságot "vér szerinti" meghatározottságként, "sorsrendelésként" és az "isteni akarat beteljesedéseként" elképzelő kormányzat (ilyen érvek hangzottak el a miniszterelnök több beszédében meg az Országgyűlés elnökének év végi visszatekintésében) a rideg mérnökökre és gazdasági technokratákra kívánja bízni az ország jövőjének tényleges sorsát.

 

Hallgató taktika


Hallgató taktika

Fotó: Németh Dániel

Ráadásul még ezen a kultúraellenes intézkedéssorozaton belül is megjelenik egy újabb ellentmondás. Az államilag támogatott hallgatói helyek megkurtítása az első, nyilvánosságra került tervek szerint utolérte volna a mindaddig prioritásnak számító mérnök- és természettudományos képzéseket is. Azaz: a néhány héttel ezelőtti keretszámok tükrében e képzések is a forráskivonás áldozataiként tűntek fel, akárcsak az eleddig társadalmilag, de főképpen gazdaságilag haszontalannak minősített szakok és programok. Ez pedig a kormány korábban hangoztatott törekvéseit kérdőjelezné meg.

 

A miniszterelnök határozott célkitűzése az is - amiképpen ezt a debreceni rektori konferencián világosan kifejtette -, hogy az egyetemeket önfenntartókká kell tenni (szemben például a magyar labdarúgással, mely a nehéz időkben is számíthat az ő, illetve az adófizetők bőkezű támogatására).

Irány az önfenntartó egyetem!

E törekvés hozadéka az elit felsőoktatás kialakulása volna, érvel a kormányfő, hiszen az állami forráskivonás a felsőoktatási intézmények közti szelekciót generálja; előidézi például, hogy az életképtelen intézmények elsorvadnak, amennyiben nem tudnak elegendő (pénzes) hallgatót toborozni, és nem tudják képzéseiket az ő tandíjaikból fenntartani. A megmaradt egyetemek pedig egyfelől megerősödnek kiemelkedő intézményi pozíciójukban, másfelől a társadalom felső rétegének kontraszelekcióját s a társadalmi mobilitás lehetőségének minimalizálását segítik elő - kormányrendeletben meghatározott (majd részben visszavont?) - magas tandíjaikkal. (Már amennyiben a hallgatók által befizetett összegek valóban az oktatást végző intézményekhez folynának be.)

Ez a szisztéma a már amúgy is jelentős szakadékot növelné a magyar társadalmon belül. A lapzártánkkor érvényes elképzelés szerint tizenhat szak (jogász, közgazdász, kommunikáció és médiatudomány stb.) esetében a kormány még arra sem ügyelt, hogy néhány államilag támogatott helyet fenntartson a szegény, ámde tehetséges hallgatóknak, s így a minőségi elv, vagyis a tehetségalapú tudás versenyének lehetősége (legalább látszatra) benne maradjon a rendszerben. A piaci versenyre kényszerítő kormányzati intézkedésekkel szemben ugyanakkor ismét megjelenik egy másik markáns tendencia, mégpedig a felsőoktatási támogatások régiópolitikai alapon történő kiutalása, pályáztatása. (Erről lásd szerzőnk korábbi cikkét: Időt adj rá, Magyar Narancs, 2012. október 11.) Miközben tehát a felsőoktatást magára hagyva igyekszik a kormányzat az intézmények szelekcióját serkenteni, és ebben az értelemben az elitizmus, a felsőoktatás szűkítésének híveként jeleníti meg magát, addig a felsőoktatási támogatások régiópolitikai alapú osztogatásával az előbbinek ellentmondó elvet is működtet, nevezetesen az egalitizmus elvét. Az utóbbi elvet példázzák a kisvárosok kevésbé fejlett főiskoláinak juttatott jelentős állami támogatások, valamint az olyan forráspályázatok, melyekből a budapesti felsőoktatási intézményeket eleve kizárták. A kormány két keze ez esetben is eltérően működik. Az egyikkel a "kiválósági" versenyben lemaradt intézményeket dotálja, a másikkal pedig anyagi forrásokat vesz ki az egész rendszerből, és így próbálja a "természetes" kiválasztódást elősegíteni.

További ellentmondás, hogy amennyiben az egyetemeket önállóvá, önfenntartóvá szeretné tenni a kormány, vagyis az állami szerepvállalást (legalábbis financiális téren) minimalizálni akarja, vajon milyen alapon szándékozik államilag delegált kancellárokat, gazdasági vezetőket ültetni az egyetemek élére (e hír szintén az oktatáspolitikai illetékesektől "szivárgott ki"). A kormány minimalizálja az állami szerepvállalást - de saját delegáltjaira, a kancellárokra bízná a felsőoktatási intézmények vezetését? Előállhat az a paradoxon, hogy az állami kancellár mondja majd meg, mire költheti a saját jövedelmét az állam által magára hagyott főiskola vagy egyetem.

Az elveszett egyetemi autonómia

A felsőoktatás rendszerét irányító kormányzati erő olyan alakot ölt, költőien szólva, mint egy meghasonlott elme által vezérelt test. Mintha az egyik kar nem tudná, mit tesz a másik. Amíg az egyik pazarlón osztogat, a másik szűkmarkúan elvesz, amíg az egyik simogat, a másik ököllel odacsap, hogy aztán néhány nap múlva, ki tudja, miért, a szerepek felcserélődjenek, s az ellenkező oldalú végtagok önmaguk ellentétébe fordulva működjenek tovább; csábítva, fenyegetve, igencsak nagy s fáradhatatlan mozgási energiával.

Komoly tudósember nem ringatja magát abban az illúzióban, hogy létezik mindentől független, autonóm tudományos igazság, illetve - ezzel szoros összefüggésben - a gazdaságtól, politikától, államtól független, autonóm egyetemi rendszer. Azt is nehéz volna vitatni, hogy a tudomány, az akadémiai szféra "függőségi formái" a társadalmi, történelmi alakulásokkal együtt folyamatosan változnak, változni kényszerülnek. Nem is az a baj tehát, hogy a jelenlegi kormányzat (akárcsak összes elődje) átalakításokat hajtana végre az ágazatban, hiszen erre kétségtelenül nagy szüksége volna a magyar felsőoktatásnak. Csakhogy a jelenlegi kormányzat az egyetemeknek azt az autonómiáját nem ismeri el, mely leginkább (irányítás) szakmai kompetenciaként volna meghatározható, és a mindenkori hatalommal folytatott tárgyalások alapja lehetne. Amikor a kormány illetékesei nem tárgyalnak például a rektori konferencia képviselőivel (mint a felsőoktatás legfelsőbb reprezentánsaival), és amikor kormánymegbízottakat, kancellárokat ültetnek az egyetemek élére, akkor az ágazatnak azt a jogát veszik semmibe, hogy a saját szakmai ügyeibe beleszólhasson. Nem ismerik el szakmai létének autonómiáját! Pedig a szakmai alapon született döntések sokkal időtállóbbak, mint a politikai trendek, szeszélyes politikai széljárások által hozott s vitt átalakítási kísérletek. És a "kiegyezés" a politikai döntéshozóknak is jobb volna. Hiszen most körülbelül az a helyzet, hogy a szakmai autonómiájuktól teljes mértékben megfosztott intézmények vezetői, alkalmazottai döbbenten nézik, hogy a kormány(fő) a ló egyik oldaláról a másikra esik, és hallják, ahogy koppan a fej, s látják, ahogy fogvicsorgatva mászik viszsza a vérző ember. Nézik, és nem értik, hogy miért nem hallja tanácsaikat a nyeregbe jutás és az előrehaladás egyszerű fortélyairól.

A szerző művészetelméleti szakember, egyetemi oktató.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.