László Csaba

Így van a rendszer kitalálva – I. rész

Az ellenzéki vereség okairól

Publicisztika

Mindenki lázasan keresi a vereség és a győzelem okait. A győztesek elégedett mosollyal nyugtázzák az eredményeket, a vesztesek azon rágódnak, hogy ez miként volt lehetséges. Hiszen megtettek mindent, ami emberileg, politikailag szükségesnek és lehetségesnek tűnt, és mégis – ennél nagyobbat nem is bukhattak volna.

A következőkben megpróbálom megfogalmazni a legfontosabb összefüggéseket.

Demokrácia

Az első állításom, hogy Magyarországon nincs klasszikus, nyugati értelemben vett demokrácia annak ellenére, hogy látszólag minden lényeges kelléke, díszlete megtalálható. Kornai János évekkel ezelőtt megírta, hogy Magyarország ma már autokrácia, és fő üzenete most is érvényes. (lásd: Még egyszer a rendszerparadigmáról, Közgazdasági Szemle, 2016. október; olvasható a kornai-janos.hu-n is.)

A putyini értelemben vett agresszív diktatúráról nem beszélhetünk. Igény lehet, hogy lenne rá, de szükség semmiképpen. Nem kell minden ellenzéki politikust, újságírót, jogvédőt, LMBTQ-aktivistát lecsukni, elüldözni. A rendszer kisebb zökkenőkkel hibátlanul működik. Így el lehet járni EU-csúcsértekezletekre, lehet számítani az EU hatalmas pénzügyi támogatására, a multinacionális cégek befektetéseire, és még csak attól sem kell félnie a kormány oligarcháinak, hogy külföldi kikötőkben, reptereken lefoglalják a jachtjaikat, repülőgépeiket.

A vesztesek, hazai és külföldi elemzők egyik fő problémája, hogy a fenti leckét álmukból felkeltve is bármikor felmondják, de a választások eredményét mégis egy nyugati értelemben vett demokratikus választás mércéjével mérik. Csakhogy 1963-ban is volt országgyűlési választás Magyarországon. A részvétel 97,2 százalékos volt és ezen belül a rendszert támogatók aránya 98,9 százalék. Nem hinném, hogy akkoriban bárki azon töprengett volna, hogy miért is nyert ilyen arányban Kádár János. Mindenki tudta, hogy a rendszer így van kitalálva. Az orosz csapatok jelenléte, a szigorú állami kontroll alatt működő sajtó, a hatalom világos elvárása mellett senki nem lepődött meg. Az orosz csapatok már régen nincsenek itt, és a klasszikus kommunista elnyomó technikák is sokat alakultak. A világnak ezen a részén – az EU-ban – szuronnyal, katona csizmával ma már nem illik hatalmat megszerezni, megtartani.

Márpedig nehéz úgy helyes válaszokat adni, ha a kiindulópontok tévesek.

A NER pillérei

Lássuk, milyen elemekből áll a NER lépésről lépésre kialakult hatalmi gépezete.

A választási rendszer testre szabása szinte perverz módon tereli egybe ellenzéki oldalon a legkülönbözőbb nézetű, társadalmi hátterű pártokat, mert ez az egyetlen esélyük a választáson. De – egy vallási hasonlattal élve – milyen esély az, ahol keresztényeket, muszlimokat, zsidókat, buddhistákat, hindukat „kényszerítenének” egy asztalhoz, hogy összehozzák az egyetlen, a világon mindenki által követendő szent könyvet? Ne csodálkozzunk, hogy nem lesz egyszerű folyamat. Ezzel nem szeretném felmenteni az ellenzéki együttműködés során érzékelhető kicsinyes politikai játékok, veszekedések résztvevőit.

Az egyfordulós rendszer, a körzethatárok „kiigazítása”, a kamupártok tolerálása, a győztes kompenzáció, az egyéni körzetekben a győztes mindent visz elve, a határon túliak közötti abszurd szavazási különbségtétel – mind egyértelműen a NER hosszú távú fennmaradását hivatott szolgálni.

Az államhatalmi rendszer NER szolgálatába állítása. A fékek és ellensúlyok rendszerét gyakorlatilag teljesen kiiktatták. Ezek közül eredeti funkciójában nem működik a köztársasági elnöki intézmény, az Alkotmánybíróság, az ügyészség, az Állami Számvevőszék, az Alapvető Jogok Biztosi Hivatala, a Költségvetési Tanács, a médiahatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, a Magyar Nemzeti Bank, a Nemzeti Választási Bizottság. A bíróságok teljes bedarálása több kísérlet ellenére még nem sikerült teljesen, de erre nincs is szükség. A tyúkperekkel, a büntetőügyek többségével nincs dolga a kormánynak, nem is akarnak beleavatkozni. A politikailag fontos, nagy ügyek viszont előbb-utóbb eljutnak a Kúriára, amelynek egyre inkább megkérdőjelezhetővé válik a függetlensége. De miként az elmúlt hetekben is láttuk, végső menedéknek ott az Alkotmánybíróság, amely a kampány utolsó heteiben is érvénytelenített egy kormánynak nem tetsző kúriai ítéletet. (Az AB megsemmisítette a Kúria azon döntését, hogy a kormány megsértette a választási törvényt, amikor egy Covid-hírlevélben háborúpárti ellenzékről írt.)

Természetesen lehet arra hivatkozni, hogy korábban is ültek e hivatalokban az aktuális kormányhoz lojális emberek. De mindenhol és akár az idők végezetéig bebetonozva, még a látszatra sem ügyelve?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.