Felcsuti Péter–Molnár György–Polgár András

Zárlatos közteherviselés

A Fidesz bűnös adópolitikája Magyarország felzárkózását is gátolja

Publicisztika

Szakmai közhely és most talán valamennyire az ellenzék mértékadó köreiben is elfogadottá vált, hogy a Fidesz személyijövede­lem­adó- (szja-) rendszere szegényellenes, illetve a gazdagokat kedvezményezi. Ez a felismerés korántsem magától értetődő. Az egykulcsos jövedelemadó nagy népszerűségnek örvendett a 2000-es években – és jóval kisebb mértékben, de örvend ma is – még azok körében is, akik egyébként nem a NER hívei.

Sokan gondolják úgy, hogy az arányos adózás tekinthető igazságosnak, és nagyobb teljesítményre is ösztönöz. Csakhogy az szja korántsem azonos a magánszemélyek által fizetett adókkal, alig több mint a fele például a befizetett áfának. És arra sincsenek különösebben megbízható adatok, hogy az egykulcsos adó lényeges szerepet játszana a gazdasági növekedésben.

Ráadásul a Fidesz az egykulcsos jövede­lem­adót, mint minden más intézkedését – lásd még munkaalapú társadalom, családtámogatás, hogy csak két rokon területet említsünk – erőteljes és hatékony propagandával támogatja. Ennek is tulajdonítható, hogy az adórendszer vesztesei többnyire nincsenek tudatában annak, hogy a rezsim súlyosan megkárosítja őket. Fontosnak tartjuk, hogy az ellenzék ezen a területen is értelmes és érthető módon mutasson rá a Fidesz-rezsim álságos elveire és gyakorlatára.

Ez az oka annak, hogy a Polgár Alapítvány az Esélyekért felkérte a Budapest Intézetet, hogy a közteherviselés szempontjából elemezze a személyeket és háztartásokat közvetlenül érintő adók rendszerét (ideértve a munkát terhelő járulékokat is), valamint a családi adókedvezményeket, amelyeket a rezsim emblémájának tekint. A feltételezésünk az volt, hogy a rendszer egésze nem egyszerűen szegényellenes, de – ahogy azt a nemzetközi összehasonlítások is mutatják – szélsőségesen szegényellenes és gazdagpárti. Más szavakkal, az egykulcsos adórendszer, a felülről nyitott családi támogatási rendszer és a 27 százalékos áfakulcs együttesen perverz újraelosztást eredményez, azaz ezek segítségével a rezsim a szegények jövedelméből jelentős összegeket csoportosít át a gazdagok javára. Az adatok egy részében van valamennyi esetlegesség, de az bizonyosan kijelenthető: a személyeket és a háztartásokat terhelő adórendszer egésze súlyosan regresszív, azaz a szegények fajlagos adóterhelése jóval magasabb, mint a gazdagoké. Az alacsony jövedelmű dolgozók tehát arányosan többel járulnak hozzá a közterhekhez, mint a gazdagok.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.