Olvasni muszáj

A beszédaktus-elmélet jócskán túlmutat a nyelvészeti vizsgálódásokon

Sorköz

John L. Austin a Tetten ért szavakban egy egyszerű felfedezés messzire vezető következményeibe enged bepillantást, miközben példáival időnként szórakoztatja, attitűdjével pedig inspirálja olvasóját.

Aki az utóbbi néhány évtized során humán érdeklődéssel kóstolt bele a hazai felsőoktatásba, esetleg megfordult valamelyik egyetemünk bölcsészkarán, nyelvészeti vagy filozófiai tárgyainak olvasmánylistájában nagy valószínűséggel találkozott már John L. Austin Tetten ért szavak című munkájával, valamint az beszédaktus-elmélettel. A brit nyelvfilozófus halála után sajtó alá rendezett kötetet olvasva – amely valójában a Harvardon tartott előadássorozatának leirata – az egykori és az örök bölcsészhallgatók mellett bárki rácsodálkozhat a mindennapi nyelvhasználatunkban rejlő összetett folyamatokra, hiszen a szöveg gördülékenységének és Austin hamisítatlan angol humorának köszönhetően úgy ismerkedhetünk meg egy elsőre egészen evidensnek tűnő, ugyanakkor igen messzire mutató, máig meghatározó jelentőségű felfedezéssel, hogy időnként még jól is szórakozunk.

Austin 1952 és 1954 között Oxfordban tartott előadásokat „Szavak és tettek” címmel, majd 1955-ben a Harvard Egyetemen. A könyv – eredeti címén How to do things with words – ezeknek az előadásoknak a jegyzetanyagából áll össze, amelynek szerkesztésében Austin feljegyzései mellett az egykori hallgatók jegyzetei és egy néhány évvel később készült magnetofon-felvétel is segítséget jelentett. Az így rekonstruált szöveg ennek megfelelően magában hordozza az élőbeszéd közvetlenségét, miközben az egyes előadások során kirajzolódó gondolatmenet szigorú struktúra helyett kissé csapongó szerkezetén keresztül betekintést enged egy éppen születő, folyamatosan formálódó, időnként önmagát is megkérdőjelező elmélet alakulástörténetébe.

Az előadások során kidolgozott elmélet alapja az az egészen egyszerű megállapítás, miszerint

beszédünkben léteznek olyan megnyilatkozások, amelyek kimondásával nem egy állapotról számolunk be vagy egy esemény leírását végezzük el, hanem magával a kimondással cselekszünk.

Ez önmagában persze könnyen belátható, Austin pedig jobbnál jobb példák sorával szemlélteti az elmélet gyakorlati működését, ám arra is hamar rá kell jönnünk, hogy egy beláthatatlanul messzire vezető felfedezésről van szó.

 
John L. Austin: Tetten ért szavak
Fotó: A szerző felvétele

A performatívumok, vagyis az olyan megnyilatkozások működésére, amelyek nem írnak le és nem állapítanak meg semmit, „az ég világon nem számolnak be semmiről”, ennél fogva pedig igazak vagy hamisak sem lehetnek, ellenben kimondásuk „önmagában egy cselekvés elvégzése”, Austin legszemléletesebb példája az esküvőn kimondott „igen”. A megfelelő személyek által a megfelelő körülmények között kimondott „igen” ugyanis nem pusztán tudósít a házasságkötés aktusáról, hanem végrehajtja azt. Hasonló példaként jelenik meg egy hajó elkeresztelése vagy egy fogadás megkötése, amelyek szintén bizonyos szavak kimondásával mennek végbe: „Ezt a hajót Queen Elizabethnek nevezem el!”, „Fogadok egy ötösben, hogy holnap esni fog!”

A beszédaktus-elmélet azonban nem is csak az Austin által hozott példák okozta rádöbbenés miatt válik izgalmassá. A szavakkal végzett cselekvések vizsgálata során, a szavak „tetten érésének” pillanatában szinte azonnal szembesülünk a felfedezés holttereivel is, és máris az elméletet aláásó ellentmondásos eseteken törjük a fejünket. Ahogy maga a szerző is. A kötetet felépítő tizenkét előadás tétje éppen ezért korántsem egyetlen tétel görcsös bizonyítása, sokkal inkább a téma minél körültekintőbb feltárása, egyes helyeken akár saját, korábbi meggyőződéseinek és tételeinek provokatív kikezdése, felülírása árán is. Ebből a szempontból a brit nyelvfilozófus munkája a tudomány, de egyáltalán az élet bármely területén tevékenykedő olvasó számára inspiráló lehet, hiszen a legnagyobb bátorság mégiscsak saját meggyőződéseink kétségbevonásához szükséges.

Austin így azon alapállításán is képes felülkerekedni, miszerint a puszta kijelentésekkel nem végzünk cselekvést, és az utolsó előtti előadásban már arról beszél, hogy bizonyos értelemben az állítások is beleférhetnek a performatívumok egyik kategóriájába. Persze hosszú út vezet idáig, a néhol talán kissé rémisztő mélységekbe vezető nyelvészeti fejtegetések mellett pedig a beszédaktus-elmélet működőképességének próbálgatása során azon is eltöprenghetünk, hogy ilyen keretek között vajon milyen jelentősége lehet egy aláírásnak, hogyan üresednek ki a színpadon elhangzó, vagy egy versben megjelenő performatív megnyilatkozások, illetve mindennek tudatában hogyan állíthatjuk szembe egymással a szavak emberét a tettek emberével.

A Tetten ért szavak jelentősége már önmagában is túlmutat John L. Austin munkáján. Az ugyanis egy dolog, hogy a szerző saját nyelvén működik az elmélet. Az már más kérdés, hogy mindebből mit és hogyan tud rekonstruálni a magyar olvasó, akinek egészen más tapasztalatok alapján és egy eltérő nyelvi anyagból kell dolgoznia. Ebből a szempontból Pléh Csaba, a szöveg fordítója legalább akkora munkát végzett, mint maga Austin, mivel tulajdonképpen az egész beszédaktus-elméletet adaptálnia kellett egy új nyelvi kontextusba.

John L. Austin: Tetten ért szavak. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990

Pléh Csabával készült tavalyi interjúnkat itt olvashatják el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.