László Csaba

Így van a rendszer kitalálva – I. rész

Az ellenzéki vereség okairól

Publicisztika

Mindenki lázasan keresi a vereség és a győzelem okait. A győztesek elégedett mosollyal nyugtázzák az eredményeket, a vesztesek azon rágódnak, hogy ez miként volt lehetséges. Hiszen megtettek mindent, ami emberileg, politikailag szükségesnek és lehetségesnek tűnt, és mégis – ennél nagyobbat nem is bukhattak volna.

A következőkben megpróbálom megfogalmazni a legfontosabb összefüggéseket.

Demokrácia

Az első állításom, hogy Magyarországon nincs klasszikus, nyugati értelemben vett demokrácia annak ellenére, hogy látszólag minden lényeges kelléke, díszlete megtalálható. Kornai János évekkel ezelőtt megírta, hogy Magyarország ma már autokrácia, és fő üzenete most is érvényes. (lásd: Még egyszer a rendszerparadigmáról, Közgazdasági Szemle, 2016. október; olvasható a kornai-janos.hu-n is.)

A putyini értelemben vett agresszív diktatúráról nem beszélhetünk. Igény lehet, hogy lenne rá, de szükség semmiképpen. Nem kell minden ellenzéki politikust, újságírót, jogvédőt, LMBTQ-aktivistát lecsukni, elüldözni. A rendszer kisebb zökkenőkkel hibátlanul működik. Így el lehet járni EU-csúcsértekezletekre, lehet számítani az EU hatalmas pénzügyi támogatására, a multinacionális cégek befektetéseire, és még csak attól sem kell félnie a kormány oligarcháinak, hogy külföldi kikötőkben, reptereken lefoglalják a jachtjaikat, repülőgépeiket.

A vesztesek, hazai és külföldi elemzők egyik fő problémája, hogy a fenti leckét álmukból felkeltve is bármikor felmondják, de a választások eredményét mégis egy nyugati értelemben vett demokratikus választás mércéjével mérik. Csakhogy 1963-ban is volt országgyűlési választás Magyarországon. A részvétel 97,2 százalékos volt és ezen belül a rendszert támogatók aránya 98,9 százalék. Nem hinném, hogy akkoriban bárki azon töprengett volna, hogy miért is nyert ilyen arányban Kádár János. Mindenki tudta, hogy a rendszer így van kitalálva. Az orosz csapatok jelenléte, a szigorú állami kontroll alatt működő sajtó, a hatalom világos elvárása mellett senki nem lepődött meg. Az orosz csapatok már régen nincsenek itt, és a klasszikus kommunista elnyomó technikák is sokat alakultak. A világnak ezen a részén – az EU-ban – szuronnyal, katona csizmával ma már nem illik hatalmat megszerezni, megtartani.

Márpedig nehéz úgy helyes válaszokat adni, ha a kiindulópontok tévesek.

A NER pillérei

Lássuk, milyen elemekből áll a NER lépésről lépésre kialakult hatalmi gépezete.

A választási rendszer testre szabása szinte perverz módon tereli egybe ellenzéki oldalon a legkülönbözőbb nézetű, társadalmi hátterű pártokat, mert ez az egyetlen esélyük a választáson. De – egy vallási hasonlattal élve – milyen esély az, ahol keresztényeket, muszlimokat, zsidókat, buddhistákat, hindukat „kényszerítenének” egy asztalhoz, hogy összehozzák az egyetlen, a világon mindenki által követendő szent könyvet? Ne csodálkozzunk, hogy nem lesz egyszerű folyamat. Ezzel nem szeretném felmenteni az ellenzéki együttműködés során érzékelhető kicsinyes politikai játékok, veszekedések résztvevőit.

Az egyfordulós rendszer, a körzethatárok „kiigazítása”, a kamupártok tolerálása, a győztes kompenzáció, az egyéni körzetekben a győztes mindent visz elve, a határon túliak közötti abszurd szavazási különbségtétel – mind egyértelműen a NER hosszú távú fennmaradását hivatott szolgálni.

Az államhatalmi rendszer NER szolgálatába állítása. A fékek és ellensúlyok rendszerét gyakorlatilag teljesen kiiktatták. Ezek közül eredeti funkciójában nem működik a köztársasági elnöki intézmény, az Alkotmánybíróság, az ügyészség, az Állami Számvevőszék, az Alapvető Jogok Biztosi Hivatala, a Költségvetési Tanács, a médiahatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, a Magyar Nemzeti Bank, a Nemzeti Választási Bizottság. A bíróságok teljes bedarálása több kísérlet ellenére még nem sikerült teljesen, de erre nincs is szükség. A tyúkperekkel, a büntetőügyek többségével nincs dolga a kormánynak, nem is akarnak beleavatkozni. A politikailag fontos, nagy ügyek viszont előbb-utóbb eljutnak a Kúriára, amelynek egyre inkább megkérdőjelezhetővé válik a függetlensége. De miként az elmúlt hetekben is láttuk, végső menedéknek ott az Alkotmánybíróság, amely a kampány utolsó heteiben is érvénytelenített egy kormánynak nem tetsző kúriai ítéletet. (Az AB megsemmisítette a Kúria azon döntését, hogy a kormány megsértette a választási törvényt, amikor egy Covid-hírlevélben háborúpárti ellenzékről írt.)

Természetesen lehet arra hivatkozni, hogy korábban is ültek e hivatalokban az aktuális kormányhoz lojális emberek. De mindenhol és akár az idők végezetéig bebetonozva, még a látszatra sem ügyelve?

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)