Janisch Attila: Iványi Gábor támadásával Orbán csapdát állított az ellenzéknek

  • Janisch Attila
  • 2022. február 23.

Publicisztika

A konfliktus csak azzal oldható fel, ha valamennyi ellenzéki párt egységesen kiáll Iványi köztársaságielnök-jelölése mellett.

Sajnos Orbán megint bizonyította, hogy a politikai aljasságban nem ismer határt, amit a nehezen vitatható konspirációs és taktikai tehetségével juttat érvényre. Mert mi is történik most Iványi Gáborral? Miért veti be Orbán a NAV-kommandót Iványi ellen? Nem csupán Iványi lejáratása a cél, hanem az ellene intézett vérlázító támadást eszközül használva az ellenzéki összefogás és az összefogás lehetséges szavazóinak végletes megosztása.     

Orbán mindig tévedhetetlenül ismeri fel az ellenfél egységén keletkezett halszálvékony repedést, ahová befeszítheti alantas politikai eszköztárát, hogy aztán a repedést, réssé, egyre terebélyesedő, végül áthidalhatatlanná váló szakadékká szélesítse. Most sem kerülte el a figyelmét, hogy Iványi Gábor köztársasági elnöki posztra való jelölésének kérdése - köszönhetően a Jobbik önzésének és téves startégiai helyzetfelismerésének - már önmagában is alaposan megosztotta az ellenzéki összefogásban résztvevő pártokat és az összefogás későbbi lehetséges szavazóit egyaránt. Az Iványi elleni elfogadhatatlan, de pontosan időzített (és alig vitathatóan Orbán által elrendelt) intézkedés - Iványi Gábor nagyon jelentős számú szimpatizánsaiban keltett felháborodásra építve - ezt az ellenzéken belüli konfliktust növeli a választás esetleges ellenzéki sikerét is ellehetetlenítő káosszá. Olyan lavinát indíthat ezzel Orbán az ellenzékén belül, amelyet szinte lehetetlen lesz megállítani, lehetetlen lesz kikerülni.

Talán csak akkor, ha a Jobbik és Jakab Péter belátja, hogy milyen stratégiai hiba volt Iványi Gábor köztársasági elnöki jelölését megtorpedózni, és az ellenzéki pártok mégis egységesen beállnának Iványi köztársasági elnöki jelölése mögé.   

A helyzet már csak azért is árulkodik arról a súlyos stratégia hiátusról (nevezhetném ezt tehetségtelenségnek is), amely időről-időre, így vagy úgy már többször is kisiklatta az Orbán leváltására megbuktatására tett ellenzéki kísérleteket, mert Iványi köztársasági elnöki jelöltsége mindössze formális gesztus, hiszen egy százalék esély sincs arra, hogy az Orbán által dominált önkényben megkaphassa a jelöltségét a poszt tényleges betöltésére váltó országgyűlési szavazati többséget. Vagyis a semmiért, az irígységnek engedve csakis az önzésért, az akarnokságért dobja oda, kockáztatja az összefogás egyik pártja és annak vezetője az összefogás egészének sikerét.   

A helyzetben rejlő paradoxon az, hogy amennyiben az ellenzéki összefogás és az összefogás szimpatizánsainak Iványit támogató közössége fel is ismerné ezt az Orbán által állított csapdát, akkor sem lehet már az intézkedés által keltett jogos érzelmi felindultságot meg nem történtté tenni. Azaz Iványi szimpatizánsai nem tehetnek mást, minthogy vedelmükbe veszik ezt a talpig becsületes, humanitárius elkötelezettségében, tartásában megkérdőjelezhetetlen, a köztársasági elnöki tisztségre minden szempontból alkalmas és méltó embert, ami (ha csak a Jobbik vissza nem lép) végül az ellenzéki összefogáson belüli antagonisztikus megosztottsághoz vezet.

Politikát csinálni, választást nyerni nagyon nehéz, szinte lehetetlen stratégiai előrelátás és komoly taktikai felkészültség nélkül; pláne egy olyan gátlástalan svindlerrel szemben, aki nem csak birtokol ilyesféle képességeket, hanem ráadásul hamiskártyás, csaló is.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.