Konfessziószabászat

  • 2001. január 18.

Publicisztika

Elképzelhetőnek tartunk-e egy kis, sárga egyházat (vallást) nagy pápaszemmel és lila farokkal?

n Elképzelhetőnek tartunk-e egy kis, sárga egyházat (vallást) nagy pápaszemmel és lila farokkal?

A teljes vallás- és felekezeti szabadság, valamint egyház és állam szétválasztásának elvtalajába gyökerezett liberális közlöny lévén, a válaszunk: minden további nélkül igen, mindaddig, amíg eme egyház alapvető tanai között nem hirdet például olyat, hogy minden liberális közlönyt vagy bárkit pofán kell csapni egy partvissal; de a partvissal való ütlegelést amúgy is szigorúan tiltják az alkotmány idevonatkozó paragrafusai. Úgyhogy, ha minket kérdeznek, mi nem hoznánk új, korlátozó jellegű törvényeket arról, hogy milyen feltételekkel vegyen nyilvántartásba (engedélyezzen) a magyar állam új egyházakat (vallásokat), illetve hogy milyen környülállások esetén törölje őket nyilvántartásából; egyszerűbben fogalmazva: tilthassa be őket.

Márpedig a jelenlegi kormányzat épp valami ilyesmit, az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény módosítását forgatja busa homloka mögött. E módosítások (melyek elfogadása kétharmados mivoltuk miatt egyébiránt valószínűtlen) szigorítanák az egyházak bírósági nyilvántartásba vételének feltételeit, amennyiben kizárnák a nyilvántartásba vehető egyházak közül azokat a szervezeteket, amelyek "elsődleges" célja a "gazdasági tevékenység", a "politikai-érdekérvényesítő tevékenység", a "pszichikai vagy parapszichikai gyógyító tevékenység" (többek közt). Sőt azokat a már bejegyzett egyházakat, amelyek e tevékenységek "elsődleges" gyakorlásának gyanújába keverednének (például egy jól irányzott feljelentés nyomán), ügyészi beavatkozás után bíróság elé citálnák, és ott őket - ha ezen "elsődlegesség" bizonyítást nyerne - azon mód ki is ejtenék az egyházak köréből. Valamint: a módosító javaslat egyik paragrafusa kilátásba helyezi azt is, hogy egy alacsonyabb rendű (egyszerű többséget igénylő) törvénnyel a törvényhozó a későbbiekben különbséget tehet majd egyes egyházak "jogai és kötelezettségei" tekintetében.

E megfontolásokról még a legmegátalkodottabb klerikalista sem állíthatná, hogy akár csak nagy hígításban is érezni rajtuk a semleges állam elvének kénköves bűzét. Épp ellenkezőleg. (A szerzők javára írható viszont, hogy a bejegyzésre jelentkező egyháznak nem kell az állami instancia előtt - például az egyszer már jól bevált tüzesvas-próba segítségével - bizonyítania hittételeinek igazságát. Pedig ez esetben az eljárást privatizálni lehetne, és néhány jó barát mondjuk a Spanyolcsizma Kft.-n még foghatna is valamit.) E gumiparagrafusok segítségével ugyanis végső soron hatósági mérlegelés tárgyává válhat az, hogy emberek egy csoportja gyakorolhatja-e szabadon, más emberek hasonló csoportjaival azonos feltételek mellett a hitét; a közelebbről meg nem nevezett szakértőket felvonultató bíróság döntene arról, hogy egy egyház és vezetői, tagjai tényleg hisznek-e, vagy csak úgy tesznek, mintha hinnének, azért, hogy közben megkopasszák a hiszékenyeket, vagy más módon szélhámoskodjanak; esetleg politikai hatalomra törjenek.

E törvénymódosítás a "szekták" ocsúját kívánja elválasztani az úgynevezett történeti nagyegyházak búzájától. Arra, hogy a konzervatív oldal társadalomképébe mennyire ez utóbbiak - és közülük is a katolikus és a református - illenek bele, az elmúlt két évben sok példát láttunk; a kormánytagok nyilvános hitéletétől kezdve a millenniumi és más állami ceremóniák kvázivallásos - elsősorban katolikus - átlényegítéséig bezárólag. Kevés kétségünk van afelől, hogy ezeket a gesztusokat nem a kormánytagok spirituális meggyőződése inspirálta, hanem a fiúk ellenállhatatlan (és ne legyünk igazságtalanok: teljességgel érthető) vágya a társadalmi beágyazódásra.

Ám a katolikus és református Magyarországgal kötött politikai szerződés bizonyos, a mindannyiunk közös Magyarországán felhalmozott szabadságmennyiség szempontjából kellemetlen következményekkel is jár.

A konfessziós piac szereplői közötti szabad versenybe avatkozó állam nemcsak preferál egyes szereplőket, és preferálna még inkább e törvénymódosítással, de más szereplők működését - a "szimbolikus, társadalmi státus" közötti különbségekre való, homályos és a jogegyenlőség általános elvére fittyet hányó hivatkozással - épp e törvénymódosítás segítségével nehezítené tovább. Azon, hogy kik ezek a más szereplők, az elmúlt két évben a krisnások, a Hit Gyülekezete, a Jehova tanúi és más csodabogarak ellen folytatott konzervatív hecckampányok ismeretében nem kell sokat gondolkodnuk. (És nyilván csak a véletlen műve, hogy a Hit Gyülekezete ellen felhozott vádak épp e közösség állítólagos gazdasági machinációit, politikai kötődését és tagjainak furcsa vallási transzát pécézték ki: ennek semmi köze a törvénymódosításban vázolt kizáró tényezőkhöz.) De ha mind- ez nem lenne elég, lapozzuk fel a Nemzetbiztonsági Hivatal 1999-es évkönyvének 44. oldalát: "Más szélsőséges vallási mozgalmaknak is növekvő a tábora Magyarországon, és egyre több a társadalmi veszélyességükre utaló tapasztalat. Növekszik a részükről megnyert >>hívőkE mondatokkal persze nem az a fő baj, hogy az ellenkezőjük is igaz, vagy hogy úgyszólván minden vallást és egyházat fel lehet ilyen fényben tüntetni. Hanem az, hogy akár húsz évvel ezelőtt is leírhatták volna őket.

És mégis most akartak volna belőlük törvényt farigcsálni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.