Pozitív, pozitívabb

Publicisztika

A kampánybéli ígérgetésekről hol dühösen, hol lesajnálóan szokás szólni; tagadhatatlan, hogy ilyenkor valamennyi politikai erő honfitársaink befolyásolhatóságára épít. De a blöffölésnek van egy másfajta logikája is, ami nem a szavazókat, hanem az ellenfelet célozza.

A kampánybéli ígérgetésekről hol dühösen, hol lesajnálóan szokás szólni; tagadhatatlan, hogy ilyenkor valamennyi politikai erő honfitársaink befolyásolhatóságára épít. De a blöffölésnek van egy másfajta logikája is, ami nem a szavazókat, hanem az ellenfelet célozza. Már az 1990-es kampányban is megjelent ez a technika, de szakszerűen először a Fidesz alkalmazta 1998-ban. Volt akkor két parasztvakító állításuk: a tartós évi 7 százalékos gazdasági növekedés és a 400 százalékos egészségügyi béremelés. Hornék nekiálltak cáfolni (szakmailag igazuk is volt), de egy kampány sikerét alapvetően befolyásolja a pozitív hozzáállás - márpedig a feszt bíráló, nyavalygó politikus pozí-ciója nem ilyen. Orbánék akkor csőbe húzták az MSZP-t, mert a kormánypárt nem találta a megfelelő választ e trükkre.

Most ott tartunk, hogy Orbán, ha győzne, 10 százalékkal csökkentené a munkabért terhelő tb-járulékot, a nyugdíjasoknak 14. havi nyugdíjat és ingyen gyógyszert adna, és a csecsemők is áfamentesen csinálhatnák magukat össze. Az MSZP megint e vállalások teljesíthetetlenségét bizonygatja. A képlet tehát látszólag az, ami nyolc évvel ezelőtt: úgy tűnik, a szocialisták újfent belesétálnak egy hasonló csapdába.

A helyzet azonban nem csak azért más, mert a szavazók mára már nagy biztonsággal képesek megítélni egy-egy ígéret komolyságát. A Fidesz négy évig a permanens fikázás állapotában leledzett; az MSZP viszont - kíméletlenül élve a közszolgálatinak álcázott pártreklámok fegyverével - nagy és jól kivitelezett offenzívába kezdett. "Bevezettük a 13. havi nyugdíjat." "Igen. Megcsináltuk." "Miskolcig ér az M3-as." Ezeket az üzeneteket kampányidőszakban nehéz érdemben kritizálni; talán nem is lehet, mert a bíráló óhatatlanul belemerevedik az örök elégedetlen szerepébe, ami lehet ugyan népszerű ciklus közben, de választási győzelmet aligha fial. A Fidesz tehát ráígér. Fontos mozzanat lesz az MSZP reagálása (már persze túl a rutinszerű hárításon). Vajon tud-e olyan újabb állításokat tenni, amikkel Orbán Viktort már hihetetlen, egészen képtelen hazugságokba hajszolja bele? S a Fidesznek van-e a tarsolyában más, mint mindig eggyel nagyobb számot mondani Gyurcsánynál? Ha nincs (amire nem vennénk mérget), akkor a 14. havi nyugdíj, az ingyenes gyógyszer, a 10 százalékos tb-járulék-csökkenés után - már ezek is komolytalan programpontok - csak falrengető vadságokkal állhat elő, a közfigyelmet magára irányítandó. S ezek visszamenőleg, de előre is hitelteleníthetik a kampányukat.

Az MSZP helyzete sem könnyebb, hiszen nincs viszonyítási pont: Magyarországon kormánypárt még sosem kampányolt sikeresen. Megtalálni az egészséges arányt: az ún. eredmények hangoztatásakor a még elfogadható önfényezés és az átlátszó agymosás, valamint az ellenfél bírálata és a jövőre vonatkozó, programszerű állítások között. Ebben áll a nagy titok, nyilván.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.