Inkei Péter

Hogyan menthető meg a járvány sújtotta magyar kultúra?

  • Inkei Péter
  • 2020. július 4.

Publicisztika

Minél nagyobb a baj, annál gyakrabban bukkan fel a vélekedés, hogy színes és exponált mivoltában a kultúra sérelmei elvonják a figyelmet a többi ágazatot érő veszteségekről. Most viszont „papírja van róla”: a kormányok és az Európai Unió helyzetértékelése egyaránt néven nevezi a kultúra szereplőit a világválságot legjobban megsínylő csoportok körében.

Orbán Viktor a szánkba rágta: ahány munkahelyet a vírus tönkretett, az állam annyi új állást fog teremteni. Ennél lejjebb nem adhatja a kultúra sem: olyan helyzetbe kell hozni, hogy amennyi füstbe ment a vírus miatt, annyi új lehetőséget kapjon az államtól az újrakezdéshez.

A veszteség természete

A fő szimptómák brutálisak. Nincs előadás, nincs közönség, nincs bevétel. Vagy van kiállítás, de nincs látogató. A brazil elnök flegmájával mondhatnánk: ha lecseng a járvány, lesznek előadások, lesznek látogatók, újra lesz bevétel. Visszatérünk a normális kerékvágásba. Csakhogy tudjuk, új normális lesz.

Vajon a vesztegzári bénultság után kettőzött lendülettel fogjuk pótolni az elmaradó élményeket? Valószínűbb, hogy a lassulás lesz a jellemző. A közönség jó része még sokáig óvakodik majd a zsúfoltságtól, értékelni fogja a ritkás rendezvényeket. Módja és talán kedve is kevesebb lesz a mobilitásra. Netán érzékelhető hányad fogja lelkiismereti alapon visszafogni magát, ha összefüggést talál a világjárvány és a globális fogyasztás egyéb káros következményei – jelesül az éghajlati válság – között. Vagyis a látogatók körében kevesebb (kulturális) turistával kell számolni.

A mozilátogató magányossága

A mozilátogató magányossága

Fotó: MTI/EPA/Martin Divisek

A járvány miatt robbanásszerű gyorsasággal jutottak érvényre a digitális megoldások. A digitális kompetencia rohamosan fejlődött a pult mindkét oldalán: egyfelől a kultúra alkotói és szereplői, másfelől a fogyasztói és befogadói hétről hétre sajátítottak el új készségeket és szokásokat. A kulturális szervezetek tökéletesítették a közönséggel való digitális kapcsolattartás módszereit. A rohamosan bővülő kínálat erre rá is kényszeríti őket, ugyanúgy, ahogy a közönségnek is tanulnia kell az eligazodást a kínálatban.

Százezrek töltöttek le éle­tükben először könyvet vagy filmet, haraptak rá színház- és kiállításlátogatásra laptopon vagy okostelefonon. Ezek a fejlemények nyomot hagynak a majdani új normalitáson. Van rá esély, hogy magas szinten marad a digitális kultúrafogyasztás. Lesznek talán, akik a digitális élvezeteket transzformálják analóg üzemmódra, növelve a korábbi közönségszámot. Az sem zárható azonban ki, hogy tömegesen rögzül a személyes részvétel kárára a digitális műélvezet.

A digitális eszközök révén kitágult mezőnyben a felfokozott versenyhelyzet elősegíti a tehetség demokratikus kiválasztódását, ahol a sikeren leginkább a figyelem megragadásának képességét kell érteni. Reális veszély ugyanakkor a domináns tartalomszolgáltatók, mindenekelőtt a Netflix és Spotify kategóriájú globális szervezetek hegemón szerepének erősödése.

A kultúra a korábbinál központibb figyelmet kap a döntéshozók és a nagyközönség szemében, s várakozás övezi a társadalmi traumák meghaladásában betölthető szerepét. Ez az előny azonban kevés annak a kivédéséhez, amit a gazdaság visszaesésével megcsappanó vásárlói és támogatói erőforrások miatt el fog szenvedni. A jellemzően kis létszámú szervezetek és magas arányú önfoglalkoztató szabad­úszó helyzete strukturálisan kedvezőtlen a jelentős tartalékok képzéséhez, amivel könnyedén áthidalhatnák a néhány szűk hónapot.

false

Méretek

A kultúra dimenziói és az azokat érő veszteségek szokványos mértékegységgel nem fejezhetők ki. Mi viszont hűvös tárgyilagossággal számszerű válaszokat keresünk arra, hogy mekkora ágazatot sodort bajba a Covid-19 vírus.

Az Európai Unió magáévá tette a mesteri brit lépést, és a hagyományos kulturális ágazatra ráhúzta a fajsúlyosabb kreatív iparokat, miáltal egy nemzetgazdasági mércével izmosabb kreatív szektor érdekeit lehet érvényesíteni. A kultúrpolitikai diskurzusban ezerszer elhangzik – hiszen olyan jól hangzik –, hogy a kreatív ágazat 4,2 százalékkal járul hozzá az EU GDP-jéhez. Nem könnyű persze szétszálazni a zenészt és az építészt, a filmrendezőt és a divattervezőt, vagy a könyvtárost és a videójáték-fejlesztőt. Valójában kérdéses, hogy ezzel a fajta érveléssel mit nyertek a kultúra, közelebbről a művészet szereplői.

Kulturális ágazatról szólva a statisztikusok megmaradtak a bevett kontúrok között. Az Eurostat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataira alapozva 150 ezer körüli főt sorol a magyarországi kulturális szektorba. Nagyobbik csoportjuk a hazai fogalmak szerint a TEÁOR 900-as rovaton szerepeltetett mintegy 80 ezer „alkotó-, művészeti, szórakoztató tevékenységet” folytatók halmaza. A filmmel, tévével és rádióval, könyvkiadással foglalkozó másik 70 ezer az „információ, kommunikáció” főcsoportba van sorolva.

A 150 ezer kultúrmunkás a magyar foglalkoztatottak 3,4 százalékát teszi ki, mely arány közel van az uniós átlaghoz. Az Eurostat a művészekkel és írókkal együtt kezeli a fordítókat, újságírókat és más kreatívokat. Magyarországon e kör nagyjából egyharmada szabadúszó, ami jellemző a keleti tagállamokban, míg az önfoglalkoztatók hányada az Európai Unió egészében ennél nagyobb, közel 50 százalék.

A 150 ezer „kulturális foglalkoztatott” többsége tehát állásban van. Nem feltétlenül kulturális cégnél (gondoljunk a reklámcég grafikusára vagy az iskolai könyvtárosra), de jellemzően a kulturális értékek teremtését és közvetítését végző szervezetben. Az Eurostat idesorolja a magyar vállalatok 5,2 százalékát, ami szinte azonos az uniós átlaggal. A KSH emellett számon tart mintegy 10 ezer nonprofit kulturális szervezetet.

Költségvetési hátterű intézményben dolgozik a könyvtárak, múzeumok, levéltárak és művelődési házak, továbbá színházak és zenekarok közel 30 ezer alkalmazottja. Őket lepte meg Semjén Zsolt nagycsütörtök este – napra közel kétezer évvel az utolsó vacsora után – azzal, hogy készülhetnek a nyílt munkaerőpiacon való megmérettetésre.

A kultúra kemény magjának az Artisjus megbízói közt nyilvántartott több mint 20 ezer alkotót és előadót, illetve – velük részben átfedésben – a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE) közel 7 ezer tagját tekinthetjük. A fentebb sorolt munkaadóknál dolgozók jelentős része értelemszerűen nem művész, a kulturális élet karanténba zárása azonban őket is sújtja (és ők a művészeket segítő akciókból is kimaradnak).

false

A finanszírozás forrásai

Honnan remélhetnek támaszt a kultúra itt összeszámolt aktorai a kibontakozáshoz és a remélhetőleg bővített újratermeléshez? A kultúra finanszírozása kapcsán az állam, a közönség és a támogatók hármasságát szokás sorolni. A közönséggel kezdünk, mivel a kultúra értük létezik, nem az államért.

A kultúra iránti éhség dacára sajnos nagy biztonsággal jelezhető előre a vásárlóerő gyöngülése. A gazdaság visszaesése még azokban az országokban is megcsapolja a háztartások kasszáit, ahol kevésbé spártai (Boross Péter férfiasnak nevezné) a válságkezelés, mint nálunk. Ugyanakkor a magyarországi kultúrafinanszírozásban a lakosság jóval az európai átlag alatti mértékben, ráadásul némileg csökkenő összegekkel vesz részt „szabadidős és kulturális tevékenységekkel kapcsolatos szolgáltatásokat” vásárolva. Erre és könyvre (tankönyv nélkül) a KSH legutóbbi ismert adata szerint 2018-ban együttesen mintegy 200 milliárd forintot szánt a lakosság.

Más adatsorok – és személyes tapasztalataink is – a kulturális alkalmak és látogatottság fokozatos növekedését jelzik. Részese vagyunk a Krakkótól Ljubljanáig és Kolozsvártól Brünnig zajló kulturális pezsgésnek, az elmúlt évtized valóságos kelet-közép-európai kulturális forradalmának. Részben a statisztika rejtelmei közé tartozik, hogy ez miért nem jelenik meg a háztartásmérlegekben.

Akárhogy is, a lakosságtól a 2018-ra mért 200 milliárdnál többre 2021-ben sem számíthatunk. A kormány ennek körülbelül a kétszeresét költi kultúrára. A KSH 2018-ra 448 milliárdot számolt, nekem 2019-re 390 milliárd jött ki (lásd: Nem pártatlan, parttalan, Magyar Narancs, 2020. február 6.). Ez nem kevés, sőt – mint tudjuk – párját ritkítja Európában. Csakhogy ennek az összegnek szűk kétharmad része olajozza az élő kulturális tevékenységet, a többi különféle természetű „felhalmozásra” fordítódik.

A települési önkormányzatok az elmúlt időszakban együttesen mintegy 40 százalékkal fejelték meg a központi költségvetés kulturális ráfordításait. Nagy kérdés, hogy a fokozódó ütemű és egyre invenciózusabb kivéreztetésük után mire lesznek képesek 2021-ben.

Fennforog még a harmadik láb, a szponzorálás. Ezt a lábat szinte teljesen kirúgta a taorendszer, amelynek megszűnte (és részben a látványsportok felé terelése) után alig éledt újjá a vállalati támogatás gyakorlata. A hirdetések zöme ettől függetlenül eleve átvándorolt az internetre. A viszonzásmentes jótékonykodás pedig nálunk csak nyomokban éri a kultúrát. Jellemző módon mindössze három kulturális intézmény – az Élet és Irodalom hetilap, az Átrium Színház és a Pintér Béla és Társulata – mögött álló civil szervezet fért föl az 1 százalékos szja-fölajánlások legutóbbi top 500-as listájára.

A kultúrafinanszírozás forrásai nagyon eltérő módon oszlanak meg az egyes országokban. Ezt egy példán a francia (2016) és a magyar (2018) kulturális finanszírozás összevetésén szemléltetjük, lásd táblázatunkat. (A negyedik sor zöme nálunk az akkor még robogó taotámogatás.)

A segítség válfajai

Szétnézve a világban, változatos megoldásokat találunk, amelyekkel a kultúra világjárvány következtében bajba jutott szereplőinek a segítségére siettek. Az eszközök többsége megegyezik azzal, amit a többi kárvallottnál alkalmaznak. A támogatás egyik fő mozgatója annak belátása, hogy noha a koronavírus volt az ok, a jövedelemszerző tevékenységek szüneteltetését az állam rendelte el. A köz írta elő az önkorlátozást, a közpénzre épülő támogatás ezért nem segély, hanem ellentételezés. A gazdaság, vagyis a foglalkoztatás és az adófizető képesség életben tartásának parancsa a segítség másik fő mozgatórugója.

Az országok többsége a 2008-at követő pénzügyi válság során széltében alkalmazott élénkítő csomagokkal siet a gazdaság segítségére. Sok helyen ezzel az eljárással élnek a kultúra esetében is. A német szövetségi kormány mindenkin túltett. A gazdaság minden szereplőjét megillető eszközökön felül 50 milliárd eurót helyezett kilátásba a független művészek és kulturális kisvállalkozások számára. Hollandia és Csehország visszafogottabban, már márciusban 300 millió euróval, illetve 1 milliárd koronával (kb. 100, illetve 13 milliárd forinttal) toldotta meg az idei kulturális költségvetést.

A művészeknek, illetve a kulturális vállalkozásoknak, tehát a kínálati oldalnak adott különféle pénzcsomagok mellett figyelmet érdemelnek a keresletélénkítő megoldások. Bécs és Zürich városa a korlátozások feloldása után a lakosaihoz eljuttatott kulturális utalványokkal kívánja felpörgetni a forgalmat. Észak-Rajna-Vesztfália tartomány a támogatási procedúra rugalmassá tételében jeleskedett: lényegesen tágítottak a felhasználási jogcímeken, idősávokon és jogosultságokon, és ezek nagy részét meg fogják tartani a válság lecsengése után is.

Miben reménykedünk Magyarországon?

Munkaalapú társadalmunk szikáran méri a támogatást. A Köszönjük, Magyarország! program sok kötöttséggel járó támogatását sokszorosan túljegyezték. Más szereplők – pl. a fesztiválok szervezői – egyelőre nemhogy ígéretet nem kaptak, de még a válság előtt elbírált NKA-s pályázatokat is felfüggesztették. Arra vágyunk mindazonáltal, hogy a támogatások előbb említett két mozgatója – morális kötelezettség és a közérdek józan mérlegelése – jusson szerephez a döntéshozók munkájában. Például a következő módokon.

Kellő transzparencia híján csak remélni tudjuk, hogy a tao nyomán születő 37 milliárdos keret („az előadó-művészeti szervezetek többlettámogatása”) elosztásakor – az idén és 2021-ben is – szem előtt tartják a legtöbb kárt elszenvedő független szervezetek helyzetét.

Ez lenne a vezérelv a fenti keretből a nemzeti komolyzenei stratégia céljaira kikanyarított 4,7 milliárd forint felhasználásakor is.

A Nemzeti Kulturális Alap szakkollégiumainak a keretét (valamint a Magyar Művészeti Akadémia pályázati alapját) a kormánynak ki kellene egészítenie 100–150 százalékkal. A növekmény bázisán a leginkább érintett szakkollégiumok – színházi, tánc, zenei, könnyűzenei és népművészeti, valamint a kulturális fesztiváloké – a válság okozta veszteség kompenzációjára írjanak ki ad hoc pályázatokat. Ez együttesen mintegy 8–12 milliárd forintot igényel, amit érvényesíteni kellene a 2021. évi költségvetésben is.

Sok bajba került kisvállalkozáson és önfoglalkoztató művészen segít, ha a külföldi produkciók helyébe még több hazai filmforgatás léphet. E céllal kellene idén és jövőre mint­egy 50 százalékkal növelni a Nemzeti Filmalap 10 milliárd forintos filmgyártást támogató keretét.

Jóllehet a költségvetési hátterű intézmények viszonylagosan jól vészelték át a válsághelyzetet, a központi költségvetés „könyvtári, közművelődési és múzeumi feladatok” sorának 22 milliárd forintját ezeknek a szakmáknak a sanyarú helyzetére és a közalkalmazotti létből való kiűzetésére való tekintettel a kormány nagyobb mértékben emelje, mint amit a megalázóan kevés 6 százalékos béremelés igényel.

Ha van benne egy kis tisztesség, a kormány a második félévben visszaszármaztatja az önkormányzatoknak a gépjárműadó-bevételt. Egyúttal ösztönözhetné, hogy adott részét kulturális utalványok formájában juttassák el a lakossághoz.

Mindezt persze meg kell előznie a veszteségek módszeres föltárásának. Ennek most jött el az ideje, amikor többet tudunk a válság természetét és menetrendjét illetően. A vizsgálódás során kapjanak kiemelt figyelmet a puha kulturális infrastruktúra elemei: a szerkesztőségek, a produkciós cégek, a fesztiválszervezők stb.

*

A válság nem kíméli sem az idei, sem a jövő évi költségvetési erőforrásokat. Sokan vagyunk mégis, akik szívesen teszünk javaslatot az itt fölmerülő néhány tízmilliárd forint forrására. Személy szerint a Gustáv Husák vagy Nicolae Ceaușescu országát idéző kormánypropaganda keretével kezdeném.

Nagyot ütne, ha a kormány a németországi 50 milliárd eurónak megfelelő léptékben – azaz lélekszám- és GDP-arányosan – 5–7 milliárd eurót, vagyis 2000 milliárd forintot fordítana a kultúra megsegítésére. De megelégednék azzal is, ha nem is annyit, de ugyanoda szánna: vagyis a válságtól leginkább sújtott kulturális kisvállalkozások, szervezetek és szabadúszó kultúrmunkások megtámogatására.

A szerző kultúrakutató, a kelet-európai országok kultúrpolitikáját vizsgáló civil szervezet, a Budapesti Kulturális Obszervatórium igazgatója.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.