Választási lehetőség - Mi a baj a lex Mallal?

  • Pauler Tamás
  • 2010. október 28.

Publicisztika

Az alkotmányosság nagy próbatételei a rendkívüli állapotok, így a háború, a belső zavargások vagy az ipari katasztrófák kezelése. A joguralom legvirtuózabb bírálója, Carl Schmitt szerint a liberális demokrácia képtelen ezeket a helyzeteket kezelni, mivel csak elvont jogi kategóriákban, nem pedig azonnali döntésekkel megoldható problémákban gondolkodik. Nyilvánvaló, hogy árvíz vagy nagy gátszakadás idején nem működhet a megszokott keretek között az állam. Ahhoz, hogy menteni lehessen a hömpölygő víztől az embereket és a tárgyi javakat, gyors és határozott cselekvésre van szükség. Ilyenkor nem lehet helye előzetes jogorvoslatnak, a hatóságoknak való ellentmondásnak vagy az államon belüli hatásköri vitáknak, hiszen ha a közhatalom nem képes megfelelően kezelni a rendkívüli helyzetet, akkor a polgárok tehetetlennek fogják találni, és a joguralom ellen fordulva erős, akár diktatórikus vezető után fognak kiáltani. Éppen ezért a modern alkotmányosság - részben Schmitt kritikájára is válaszul - arra tesz kísérletet, hogy elismerve e helyzetek különlegességét, kellő cselekvési lehetőséget adjon a kormányzat számára, ugyanakkor ezt nem veszélyeztetve megfelelő garanciákkal biztosítsa, hogy a rendkívüli állapot egyrészt nem fordul a jogállam felszámolásába, másrészt nem okoz nagyobb jogsérelmet, mint ami feltétlenül szükséges.

Az alkotmányosság nagy próbatételei a rendkívüli állapotok, így a háború, a belső zavargások vagy az ipari katasztrófák kezelése. A joguralom legvirtuózabb bírálója, Carl Schmitt szerint a liberális demokrácia képtelen ezeket a helyzeteket kezelni, mivel csak elvont jogi kategóriákban, nem pedig azonnali döntésekkel megoldható problémákban gondolkodik. Nyilvánvaló, hogy árvíz vagy nagy gátszakadás idején nem működhet a megszokott keretek között az állam. Ahhoz, hogy menteni lehessen a hömpölygő víztől az embereket és a tárgyi javakat, gyors és határozott cselekvésre van szükség. Ilyenkor nem lehet helye előzetes jogorvoslatnak, a hatóságoknak való ellentmondásnak vagy az államon belüli hatásköri vitáknak, hiszen ha a közhatalom nem képes megfelelően kezelni a rendkívüli helyzetet, akkor a polgárok tehetetlennek fogják találni, és a joguralom ellen fordulva erős, akár diktatórikus vezető után fognak kiáltani. Éppen ezért a modern alkotmányosság - részben Schmitt kritikájára is válaszul - arra tesz kísérletet, hogy elismerve e helyzetek különlegességét, kellő cselekvési lehetőséget adjon a kormányzat számára, ugyanakkor ezt nem veszélyeztetve megfelelő garanciákkal biztosítsa, hogy a rendkívüli állapot egyrészt nem fordul a jogállam felszámolásába, másrészt nem okoz nagyobb jogsérelmet, mint ami feltétlenül szükséges.

*

A vörösiszap-tározó átszakadása ténylegesen olyan esemény volt, ami veszélyhelyzet kihirdetését indokolta. A szabad mozgás jogát jelentősen megszorítva kitelepítést, a foglalkozás szabad megválasztásához való jog korlátozásaként pedig polgári védelmi munkakötelezettséget kellett elrendelni, illetve a tulajdonos akaratától függetlenül igénybe kellett venni a védekezéshez magánkézben álló eszközöket is. Ezeket az intézkedéseket senki nem is kifogásolta, de arról sem hangzott el a nyilvánosságban egyetlen szó sem, hogy ezek ne lettek volna elegendőek a veszélyhelyzet elhárításához, a további védekezéshez.

Ebben a helyzetben terjesztette a kormány a parlament elé azt a törvényjavaslatot, amely lehetővé teszi gazdasági társaságok állami felügyelet alá vonását rendkívüli állapotok idején. Ezzel önmagában nincs is baj. A tulajdonjognál sokkal inkább védett alapvető jogok, például a véleménynyilvánítás szabadsága vagy a gyülekezési jog korlátozására, sőt felfüggesztésére is van lehetőség ilyen helyzetekben. Valóban nem elképzelhetetlen, hogy rendkívüli állapot idején szükség legyen arra, hogy a kormányzat közvetlenül, tehát ne csak hatósági intézkedéseken keresztül tudja irányítani egy magántulajdonban álló gazdasági társaság működését.

A kérdés az, hogy erre valóban csak akkor kap-e lehetőséget a kormányzat, ha az elkerülhetetlenül szükséges, hogy pontosan mire terjednek ki a hatáskörei, és hogy a visszaélésszerű állami működéssel szemben milyen garanciák érvényesülnek. Az alkotmányos demokráciát nem az különbözteti meg a totalitárius államtól, hogy soha nem von állami ellenőrzés alá magántársaságokat, hanem az, hogy ezt pontosan körülhatárolt feltételek teljesülése esetén, részletes törvényi szabályok megtartása mellett teszi meg.

*

Nos, a honvédelmi törvény szóban forgó módosítása semmilyen különös feltételt nem határoz meg az állami felügyelet alá vonáshoz: ha jogszerűen hirdetett a kormány veszélyhelyzetet, akkor bármelyik társasághoz kirendelhet katasztrófabiztost. Ezek után nincs törvényi akadálya annak sem, hogy a kormány a kolontári élelmiszerboltot vagy a devecseri varrodát vonja a saját irányítása alá. Arról sem rendelkezik a jogszabály, hogy a magánjogi/tulajdonosi kontroll átvételére csak akkor kerülhet sor, ha a közjogi, hatósági intézkedések nem elegendőek az élet- és vagyonbiztonság védelméhez. Mindez nem pusztán azért baj, mert egy civilizált országban jogesztétikailag pontosan körül kell írni az állami cselekvés lehetőségeit, hanem azért is, mert így nincsenek olyan szempontok, amik alapján a kormány intézkedésének törvényességét akár rendes bíróság, akár az Alkotmánybíróság felülvizsgálhatná.

Az államot képviselő "katasztrófabiztos" hatáskörei elvileg arra szolgálnának, hogy a kárelhárításhoz és a védekezéshez szükséges, a menedzsmentre tartozó döntéseket operatívan, rövid idő alatt meghozhassa. A törvény csupán egy ilyen hatáskört tartalmaz: a kötelezettségvállalások érvényességéhez a biztos ellenjegyzése szükséges. A katasztrófabiztos főként nem a menedzsment, hanem a társaság közgyűlésének, a tulajdonosoknak a hatásköreit gyakorolhatja. Ami azt jelenti, hogy ha például a helyszínen valamilyen védekezési intézkedést tart szükségesnek, mondjuk egy targoncával odébb kellene vinni egy kupac fémhulladékot, akkor erre közvetlenül nem utasíthatja a társaság munkavállalóit, hanem írásban értesítenie kell döntéséről a menedzsmentet, amely aztán a szokásos utasítási láncon keresztül utasítja a targonca kezelőjét. A törvény tehát éppen arra nem jogosítja fel a biztost, amire a katasztrófa elhárításához, következményeinek enyhítéséhez valóban szükség lehetne. A tulajdonosi jogok gyakorlásával viszont olyan visszaélésre, akár a társaságnak a tényleges tulajdonosok alóli kiszervezésére is lehetőséget ad, ami már egyértelműen kívül van a jogállamiság határain.

Ahhoz, hogy az állam ne gyakorolhassa visszaélésszerűen a különleges hatásköreit, megfelelő jogorvoslatra van szükség. Ez a rendkívüli állapotok idején nyilván nem lehet előzetes vagy halasztó hatályú, hiszen éppen az a lényege az állam megnövekedett szerepének, hogy ott és akkor csak a védekezésre, a kárenyhítésre koncentrálhasson. Utólag, a veszélyhelyzet elmúltával azonban a jogállam normális működése szerint kell biztosítani azt, hogy az állami eljárás jogellenességét független bíróság vagy az Alkotmánybíróság megállapíthassa, illetve kártérítést kaphasson az, akivel szemben jogszerűtlenül jártak el a kormányzati szervek.

*

A törvénymódosítás szerint az állami felügyelet alá vonással szemben csak az Alkotmánybírósághoz lehet fordulni, amely szervet pedig nem köti határidő az eljárása során. A testület csak hatályos jogszabályok alkotmányosságát vizsgálja, így a veszélyhelyzet elmúltával formailag sincsen lehetősége arra, hogy az intézkedés alkotmányosságáról döntsön. Mivel pedig - a korábban mondottak szerint - a törvény nem határoz meg különös feltételeket ezen állami intézkedés bevezetésére, ezt a lehetőséget nyugodtan tekinthetjük látszatjogorvoslatnak, hiszen jogszabályi fogódzók nélkül a taláros testület érdemben nem tudja felülbírálni a kormány intézkedését. A katasztrófabiztos intézkedéseivel okozott kár tekintetében pedig - ha az Alkotmánybíróság nem semmisíti meg az állami felügyelet alá vonásról szóló kormányrendeletet - nincsen lehetőség arra, hogy a tulajdonosoknak szükségtelenül okozott kárért a magyar államot rendes bíróság előtt perelni lehessen.

Lehet persze, hogy mindez csak a jogalkotói kapkodás következménye, és semmilyen hátsó, a katasztrófa elleni védekezésen túlmutató szándék nincs a törvény elfogadása mögött. Ez azt is jelentené, hogy szerzői a kodifikáció során elfeledkeztek a jogrendszerben egyébként működő felszámolási eljárásról, csődeljárásról vagy a bankok és más pénzügyi vállalkozások bedőlésének megelőzésére kialakított eljárásról, hiszen ezek részletesen kidolgozott szabályokat tartalmaznak a külső beavatkozás garanciális feltételeiről. A parlamenti vitában az ellenzéki pártok is benyújtottak olyan módosító javaslatokat, amelyek az esetleges állami önkénnyel szembeni fellépéssel az alkotmányosság keretei közé terelték volna vissza a szabályozást. Így két lehetőség marad: vagy az alkotmányosság tudatos, hatalmi gőgből táplálkozó félretétele áll a kormánytöbbség magatartása mögött, vagy pedig olyan hátsó szándék, amely a károkozó társaság államosítását kívánja megalapozni a katasztrófabiztos működésével - a jogállamiság nagyobb dicsőségére.

A szerző joghallgató.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.