Háború Izraelben: milyen érvek szólnak a kétállami megoldás mellett?

Publicisztika

ENSZ-szakértők egy csoportja arra figyelmeztetett, fennál a népirtás veszélye Gázában. Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő szerint ha ezzel a kifejezéssel dobálóznak, az még távolabb taszítja a palesztinokat és az izraelieket egymástól és a békétől.

A sztálingrádi csata kétmillió áldozatot követelt. Ez népirtásnak számít? Nyilvánvalóan nem, hiszen a népirtás egy nemzeti, etnikai vagy vallási csoport, vagy egy egész nép szándékos megsemmisítése. Ebben különbözik egy különösen kegyetlen, vagy sok áldozattal járó vérfürdőtől. Népirtást követtek el például az örmények, a zsidók és a tuszik ellen, amelyekhez sem az október 7-i mészárlás, sem a Gázai-övezet bombázása és ostroma nem hasonlítható. Mégis annyi szenvedélyt és dühöt vált ki a „Szentföld” szétmarcangolása és Oroszország Ukrajna elleni agressziója, hogy már az ENSZ „szakértői” sem látják a különbséget a kettő között. Annyira általános a félelem, hogy már nem halljuk meg egymást, és nem a nevükön nevezzük a dolgokat, ezzel pedig, Albert Camus-t idézve „csak növeljük a világ szerencsétlenségét”.

A szavak tisztázhatnak vagy összezavarhatnak egy helyzetet, felszíthatják vagy megfékezhetik a gyűlöletet, vég nélküli háborúba zárhatnak népeket, vagy segíthetnek nekik elfogadni a kompromisszum gondolatát. A szavaknak megvan a maguk súlya és dinamikája: próbáljunk csak meg békéről beszélni, miután egyszer elhangzott a „népirtás” kifejezés.

„De az a rengeteg gyűlölet?” – érkezik az ellenérv. Ha visszaemlékeznek, harminc évvel ezelőtt, amikor a palesztinok és az izraeliek hittek a békében, a gyűlölet már halványulóban volt, és el is tűnhetett volna. Ezt a reményt kell feléleszteni ahhoz, hogy ismét visszaszoruljon. Erre persze az szokott lenni a reakció, hogy szépek az álmok, de a realitás egészen más.

Ez igaz, de éppen a realizmus követeli meg, hogy újra elővegyük a két állam együttélésén alapuló béke gondolatát, mert ha nem ez, akkor mi legyen? Száz éven át tartó háború? Vagy egy olyan kétnemzetiségű állam, amiből senki sem kér, és amihez képest Libanon valódi Svájc lenne?

A kétállami megoldás újra terítéken van, Washington ezt sürgeti, az Európai Unió is ezt szorgalmazza, és szinte minden arab vezető erre törekszik, óvatosan, de meggyőződéssel.

Ezek tények, a legtöbben mégis rávágják, hogy a kétállami megoldás „nem működhet”, mert az izraeli jobboldal nem akar palesztin államot, a Hamász semmit nem akar, csak elpusztítani Izraelt, az izraeli baloldal vereséget szenvedett, a Palesztin Hatóság a végét járja, és egy gyerek is beláthatja, hogy „nincs kivel tárgyalni”.

Igen? Valóban? Mert a politikában kizárólag kőbe vésett helyzetek vannak? Mert az izraeli jobboldal szükségszerűen túl kell, hogy éljen egy ekkora kudarcot? Mert a Palesztin Hatóság agóniája örökké fog tartani, és egyedül a Hamász testesítheti meg Palesztinát? Mert lehetetlen, hogy az izraeli baloldal korábban visszatér a hatalomba, mint képzeljük? Mert ez a mostani földindulás nem fogja alapjaiban megváltoztatni a helyzetet, ahogy a jom kippuri háború után történt?

Az egyetlen biztos pont az, hogyha semmivel nem próbálkozunk, semmi nem is fog változni. De mi lenne, ha az Egyesült Államok és az Európai Unió úgy döntene, hogy újra elkezd dolgozni rajta, hogy visszaadja a béke hitelét, és világossá teszi, hogy tárgyalások és megállapodás hiányában felfüggeszti az izraelieknek és a palesztinoknak nyújtott támogatásait? Azon a napon minden újra lehetséges lesz, mert a palesztinok és az izraeliek túlságosan kimerültek ahhoz, hogy folytatni akarják a háborút. Ám a vitának ezen a pontján a semmittevésre elszántak kórusa egyik másik dallamot dúdol: azt, hogy „már túl késő”. Jól ismerjük ezt a nótát, amelyik zokogva temeti a kétállami megoldást, mint olyasmit, amire gondolni is kár, annyira elszaporodtak már az izraeli telepek a megszállt területeken. Azt szokták mondani, hogy Ciszjordániát „kilyuggatták”, de hány telepes is költözött oda mostanáig?

 
Palesztinokat támogató falfestmény előtt hegedül egy utcai zenész az indonéziai Depokban
Fotó: MTI/EPA/Adi Weda

Körülbelül ötszázezer, ami sok, de négyszer kevesebb, mint az Izraelben élő és izraeli állampolgárságú palesztinok száma. Ha két állam lenne, és a zsidók ugyanolyan jogokkal és biztonságban élhetnének Palesztinában, mint az izraeli arabok Izraelben, akkor miért kellene elüldözni a telepeseket? Akik el akarnak menni, el fognak menni. Akik maradni akarnak, azok megtehetik, külföldi lakosként vagy palesztin állampolgárként.

„Abszurd”, „elképzelhetetlen”, „lehetetlen”, mondják majd. Igen, ma az lenne. De amikor abbahagyjuk, hogy ráteszünk még egy lapáttal a világ nyomorúságára azzal, hogy a megdöbbentő gyilkosságokat és a visszataszító megtorlásokat „népirtásnak” nevezzük, rá fogunk jönni: az egyetlen dolog, ami lehetetlen, az a status quo, és hogy a béke semmit sem tilt.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.) 

(Címlapképünkön: A Rio de Janeiró-i Copacabana homokjába szúrt izraeli zászlókkal emlékeznek a Hamász iszlamista terrorszervezet fegyveresei által október elején meggyilkolt 1400 izraelire. Fotó: MTI/EPA-EFE/Antonio Lacerda)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.