Olvasni muszáj

Ez a fővárosi kerület soha nem lesz olyan, mint amilyen egykor volt

Sorköz

Ladányi János Újpest, az elpolgáriatlanult város című könyve a városrész múltját és a szerző életének eseményeit idézi fel néhány oldalas írásokban. Szinte végig arról szól, hogyan tűnt el egy város, annak múltja, lakossága, a szerző családja, mégsem csak szomorú olvasmány.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket.

Nem csak az egykori Újpest tűnt el, de Ladányi János sincs már köztünk. A kötet megjelenése után mindössze egy nappal, 2023 decemberében hunyt el a korábban időnként lapunkban is publikáló szociológus. Könyve a Magyarország felfedezése sorozatban került az olvasók elé, s ahogy ő maga írta, „szociográfiai ihletésű önéletrajzi és családtörténeti töredékek váltogatják egymást” benne.

Az első oldalakat olvasva azt hihetnénk, itt minden a hiányról szól. Újpesten nincs mozi, kórház, megszűntek a gyárak, bezárt a Tungsram strand. Ami maradt, annak megkopott a régi fénye: „rémes állapotban van a város egykori jelképe, Magyarország talán legszebb víztornya”, és a Könyves Kálmán Gimnázium sem az a kiváló iskola már. De ami még szomorúbb:

eltűnt az egykori város lakossága, eltűnt a zsidó közösség, a polgárság, a munkásság.

A hajdan erős iparral rendelkező, fejlett „polgári és szocdem Újpest” 20 ezer fős zsidó lakosságából 16 ezer embert gyilkoltak meg a holokauszt alatt, köztük Ladányi majd’ valamennyi rokonát. Az 1956-os forradalom utáni megtorlás is súlyosan érintette a hat évvel korábban Budapesthez csatolt városrészt: 33 ottani forradalmárból hetet kivégeztek. Az úgynevezett városrekonstrukció során pedig a szocializmus évtizedeiben gyakorlatilag az egész kerületet lerombolták, hogy aztán lakótelepeket építsenek a helyére.

 
Az átépített Újpest: lakótelep a Závodszky Zoltán utcában, háttérben az 1911-12-ben épült víztoronnyal. A fotó 1984-ben készült
Forrás: Fortepan/Varga János
 

Az egykori Újpestből tényleg kevés maradt, ami a régi időkre emlékeztet, elég csak szétnézni a kerületben. A városháza ma is Budapest talán legszebb ilyen épülete; áll, de nincs jó állapotban az 1928-ban átadott postapalota, megvan az azelőtt piactérnek nevezett főtéren álló katolikus templom, a Könyves gimnázium, felújították a zsinagógát. Az 1908-ra elkészült királyi járásbíróság szecessziós épülettömbje – napjainkban a IV. és XV. kerületi bíróság és ügyészség működik benne – most is pompás, csak kár, hogy jellegtelen panelrengeteg veszi körül. A központtól északra lévő kis utcák némelyike megőrizte kisvárosi hangulatát. A víztorony látványa fogadja a Rákospalota felől érkezőket, léteznek a valaha világhírű, de már végleg bezárt Tungsram épületei. A vállalat strandja viszont hosszú idő óta az enyészeté, mint ahogy üresen áll a régen híres Megyeri csárda és a fejlett újpesti ipar emlékét idéző vágóhíd. Igaza van Ladányinak abban, hogy a kerület központja sem szívderítő látvány igénytelen bodegáival, szürke panelházaival. (Azt azonban érdemes megjegyezni, hogy a szerző által kissé pejoratívan emlegetett Újpesti Rendezvénytér az egyik legjobb és -színvonalasabb fejlesztés a kerületben.)

Az a régi Újpest tehát, amit a szerző gyerek- és fiatalkorában még láthatott, már csak nyomokban van meg.

Az igazsághoz azonban hozzátartozik, és a könyv képmelléklete foglalkozik is ezzel, hogy a kerület kertvárosának egyes részei kifejezetten szépek, itt-ott újjáépültek a régi villák. Persze ez csak csepp a tengerben.

 
Ladányi János: Újpest, az elpolgáriatlanult város

A teljesen átalakult városkép és -szerkezet mellett Újpest másik hiánya az eltűnt társadalma. Miként már említettük, jóformán teljesen kiirtották a város iparosodásában, polgárosulásában és közéletében kiemelkedő szerepet betöltő zsidó közösséget, beleértve Ladányi családját is, csupán szülei és anyai nagyszülei maradtak életben. Eltűntek a remek szakemberek: gyárigazgatók, mérnökök, iparosok, szakmunkások, mesteremberek. Újpest társadalmát lakóhelyi és iskolai heterogenitás jellemezte: nem különültek el, hanem együtt, egy utcában laktak, egy iskolába jártak gazdag gyárosok és munkások, értelmiségiek és polgárok, iparosok és alkalmazottak, illetve gyermekeik. Fontos megállapítása a könyvnek, hogy e két tényező – a társadalmi csoportok térbeli heterogenitása és a tradicionálisan híres és fejlett iparnak köszönhető szakembergárda – különböztette meg Újpestet a többi munkáskerülettől.

 
A polgári Újpest: Zimmermann István hentesüzlete a Klauzál és az Erkel Gyula utca sarkán, 1934
Forrás: Fortepan/Fábián István
 

Eddig csak a hiányról írtunk, arról, mi tűnt el, mi nincs már, viszont arról is szó van Ladányi János könyvében, mi az, ami megmaradt és életre szóló emlék, élmény az újpestiségből. Például a Könyves gimnáziumban kapott tudás. Vagy az, hogy az Újpestről történő elköltözés után minden más környék izgalmas volt a szerző számára, így születtek pestlőrinci és józsefvárosi kutatásai, könyvei. A kissé furcsa című Újpest, az elpolgáriatlanult város önéletrajzi írásai egyébként nem korlátozódnak csak a valahai városra, a mostani kerületre, mert Ladányi családjához, egyetemi, kutatói éveihez, családalapításához, költözéseihez, tahitótfalusi nyaralójához kapcsolódó emlékei is helyet kapnak benne, olykor humoros, megmosolyogtató (a Könyvesben egy diáktársa mindig azzal a szöveggel mentegetőzött, amikor elkésett az óráról, hogy éppen szült az amúgy nem létező nővére), máskor kifejezetten tragikus történetek formájában (például amikor arról ír, hogy a Tahitótfaluban élő, újpesti gyárakban dolgozó „szakik” hogyan züllöttek el, csúsztak bele az alkoholizmusba és haltak meg korán a rendszerváltást követően, munkahelyük megszűnése után). Ezzel aztán kicsit olyan ez a könyv, mint egy város és egy élet mozaikdarabokból összeálló története, egyik sem választható el a másiktól. Szerzője így ad számot magáról, identitásáról, városáról, életéről.

Ladányi János: Újpest, az elpolgáriatlanult város. Gondolat Kiadó, Budapest, 2023, 147 oldal, 4500 Ft

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.