Az országosan megkövetelt oktatási szintek sikeres elérését és sok más egyebet sem várhatunk a különböző iskolatípusokra szánt egyentankönyvek legnagyobb részétől akkor sem, ha tudunk szinte véletlenszerű kivételekről is. Igaznak tekintjük azt is, hogy
a most kísérletinek nevezett egyentankönyvek
általában nem szolgálják a közoktatás folyamata idején, vagy a kimeneti, továbblépési pontokon az átjárhatóságot még az azonos iskolatípusokon belül sem.
Véleményem szerint olyan, a mérésekre is felkészítő – az egyéni tanulást és az előmeneteli gondozást szolgáló – szaktárgyi feladatkönyvekre lenne szükség az elkülönülő és elkülönítő iskolatípusokra szabott egyentankönyvek helyett, amelyek tudásbázisa, készség- és képességfejlesztő feladatai valóságos esélyegyenlőséget kínálnak a különböző iskolatípusokban tanulók számára is. Ezeknek a feladatkönyveknek tanító, fejlesztő és összegző szerepe lehet. Nemcsak a szaktárgyi feladatokat, azok megoldásait, hanem a megoldások és kapcsolódó szakmai anyag részletes magyarázatait is adják, kiegészítve keresztutalásokkal, fogalomtárral, tárgymutatóval.
A szaktárgyi feladatok ezekben a könyvekben világosan tagolódnak szintek, tudás- és kompetenciakövetelmények szerint. A különböző iskolatípusok követelményei, illetve az átjárhatóságot biztosító követelménykülönbségek is áttekinthetően megtalálhatók bennük könyvészeti, technikai megoldások segítségével.
A feladatok különböző mélységi szinteken lefedik a nemzeti alaptantervet és annak követelményrendszerét. Ugyanakkor lehetővé teszik eltérő kerettantervek, tankönyvek alkalmazását. Így bármilyen helyi kerettanterv szerint működik is az iskola, a diákok és a tanárok is tudják, hogy a tantárgyi mérési pontokon mi a pontos elvárás ismeret és feladattípusok szintjén is, mert az országos diagnosztikus és kimeneti mérések is ezeken alapulnak. A feladatkönyvek segítségével folyamatosan átlátható, hogyan készíthetik fel a tanárok a diákokat, miközben a tananyag, a módszerek tekintetében a helyi igények szerint tanítanak, akár eltolt tantárgyi struktúrában is. Ezek a szaktárgyi feladatkönyvek valójában támogathatják akár a differenciált és integrált oktatást is. A feladatkönyvek állami támogatást vagy ingyenességet élveznének mind a diákok, mind a tanárok számára.
|
Ma is létezik gyakorlatias példa arra, hogyan lehet felkészülni akár diagnosztikus, akár kimeneti teljesítményt értékelő országos mérésekre.
A kétszintű érettségi 2006-os bevezetése óta,
helyesen, nyilvánosak és digitálisan folyamatosan elérhetők a korábbi érettségi feladatsorok és megoldókulcsaik is. Hasonlóképp igaz ez az országos kompetenciamérések matematikai és szövegértési feladataira, illetve a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok központi írásbeli feladataira. Ezek a nyilvánosan és ingyenesen hozzáférhető feladatsorok azonban csak megoldókulcsokat adnak, és nem tartalmaznak tanító, értelmező magyarázatokat, megoldási mintákat esszéfeladatok esetében, sem a nemzeti alaptantervi anyagra vonatkoztatott utalásokat. Természetesen így is informatívak és hasznosak mind a diákok, mind a tanárok számára. Korábban ugyanakkor készültek szaktárgyi kiegészítő könyvek – néhányuk ma is hozzáférhető –, amelyek tanító, feldolgozást segítő jelleggel célozták meg a sikeres szaktárgyi vizsgafelkészülést és a nagyobb ívű tananyag-áttekintést. Ezek a segédkönyvek a tankönyvpiac részei voltak, és ott lehettek a tanárok és diákok polcain is.
|
Nem ismeretlen, álmodozó elképzelés, ami mellett állok. Különböző, különösen a felsőoktatás szintjeire vonatkozó felvételi standardok feladatait, azok részletes magyarázatait, módszertanát következetesen tartalmazó könyvek számos országban léteznek. Ezeknek belső és nemzetközi piaca is van. Ráadásul akkora példányszámban adják ki őket, hogy drágának is nehezen nevezhetők.
Ha a fentiekben bemutatott feladattankönyvek megszületnének,
nem lenne szükség az egyentankönyvekre.
Lehetnének helyettük a helyi szociokulturális adottságoknak megfelelő, azokra módszertanilag és pedagógiailag alkalmazható, nyilvánosan is hozzáférhető tantervek, amelyek a kimeneti követelményeknek is megfelelnek. És lehetnek ezekhez szakmailag és nem politikailag akkreditált tankönyvpiaci könyvek.
A megvalósításhoz nemcsak a – hitem szerint meglévő – szakemberek munkájára, de a politika szakmaiság vezérelte belátására, egyetértésére, akaratára is szükség van.
Kulcskérdések, amiről a cikkben most nem ejtettem szót
1. Miért is kellett az uniós források milliárdjait többek között egyentankönyvek legyártatására költeni? |