Nagy V. Rita: Megint a kozmopoliták

  • Nagy V. Rita
  • 2005. március 24.

Publicisztika

"Mert nincs olyan rejtett dolog, mely napfényre ne jõne, és oly titok, mely ki ne tudódnék. Annakokáért amit a sötétben mondtatok, a világosságban fog meghallatszani, és amit fülbe súgtatok a rejtekházakban, azt a házak tetején fogják hirdetni." (Lukács, 12) Vajon miért minõsítik az egyházak támadásnak, ha a népek kíváncsiak, mi hangzott el azokban a rejtekházakban? Csak mert itt így szokás?

"Mert nincs olyan rejtett dolog, mely napfényre ne jőne, és oly titok, mely ki ne tudódnék. Annakokáért amit a sötétben mondtatok, a világosságban fog meghallatszani, és amit fülbe súgtatok a rejtekházakban, azt a házak tetején fogják hirdetni." (Lukács, 12) Vajon miért minősítik az egyházak támadásnak, ha a népek kíváncsiak, mi hangzott el azokban a rejtekházakban? Csak mert itt így szokás?

Az egyházaknak a kilencvenes évek elején kellett volna leszámolniuk az állampárti múlttal, a kollaborációval. Azt is megtudhattuk volna, kik voltak az igazi áldozatok, akiket hitükért megkínoztak, akiket lépre csaltak, akiket hosszas megaláztatások után betörtek. Önkéntes, érdek vezérelte besúgó és szerencsétlen áldozat, egyik a másik nélkül nem hiteles, mert volt ilyen is, olyan is és ezer más. Az egyházak ezzel szemben a biztos, jól bevált politikai módszert követték: vádolnak, vádolunk, támadnak, támadunk.

A taktikázás, a hatalmi pozíciók kiépítése, egyes politikai erők támogatása a másikkal szemben most is zajlik. És ezt látva véletlenül se gondoljunk arra: "Mert ha csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi jutalmatok van? Hiszen a bűnösök is szeretik azokat, akik őket szeretik." Vagy az "áldjátok azokat, akik titeket átkoznak" elvére. Ráadásul az egyházak átkozásáról szó sincs, sokan csupán az információközlést hiányolják. De mindegy is: az ellentámadás a fontos - szűrhető le az egyházi vezetők szavaiból, akik a célpontot is megjelölték: "Abból a liberális-szociális ideológiakeverékből érkezik, amely egy olyan globalizált, kozmopolita világszemléletben gondolkodik, és látszik, hogy ez eléggé szervezetten és komoly pénzekkel a háttérben működteti a maga rendszerét." Tehát azok támadják a kereszténységet. Ne gondoljunk egyből arra, hogy Veres András, a katolikus püspöki kar titkára ugyanarról beszél, mint Csurka István a MIÉP-gyűléseken: "A jelenlegi politikai hatalom szerkezetének súlypontja változatlanul liberális, kozmopolita, zsidó és szabadkőműves." Azt se higgyük, hogy a katolikus püspök kijelentése hasonlít a XIX-XX. század fordulójának antiszemita vádjaihoz, miszerint a kozmopolita liberálisok, a zsidók a kereszténységet üldözik. Most más a helyzet, az egybeesés feltételezése egyházellenes támadás volna nyilván.

De a szóhasználat roppant kínos. Lehet, hogy csak elfelejtették figyelmeztetni a püspököt, hogy mi a "kozmopolita" szó konnotációja a politikai közbeszédben. Vagy hogy a kozmopolita liberalizmus (kapitalizmus, a szabadkőműves páholyok) keresztényellenességéről beszéltek már egyházi személyek, mégpedig a magyar parlamentben. Például Huber János káplán 1920-ban, a numerus clausus törvény vitájakor: "A kapitalizmus és az ő politikai exponense, politikai kifejezője, a liberálizmus, kezdettől fogva szöges ellentétben állott a kereszténységgel. Kellemetlen volt neki a kereszténység, amely feléje dörögte az erkölcsi törvényeket. (...) Az antiszemitizmusnak vannak jogos alapjai. A háborúért ők felelősek, a proletárdiktatúra egyenlő a zsidó uralommal, keresztényüldözéssel. A keresztény politika szemben áll a zsidó politikával. A zsidó intellektüelek az ország tönkretevői, a népnek félrevezetői."

Az ám: a napvilágra kerülő, háztetőkről hangoztatott titkok közé ideje volna, ha végre az egyház második világháború előtt játszott szerepe, a holokauszt alatt tanúsított magatartá-sának feltárása is beleférne. Az egyház még ebben is adós. És talán végre helyesen értelmezhetnénk, mit is ért az egyház "kozmopolitizmus" alatt.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”