Mi a bajom a DK miskolci polgármesterjelöltjével?

  • Janisch Attila
  • 2014. július 13.

Publicisztika

Janisch Attila a rasszizmusról, az előítéletességről és az általánosító véleményekről.

Én nem éltem soha Miskolcon, de sokat jártam arra, amikor helyszíneket kerestem az utolsó filmemhez. Rengeteg nehéz sorsú romával beszélgettem hosszan és mélyen, miközben egy helyi fiatalember vezette az autót, aki nagyon előítéletes volt velük. Tehát ha nem is mindent, de elég sokat tudok a problémáról.

Az a vidék különösen előítéletes, az ott élő cigányság pedig nagyon magára hagyott és lemaradott. Ebből sok nehézség következhet és következik is. Ez a lemaradottság, magára hagyottság komplex társadalmi probléma, amit már régen meg kellett volna oldani. Ugyanakkor talán nem kell különösebb nyelvi elemzésbe bocsátkoznom azzal kapcsolatban, hogy miért rasszista színezetű (hogy a legfinomabban fogalmazzak) azt mondani: „meg kell oldani a Miskolc környéki roma lakosság problémáit, mert az a cigánybűnözés megerősödéséhez vezet”, és ezzel szemben miért nem rasszista kijelentés azt mondani: „meg kell oldani a Miskolc környéki lemaradott társadalmi rétegek problémáit és meg kell akadályozni a további leszakadásukat, mert ez egyre kiszolgáltatottabbá teszi ezeket a rétegeket, amelynek következtében könnyen, mintegy az elfogadhatatlan életkörülményeik kényszerítő hatására kisebb-nagyobb bűncselekmények elkövetőivé válhatnak”.

Miért nem tartom rasszistának a második mondatot?

1. nem hangzik el benne egyetlen népcsoportra, etnikumra vonatkoztatott kizárólagossággal a bűnöző kifejezés, hanem a bűnbe sodródás veszélyét  általánosságban, a súlyosan leszakadó rétegek komplex egészére alkalmazza;

2. a romákat (is) csak a nem etnikailag meghatározott, leszakadásban lévő társadalmi réteg egészének egy – nem külön kiemelt – elemeként kezeli.

Az a félreértés, hogy a „cigánybűnözés” kifejezést akkor szokták elfogadhatónak gondolt szóösszetételként használni, amikor valami hasonlót akarnak mondani, mint én tettem a második mondatban. Olyankor, amikor a „cigányság által elkövetett bűncselekmények” nagy részét az életkörülményeik megoldatlanságából következőnek tartják, vagy a cigányság kultúrájához, szokásaihoz kapcsolódóan tipizálják. (Pásztor Albert pontosan ezt tette 2009-ben.) Csakhogy nincs „cigányság által elkövetett bűncselekmény”. Miért? Mert a legelmaradottabb leszakadtak (romák, nem romák) között is vannak olyanok, akik soha nem követnek el semmi törvénybe ütközőt.

Pásztor Albert

Pásztor Albert

 

Ha 100 piros inges férfi közül hetven megpofozza a kék ingeseket, akik közül legalább ötven – de bizonyos körülmények között akár hetven – maga is pofozkodó, akkor nem lehet „piros agresszivitás”-ról beszélni, mert ez tételesen nem lesz igaz.

Nem a tendenciák és következtetések, elemzések, tényfeltárások a problematikusak és mellőzendők, hanem az általánosítás.

A halálbüntetés ellenzőinek egyik legfőbb érve, hogy a halálbüntetés olyan visszafordíthatatlan törvénykezési metódus, amelynek bárki ártatlanul is áldozatául eshet egy (a nagy számok törvénye szerint elkerülhetetlen) bírói tévedés következtében. Ennek a lehetőségnek az aránya mondjuk 1:10000. Tehát minden tízezer bírói ítéletben előfordulhat egy tévedés. Matematikailag ez elenyésző, szinte elhanyagolható hibaszázalék. De minthogy az az egyetlen tévedés is valódi és vétlen ember életének kioltásához vezetne, ezért nem tekinthető a helyzet csakis a matematika rideg racionalitásával, következésképpen az érv tökéletesen elfogadható volt/van/lesz.

Ha 100 katasztrofálisan nehéz helyzetben lévő roma közül hatvan ellopja a szomszédja csirkéjét, de negyven közülük inkább éhen halna, semhogy ezt tegye, akkor miért használja mégis a „magyar” közbeszéd és miért tartja a „magyar” közgondolkodás elfogadhatóbbnak a 100 roma között semmilyen különbséget nem tévő, sőt, a nem bűnbe sodródókat is a bűnözés általánosításával lefedő (valójában rágalmazó) „romabűnözés” vagy „ciganybűnözés” kifejezést?

Ha valaki nem érzi az igazságát a fenti érvelésemnek és nem érzi meggondolandónak és elfogadhatónak azt az analógiát, amit említek, annak nemcsak a rasszista, nem rasszista kifejezések pontos megítélésével vannak nehézségei, hanem nyelvtanilag sem érti, hogy bizonyos szavaknak, szóösszetételeknek milyen komplex jelentése van.

A magyar törvénykezésben az „ártatlanság vélelme” alapelv. Ez azt jelenti, hogy egy bűnnel gyanúsítható embert mindaddig ártatlanként kell kezelni, amíg a bűn elkövetésének ténye be nem bizonyítódik, vagyis az illetőt a bírósági eljárás végéig, az őt felmentő vagy elmarasztaló ítélet kimondásáig kizárólag és maximum gyanúsítottként lehet nevezni, és nem alkalmazható rá a „bűnelkövető” kifejezés.

Aki nem érti, nem érzi ezeket a distanciákat, az szálljon magába, tartson önvizsgálatot, vizsgálja meg, hogy milyen etnikumokkal szemben vannak rejtett vagy nem rejtett, kimondott vagy kimondatlan előítéletei. (Érdemes egy ilyen önvizsgálatba belevenni a – nem is létező, de mégis utált – pirézek problémakörét is.) Hogy teljesen világosan lássa a saját viszonyait és a saját előítéletességeit.

Mindannyian hajlamosak vagyunk az előítéletességre, a gyors és hibás általánosításokra. Éppen ezért nem árt, ha minél hamarabb tisztán látjuk a saját gyengeségeinket, mert csakis ezzel tudjuk megvédeni magunktól azokat az embertársainkat, akik nem szolgáltak rá, hogy általánosító rágalmakkal ítélkezzünk róluk.

Ennél több problémám nincs a DK jelöltjével. De ez éppen elég ahhoz, hogy számomra elfogadhatatlan legyen, még akkor is, ha az a bizonyos korábbi rasszista színezetű megnyilatkozása nem tudatos rasszista meggyőződés következménye volt. Az az általánosító kifejezés, amelyet az illető az ő rendőrparancsnoki posztján tett, különösen azért veszélyes, hibás és elfogadhatatlan, mert egy olyan környéken, olyan környezetben tette, amely egyébként sem mentes az előítéletes általánosításoktól.

Az már csak a pont az i-re, hogy a tegnapi DK-megmozduláson a tüntetés közönsége tettleg bántalmazta Gulyás Mártont, aki Pásztor Albert jelölése miatt emelt szót és tiltakozó feliratot.

Gyurcsány Ferenc pedig hiába határolódik el ettől! Be kellene látnia, hogy ő valójában Orbán tükörképe. Ahol Orbán domború, ott Gyurcsány homorú és fordítva. Egymást teremtik. Több mint egy évtizede dúlja fel a magyar közéletet ennek a két agresszív figurának az önzően érdekérvényesítő hiúsági harca. Orbán antidemokrata, Gyurcsány demokrata – ez fontos különbség, de nem elegendő ahhoz, hogy elfedje azt, hogy mennyire hasonlít egymáshoz a személyiségük sötét oldala.

És ha megnézzük a tegnapi esetről készült videofelvételt, látni, hogy a DK-tüntetés stílusa és a handabandázó intoleráns hangulat is riasztóan hasonlóvá kezd válni a Fidesz-székház előtti diáktüntetésre összesereglett nyugdíjasok agresszív handabandázásához.

Ennél pedig mi lehet riasztóbb?!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.