Nincs visszaút - Az Európai Unió mint föderáció

  • Unger Anna
  • 2008. augusztus 7.

Publicisztika

"- Jól van, de eltekintve a csatornától, gyógyászattól, oktatástól, bortól, közrendtől, öntözéstől, utaktól, vízvezeték-hálózattól... mit adtak nekünk a rómaiak? - Békét hoztak... - Ó, békét! Demagóg!"

"- Jól van, de eltekintve a csatornától, gyógyászattól, oktatástól, bortól, közrendtől, öntözéstől, utaktól, vízvezeték-hálózattól... mit adtak nekünk a rómaiak?

- Békét hoztak...

- Ó, békét! Demagóg!"

Noha mind a három éve eltemetett alkotmányszerződés, mind a most Írországban leszavazott liszszaboni szerződés az európai integráció újabb, magasabb fokát, így a közösség működőképességének javulását eredményezte volna, a választók, már akiket egyáltalán kérdeztek, köszönték, nem kérték. Érdemes azonban fejben tartanunk, hogy a két említett szerződésről tartott, végül negatív eredményű népszavazások nem az unió jövőjéről, hanem a jelen problémáiról szóltak. Közismert, hogy a szavazók nagy részének fogalma sem volt arról, mit is tartalmaznak az aktuális szerződések, és egyáltalán, mi az EU, milyen hatásköri megoszlások vannak a tagállami kormányok és parlamentek, illetve a közösségi döntéshozatal között. A kétségkívül nehezen átlátható közösségi politika, beleértve a tagállamok és az unió közti hatalommegosztási rendszert is, nem sok bizalmat ébreszt a polgárokban. Az elmúlt nyolc évben a politikai integráció holtvágányra jutott, az utolsó érdemi reformokat a nizzai szerződés tartalmazta. S eközben úgy tűnik, hogy az unióban is egyre erőteljesebben megjelenő globális problémákra (élelmiszerár, energiaár, klímaváltozás, bevándorlás stb.) a jelen döntéshozatali rendszerben a közösség képtelen kellő időben adekvát válaszokat adni, ami csak az europesszimizmust táplálja.

Persze lehetne lamentálni, hogy akkor az unió állapota most a kormányközi vagy épp a funkcionalista integrációmagyarázatot igazolja-e. Lehetne szidni a népszavazás intézményét, és idézhetnénk bőven az internetes fórumokból, ahol nemzeti hovatartozástól függetlenül sokszor ostoba és képtelen indokok alapján szidják az EU-t, igazolandó, hogy milyen tájékozatlan az európai választó. De ezt sokan megtették már - szóljunk inkább a hogyan továbbról.

*

Az európai integráció adott működési keretei között elment a falig. Ilyen formában nincs tovább. A jelenlegi szerződések ilyen-olyan módosítgatása nem működik - adhatunk ugyan többletjogosítványokat az Európai Parlamentnek, erősíthetjük a nemzeti parlamentek szerepét, ezek azonban a döntéshozatalt nem gyorsítani, de lassítani fogják. Túlbonyolított, átláthatatlan s ezért bízvást teljes társadalmi elutasításra váró az intézményrendszer.

Az a szervezet, amelynek 27-féle érdeket kellene összehangolnia, és erre 28-féle eljárási útvonal adott, nem tud időben reagálni a világpolitika napi eseményeire. Jó példa erre a 2004-es kukoricaintervenciós döntés története. A túltermeléstől rettegve és Európa boldogabbik felében hatalmas kukoricahegyeket látva megszüntették a kukorica uniós intervencióját (felvásárlását garantált áron). Tették ezt akkor, amikor a tendenciák alapján már látható volt, hogy a hiányjelenségre utaló árnövekedés indult meg a világpiacon. Magyarán, mire az előző évek tapasztalatai - és az elég jól körülhatárolható speciális nemzeti érdekek - alapján meghozták a döntést, azon már túllépett az idő.

Az is nyilvánvaló, hogy a 27 tagállami érdek összegyúrása egyetlen kompromisszummá nemcsak sokáig tart, de az eredménye sem feltétlenül szolgál uniós érdekeket. Jó példa erre a közös agrárpolitika (KAP) nevezetű szörnyszülött, melyet mindig nemzeti érdekek határoznak meg - s közben elegendő egyetlen pillantást vetni az uniós költségvetésre, az élelmiszerárakra vagy az európai mezőgazdaság állapotára, hogy lássuk: ez így fenntarthatatlan, ez így nem uniós érdek, csupán a legkisebb rossz. Mára már közhely, hogy a KAP, amire az uniós költségvetés még mindig jelentős része, 40 százaléka megy el, alapvetően a francia érdekeket szolgálja; s ebből eredően nem véletlen, hogy a franciák szinte teljes kompromisszumképtelenséget tanúsítanak minden egyes reformjavaslattal szemben. Lehet, hogy rövid távon kedvezőbb is nemzeti érdekeik rigid képviselete - ám ha a globális rendben Európa agrárpolitikája végül versenyképtelennek bizonyul, akkor senkit, így a franciákat sem fogja vigasztalni, hogy pont az ő érdekeik érvényesítése miatt maradt le Európa.

Másodszor az is nyilvánvaló, hogy az egységes belső piac és a négy szabadság elvének érvényesülése, valamint a közösségi jog közvetlen hatálya és elsődlegessége mára annyira összeragasztotta a tagállamokat, hogy lehetetlen lenne szétválasztani őket. S akkor nem beszéltünk még a közös monetáris politikáról, az euróról - ami minden ellenkező várakozás dacára az egységfolyamat egyik legnagyobb sikersztorija.

Tovább lehet persze dédelgetni a "szuverén nemzetállam" mítoszát, de az uniós tagállamok egy jelentős része már sem katonai, sem pénzügyi szuverenitással nem rendelkezik. A tagállami alkotmánybíróságok szerepkörét alapjaiban korlátozza az Európai Unió Bírósága, mely amolyan uniós alkotmánybíróságként működik, s verdiktjei mindenkire kötelezőek - tekintet nélkül a tagállami jogra vagy a tagállami alkotmánybíróságok álláspontjára. S nézzük tovább: miért nem nyafog senki a nemzeti szuverenitásról, amikor mindenfajta ellenőrzés nélkül hajt át Hegyeshalomnál? Miért nem hiányoljuk a nemzeti szuverenitást, amikor Szlovákiában alapítunk céget, s onnan "bedolgozunk" Magyarországra, mert így jobban jövünk ki hó végén? S attól, hogy ezekről a nemzeti szuverenitást jelentő jegyekről lemondtunk, a nemzeti kultúránk, nyelvünk, nemzeti öntudatunk jottányit sem sérült. A nemzetállamok Európája számos alkalommal csődöt mondott már - kár lenne ezen az úton visszaindulni. Arról nem is beszélve, hogy épp Közép-Európában épp az integrációnak köszönhetjük, hogy a több országban élő nemzeti kisebbségek és az "anyaországok" között erősebb lehet a kapcsolat - amit a nemzeti szuverenitás eszménye jegyében még sosem sikerült vér nélkül elérni.

*

Mára az unió egészét ugyanazok az alapvető problémák gyötrik. Kezdeni kellene valamit a munkanélküliséggel, az energiaárakkal, az élelmiszerárakkal, az elöregedő társadalommal, s közben a globális politikai-gazdasági versenyben is lépést kéne tartani. Mindez megköveteli, hogy az unió kifelé is egyetlen jól körülírható egységként tudjon fellépni.

Most kellene tehát nagyot ugrani. Valódi föderációt csinálni ebből a politikai ufóból, a Jacques Delors által azonosítatlan politikai tárgynak (unidentified political object) nevezett entitásból. Követhetnénk a német vagy az amerikai mintát: legyen világos, mi tartozik a szövetség, mi a tagállam hatáskörébe. A kétkamarás törvényhozás előképe már most látható, hiszen a közvetlenül választott Európai Parlament és a tagállami kormányokból álló Tanács most is kvázi így működik - a nagyobb hatalommal viszont egyelőre a Tanács bír. Természetesen a tagállami kormányoktól nehezen várható el, hogy saját hatalmukat csökkentsék, mégis úgy gondolom, a nemcsak működőképes, de versenyképes Európai Unió érdekében elkerülhetetlen egy valóban föderatív törvényhozási-kormányzati szisztéma kialakítása. A "felsőházba" a tagállamok egyenlőségét demonstrálandó a kormányok egyenlő számban küldenének képviselőket. A közvetlenül, minden országban azonos rendszer szerint, azonos időben választott "alsóházba", a tulajdonképpeni törvényhozásba pedig a tagállamok lakosságaránya szerint választanának képviselőket. Ugyancsak a népképviseleti ház választaná a mindenkori uniós kormányt. Olyan kormányt, amely ellentétben a mostani Európai Bizottsággal, valódi végrehajtó hatalommal rendelkezne. A mostani rendszerben az Európai Bizottság ugyanis csak a tagállamokra hagyatkozhat az uniós jogszabályok végrehajtásában.

Egy valódi föderatív rendszerben világossá lehetne végre tenni, mi az, amit a közösség, és mi az, amit a tagállam dönthet el. Ezzel az a lehetetlen helyzet is megszűnne végre, hogy azok a tagállami kormányok, amelyek egyébként részt vesznek a közösségi döntéshozatalban, otthon időről időre Brüsszelre mutogatnak: kedves Társadalom, én értem, hogy te mit szeretnél, hidd el, én is szeretném, de hát Brüsszel nem engedi. A mindenkori végső döntést meghozó Brüsszel ugyanis a nemzeti kormányokból áll, nem a belga fővárosban tenyésztett, eddig ismeretlen embertípusból. Amikor a júniusi üzemanyagár-tüntetések idején az ECOFIN úgy döntött, hogy nem lesz változtatás az üzemanyagok jövedéki adójában, akkor a valóságban nem a "láthatatlan" Brüsszel mondta ki a végső szót, hanem a 27 tagállam gazdasági vagy pénzügyminiszterei, többek között az ír, a belga, a dán, a magyar, az olasz és a lett miniszter.

És a nyilvánosság végtelenül elkeserítő helyzete is megszűnne: szerte Európában az uniós politikai kérdések alapvetően a külpolitika rovatban, sokszor csupán a kis színesek között jelennek meg. Képzeljük el azt a helyzetet, hogy az USA-ban a jegybanki szerepet ellátó Fed vagy éppen a legfelsőbb bíróság döntései a média külpolitikai rovatában kapnának hírt. Abszurd, nem?

A tagállami parlamentek döntési kompetenciái az integráció kezdete óta erőteljesen csökkennek - minden, ami ún. első pilléres politika, tehát azok a területek, melyekről a Tanács (és az Európai Parlament) dönt, ugyanolyan alapvető belpolitikai kérdések, mint például a hazai egészségügyi reform. Enyhe túlzással mondhatjuk, hogy ami mára a tagállamok kizárólagos hatáskörében maradt, az már csak konc. Túl sok alapvető fontosságú kérdés dől máris el az uniós intézményekben ahhoz, hogy a közösségi döntéshozatalt vergődni hagyjuk.

De hát ha az európai választók az alkotmányszerződést és a liszszaboni szerződést is elutasították, miért támogatnának épp egy föderatív Európát?

Azért, mert nincs más út előre.

A szerző a Progresszív Intézet kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.